Page 18 - padling 02 2018
P. 18

«Cruiser»          Enkel el-motor




                                                   til kajakk



                                          Den norske el-motoren «Cruiser» veier bare tre kilo
                                           og monteres på under et minutt, uten å bore hull i
               TEKST: LAILA JOHANNE REIGSTAD FOTO: TRUSTME
                                                  hverken kajakk, kano eller SUP-brett!























                                                                                         En veldig smart motorløsning og et
                                                                                        godt alternativ for den som kanskje har
                                                                                        vært for ambisiøs og valgt en for lang
                                                                                        rute, eller om man plutselig møter uventet
                                                                                        motvind og blir sliten. Motoren skal også
                                                                                        leveres gjennom Hjelpemiddelsentralen.




                            u lader den elektriske moto-  Før man drar på tur kan man feste   nede i vannet, vil det være lite lyd fra
                            ren hjemme, bærer den med   stroppen med festeenheten på kajakken,   den under bruk. Motoren kan plasseres
                            deg under armen og monterer   kanoen eller brettet, og ha selve motoren   fremme eller bak på kajakken fordi den kan
                    Dden enkelt på farkosten. Det er   med det interne batteriet liggende i cockpit   betjenes enten manuelt på displayet, eller
                    det Stavanger-baserte selskapet ThrustMe   om man er i kajakk. Monteringen av   med tilhørende fjernkontroll. Den er ikke
                    som har lansert dette unike produktet,   stroppen kan også gjøres når man er på   i veien for åren under padling, så det er
                    «Cruiser», som er en børsteløs el-motor   sjøen, men man trenger å øve et par ganger   fullt mulig å padle samtidig som motoren
                    utviklet spesielt for kajakk, kano og SUP-  før det sitter. Stroppen er smal og tynn   hjelper deg frem.
                    brett.                            og påvirker ikke padlingen der den ligger   Internt i motoren er det et 18,5 volts
                     -Vi ønsket å lage en motor som alle kan   tett under kjølen. Når man har bruk for   Litium ion batteri og ladetiden fra tomt
                    montere på farkosten sin uten å måtte lage   motoren, hentes enheten frem, gjerne fra   til fullt batteri er på fire timer. Med fullt
                    hull eller sette på festeanordninger. I tillegg   cockpit, og klikkes enkelt på festeenhenten.  ladet internbatteri kan motoren brukes i en
                    måtte den være lett, sterk og pålitelig, og   Propellen er montert på en arm som så   time på 100 prosent pådrag, og reduserer
                    ikke i veien for selve padlingen. Etter et   føres ned ned i vannet. Armen kan reguleres   man farten til 75 prosent blir brukstiden
                    år med utvikling og testing av prototyper,   i lengde slik at den passer til farkoster alt   halvannen time. Det er muligheter for å
                    er motoren nå klar. Den veier lette 3 kilo,   etter hvor langt de stikker ned i vannet.   sette på et eksternt batteri også som gir to
                    monteres på under et minutt og alt av   Dermed er mototen klar til bruk. Det er   timer ekstra kjøretid. Jensen opplyser at
                    deler er laget for bruk i saltvann, opplyser   tre enkle knapper på displayet: Forward,   levetiden på batteriene vil være den samme
                    Kjartan Jensen, partner og en av gründerne   Reverse og Stop. Det er fire step forover   som for batteriene i el-sykler, altså mellom
                    i ThrustMe.                       og tre bakover. Siden selve propellen er   500 og 800 ladninger. ●●

             18        PADLING
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23