Page 19 - offisersbladet 03 2013
P. 19
Drytech metter stadig flere soldater
Kjerneproduktet.
REAL Field Meal til feltrasjonen. Kvalitetssikring av REAL Field Meal.
den. Frankrike har et strengt opererer mye i utlandet og har
regime for offentlige anskaffelser, nylig satset på økt tilstedeværelse i
det ble en stor papirmølle ut av Arktis.
det og all dokumentasjon måtte
være på fransk. I januar 2013 Militærrettet
leverte vi inn et nytt anbud på seks Drytech, som ”Nordlys” nylig
nye retter til feltrasjoner i samme omtalte som en suksessbedrift,
volum som i den første leveran- startet da eieren begynte å
sen. Vi tror at vi har en fordel med eksperimentere med å lage
det vi allerede har levert. På den frysetørkede retter. Da ble
annen side er den norske kronen forretningsideen født. Fra en sped
blitt sterkere, konkluderer hun. start først på 1990-tallet har
Feltrasjoner går også til sveitsiske bedriften vokst til en omsetning
spesialsoldater. som nærmer seg 100 millioner
Det danske forsvaret er en fjerde kroner og med et resultat på 7,6
militærkunde. I 2010 vant Drytech mill. før skatt i 2011. Det gode
et anbud om leveranser av 12 resultatet skyldes bl.a. effektiviser-
feltrasjoner middagsretter og fire ing og kostnadsreduksjoner. 76
frokostrasjoner – alt i store prosent av omsetningen stammer
volumer. I 2014 sender bedriften fra militære leveranser. Slik har det
inn et nytt dansk anbud, som alltid vært. Produktutvikling er
alltid krever mye av en liten hjertet i bedriften. Alt gjøres i
organisasjon på 50 ansatte. Men Tromsø fra råvarene kommer til de
konkurranse gjør bedriften bedre. ferdige produkter sendes av gårde.
-Vi har god kontakt med faglige Monica Mathiassen bedyrer at
militære danske myndigheter, som man ikke har noen tanker om
er nokså lik de norske. Danmark er outsourcing.
viktig ettersom danske styrker
Offisersbladet 19