Page 42 - Padling 2 2017
P. 42

Renovering






















































                    være lengst inne, og så kan de trek-  Epoxy løper nedover naturligvis,   ble plassert i enden av et hjemmelagt
                    kes tettere mot setet for dem med mer   så jeg måtte legge kajakken på siden,   telt, hvor kajakken lå, og så fikk den lov
                    beskjeden benlengde. De som er høyere   laminere den ene siden, vente til den   til å stå sånn og bake i 45-50 grader i
                    enn meg må bare velge en annen båt.  var herdet for deretter å gjenta på mot-  et døgn.
                                                      satt side. Jeg brukte et kreativt system
                    Ny skjøt mellom                   med teip for å trekke båndet stramt,   Resultatet
                    skrog og dekk                     og holde det på plass mens det herdet.   Prosjektet fant sin avslutning da jeg kunne
                    Som siste ledd i lamineringsarbeidet   Resultatet ble ikke feilfritt, men det er   merke at limen på polstringen var herdet.
                    valgte jeg å montere en ny skjøt mel-  en voldsom oppgradering både i styrke   Det var på tide med en prøvetur!Båten er
                    lom skrog og dekk utenpå kajakken.   og utseende.                   kun blitt littegrann penere. Mange vil nok
                    Kajakken hadde aldri hatt en markert   Epoxyen jeg brukte var av en type   mene at den er stygg, med en hel del riper
                    skjøt før, og var kun samlet med glass-  som skal etterherdes for å nå full styr-  og merker. Noen av dem oppstod under
                    fiber på innsiden. Utenpå hadde de sett   ke. Det vil si at hele båten burde puttes   prosjektet. I tillegg sølte jeg litt epoxy på
                    seg tilfreds med et båndteip. Denne var   i en ovn i et døgn. Inntil etterherdinge-  skroget da jeg monterte samlingen mel-
                    gått i stykker flere steder og hadde ingen   ner skjedd, erepoxyen skjør og svak, og   lom skrog og dekk. Det må jeg slipe vekk
                    strukturell verdi. Så jeg fjernet teipen,   kan knekkes i stykker som krystallistert   på et tidspunkt. Jeg fulgte heller ikke tom-
                    delvis med vinkelsliper. Deretter limte   sukker. Min ovn var ikke stor nok...   melfingrregelen om å fjerne alt skadet vev,
                    jeg på et bånd av vevt karbon/kevlar   Men jeg fant en løsning på problemet   for da hadde det ikke vært mye båt igjen å
                    som jeg hadde vært så heldig å få tak i.  ved å låne en krafig varmevifte. Denne   reparere på.

            42         PADLING
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47