Page 58 - PiscusNytt 2020 01
P. 58

Fleksible fartøy














               AV TERJE ENGØ




























                    ● Atlantic på vei fra Tersan til Norge. Utstyrt for både autoline og snurrevad er det et banebrytende fartøy. FOTO TERSAN.


                                 Innovasjon gir nye ordrer






                             Om en regner med alt fra ti meter lange sjarker til store cruiseskip finnes
                                det rundt 150 fartøy i ordrebøkene til norske verft. Innovasjon og nye
                            skipsdesign gir mange verft oppdrag. Av ordremassen er 35 – 40 fiskefartøy

                              og 45 – 50 fartøy til oppdrettsnæringen. Det er i tillegg mange ordrer på
                                                 norske fartøy ved utenlandske verft.




                           il nå har et fiskefartøy vært et   linebåter, fått mulighet til å fiske med   er verdens første autolinefartøy som kan
                           fiskefartøy, og et fraktefartøy   flere redskapstyper.      kombinere disse to redskapene. Det er
                           et fraktefartøy. Med unntak av                              bygget i Tyrkia, men norske leverandører
                    Tstore pelagiske fartøy, rigget   Kombinerer autoline og snurrevad   har hatt store leveranser.
                    for både ringnot og pelagisk trål, har det   Ved årsskiftet seilte fiskefartøyet Atlantic   Et annet og interessant skip er 67
                    vært begrenset redskapsfleksibilitet hos   fra det tyrkiske verftet Tersan. Fartøyet er   meter lange Cape Arkona som bygges ved
                    andre større fartøy. Men i senere tid har   primært et 64 meter langt autolinefartøy   Båtbygg AS i Måløy for Austral Fisheries
                    konvensjonelle fartøy, det vil si garn- og   som også er rigget for snurrevad. Det   Ltd i Australia. Det rigges for line, trål


               58   PiscusNytt
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63