Page 31 - PiscusNytt 01 2018
P. 31
Notimpregnering Enova
og coating
NetKems vannbaserte notimpregneringer AV TERJE ENGØ
og coatinger er basert på 30 års erfaring
og er stadig ledende i bransjen.
Netwax E5 Greenline Enova-millioner
Utviklet for “grønne” konsesjoner. Kan med fordel
brukes til alle typer notposer. Gir utmerket gir bedre miljø
beskyttelse mot begroing.
og lavere
Netpolish NP Super
Biocidfri coating som beskytter mot mekanisk slitasje drivstoffutgifter
både ved rengjøring i sjøen og i notvaskemaskin. Gir en
jevn og slitesterk film som holder nota myk og elastisk. r bedriften din klar til å tenke ENOVA når nye løsnin-
E ger og utstyr skal tilbys til fiskefartøyer, fiskeindus-
Netwax NI 3 tri eller oppdrettsnæring?
Fortsatt på topp etter mer enn 25 år på markedet. Kan din kunde ved å investere mer enn strengt
Norges mest solgte notimpregnering i flere år. tatt nødvendig og planlagt, og dette resulterer i et redusert
For normale driftsforhold. energiforbruk/drivstofforbruk, er det en stor mulighet for at
den økte kostnaden vil kvalifisere for tilskudd fra Enova.
Det er bygget fartøyer til fiske og oppdrett med batteridrift,
Kontakt din nærmeste forhandler ladbar batterihybrid og hybrid dieselelektrisk drift. Foreløpig
for mer informasjon. har det i første rekke vært fiskere, som har investert i nybygg,
som har fått støtte fra statlige Enova til å bygge mer mil-
jøvennlig. Det er også mange oppdrettsanlegg som har fått
støtte til å bygge ut landstrømforsyning, og fiskeforedlings-
bedrifter som har fått støtte til tiltak som reduserer energi-
forbruket. En rekke brønnbåter har også fått støtte til ulike
energisparende tiltak.
Økt fokus på fiskeflåten
Enova har tidligere hatt lite fokus på fiskeflåten. Men i 2015
fikk rederiet Halstensen Granit AS til sammen over åtte millio-
ner kroner i støtte til teknologi som reduserer energiforbruket
om bord i den nylig overleverte fabrikktråleren Granit. Siste
12 måneder har ytterligere ti nybygg fått støtte til tiltak som
redusere fartøyets forbruk av energi.
Støtte gis ikke bare til store fiskefartøyer. Ved Søby Verft i
Danmark bygges de tre trålerne Poseidon, Brattholm og Boie
Foto: Per Eide Studio for norske redere. De har en største lengde 14,99 meter og er
alle innvilget 600.000 kroner i støtte til energitiltak.
NetKem AS Batterihybrid fremdrift
Den 21 meter lange fiskebåten Angelsen Senior blir verdens
første fiskefartøy i denne størrelsen med batterihybrid frem-
Telefon 66 80 82 15 - www.netkem.no driftsløsning. For rederiet Angelsen og Sønner AS var det nok
verdifulle 2,7 millioner kroner de fikk i støtte. ●●
PiscusNytt 31