Page 39 - Padling 2 2017
P. 39

Renovering
                   11                                                  12















                    Så er det bare å rulle på med epoxy og glassfiber.    Samlingen mellom skrog og dekk er klar til
                                                                      et nytt bånd karbon/kevlar.

                   13                                                  14















                    Det ble ikke så værst!                             De nye fotstøttene monteres.



                  Som tolv-åring syntes jeg at jeg hadde   supportsystem på land. Jeg vet ikke   ødelagt, og der hvor den blir utsatt for
                  ventet lenge nok, og jeg kjøpte enda vi   hvordan han holdt maska, for det må   størst belastning, hvilket vil si i midten.
                  var på ferie i England. Jeg var så stolt.   ha vært veldig morsomt. Han viste stor   Bunnen var så bløt at jeg kunne trykke
                  Å padle kajakk; å ha min egen! Det var   tålmodighet, og det lykkes også til sist   den inn med en finger. Så jeg startet
                  stort. Storebror var ikke imponert, for   å vinne kontrollen over fartøyet. Vi fant   med å lime fast et bånd av lukket cel-
                  han hadde ikke kjøpt kajakk før han var   nytelsen vi hadde drømt om. Kajakken   leskum fra skumblokken foran føttene
                  fylt 15, og her kommer lillebror og kjø-  var så lekende lett og hurtig i forhold til   til blokken bak sitsen.Setet var fjernet
                  peren som 12-åring! Typisk lillebrødre.   speiderkanoene jeg var vant til. Dette   for lengst, så det var bare åslipe dørken
                  Ingen respekt!                    var bra saker gitt. Grunnen ble lagt for   forsiktig med en sandskive på vinkelsli-
                    Denne båten var en typisk all-round   livsvarig avhengighet.       peren før jeg limte båndet inn.
                  kajakk fra 80-tallet; en Mantis fra                                   Når denne «ryggsøylen» var herdet
                  Heyland Marine i England. Den lignet   Prosjektet                    ble den innkapslet i et lag glassfiber, og
                  mest en stor slalåmbåt. Skroget var   Nå var båten 25 år gammel.     ut fra den ble det laminert en rekke rib-
                  rundet og enkelt, uten kjøl, og den veide   Isoporforsterkningene knaket litt, men   ber som strakte oppover mot samlingen
                  snaue 13 kilo. Det var ingen skott eller   jeg gadd ikke å sage dem ut for så å   mellom skrog og dekk. Det var viktig
                  luker, bare en liten sittebrønn og et   bruke lang tid på å montere nye til-  å slipe med grovt papir og å avfette
                  aldeles utrolig ubehagelig sete.Mellom   svarende skumblokker. Det er en god   hvert område før jeg penslet på epoxy.
                  skrog og dekk hadde den blokker av iso-  grunn til at den slags normalt monteres   Resultatet ble ganske bra, i hverfall om
                  por som forsterkning og oppdrift.   før topp og bunn blir samlet. Jeg valgte   man ser på stivhet som kriterie.
                    Det skulle arbeides hardt i starten for   heller å skubbe inn noen forsterkninger
                  å lære å håndtere den. Den ville bare   i form av klosser av lukket celleskum,   Skumsete med glassfiber
                  ikke holde kursen, mensvingte hele   som ble trykket inn og limt mot de   Så kom vi til dette med setet da. Jeg
                  tiden! Ikke noe hjalp! Å bli selvlært   eksisterende pillarene. Det var en   ville bruke et skumsete jeg hadde lig-
                  kajakkpadler i en så sart alderkrever   «discount-løsning», men det hjalp på   gende. For å danne en flate som den
                  sitt, og med sinnene i kok padlet jeg og   stivheten og knirkingen.   kunne monteres på, limte jeg en glassfi-
                  storebror omkring på et lite tjern og   Med hensyn til bunnen skulle den   berplate tvers over bunnen, som støttet
                  prøvde å lære det. Pappe fungerte som   forsterkes der hvor den var mest slitt og   på skumkjernen i midten. Planen var

                                                                                                                          39
                                                                                                                          39
                                                                                                               P PADLINGADLING
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44