Page 18 - padling 02 2018
P. 18
«Cruiser» Enkel el-motor
til kajakk
Den norske el-motoren «Cruiser» veier bare tre kilo
og monteres på under et minutt, uten å bore hull i
TEKST: LAILA JOHANNE REIGSTAD FOTO: TRUSTME
hverken kajakk, kano eller SUP-brett!
En veldig smart motorløsning og et
godt alternativ for den som kanskje har
vært for ambisiøs og valgt en for lang
rute, eller om man plutselig møter uventet
motvind og blir sliten. Motoren skal også
leveres gjennom Hjelpemiddelsentralen.
u lader den elektriske moto- Før man drar på tur kan man feste nede i vannet, vil det være lite lyd fra
ren hjemme, bærer den med stroppen med festeenheten på kajakken, den under bruk. Motoren kan plasseres
deg under armen og monterer kanoen eller brettet, og ha selve motoren fremme eller bak på kajakken fordi den kan
Dden enkelt på farkosten. Det er med det interne batteriet liggende i cockpit betjenes enten manuelt på displayet, eller
det Stavanger-baserte selskapet ThrustMe om man er i kajakk. Monteringen av med tilhørende fjernkontroll. Den er ikke
som har lansert dette unike produktet, stroppen kan også gjøres når man er på i veien for åren under padling, så det er
«Cruiser», som er en børsteløs el-motor sjøen, men man trenger å øve et par ganger fullt mulig å padle samtidig som motoren
utviklet spesielt for kajakk, kano og SUP- før det sitter. Stroppen er smal og tynn hjelper deg frem.
brett. og påvirker ikke padlingen der den ligger Internt i motoren er det et 18,5 volts
-Vi ønsket å lage en motor som alle kan tett under kjølen. Når man har bruk for Litium ion batteri og ladetiden fra tomt
montere på farkosten sin uten å måtte lage motoren, hentes enheten frem, gjerne fra til fullt batteri er på fire timer. Med fullt
hull eller sette på festeanordninger. I tillegg cockpit, og klikkes enkelt på festeenhenten. ladet internbatteri kan motoren brukes i en
måtte den være lett, sterk og pålitelig, og Propellen er montert på en arm som så time på 100 prosent pådrag, og reduserer
ikke i veien for selve padlingen. Etter et føres ned ned i vannet. Armen kan reguleres man farten til 75 prosent blir brukstiden
år med utvikling og testing av prototyper, i lengde slik at den passer til farkoster alt halvannen time. Det er muligheter for å
er motoren nå klar. Den veier lette 3 kilo, etter hvor langt de stikker ned i vannet. sette på et eksternt batteri også som gir to
monteres på under et minutt og alt av Dermed er mototen klar til bruk. Det er timer ekstra kjøretid. Jensen opplyser at
deler er laget for bruk i saltvann, opplyser tre enkle knapper på displayet: Forward, levetiden på batteriene vil være den samme
Kjartan Jensen, partner og en av gründerne Reverse og Stop. Det er fire step forover som for batteriene i el-sykler, altså mellom
i ThrustMe. og tre bakover. Siden selve propellen er 500 og 800 ladninger. ●●
18 PADLING