Page 52 - offisersbladet 03 2013
P. 52
store deler av ledelsen i Eurocopter møtte
oss, ble positivt oppfattet av norsk presse.
Frode Østnes i Østnes AS, som er
Eurocopters agent i Norge, samt sjefen
for Heli-One AS i Norge, Lars A. Landsnes
var også til stede. Heli-One har alt
vedlikehold og service på blant annet
Eurocoptere som opererer i Norge.
I løpet av de to dagene på Marignane,
haglet selvfølgelig spørsmålene, om både
Eurocopter EC 225/725, men også om de
andre kandidatene. Det var tydelig at
Eurocopter, som de andre kandidatene,
ikke ønsker å snakke negativt om
hverandre, antageligvis fordi de sitter i
«glasshus», hvor de alle har hatt sin
porsjon med tekniske problemer, så også
Eurocopter.
Det blir vanskelig å gå i detaljer på alle
de krav NAWSARH har satt til nytt
redningshelikopter, men viktige
komponenter er: operasjonsradius,
kapasitet til hvor mange nødstedte,
hastighet osv. Det er ikke satt noe krav til
Prøveturen i den splitter nye Eurocopter EC-225 er over. lasteluke bak, selv om det er en «våt
drøm» for Forsvaret for eventuell bruk i
spesialoperasjoner. Eurocopter er den
eneste som ikke har lasteluke bak, så jeg
spurte Frode Østnes rett før prøveturen
med EC225, om dette gjør Eurocopter til
en dårligere kandidat? Svaret jeg fi kk var
opplysende. Han presiserte at alle de
andre kandidatene, unntatt NH-90, er
sivile helikoptre som er tilpasset rollen
som redningshelikopter. NH-90’s
kandidatur har forverret seg radikalt,
med de store forsinkelsene og leveran-
seproblemene de til kystvakta og
fregattvåpenet. Eurocopter EC225/725 er
i utgangspunktet bygget som et redning-
shelikopter.
Å sammenligne de fi re kandidatene,
kan være som å sammenligne epler og
pærer. Men etter grundig informasjon, og
en times prøvefl yging, lot jeg meg faktisk
overbevise, selv om Eurocopter ikke var
De enorme hallene med produsksjonslinjer hvor helikopterne blir ferdigmontert før testflyging. min favoritt fra før. EC225/725 er faktisk
en av de beste hva angår aksjonsradius,
med mulighet for ytterligere forbedring
med ekstra monterte fuel-tanker på
sidene. Den er av de raskeste med tanke
på cruising-hastighet og topp-hastighet.
Det var overraskende stor plass i kabinen
- den kan ta inntil 28 nødstedte. Den har
alt av moderne teknologi. Under
prøveturen fi kk vi demonstrert at
maskinens spesielle dempingsmekanis-
mer, gjorde at det ristet minimalt under
fl yging, selv under stillestående «hoover-
ing» over bakken, på autopilot. Det er
med på å bedre arbeidsforholdene for
crewet om bord.
Med tanke på at det avanserte
vedlikeholdet allerede kan ivaretas av
Heli-One i Norge, og at Eurocopter i en
årrekke har operert med sine helikoptre i
Nordsjøen, så er nok EC225/725 virkelig
en kandidat å regne med i vurderingen
Pressen fikk se litt på den sivile utgaven av EC-225, før prøveturen over Marseille. som nytt rednings helikopter.
52 Offisersbladet