Page 22 - Norsk Fiskerinaering
P. 22
gens suksesshistorie, hvor fullintegrerte
verdikjeder med tilnærmet fritt eierskap
virker å være nøkkelen. Når det gjelder
Ystmarks anførsel om at flåten og fiskein-
dustrien bør samarbeide mer, støtter jeg
denne fullt ut.
Den 7. februar i år gikk Sjømatal-
liansen ut med en felles uttalelse hvor
partene «fredet» fiskesalslagslova. Som
del av et kompromiss ble partene enige
om å stille seg positive til «sjømatmel-
dingens forslag om å nedsette et ek-
spertutvalg». Dette utvalget skal både gi
råd om selve minsteprisfastsettelsen og
søke å forbedre markedsmekanismene i
systemet for førstehåndsomsetningen av
fisk. Parallelt vil partene etablere en egen
arbeidsgruppe på tvers av salgslag med
sikte på harmonisering og felles vurdering
og gjennomføring av både egne forslag,
og det som fremmes av ekspertutvalget.
Geir-Ove Ystmark har helt rett. I sjømatnæringen må vi bli enda flinkere til å samarbeide, For mange er uttalelsen å betrakte
mener Ytterstad. Her Sjømat Norge-toppene Ystmark og Inger-Marie Sperre på Landsmøtet til
Norges Fiskarlag i fjor høst. (Foto: Therese Tande) som et tilnærmet historisk dokument.
Parter, som tidligere har vært kjent for å
ha prinsipielle stridigheter mellom seg,
har nå klart å bli omforent. Basert på det
«jobb på gølvet» e.l.. Norge er på ingen gig av foregående, politiske prosesser og faktum at Stortinget ikke vil foreta noen
måte unik på dette området. endringer i regelverk vil normalt strekke endringer i fiskesalslagslova, tror jeg
Politikk er selvsagt et nødvendig fagfelt seg ut over tid. Gjerne overlever de også imidlertid at enkelte opplever kompromis-
som enhver minister bør inneha inngå- en minister eller to. set som unødvendig; en klar seier ble
ende erfaring og kompetanse om. Spørs- gitt bort til fordel for å søke en bred og
målet som likevel reiser seg er om det felles enighet. Uansett holdning til den
bør stilles krav om at visse ministerposter strategiske avgjørelsen om kompromis-
skal være forbeholdt kandidater som Historisk dokument set, er det ikke tvil om at uttalelsen vil
også har erfaring fra andre arenaer enn En av dagens mest aktuelle debatter i medføre ro mellom partene. Fiskarlaget,
politiske prosesser. Fiskeriministerposten næringen ble reist etter publiseringen av fiskesalgslagene og Sjømat Norge vil
er selvsagt en av disse. Kunnskapen om Stortingsmelding nr. 10 om en konkurran- forhåpentligvis nå utnytte tiden til mer
regelverket, herunder forståelsen, harmo- sedyktig sjømatindustri. Meldingen kom formålstjenlige utfordringer, herunder kon-
nisering med øvrig regelverk, nødvendig i kjølvannet av Tveteråsutvalgets utred- sentrere seg om å sikre utvikling og vekst
utvikling i lys av bilaterale avtaler m.v. ning, en utredning som også omhandlet i sjømatnæringen.
ligger imidlertid hos embetsverket. Videre prinsipielle spørsmål for flåteleddet, Vurderingene av rapportens effekt på
vil kunnskapen om næringens utøvelse, herunder aktivitetskravet i deltakerloven kort sikt har vært nokså entydige; svært
og ikke minst kunnskapen om fremtidig og diskusjonen om å fjerne salgslagenes
verdiskaping, alltid ligge hos aktørene i enerett til ensidig fastsettelse av minste-
næringen. Det er nettopp sistnevnte som pris. Geir-Ove Ystmark, adm. direktør
er årsaken til at gode plattformer, slik som i Sjømat Norge, har vært særlig aktiv i
interesseorganisasjoner, er nødvendige. debatten. Han skrev blant annet følgende
Gjennom gode demokratiske prosesser i siste utgave av «Norsk Fiskerinæring»:
søker man å samle organisasjonen til å «I sjømatnasjonen Norge er flåte og
fatte vedtak til det beste for næringens industri delt på en helt unaturlig måte. År-
interesser, herunder vedtak som bl.a. har saken er et antikvarisk lovverk.». Ytringen
til hensikt å konsolidere og utvide hand- settes også videre opp som en kontrast
lingsrommet til næringen. Dette under- hvor «havbruksnæringen fremstår med
streker også behovet for at næringens or- stadig sterkere organisatorisk kraft.» Det
ganisasjoner er strukturert og organisert i spørs om ikke Ystmark her trekker noen
henhold til gjeldende medlemsmasse. forenklede paralleller til havbruksnærin-
Mye er allerede sagt og skrevet om
hvordan Per Sandberg bør forholde seg
til en rekke tunge spørsmål, herunder
aktivitetskrav, leverings- og bearbeidings-
pliktene og fiskesalslagslova. Det er imid- Det skal bli spennende å følge
Eidesenutvalgets arbeid i månedene som
lertid ikke tvil om at det for en minister kommer. Ytterstad forventer ingen forslag om
uansett vil være vanskelig å gå imot en «quick fix» av dagens kvotesystem. Utvalgets
samlet næring dersom denne er av en formann Arild Eidesen helt til høyre. (Foto:
annen mening eller oppfatning. Uavhen- Therese Tande)
22 "Norsk Fiskerinæring" nr. 2 - 2016