Page 37 - padling 2018 03
P. 37
opulariteten skyldes sikkert mange ombord, og sånn fortsatte det. Jeg fikk bedre. Målet var å få en surfski som
ting, men teknisk sett har man å et godt rykte som trener, takket være var hurtigere, mer manøvrerbar og mer
Pgjøre med en båttype som har en resultatene. Kort tid før jeg flyttet hjem til behagelig å sitte i enn den jeg hadde.
unik kombinasjon av fart og sikkerhet. Den California, kjøpte jeg en surfski. Det var en Det viste seg å være mulig å forbedre
er hurtig som en turracer, men sikker som Hayden Mark 3 fra Australia. alle tre ting, og da fikk jeg blod på tann.
en havkajakk. Du behøver ikke engang å Jeg forbedret den langsomt men sikkert
tømme ut vann hvis du velter. Bare sett -Hvordan var det å begynne å padle opp gjennom årene ved å legge til små
deg opp i båten igjen å padle videre. surfski? forbedringer her og der. Det var utrolig Portrett og utvikling
Særlig det atletiske segmentet blir -Jeg deltok en gang i kajakkracet over å finne ut at det var mulig å bygge en ski
tiltrukket av surfski, og kombinasjonen av Molokai Channel, og den gangen var det som var hurtigere, og som samtidig var
konkurranse og havpadling er spennende. en far og sønn som padlet australske lettere å styre. Fasongen på sittehullet
I tillegg til dette har du den «mentale» surski. Gutten var bare 15 år gammel, og ble endret mange ganger. Det er mange
fordelen for nybegynnere. Her er det ingen de slo resten av feltet med nesten to timer! faktorer å tenke på; både helning, høyde,
frykt for å sittende fast inni båten ved Det var en øyeåpner for meg og flere ryggstøtte osv. Til sist fant jeg en form
velt, fordi du ikke sitter inni den. Og så andre, så det gikk ikke så lang tid før jeg som jeg syntes var akkurat slik jeg ville ha
er surfskiene lekre å se på. Det finnes vel kjøpte min egen. Det tok litt tid å venne den.
ingen båt som er så lekker å kjøre rundt seg til den og jeg veltet masse. Det er en -De første årene ble surfskiene mine
med på bilen, som nettopp en surfski. Den god ting at vannet er så varmt i Hawaii. veldig populære. Padlerne som brukte
ånder fart og stil. Da jeg kom hjem til California traff jeg dem vant stort sett alle konkurranser i 4-5
Ganske nylig var jeg så heldig å få to nordmenn på stranda. De kunne se på år i trekk. Jeg endret designet gradvis, for
kontakt med Keith Keillor, mannen bak padleteknikken min at det manglet noe å sørge for at båten min forble i teten. To
Valhalla Surfski. Han var villig til å la vesentlig. De ga meg noen god råd for å innovasjoner var vesentlige i dette kapplø-
seg intervjue. Han har bygd surfskier rette opp teknikken. Det var gull verd! Jeg pet. Det ene var å få høydeforskjell mellom
siden 1985., noe som betyr at han har bruker de samme prinsippene den dag i føtter og sete, fordi når rompa er høyere
enorm erfaring, og at han har vært midt dag når jeg underviser padlere! Jeg skulle enn føttene, gir det bedre kraftoverførsel.
i utviklingen av surfskien igjennom dens ønske jeg kunne huske hva de het. Det var Det andre var å samle føttene, slik at det
mest sentrale vekstperiode. høsten i 1985. ble ett hull foran sitsen til føttene, i stedet
for to. Dette var en nødvendig utvikling
-Hei Keith. Hvordan vil du beskrive -Hvorfor startet du Valhalla? fordi skrogets bredde forhindret føttene
deg selv? -Jeg var litt utilfreds med surfskien i å være adskildt, hvis setet skulle kunne
-Jeg ble født i Nord Dakota i 1939, men min, så jeg prøvde å bygge noe som var senkes og samtidig være høyere enn føt-
flyttet til California i 1941. Jeg vokste
opp der, og tok utdannelse innenfor
metallarbeid. Jeg jobbet også med
renovering og den salgs. Jeg var alltid
aktiv på løping, fjellvandring og annen
sport. Som ung mann dro jeg til Hawaii.
-Hva gjorde du i Hawaii?
-Rent sportslig brukte jeg mye tid der på
å padle og konkurrere med utriggerkano.
Det sitter fem, seks eller ni mann og padler
full fart over havet i en kjempestor kano.
To ganger konkurrerte jeg i ti meter høye
bølger. Jeg ble der i 12 år. Etter det første
året begynte jeg å trene andre padlere.
Det var som om jeg hadde talent for
det, for de lagene jeg trente fikk veldig
gode resultater. På et tidspunkt ble jeg
«headhunted» av et damelag. De hadde
alle dobbelt så lang erfaring som meg,
men var gått i stå resultatmessig. De vant
den første konkurransen etter at jeg kom Keith Keillor på full fart i en egenkonstruert moderne suftski.
37
PADLING