Page 23 - Norsk Fiskerinaering
P. 23

«M Ytterstad» ble overlevert i fjor og måler
           tett på 75 meter. Båten har en basiskvote på
                                    650 tonn.


         begrenset, om ikke fraværende. Likevel
         vil det være uheldig å omtale Tveter-
         åsutvalgets rapport som en fiasko eller
         bortkastet. I tråd med mandatet leverte
         utvalget råd om hvordan et rammeverk
         for en konkurransedyktig norsk sjømat-
         industri bør utformes. Om mandatet var
         for snevert og akademisk formulert til å
         få en praktisk betydning for næringen,
         kan selvsagt diskuteres. Det empiriske
         grunnlaget, som for meg syntes å være
         noe tynt, hjalp i hvert fall ikke på.




         Eidesenutvalget

         Det blir gjerne sagt at når ministre lider av
         beslutningsvegring, er den beste og tryg-  av disse». I lys av tidsrammen som er   foreta individuelle tilpasninger tilstrekke-
         geste løsningen å nedsette et ekspertut-  gitt utvalget, fremstår mandatet å være   lig; et moderne kvotesystem som en fis-
         valg. Da kan man avvente resultatet og   noe ambisiøst. Innholdet av mandatet   kerinasjon sakte, men sikkert kan bevege
         kjøpe seg tid før upopulære, om også   vurderes imidlertid til å både være aktuelt   seg mot, og som den fortjener.
         nødvendige, avgjørelser må fattes. Lis-  og helhetlig. Jeg vil tro at det hersker liten
         beth Berg-Hansen ble beskyldt for dette   tvil om at dagens kvotesystem er mer enn
         da hun nedsatte Tveteråsutvalget, og   klart for modernisering.
         mange mente at Elisabeth Aspaker hadde   Jeg vil ikke bli overrasket om utvalget   Ressursrentedebatten
         samme motiv da hun i fjor oppnevnte   skisserer en løsning hvor man på sikt   En annen viktig del av Eidesenutval-
         Eidesenutvalget.                    løsriver konsesjonene fra driftsmiddelet,   gets mandat er å vurdere om det skal
           Sistnevnte utvalg skal fremlegge sin   og hvor aktørene selv tillates å forvalte   pålegges en avgift på ressursrenten. En
         rapport i slutten av september i år, og det   tildelte kvote på best mulig måte. Uav-  anførsel som har blitt angitt er at det bør
         er også grunn til å tro at denne vil skape   hengig av løsning tror jeg at enkelte   stilles krav om at aktører som baserer sin
         en viss debatt. Utvalgets mandat er   begrensninger i eierskapet fortsatt vil bli   næring på naturresurser, skal avgi deler
         blant annet å fremskaffe «en fullstendig   beholdt. Som nevnt tror jeg at innstillin-  av effektivitetsutnyttelsen til «fellesska-
         gjennomgang av dagens kvotesystem,   gen vil danne grunnlaget for en nødven-  pet». Kort oppsummert er utvalget bedt
         der utvalget ser på mulige alternativer til   dig debatt i næringen. Håpet er bare at   om å vurdere hvorvidt staten bør kom-
         dagens system, også strukturkvoteordnin-  innstillingen reflekterer den nødvendige   penseres for næringens høsting av natur-
         gen og spørsmålet om tidsavgrensning   fleksibiliteten og behovet for å kunne   ressursene i form av en særavgift. Denne
                                                                                type særbeskatning har man allerede sett
                                                                                i energisektoren, og den drøftes altså nå
                                                                                pålagt flåteleddet.
                                                                                   Det er allment kjent at fiskeflåten i
                                                                                sin tid var en svært subsidiert næring.
                                                                                Næringens aktører tok derfor kostnaden
                                                                                ved å redusere en betydelig overkapa-
                                                                                sitet i prosessen med å skape en sterk
                                                                                og bærekraftig næring. Fra 1980 til i dag
                                                                                har antall fiskefartøy blitt redusert med
                                                                                ca. to tredjedeler. Rederiene har derfor
                                                                                i de siste årene kunnet vist til en viss
                                                                                lønnsomhet. Dette har imidlertid medført
                                                                                at enkelte kretser mer enn gjerne omtaler
                                                                                fiskeflåtenes, og da spesielt havfiskeflå-
                                                                                tens, avkastning for å være en «super-
                                                                                profitt» og aktørene som «kvotebaroner».
                                                                                Flåtegruppens resultater tilegnes ofte av
                                                                                samme kretser den tvilsomme hederen
                                                                                av å ha oppnådd dette gjennom «ran» av
                                                                                kysten.
                                                                                   Hvor enn dramatisk reduksjonen av
                                                                                antall yrkesaktive fiskere og aktører



                                                                                    "Norsk Fiskerinæring"  nr. 2 - 2016  23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28