Page 58 - PiscusNytt 2020 01
P. 58
Fleksible fartøy
AV TERJE ENGØ
● Atlantic på vei fra Tersan til Norge. Utstyrt for både autoline og snurrevad er det et banebrytende fartøy. FOTO TERSAN.
Innovasjon gir nye ordrer
Om en regner med alt fra ti meter lange sjarker til store cruiseskip finnes
det rundt 150 fartøy i ordrebøkene til norske verft. Innovasjon og nye
skipsdesign gir mange verft oppdrag. Av ordremassen er 35 – 40 fiskefartøy
og 45 – 50 fartøy til oppdrettsnæringen. Det er i tillegg mange ordrer på
norske fartøy ved utenlandske verft.
il nå har et fiskefartøy vært et linebåter, fått mulighet til å fiske med er verdens første autolinefartøy som kan
fiskefartøy, og et fraktefartøy flere redskapstyper. kombinere disse to redskapene. Det er
et fraktefartøy. Med unntak av bygget i Tyrkia, men norske leverandører
Tstore pelagiske fartøy, rigget Kombinerer autoline og snurrevad har hatt store leveranser.
for både ringnot og pelagisk trål, har det Ved årsskiftet seilte fiskefartøyet Atlantic Et annet og interessant skip er 67
vært begrenset redskapsfleksibilitet hos fra det tyrkiske verftet Tersan. Fartøyet er meter lange Cape Arkona som bygges ved
andre større fartøy. Men i senere tid har primært et 64 meter langt autolinefartøy Båtbygg AS i Måløy for Austral Fisheries
konvensjonelle fartøy, det vil si garn- og som også er rigget for snurrevad. Det Ltd i Australia. Det rigges for line, trål
58 PiscusNytt