Page 23 - padling 02 2018
P. 23
Min kajakk
Riise padler kajakken utover før testingen starter. FOTO: LAILA J REIGSTAD.
begge cockpitene, blitt gjort tilfredsstillende? De to forskerne går
ut med følgebåten. Vil de få god kontakt med pcen i kajakken slik
at de kan programmere ruten kajakken skal bevege seg etter? Og
er cocpitene montert og skalket skikkelig slik at alt utstyret ligger
vanntett? Eller vil lekkasjesensorene nede i cockpitene slå ut?
Testing testing
Klargjøringen av instrumentene og kajakken har tatt sin tid denne
kalde februardagen. Strømmen under den kjente Straumebroen
på Søreide utenfor Bergen har økt kraftig, og Riise estimerer den
til å være oppe i 3-4 knop.
-Dette blir spennende, sier han og lar kajakken gli sakte ut av PADDLINGSRESOR
hengeren og ned i en rolig bakevje. Det ender med at han setter
seg oppå bakre cockpit og padler kajakken ut i strømmen fordi
følgebåten får problemer med å dra den ut av bakevjen på grunn
av kraften i strømmen. Kajakken legger seg litt skeivt i vannet. Grönland
-Ja, vi glemte å sette ballast på styrbord side for å kompensere
for vektbalansen, innrømmer Riise, men så er det jo også under Finland
testingen her hjemme man lærer de små ting, legger han til.
Norge
8,3 knop
-Kajakken var utrolig sjødyktig tross at den ikke lå vannrett i
sjøen, fortsetter Riise. Forskerne fra Havforskningsinstituttet opp-
daget at det gjenstår litt justeringer på kommunikasjon, trimming moln.fi
og innredning, men mener at det var en svært vellykket sjøtest.
Flere ganger oppnådde den nesten 200 kilo tunge kajakken impo-
nerende 8,3 knops fart, og gikk like fort mot vinden som med! Vi
er fornøyde, sier Riise og de to forskerne! ●●
23
PADLING