Page 18 - offisersbladet 03 2013
P. 18
Drytech metter stadig flere soldater
Tromsø: Tøffe karer i tøffe oppdrag trenger riktig mat! Alle som er i felten vet det. Med
denne filosofien i bunn har Drytech i Tromsø gjennom mer enn 20 år utviklet og solgt
frysetørrete feltrasjoner til Forsvaret. Etter hvert mettes også danske, sveitsiske og franske
soldater av den nordnorske bedriften.
Drytech/Markedssjef Monica Mathiassen. Markedskoordinator Jan Trondsen.
TeksT: Tor Husby fordelen at den veier nesten ingen gen, er en viktig referanse i vi gjør dem fornøyd har vi gjort
ting. Tilsett litt vann, vent noen forhold til det internasjonale det rett. Omstillingene og
g enda flere soldatmunner minutter og så har soldaten et forsvarsmarkedet og fortsetter å reduksjonene i Forsvaret har
kan få Drytechs feltrasjon- godt måltid med den rette kjøpe i stort. Sent i 2011 vant naturligvis påvirket leveransene
Oer. Etter anbefaling fra balansen mellom fett, karbohy- Drytech et anbud på en 3-års våre dit gjennom årene. Men med
FLO kom man inn i portalen drater og proteiner kombinert leveranse av store mengder den ”arktiske” kontrakten går det
NATO Support Agency i 2011. med god smak. Frysetørret mat arktiske feltrasjoner årlig til oppover igjen, sier Mathiassen.
Alliansens godkjenning legger egner seg enten soldatene jobber i Forsvaret. Verdien var 42 millioner Flere norske fengsler, politiet,
veien åpen for forsvarsleveranser i Arktis eller i tropene. Hemme- kroner. I alt får soldatene velge sivilforsvaret, hjelpekorps,
et langt større nettverk. ligheten er at den har fem års mellom 7 varierte frokostmenyer brannvesenet og oljeberedskaps-
-Det første vi ser er at det finske holdbarhet, ikke er avhengig av å og 17 middagsretter med et sentra langs kysten bruker også
og svenske forsvaret vil kjøpe sine ligge på kjølelager og tåler frost og kalorinivå på 1.200 – 1.400. frysetørrete produkter fra Drytech.
feltrasjoner gjennom denne varme. I felten betyr næringsrik Bestselgeren er kebabgryte, men
portalen. Da er det viktig å være mat spesielt mye. En sulten soldat med pastaretter hakk i hæl. Franske alpejegere
med der. Vi har sendt mye er ingen god soldat. Det er for Drytech skifter ikke bare kompo- Monica Mathiassen er ikke lite
informasjon om våre forskjellige lengst slutt på de tider da soldater nenter og retter ofte, men legger stolt over at Drytech – også i 2011
feltrasjoner til FLOs motstykker i slepte med seg tunge hermetik- også vekt på å få tilbakemeldinger – vant en kontrakt om å levere
Stockholm og Helsinki, sier kbokser i sekken. Hvem glemmer fra avdelingene gjennom seks av 12 måltidsmenyer til
markedssjef Forsvar, Monica vel ikke RSPen som med usvikelig produkttester. Ved at grupper på franske alpejegere – etter en knivs-
Mathiassen. Selv om dette høres presisjon havner på baksiden av rundt 40 soldater periodevis får karp internasjonal konkurranse.
lovende ut, legger hun til at det oppakningen og gnager seg inn i tilbud om å være prøvekluter. Ved Nå er man midt inne i en toårig
likevel ikke er noen lettkjørt ribbeina under utmarsjen? Og da å fylle ut foldeetiketter i feltrasjo- leveranseperiode.
motorvei å være med i NATO- snakker vi ikke om smaken på nene skal soldatene gi sine menin- -Det er lærerikt å levere mat av
portalen. Skal resultatene komme, hermetikkmaten. ger om den. Man er tett på flere høy kvalitet til en så kravstor
må det jobbes! I tillegg er man avdelinger i Indre Troms. kunde. Ikke bare opererer
med i FSi – Forsvars-og servicein- Arktiske feltrasjoner -Bedriftens produktutviklere får alpejegerne i et vanskelig terreng
dustriens landsforening. Det norske forsvaret ble den første masse ut av møter med yrkessol- og ditto klima, men også selve
Frysetørret mat har den store kunden, bidro til produktutviklin- datene som stiller høye krav. Når anbudsprosessen står i stil med
18 Offisersbladet