Page 26 - offisersbladet 03 2013
P. 26

Hva skjer?



        oMStilliNgSbREv NR 3/2013


        Det skjer svært mye rundt omkring i Forsvaret i disse dager. Det er tvisteløsninger på gang både
        mht Forsvarets firkantorganisasjon og ATFen. Luftforsvaret er i oppstartsfasen, men allerede nå vet
        vi at det økonomiske grunnlaget vil gi betydelige utfordringer i tiden som kommer. Forsvarsstaben
        bidrar negativt til en krevende omstilling, ved at de sår tvil gjennom egen handlemåte, om
        gyldigheten av sentralt drøftede dokumenter.

        Samarbeid FSt-org          Samarbeidet på sentralt nivå  vi eninge med BFO lokalt om å   standpunkt med at AMU-
        14.mars evaluerte partene i                          gjennomføre meklingen allikevel.   behandlingen ikke var gjennom-
        Forsvaret samarbeidet med                            Utover dette fremhevet BFO godt   ført ved de DIFer, som ble mest
        referanse til Hovedavtalens § 1.12                   samarbeid med Forsvarets   berørt, pga tidspress. Arbeidsgiver
        P-sjefen i Forsvaret Tom Simonsen                    personelltjenester (FPT) mht   og Akademikerne, mente at de
        sier han har inntrykk av at                          personellsaker. Positivt at man har  arbeidsmiljømessige konsekven-
        samarbeidet mellom partene på                        avklart rolledelingen mellom   ser, som var beskrevet, kunne
        alle nivå stort sett fungerer godt.                  OU-referansegruppe og HATA-  aksepteres.
        Han sa at partene har et felles                      møtene.                      Når DIFene kan overføre 22
        ansvar for at samarbeidet fungerer   Personaldirektør Tom Simonsen   Partene ble enige om å inngå en  årsverk til HR-senteret fra
                                    ledet evalueringsmøte om hvordan
        og at det utvikles sammen for et   samarbeidet og oppfølgingen av   sentral informasjons- og   1/10-2013 uten at dette innvirker
        bedre Forsvar. Evalueringen er   hovedavtalens intensjon hadde   samarbeidsavtale. Vi er videre   på arbeidsmiljøet, blir jeg
        delt i to, samarbeidet på DIF-nivå   vært i 2012.    enige om at saksbehandlingstiden   skeptisk. Hva skjer når man skal
        og samarbeidet på sentralt nivå.                     i tvisteløsning av arbeidsplaner   hente ut gevinster senere i
                                                             holdes lavest mulig.       perioden. For arbeidsgiver var det
        Samarbeidet på DIF-nivå    Forsvarsstaben (FST) mener                           viktig å fatte beslutningen nå, slik
        18 av 21 DIFer hadde gjennomført   organisasjonenes deltakelse iht   FSj vP R&t nr 2  at stillingene kunne lyses ut.
        erfaringsdiskusjon på hvordan   HATA § 2.4 har fungert iht   21.mars behandlet vi rettelse og
        samarbeidet og praktiseringen av   intensjon og nevner SOF-studien   tillegg (R&T) nr 2 til FSJ virksom-  Drøftinger i vernepliktsverket
        Hovedavtalen med tilpasning-  som eksempel. FST mener vi har   hetsplan (VP) 2013. Av de saker
        savtalen for Forsvaret (HATA)   noen utfordringer med å få   som kan nevnes er etablering av
        hadde fungert i 2012. De tre   partsnivåene til å fungere etter   en helikopterberedskap i
        utestående avdelingene er E-tj,   intensjonen i HATA. FST er videre   Nord-Norge for blant annet å
        FOH og FRA. Kun 10 DIF-sjefer   fornøyd med måten man   støtte politiet iht bistandsinstruk-
        deltok på møte. Den generelle   behandlet de arbeidsmiljømessige  sen. Forsvaret skal utvikle en
        tilbakemeldingen er at flere DIFer   konsekvensene, da man ga   kurs- og utdanningsordning for
        etterlyser kurs i Hovedavtalen.   oppdraget om å etablere en ny   sikkerhetsutdanning for alle
