Page 73 - Norsk Fiskerinaering
P. 73

Arild Eidesen (bildet) ledet Eidesen-utvalget,   betydelig avkorting av kvoter som selges
                                             som har foreslått å innføre skatt på   fra nord til sør. Ved salg fra sør til nord,
                                             ressursrenten. Det er mange fiskere naturlig   er avkortingen langt mindre. Også i Nord­
                                             nok skeptiske til, skriver Harald Østensjø.   Norge ønsker mange fiskere å fjerne
                                             (Foto: Therese Tande)
                                                                                 regelverket om avkorting og geografiske
                                                                                 bindinger. De hindrer næringsutvikling.
                                                                                   I 2015 opprettet regjeringen et utvalg
                                                                                 for å evaluere hele kvote systemet og vur­
                                             kystflåten må få bedre struktur ordninger,   dere skatt på ressursrenten. Utvalget ble
                                             samt at disse må omfatte alle fiske­  ledet av lagmann Arild Eidesen, opprin­
                                             fartøy — store og små. Fiskarlaget vil   nelig haugesunder. Det avla sin rapport
                                             videre fjerne alle fylkesbindinger. Disse   rett før jul i 2016. Denne er nå ute på hø­
                                             har utspilt sin rolle og er i dag direkte   ring, og skal ende i en stortingsmelding.
                                             til hinder for utvik ling av en effektiv og   Så blir det opp til Stortinget å avgjøre
                                             lønnsom flåte, altså stikk i strid med det   hva som skal skje. Vi ser nok 2018 før
                                             politikerne ønsker. Usikkerheten knyttet   Stortinget har sagt sitt, og sikkert 2019
                                             til strukturpolitikken gir utfordringer både   før det skjer endringer. Hovedelemen­
                                             for rederiene og finansnæringen. I 2016   tene i innstillingen kan oppsummeres i
                                             ble rett nok Norge delt i tre regioner,   følgende fire punkter:
                                             og fylkesbindingene fikk mindre betyd­  1)  Et nytt kvotesystem.
                                             ning. Men denne endringen var langt fra   2)  En tidsubegrenset sammenslåings­
                                             tilstrekke lig. Fortsatt er det ikke mulig        ordning.
                                             å strukturere mellom nord og sør. Det   3)  En årlig kvoteleieordning.
                                             betyr at kystbåter i Sør­Norge, f.eks. i   4)  Skatt på ressursrenten.
                                             Rogaland, har for holdsvis små mulighe­  Spesielt det siste punktet virker å
                                             ter for å strukturere. I Nord­Norge er det   være uønsket blant fiskerne, slik jeg
                                             mange som gjerne vil selge båt og kvoter   oppfatter signalene. Det spørs om dette
                                             sørover, men det er altså ikke tillatt. Hav­  vil medføre skatteskjerping eller skat­
                                             fiskeflåten hindres på samme måte ved   telettelse.
















































         «Quo Vadis» er hjemmehørende i Veavågen på Karmøy. Båten ble bygget i 2014 og måler 34 meter. Den har kvoter på hvitfisk og reker, samt litt
         makrell. I år kan «Quo Vadis» fiske nesten 1.300 tonn hyse og torsk, 185 tonn sei, 52 tonn reker og 40 tonn makrell.



                                                                                    "Norsk Fiskerinæring"  nr. 2 - 2017  73
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78