Page 26 - offisersbladet 03 2013
P. 26
Hva skjer?
oMStilliNgSbREv NR 3/2013
Det skjer svært mye rundt omkring i Forsvaret i disse dager. Det er tvisteløsninger på gang både
mht Forsvarets firkantorganisasjon og ATFen. Luftforsvaret er i oppstartsfasen, men allerede nå vet
vi at det økonomiske grunnlaget vil gi betydelige utfordringer i tiden som kommer. Forsvarsstaben
bidrar negativt til en krevende omstilling, ved at de sår tvil gjennom egen handlemåte, om
gyldigheten av sentralt drøftede dokumenter.
Samarbeid FSt-org Samarbeidet på sentralt nivå vi eninge med BFO lokalt om å standpunkt med at AMU-
14.mars evaluerte partene i gjennomføre meklingen allikevel. behandlingen ikke var gjennom-
Forsvaret samarbeidet med Utover dette fremhevet BFO godt ført ved de DIFer, som ble mest
referanse til Hovedavtalens § 1.12 samarbeid med Forsvarets berørt, pga tidspress. Arbeidsgiver
P-sjefen i Forsvaret Tom Simonsen personelltjenester (FPT) mht og Akademikerne, mente at de
sier han har inntrykk av at personellsaker. Positivt at man har arbeidsmiljømessige konsekven-
samarbeidet mellom partene på avklart rolledelingen mellom ser, som var beskrevet, kunne
alle nivå stort sett fungerer godt. OU-referansegruppe og HATA- aksepteres.
Han sa at partene har et felles møtene. Når DIFene kan overføre 22
ansvar for at samarbeidet fungerer Personaldirektør Tom Simonsen Partene ble enige om å inngå en årsverk til HR-senteret fra
ledet evalueringsmøte om hvordan
og at det utvikles sammen for et samarbeidet og oppfølgingen av sentral informasjons- og 1/10-2013 uten at dette innvirker
bedre Forsvar. Evalueringen er hovedavtalens intensjon hadde samarbeidsavtale. Vi er videre på arbeidsmiljøet, blir jeg
delt i to, samarbeidet på DIF-nivå vært i 2012. enige om at saksbehandlingstiden skeptisk. Hva skjer når man skal
og samarbeidet på sentralt nivå. i tvisteløsning av arbeidsplaner hente ut gevinster senere i
holdes lavest mulig. perioden. For arbeidsgiver var det
Samarbeidet på DIF-nivå Forsvarsstaben (FST) mener viktig å fatte beslutningen nå, slik
18 av 21 DIFer hadde gjennomført organisasjonenes deltakelse iht FSj vP R&t nr 2 at stillingene kunne lyses ut.
erfaringsdiskusjon på hvordan HATA § 2.4 har fungert iht 21.mars behandlet vi rettelse og
samarbeidet og praktiseringen av intensjon og nevner SOF-studien tillegg (R&T) nr 2 til FSJ virksom- Drøftinger i vernepliktsverket
Hovedavtalen med tilpasning- som eksempel. FST mener vi har hetsplan (VP) 2013. Av de saker
savtalen for Forsvaret (HATA) noen utfordringer med å få som kan nevnes er etablering av
hadde fungert i 2012. De tre partsnivåene til å fungere etter en helikopterberedskap i
utestående avdelingene er E-tj, intensjonen i HATA. FST er videre Nord-Norge for blant annet å
FOH og FRA. Kun 10 DIF-sjefer fornøyd med måten man støtte politiet iht bistandsinstruk-
deltok på møte. Den generelle behandlet de arbeidsmiljømessige sen. Forsvaret skal utvikle en
tilbakemeldingen er at flere DIFer konsekvensene, da man ga kurs- og utdanningsordning for
etterlyser kurs i Hovedavtalen. oppdraget om å etablere en ny sikkerhetsutdanning for alle
Tilbakemeldingene fra referat HR-organisasjon i Vernepliktsver- nivåer i Forsvaret. Det er sjef Medlemsmøte i FPT forutfør
varierer fra godt samarbeidsklima ket. FST opplever at konfliktviljen Forsvarets sikkerhetsavdeling drøftingsmøte på Vernepliktsverket.
