Page 52 - offisersbladet 03 2013
P. 52

store deler av ledelsen i Eurocopter møtte
                                                                                    oss, ble positivt oppfattet av norsk presse.
                                                                                    Frode Østnes i Østnes AS, som er
                                                                                    Eurocopters agent i Norge, samt sjefen
                                                                                    for Heli-One AS i Norge, Lars A. Landsnes
                                                                                    var også til stede. Heli-One har alt
                                                                                    vedlikehold og service på blant annet
                                                                                    Eurocoptere som opererer i Norge.
                                                                                      I løpet av de to dagene på Marignane,
                                                                                    haglet selvfølgelig spørsmålene, om både
                                                                                    Eurocopter EC 225/725, men også om de
                                                                                    andre kandidatene. Det var tydelig at
                                                                                    Eurocopter, som de andre kandidatene,
                                                                                    ikke ønsker å snakke negativt om
                                                                                    hverandre, antageligvis fordi de sitter i
                                                                                    «glasshus», hvor de alle har hatt sin
                                                                                    porsjon med tekniske problemer, så også
                                                                                    Eurocopter.
                                                                                      Det blir vanskelig å gå i detaljer på alle
                                                                                    de krav NAWSARH har satt til nytt
                                                                                    redningshelikopter, men viktige
                                                                                    komponenter er: operasjonsradius,
                                                                                    kapasitet til hvor mange nødstedte,
                                                                                    hastighet osv. Det er ikke satt noe krav til
        Prøveturen i den splitter nye Eurocopter EC-225 er over.                    lasteluke bak, selv om det er en «våt
                                                                                    drøm» for Forsvaret for eventuell bruk i
                                                                                    spesialoperasjoner. Eurocopter er den
                                                                                    eneste som ikke har lasteluke bak, så jeg
                                                                                    spurte Frode Østnes rett før prøveturen
                                                                                    med EC225, om dette gjør Eurocopter til
                                                                                    en dårligere kandidat? Svaret jeg fi kk var
                                                                                    opplysende. Han presiserte at alle de
                                                                                    andre kandidatene, unntatt NH-90, er
                                                                                    sivile helikoptre som er tilpasset rollen
                                                                                    som redningshelikopter. NH-90’s
                                                                                    kandidatur har forverret seg radikalt,
                                                                                    med de store forsinkelsene og leveran-
                                                                                    seproblemene de til kystvakta og
                                                                                    fregattvåpenet. Eurocopter EC225/725 er
                                                                                    i utgangspunktet bygget som et redning-
                                                                                    shelikopter.
                                                                                      Å sammenligne de fi re kandidatene,
                                                                                    kan være som å sammenligne epler og
                                                                                    pærer. Men etter grundig informasjon, og
                                                                                    en times prøvefl yging, lot jeg meg faktisk
                                                                                    overbevise, selv om Eurocopter ikke var
        De enorme hallene med produsksjonslinjer hvor helikopterne blir ferdigmontert før testflyging.  min favoritt fra før. EC225/725 er faktisk
                                                                                    en av de beste hva angår aksjonsradius,
                                                                                    med mulighet for ytterligere forbedring
                                                                                    med ekstra monterte fuel-tanker på
                                                                                    sidene. Den er av de raskeste med tanke
                                                                                    på cruising-hastighet og topp-hastighet.
                                                                                    Det var overraskende stor plass i kabinen
                                                                                    - den kan ta inntil 28 nødstedte. Den har
                                                                                    alt av moderne teknologi. Under
                                                                                    prøveturen fi kk vi demonstrert at
                                                                                    maskinens spesielle dempingsmekanis-
                                                                                    mer, gjorde at det ristet minimalt under
                                                                                    fl yging, selv under stillestående «hoover-
                                                                                    ing» over bakken, på autopilot. Det er
                                                                                    med på å bedre arbeidsforholdene for
                                                                                    crewet om bord.
                                                                                      Med tanke på at det avanserte
                                                                                    vedlikeholdet allerede kan ivaretas av
                                                                                    Heli-One i Norge, og at Eurocopter i en
                                                                                    årrekke har operert med sine helikoptre i
                                                                                    Nordsjøen, så er nok EC225/725 virkelig
                                                                                    en kandidat å regne med i vurderingen
        Pressen fikk se litt på den sivile utgaven av EC-225, før prøveturen over Marseille.  som nytt rednings helikopter.


   52   Offisersbladet
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57