Page 24 - piscus
P. 24

northernseafood.no  Lanserer ny nettside


                        for Northern Seafood



                        Nord-Europa har enorme resurser i havet med
                        et stort og variert antall fiskearter. Med rent
                        og kaldt vann, god kontroll på ressursene og
                        fokus på bærekraftig utvikling, leverer regionen
                        sjømatprodukter av svært høy kvalitet. Dette er
                        også en del av verden som hevder seg sterkt i
                        den internasjonale sjømatnæringen.

                        Tekst: Edmund Mongstad

















                            e nordiske landene deler en
                            lang historisk og kulturell
                            bakgrunn. Og bedriftene her-
                    Dfra opererer i et internasjonal,   Seafood er i hovedsak et «messemagasin»
                    konkurransedrevet marked. Kvalitet, pro-  som kommer ut i forbindelse med de største
                    duktivitet og innovasjon er viktige nøk-  fiskerimessene rundt om i verden.   setter arbeidet med å kartlegge de andre
                    kelord for at bedrifter fra denne regionen     – Vi setter redaksjonell fokus på hva   nordiske landene like detaljert. Når vi
                    skal kunne hevde seg.             som skjer i fiskeri- og sjømatnæringen   knytter bedrifter opp til produkter har
                                                      i  de  nordiske  landene,  og  vi  har  fått   vi tatt utgangspunkt i CPV koder, som er
                    Inngang til Norden                meget positive tilbakemeldinger på   EU-kommisjonens produkt- og tjeneste-
                    -Med et havområde som er større enn   magasinet, både fra aktører i Norden,   koder. Dette gjør at man kan gjøre søk som
                    hele Europa til sammen, har fiskeri- og   og de som mottar Northern Seafood i det   er basert på en internasjonal standard.
                    sjømatnæringen  og  deres  aktører  funnet   internasjonale markedet.     Si du jobber i Singapore, og har akku-
                    sin naturlige plass i dette store markedet.     I dagens digitale verden er et nett-  rat vært på sjømatmesse i Hong Kong
                    Hovedformålet med den nye nettsiden til   sted et minimumskrav. Bladet har bred   hvor du plukket med deg en utgave av
                    Northern Seafood er at den internasjonale   internasjonal distribusjon i både Amerika,   Northern Seafood. Her leser du om en
                    brukeren enkelt skal kunne finne fram til   Europa og Asia, og portalen vil fungere   spennende  bedrift  fra  Norden,  om  deres
                    oss her i Norden. Portalen gir en rask over-  som et godt supplement til papirversjonen   spennende produkter og nye satsnings-
                    sikt over bedrifter fra de nordiske landene,   av magasinet.       områder. Brukermønsteret tilsier at man
                    presiserer markedsdirektør Kathrine Friis     – Å klare å lage en samlet oversikt over   raskt går videre på lesebrettet for å finne
                    Schjetne i Findexa Forlag i Oslo.    bedrifter på kryss av landegrenser er et   ut mer om denne aktøren fra det eksotiske
                     Det startet i 2012, med bladet Northern   omfattende arbeid, men vi har gode resurser   nord. Gjennom et søk finner leseren fram
                    Seafood hvor målet var å presentere den   innen næringen selv, noe som har gitt oss et   til bedriften, som er lett gjenkjennelig med
                    nordiske regionen for resten av verden, en   godt utgangspunkt, forteller Friis Schjetne.   både logo og tekst.
                    region som uten tvil er kjent for sin høye kva-    Norge har vært et naturlig utgangs-    Med en spennende integrering av
                    litet i fiskeri- og sjømatnæringen. Northern   punkt for en samlet database, så nå fort-  «Google maps» kan man ikke bare se hvor


               24   PiscusNytt
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29