Page 60 - PiscusNytt 2020 01
P. 60
Fleksible fartøy brukes som hjelpefartøyer ved mindre
konstruksjonsoppgaver over og under
vann. De kan også raskt rigges med
nødvendig utstyr for dykkerarbeid og
ROV-tjenester.
Det er mange som har strittet i mot
når slik nytenking har kommet på banen.
Og norske forskrifter, som for eksempel
krav til kvadratmeter gulvflate i lugarer,
har lagt begrensninger på å ta nye
fiskefartøy i bruk som fraktefartøy. Et
fiskefartøy kan i henhold til regelverket
ha mindre golvflate i en lugar enn et
fraktefartøy. Mer fleksible fartøy gir økt
lønnsomhet. Det kan igjen, og spesielt
hvis myndighetene legger til rette for
dette, gi økt fornying i flåten. Det vil igjen
gi mindre klimautslipp.
● Follawork 35 Electric er en helelektrisk arbeidsbåt fra Folla Maritime. To av disse
ble bestilt av Nova Sea i midten av januar i år. ILLUSTRASJON FOLLA MARITIME. Flere ordrer på el-båter
Det bygges nå flere elektriske og hybride
servicefartøy til oppdrettsnæringen.
Riksveiferjene er i ferd med å bli skiftet
ut med elektriske ferjer. Oslo havn har
bestilt to elektriske arbeidsbåter på
henholdsvis 12 og 20 meter. Førsnevnte på
12 meter har en prislapp på 60 millioner
og bygges ved Grovfjord Mek. Verksted.
Den største bygges ved Hellesøy Verft i
Hardanger. I midten av januar i år bestilte
oppdrettsselskapet Nova Sea to elektriske
arbeidsbåter fra Folla Maritime Service.
Nytenkning på mange områder
Ved Grovfjord Mek. Verksted bygges også
et servicefartøy til vindmølleparker. Det
34 meter store fartøyet er hybrid med
diesel og batteripakke. Brødrene Aa
bygger en elektrisk passasjerkatamaran
med kapasitet på 297 passasjer. I tillegg
finnes det mange andre større fartøyer
● Heimli Skipsdesign har sammen med Fitjar Mekaniske Verksted markert seg som
med LNG og andre innovative løsninger.
ledende på avanserte prosessbåter til oppdrettsnæringen.
Ett annet eksempel på innovasjon er
Heimli Design som sammen Fitjar Mek.
Fartøyet har John Einar Engen fra mannskap. Mange trålere må hente Verksted har blitt ledende på mellomstore,
Sommarøy, Odd Lundberg-rederiet og mannskap fra Øst-Europa, Danmark svært avanserte og nytenkende
Åkenes Kystfiske som eiere. Det skal fiske eller Storbritannia for holde skipet i drift. prosessbåter til oppdrettsnæringen.
torsk og blåkveite med garn tre måneder Hardt arbeid i perioder av året frister Med svært lite å gjøre for olje- og
av året. De resterende ni månedene vil ikke ungdom. Derfor er ideen med å gassindustrien, har mange norske
fartøyet bli leid ut til Kleiva Fiskefarm og bygge fartøy som kombinerer fiske andre skipsverft vært svært flinke til å dreie
Gratanglaks. Dette gjør at fartøyet kan oppgaver, fornuftig. fokus mot nye oppgaver. Det setter også
tilby mannskapet fast arbeid hele året. Fiskefartøy kan kombineres som preg på mange av fartøyene som nå
brønnbåter for frakt av rensefisk, bygges for fiskeri- og oppdrett. Mens store
Vanskelig å finne mannskap fiskeavfall, sleping av merder, transport cruiseskip og ekspedisjonsfartøy bygges
For mange fiskefartøy, spesielt litt mindre av utstyr til og fra anlegg. Noen er så ved et fåtall verft, gir oppdrett og fiskeri
eldre trålere, er det vanskelig å skaffe bra utstyrt med kraner at de kan oppdrag til verft fra sør til nord. ●●
60 PiscusNytt