Page 37 - padling 2018 03
P. 37

opulariteten skyldes sikkert mange   ombord, og sånn fortsatte det. Jeg fikk   bedre. Målet var å få en surfski som
                       ting, men teknisk sett har man å   et godt rykte som trener, takket være   var hurtigere, mer manøvrerbar og mer
                  Pgjøre med en båttype som har en   resultatene. Kort tid før jeg flyttet hjem til   behagelig å sitte i enn den jeg hadde.
                  unik kombinasjon av fart og sikkerhet. Den   California, kjøpte jeg en surfski. Det var en   Det viste seg å være mulig å forbedre
                  er hurtig som en turracer, men sikker som   Hayden Mark 3 fra Australia.   alle tre ting, og da fikk jeg blod på tann.
                  en havkajakk. Du behøver ikke engang å                               Jeg forbedret den langsomt men sikkert
                  tømme ut vann hvis du velter. Bare sett   -Hvordan var det å begynne å padle   opp gjennom årene ved å legge til små
                  deg opp i båten igjen å padle videre.   surfski?                     forbedringer her og der. Det var utrolig   Portrett og utvikling
                    Særlig det atletiske segmentet blir   -Jeg deltok en gang i kajakkracet over   å finne ut at det var mulig å bygge en ski
                  tiltrukket av surfski, og kombinasjonen av   Molokai Channel, og den gangen var det   som var hurtigere, og som samtidig var
                  konkurranse og havpadling er spennende.   en far og sønn som padlet australske   lettere å styre. Fasongen på sittehullet
                  I tillegg til dette har du den «mentale»   surski. Gutten var bare 15 år gammel, og   ble endret mange ganger. Det er mange
                  fordelen for nybegynnere. Her er det ingen   de slo resten av feltet med nesten to timer!   faktorer å tenke på; både helning, høyde,
                  frykt for å sittende fast inni båten ved   Det var en øyeåpner for meg og flere   ryggstøtte osv. Til sist fant jeg en form
                  velt, fordi du ikke sitter inni den. Og så   andre, så det gikk ikke så lang tid før jeg   som jeg syntes var akkurat slik jeg ville ha
                  er surfskiene lekre å se på. Det finnes vel   kjøpte min egen. Det tok litt tid å venne   den.
                  ingen båt som er så lekker å kjøre rundt   seg til den og jeg veltet masse. Det er en   -De første årene ble surfskiene mine
                  med på bilen, som nettopp en surfski. Den   god ting at vannet er så varmt i Hawaii.   veldig populære. Padlerne som brukte
                  ånder fart og stil.               Da jeg kom hjem til California traff jeg   dem vant stort sett alle konkurranser i 4-5
                    Ganske nylig var jeg så heldig å få   to nordmenn på stranda. De kunne se på   år i trekk. Jeg endret designet gradvis, for
                  kontakt med Keith Keillor, mannen bak   padleteknikken min at det manglet noe   å sørge for at båten min forble i teten. To
                  Valhalla Surfski. Han var villig til å la   vesentlig. De ga meg noen god råd for å   innovasjoner var vesentlige i dette kapplø-
                  seg intervjue. Han har bygd surfskier   rette opp teknikken. Det var gull verd! Jeg   pet. Det ene var å få høydeforskjell mellom
                  siden 1985., noe som betyr at han har   bruker de samme prinsippene den dag i   føtter og sete, fordi når rompa er høyere
                  enorm erfaring, og at han har vært midt   dag når jeg underviser padlere! Jeg skulle   enn føttene, gir det bedre kraftoverførsel.
                  i utviklingen av surfskien igjennom dens   ønske jeg kunne huske hva de het. Det var   Det andre var å samle føttene, slik at det
                  mest sentrale vekstperiode.       høsten i 1985.                     ble ett hull foran sitsen til føttene, i stedet
                                                                                       for to. Dette var en nødvendig utvikling
                  -Hei Keith. Hvordan vil du beskrive   -Hvorfor startet du Valhalla?  fordi skrogets bredde forhindret føttene
                  deg selv?                           -Jeg var litt utilfreds med surfskien   i å være adskildt, hvis setet skulle kunne
                    -Jeg ble født i Nord Dakota i 1939, men   min, så jeg prøvde å bygge noe som var   senkes og samtidig være høyere enn føt-
                  flyttet til California i 1941. Jeg vokste
                  opp der, og tok utdannelse innenfor
                  metallarbeid. Jeg jobbet også med
                  renovering og den salgs. Jeg var alltid
                  aktiv på løping, fjellvandring og annen
                  sport. Som ung mann dro jeg til Hawaii.

                  -Hva gjorde du i Hawaii?
                    -Rent sportslig brukte jeg mye tid der på
                  å padle og konkurrere med utriggerkano.
                  Det sitter fem, seks eller ni mann og padler
                  full fart over havet i en kjempestor kano.
                  To ganger konkurrerte jeg i ti meter høye
                  bølger. Jeg ble der i 12 år. Etter det første
                  året begynte jeg å trene andre padlere.
                  Det var som om jeg hadde talent for
                  det, for de lagene jeg trente fikk veldig
                  gode resultater. På et tidspunkt ble jeg
                  «headhunted» av et damelag. De hadde
                  alle dobbelt så lang erfaring som meg,
                  men var gått i stå resultatmessig. De vant
                  den første konkurransen etter at jeg kom    Keith Keillor på full fart i en egenkonstruert moderne suftski.

                                                                                                                          37
                                                                                                               PADLING
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42