Page 42 - Padling 2 2017
P. 42
Renovering
være lengst inne, og så kan de trek- Epoxy løper nedover naturligvis, ble plassert i enden av et hjemmelagt
kes tettere mot setet for dem med mer så jeg måtte legge kajakken på siden, telt, hvor kajakken lå, og så fikk den lov
beskjeden benlengde. De som er høyere laminere den ene siden, vente til den til å stå sånn og bake i 45-50 grader i
enn meg må bare velge en annen båt. var herdet for deretter å gjenta på mot- et døgn.
satt side. Jeg brukte et kreativt system
Ny skjøt mellom med teip for å trekke båndet stramt, Resultatet
skrog og dekk og holde det på plass mens det herdet. Prosjektet fant sin avslutning da jeg kunne
Som siste ledd i lamineringsarbeidet Resultatet ble ikke feilfritt, men det er merke at limen på polstringen var herdet.
valgte jeg å montere en ny skjøt mel- en voldsom oppgradering både i styrke Det var på tide med en prøvetur!Båten er
lom skrog og dekk utenpå kajakken. og utseende. kun blitt littegrann penere. Mange vil nok
Kajakken hadde aldri hatt en markert Epoxyen jeg brukte var av en type mene at den er stygg, med en hel del riper
skjøt før, og var kun samlet med glass- som skal etterherdes for å nå full styr- og merker. Noen av dem oppstod under
fiber på innsiden. Utenpå hadde de sett ke. Det vil si at hele båten burde puttes prosjektet. I tillegg sølte jeg litt epoxy på
seg tilfreds med et båndteip. Denne var i en ovn i et døgn. Inntil etterherdinge- skroget da jeg monterte samlingen mel-
gått i stykker flere steder og hadde ingen ner skjedd, erepoxyen skjør og svak, og lom skrog og dekk. Det må jeg slipe vekk
strukturell verdi. Så jeg fjernet teipen, kan knekkes i stykker som krystallistert på et tidspunkt. Jeg fulgte heller ikke tom-
delvis med vinkelsliper. Deretter limte sukker. Min ovn var ikke stor nok... melfingrregelen om å fjerne alt skadet vev,
jeg på et bånd av vevt karbon/kevlar Men jeg fant en løsning på problemet for da hadde det ikke vært mye båt igjen å
som jeg hadde vært så heldig å få tak i. ved å låne en krafig varmevifte. Denne reparere på.
42 PADLING