        Tilbakemeldingene fra referat   HR-organisasjon i Vernepliktsver-  nivåer i Forsvaret. Det er sjef   Medlemsmøte i FPT forutfør
        varierer fra godt samarbeidsklima   ket. FST opplever at konfliktviljen   Forsvarets sikkerhetsavdeling   drøftingsmøte på Vernepliktsverket.
                                                                                         Manglende bemanning setter hele
        og ryddig bruk av HATA til ikke   er høy hos organisasjonene. Så er   (FSA) som har fått i oppdrag å   idden om et kompetent HR-senter i
        nok tillit og for mye militær   det jo litt synd at FST gnager på   utrede lokalisering av utdan-  fare.
        kommandotone. DIFene har et   uenigheten, som oppsto da de   ningen. Det skal også etableres en
        forbedringspotensiale mht form   hevdet at BFO praktiserte HATA §   bachelorutdanning i etterretning.
        og utfall av slike erfaringsdiskus-  9 feil, en sak som endte med at   Den store saken ble Forsvarets   12. april drøftet Vernepliktsverkets
        joner og de sentrale partene er   partene (FAD og Hovedsam-  årsverksramme for 2013. BFO har   konsekvenser ved at VPV i styr -
        enige om å utarbeide en felles mal  menslutningene) ga BFO full   etterlyst dette i lengre tid, da dette   ings dialogen med Forsvarsstaben
        etter mønster av den Luftforsvaret   tilslutning.    må være utgangspunktet for den   kun hadde fått økonomi til å
        har brukt.                  BFO er enige om ønsket å   enkelte DIF.  Foruten avgitte   bemanne 277 årsverk fra
                                   utvikle samarbeidet, men   årsverk fra Hæren, luft- og   1/10-2013.  Iht R&T nr 2 til FSJ VP
        Merknad fra BFO            arbeidsgivers manglende respons   Sjøforsvaret til E-tj og FSA ifm ny   2013 er årsverksrammen for VPV
        De fleste DIFene har et potensiale   på våre mange henvendelser, gjør   utdanning innenfor etterretning   fastsatt til 285 pluss 22 overførte
        til et forbedret samarbeid og   dette krevende. Vi mente også at   og sikkerhet, var det avgivelse av   årsverk, totalt 307 årsverk (kan
        deltakelse gjennom det å avtale   FSTs ensidige delegering er en   22 årsverk for etablering av det   være at det er noen andre årsverk i
        lokalt hvordan man skal medvirke   utfordring ifh til overordnede   nye HR-senteret i Verneplikts-  dette tallet, som er finansiert av
        ifm budsjett og virksomhetspros-  dokumenter. BFO fremholdt at   verket.        andre DIFer). VPV har drøftet frem
        essen. Gjennom dette arbeidet vil   nytt HR-senter skulle vært et   Før vi drøftet R&Ten, behandlet   en stillingsramme på 291
        de tillitsvalgte ansvarlig gjøres og i   sentralt anliggende og måten   vi de arbeidsmiljømessige   stillinger. Uansett hvordan vi ser
        større grad enn i dag kunne bidra   arbeidsgiver håndterte VPV/  konsekvensene for berørte DIFer.   på det, er det en betydelig diffe -
        med konstruktive bidrag. I dag   FPT-prosessen på, virker negativt   Forsvarets hovedverneombud,   ranse (15) mellom årsverk og
        preges mange prosesser av   inn på samarbeidet (da hjelper det  arbeidstakerorganisasjonene   økonomi.
        tidspress, dårlig saksgrunnlag og   jo lite at FST er fornøyd). En   minus Akademikerne v/KOL   For BFO fremstår Forsvars stab-
        at beslutningene er tatt på   annen sak BFO kritiserte var FSTs   mente at det ikke forelå   en i et underlig lys, om dette
        forhånd. Samarbeid er et felles   ensidige valg av meklingsmann, et  tilstrekkelig saksgrunnlag til å   stemmer. Hvorfor hastet det slik å
        ansvar for et bedre Forsvar.  valg som ikke var iht HATA. Nå ble   behandle saken. Vi begrunnet vårt  få overført 22 årsverk fra 8 andre



   26   Offisersbladet
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31