Page 51 - offisersbladet 03 2013
P. 51
Prosjekt anskaffelse av nytt redningsheli-
kopter, kan nå gis forkortelsen «TTULT» (Ting
Tar Unødvendig Lang Tid). For allerede i 1997
slo Fostervollutvalget, ledet av Alv Jakob
Fostervoll, fast at det var behov for å skifte ut
Sea King redningshelikoptrene med noe nytt
og bedre.
av einar HolsT Clausen
ISTORIEN; Basert på Fostervollutvalgets rapport leverte
Justisdepartementet Stortingsmelding nr. 44 (2001–2002) «Om
Hredningshelikoptertjenesten i fremtiden» til Stortinget den 11.
mai 2001. Da Stortinget behandlet saken den 16. mai 2002 ønsket et
fl ertall på Stortinget at det skulle etableres et Helikopterfaglig Forum,
som skulle gjennomgå aktuelle frem tidige redningshelikoptre i Norge.
Justisdepartementets Helikopterfaglige Forum leverte sitt dokument
«Utredning om redningshelikoptre» med forslag til krav til nye redning-
shelikoptre 13. juni 2003. Da Norge kjøpte nye helikoptre til Luftforsva-
Kandidat b) Eurocopter NORDSAR EC225. ret gjen nom Nordic Standard Helicopter Procurement (NSHP) Project,
ble det i tillegg til anskaffelse av 14 NH90 helikoptre til kystvakt og
fregatt-tjeneste også tatt opsjon på ti NH90 til bruk som redningshe-
likopter. Etter en reforhandlingsrunde der det viste seg at NH90 ikke
tilfredsstilte de kravene som Justisdepartementet hadde utarbeidet
basert på Helikopterfaglig Forums anbefalinger, besluttet regjeringen i
2007 å si fra seg opsjonene og starte anskaffelsesprosessen på nytt.
Prosjektet NAWSARH (Norwegian All Weather Search And Rescue
Helicopter) ledet av Justisdepartementet, startet sitt arbeid den 25.
august 2007. Den 30. november 2007 ble samarbeidsavtale mellom
Norge og Island om anskaffelsen ble under tegnet. Den 13. august 2008
ble RFI (Request for Information) publisert. Den 24. juni 2011 Storting-
sproposisjon nr. 146 (2010–2011) «Anskaffelse av nye redningshelikop-
tre i perioden 2013–2020, vedtatt i Regjeringen. Den 24. oktober 2011
ble prekvali fi seringen for leveranse av inntil totalt 25 helikoptre,
inkludert Island og opsjoner, utlyst. (Kilde: Wikipedia). Den 15. februar
2012 ble det publisert hvilke selskaper som var prekvalifi sert for å kunne
gi tilbud på levering av nye red ningshelikoptre med tilhørende utstyr og
vedlikeholdsløsninger til erstatning for dagens Sea King. Den 12. juli
2012 ble anbuds invitasjon sendt ut til de fi re prekvalifi serte kandidat-
ene. NH Industries NH-90, Sikorsky SH-92, Eurocopter EC 225 og
Agusta Westland EH-101 Merlin.
Kandidat c) NH Industries NH-90. NAWSARH-prosjektet har siden januar 2013 sittet mannsterke i
Stavanger og vurdert tonnevis med tilbuds-papirer fra de fi re kandida-
tene, og nå venter produ senter og brukere på en avgjørelse som er
«overmoden». Prosjektet/Justisdepartementet har brukt over 100
millioner kroner i utred ningskostnader til nå, og mange fatter ikke hvor-
for dette har tatt så lang tid. Kommer avgjørelsen i sommer? Mye kan
tyde på det, fordi det er stortingsvalg i høst. Regjeringen ønsker nok å
vise litt handlekraft, i denne «langdryge» anskaffelses-prosessen, som
foreløpig har tatt 16 år, eller for å være snill, seks år med NAWSARH. Når
avgjørelsen er tatt, vil det gå ytterligere 4-6 år før nye rednings-helikop-
tre er på plass. Så vi får vi håpe at beredskapen og sikkerheten, kan
opprettholdes med våre museums-klare Sea Kinger, frem til 2017-18, i
verste fall 2020. Apropos beredskap, så står alle rede i dag, nesten
halvparten av våre Sea Kinger til enhver tid på bakken for vedlikehold/
repara sjoner.
Offi sersbladet har tidligere besøkt og/eller skrevet artikler om Agusta
Westland AW 101 Merlin på Fagernes og i Danmark), Sikorsky SH-92 (på
Shetland), og NH Industries NH-90 (i Norge). Denne gangen var turen
kommet til den fjerde kandidaten – Eurocopter NORDSAR EC225/725,
med besøk på fabrikk-anlegget i Marignane/Marseille. Offi sersbladet
ble sammen med annen norsk fagpresse, invitert ned til fabrikken. En
meget enkel «øvelse», da fabrikken ligger et steinkast fra fl yplassen vi
Kandidat d) Sikorsky SH-92. landet på.
EUROCOPTER: Mottagelse, informasjon, briefer og ikke minst at
Off
Offisersbladetisersbladet 51