Page 24 - piscus
P. 24
northernseafood.no Lanserer ny nettside
for Northern Seafood
Nord-Europa har enorme resurser i havet med
et stort og variert antall fiskearter. Med rent
og kaldt vann, god kontroll på ressursene og
fokus på bærekraftig utvikling, leverer regionen
sjømatprodukter av svært høy kvalitet. Dette er
også en del av verden som hevder seg sterkt i
den internasjonale sjømatnæringen.
Tekst: Edmund Mongstad
e nordiske landene deler en
lang historisk og kulturell
bakgrunn. Og bedriftene her-
Dfra opererer i et internasjonal, Seafood er i hovedsak et «messemagasin»
konkurransedrevet marked. Kvalitet, pro- som kommer ut i forbindelse med de største
duktivitet og innovasjon er viktige nøk- fiskerimessene rundt om i verden. setter arbeidet med å kartlegge de andre
kelord for at bedrifter fra denne regionen – Vi setter redaksjonell fokus på hva nordiske landene like detaljert. Når vi
skal kunne hevde seg. som skjer i fiskeri- og sjømatnæringen knytter bedrifter opp til produkter har
i de nordiske landene, og vi har fått vi tatt utgangspunkt i CPV koder, som er
Inngang til Norden meget positive tilbakemeldinger på EU-kommisjonens produkt- og tjeneste-
-Med et havområde som er større enn magasinet, både fra aktører i Norden, koder. Dette gjør at man kan gjøre søk som
hele Europa til sammen, har fiskeri- og og de som mottar Northern Seafood i det er basert på en internasjonal standard.
sjømatnæringen og deres aktører funnet internasjonale markedet. Si du jobber i Singapore, og har akku-
sin naturlige plass i dette store markedet. I dagens digitale verden er et nett- rat vært på sjømatmesse i Hong Kong
Hovedformålet med den nye nettsiden til sted et minimumskrav. Bladet har bred hvor du plukket med deg en utgave av
Northern Seafood er at den internasjonale internasjonal distribusjon i både Amerika, Northern Seafood. Her leser du om en
brukeren enkelt skal kunne finne fram til Europa og Asia, og portalen vil fungere spennende bedrift fra Norden, om deres
oss her i Norden. Portalen gir en rask over- som et godt supplement til papirversjonen spennende produkter og nye satsnings-
sikt over bedrifter fra de nordiske landene, av magasinet. områder. Brukermønsteret tilsier at man
presiserer markedsdirektør Kathrine Friis – Å klare å lage en samlet oversikt over raskt går videre på lesebrettet for å finne
Schjetne i Findexa Forlag i Oslo. bedrifter på kryss av landegrenser er et ut mer om denne aktøren fra det eksotiske
Det startet i 2012, med bladet Northern omfattende arbeid, men vi har gode resurser nord. Gjennom et søk finner leseren fram
Seafood hvor målet var å presentere den innen næringen selv, noe som har gitt oss et til bedriften, som er lett gjenkjennelig med
nordiske regionen for resten av verden, en godt utgangspunkt, forteller Friis Schjetne. både logo og tekst.
region som uten tvil er kjent for sin høye kva- Norge har vært et naturlig utgangs- Med en spennende integrering av
litet i fiskeri- og sjømatnæringen. Northern punkt for en samlet database, så nå fort- «Google maps» kan man ikke bare se hvor
24 PiscusNytt