Manglende bemanning setter hele
og ryddig bruk av HATA til ikke er høy hos organisasjonene. Så er (FSA) som har fått i oppdrag å idden om et kompetent HR-senter i
nok tillit og for mye militær det jo litt synd at FST gnager på utrede lokalisering av utdan- fare.
kommandotone. DIFene har et uenigheten, som oppsto da de ningen. Det skal også etableres en
forbedringspotensiale mht form hevdet at BFO praktiserte HATA § bachelorutdanning i etterretning.
og utfall av slike erfaringsdiskus- 9 feil, en sak som endte med at Den store saken ble Forsvarets 12. april drøftet Vernepliktsverkets
joner og de sentrale partene er partene (FAD og Hovedsam- årsverksramme for 2013. BFO har konsekvenser ved at VPV i styr -
enige om å utarbeide en felles mal menslutningene) ga BFO full etterlyst dette i lengre tid, da dette ings dialogen med Forsvarsstaben
etter mønster av den Luftforsvaret tilslutning. må være utgangspunktet for den kun hadde fått økonomi til å
har brukt. BFO er enige om ønsket å enkelte DIF. Foruten avgitte bemanne 277 årsverk fra
utvikle samarbeidet, men årsverk fra Hæren, luft- og 1/10-2013. Iht R&T nr 2 til FSJ VP
Merknad fra BFO arbeidsgivers manglende respons Sjøforsvaret til E-tj og FSA ifm ny 2013 er årsverksrammen for VPV
De fleste DIFene har et potensiale på våre mange henvendelser, gjør utdanning innenfor etterretning fastsatt til 285 pluss 22 overførte
til et forbedret samarbeid og dette krevende. Vi mente også at og sikkerhet, var det avgivelse av årsverk, totalt 307 årsverk (kan
deltakelse gjennom det å avtale FSTs ensidige delegering er en 22 årsverk for etablering av det være at det er noen andre årsverk i
lokalt hvordan man skal medvirke utfordring ifh til overordnede nye HR-senteret i Verneplikts- dette tallet, som er finansiert av
ifm budsjett og virksomhetspros- dokumenter. BFO fremholdt at verket. andre DIFer). VPV har drøftet frem
essen. Gjennom dette arbeidet vil nytt HR-senter skulle vært et Før vi drøftet R&Ten, behandlet en stillingsramme på 291
de tillitsvalgte ansvarlig gjøres og i sentralt anliggende og måten vi de arbeidsmiljømessige stillinger. Uansett hvordan vi ser
større grad enn i dag kunne bidra arbeidsgiver håndterte VPV/ konsekvensene for berørte DIFer. på det, er det en betydelig diffe -
med konstruktive bidrag. I dag FPT-prosessen på, virker negativt Forsvarets hovedverneombud, ranse (15) mellom årsverk og
preges mange prosesser av inn på samarbeidet (da hjelper det arbeidstakerorganisasjonene økonomi.
tidspress, dårlig saksgrunnlag og jo lite at FST er fornøyd). En minus Akademikerne v/KOL For BFO fremstår Forsvars stab-
at beslutningene er tatt på annen sak BFO kritiserte var FSTs mente at det ikke forelå en i et underlig lys, om dette
forhånd. Samarbeid er et felles ensidige valg av meklingsmann, et tilstrekkelig saksgrunnlag til å stemmer. Hvorfor hastet det slik å
ansvar for et bedre Forsvar. valg som ikke var iht HATA. Nå ble behandle saken. Vi begrunnet vårt få overført 22 årsverk fra 8 andre
26 Offisersbladet