Page 60 - PiscusNytt 2020 01
P. 60

Fleksible fartøy                                                        brukes som hjelpefartøyer ved mindre

                                                                                       konstruksjonsoppgaver over og under
                                                                                       vann. De kan også raskt rigges med
                                                                                       nødvendig utstyr for dykkerarbeid og
                                                                                       ROV-tjenester.
                                                                                         Det er mange som har strittet i mot
                                                                                       når slik nytenking har kommet på banen.
                                                                                       Og norske forskrifter, som for eksempel
                                                                                       krav til kvadratmeter gulvflate i lugarer,
                                                                                       har lagt begrensninger på å ta nye
                                                                                       fiskefartøy i bruk som fraktefartøy. Et
                                                                                       fiskefartøy kan i henhold til regelverket
                                                                                       ha mindre golvflate i en lugar enn et
                                                                                       fraktefartøy. Mer fleksible fartøy gir økt
                                                                                       lønnsomhet. Det kan igjen, og spesielt
                                                                                       hvis myndighetene legger til rette for
                                                                                       dette, gi økt fornying i flåten. Det vil igjen
                                                                                       gi mindre klimautslipp.
                    ● Follawork 35 Electric er en helelektrisk arbeidsbåt fra Folla Maritime. To av disse
                    ble bestilt av Nova Sea i midten av januar i år. ILLUSTRASJON FOLLA MARITIME.  Flere ordrer på el-båter
                                                                                       Det bygges nå flere elektriske og hybride
                                                                                       servicefartøy til oppdrettsnæringen.
                                                                                       Riksveiferjene er i ferd med å bli skiftet
                                                                                       ut med elektriske ferjer. Oslo havn har
                                                                                       bestilt to elektriske arbeidsbåter på
                                                                                       henholdsvis 12 og 20 meter. Førsnevnte på
                                                                                       12 meter har en prislapp på 60 millioner
                                                                                       og bygges ved Grovfjord Mek. Verksted.
                                                                                       Den største bygges ved Hellesøy Verft i
                                                                                       Hardanger. I midten av januar i år bestilte
                                                                                       oppdrettsselskapet Nova Sea to elektriske
                                                                                       arbeidsbåter fra Folla Maritime Service.

                                                                                       Nytenkning på mange områder
                                                                                       Ved Grovfjord Mek. Verksted bygges også
                                                                                       et servicefartøy til vindmølleparker. Det
                                                                                       34 meter store fartøyet er hybrid med
                                                                                       diesel og batteripakke. Brødrene Aa
                                                                                       bygger en elektrisk passasjerkatamaran
                                                                                       med kapasitet på 297 passasjer. I tillegg
                                                                                       finnes det mange andre større fartøyer
                    ● Heimli Skipsdesign har sammen med Fitjar Mekaniske Verksted markert seg som
                                                                                       med LNG og andre innovative løsninger.
                    ledende på avanserte prosessbåter til oppdrettsnæringen.
                                                                                         Ett annet eksempel på innovasjon er
                                                                                       Heimli Design som sammen Fitjar Mek.
                      Fartøyet har John Einar Engen fra   mannskap. Mange trålere må hente   Verksted har blitt ledende på mellomstore,
                    Sommarøy, Odd Lundberg-rederiet og   mannskap fra Øst-Europa, Danmark   svært  avanserte  og  nytenkende
                    Åkenes Kystfiske som eiere. Det skal fiske   eller Storbritannia for holde skipet i drift.   prosessbåter til oppdrettsnæringen.
                    torsk og blåkveite med garn tre måneder   Hardt arbeid i perioder av året frister   Med svært lite å gjøre for olje- og
                    av året. De resterende ni månedene vil   ikke ungdom. Derfor er ideen med å   gassindustrien,  har  mange  norske
                    fartøyet bli leid ut til Kleiva Fiskefarm og   bygge fartøy som kombinerer fiske andre   skipsverft vært svært flinke til å dreie
                    Gratanglaks. Dette gjør at fartøyet kan   oppgaver, fornuftig.     fokus mot nye oppgaver. Det setter også
                    tilby mannskapet fast arbeid hele året.  Fiskefartøy kan kombineres som   preg på mange av fartøyene som nå
                                                      brønnbåter for frakt av rensefisk,   bygges for fiskeri- og oppdrett. Mens store
                    Vanskelig å finne mannskap        fiskeavfall, sleping av merder, transport   cruiseskip og ekspedisjonsfartøy bygges
                    For mange fiskefartøy, spesielt litt mindre   av utstyr til og fra anlegg. Noen er så   ved et fåtall verft, gir oppdrett og fiskeri
                    eldre trålere, er det vanskelig å skaffe   bra utstyrt med kraner at de kan   oppdrag til verft fra sør til nord. ●●


               60   PiscusNytt
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65