Page 130 - Norsk Fiskerinaering
P. 130

Når Gigantes konstruksjoner
                                                                                        senkes halvveis ned i vann,
                                                                                        minner de litt om et stort og langt
                                                                                        tankskip. (Ill: Gigante)





                                                                                        og en kapasitet på 10.000
                                                                                        tonn oppdrettslaks. Inge Berg
                                                                                        karakteriserer anlegget som
                                                                                        semilukket. Prosjektleder er
                                                                                        Håkon Ådnanes i NSK Ship
                                                                                        Design. Design og ombygging
                                                                                        av krilltrålere er ett eksempel
                                                                                        på allsidigheten til denne Har-
                                                                                        stad-bedriften. De ble rett og
                                                                                        slett kontaktet av Nordlaks for
                                                                                        å være med på å vurdere og
                                                                                        utvikle tanker Inge Berg & co.
                                                                                        hadde gjort seg om hvordan
                                                                                        man kunne utnytte sjøareal
                                                                                        som i dag ikke kan brukes.
                                                                                          — Samtidig var det ønske-
       — I prototypen blir det to   kjempestor respekt for   maet Bomek Consulting og in-  lig at dette ble gjort på en mer
       seksjoner, slik at vi kan ha to   Nordlaks-løsnin gen. Der   speksjons- og sertifiseringsor-  effek tiv eller industriell måte.
       ulike størrelser på fisken. Hver   har nok oppdretteren sittet i   ganet Noomas, nå eid av DNV   I hvert fall noe annet enn å
       seksjon får skyveskott med   førerstolen, og det ser veldig   GL. Man har søkt Nordland   balan sere på plastringer 10
       mulighet for å sortere eller   interessant ut. SalMar er også   fylkeskommune om ny lokalitet  centimeter over vannflaten.
       samle fisk i hver del, sier Lo-  en dyktige oppdretter, men der   ved Fugløya i Gildeskål. Ved   Smittefare, rømming, lus og
       rentsen, som altså har signert   ser det mer ut som at det er   oppstart vil driften knyttes tett   avfall fra laksen var også
       på søknaden om konsesjon   ingeniørene som har slått seg   til øvrig virk somhet i Gigante   utfordringer vi skulle ta tak i
       for to slike super tankmerder.   løs: Altså en krevende løsning.  Havbruk.       gjennom selve konseptet. Så
          — For å sikre jevn produk-  Ellers er det tre ulike tanker,   Prosjektet er kostnadsbe-  var det en ide om å lage noe
       sjon med åtte konsesjoner, ser   men prinsippet er at man skal   regnet til 500 millioner kroner,   som skulle ligge på svai og
       vi for oss to slike. Men laksen   kunne beherske eksponerte   fordelt på to stk. Supertank-  som kunne ha plass til store
       føres frem fra smolt til lakse-  lokali teter som vi i dag ikke   merder (110 mill.), to stk.   mengder fisk, forteller Ådna-
       fisk i hver.               har mulighet til å benytte. En   servicefartøy (150 mill.),   nes.
          — Ser vi på de andre    forskjell er at vi regner med   arbeidskapital til fisk (180   — «På svai» betyr med
       som har søkt tillatelse for   klart lavere kostnader for vår   mill.)  og uforutsette utgifter.   ett forankringspunkt?
       havnære områd er, kan noe   løsning, og så har vi tro på at   Byggingen av prototypen skal   — Ja. Samtidig kan den ha
       være forskjellig og noe likt   supertankmerden skal kunne   etter planen skje i 2016/2017.   flere anker. Men den må ha
       for de ulike konseptene. Har   ligge helt offshore, svarer   Tekniske tester uten fisk og ut-  muligheten til å rotere rundt
       du tatt deg tid til å kikke på   Lorentsen i Gigante Offshore.   legging av anlegg får oppstart   ett punkt i større eller mindre
       de andre?                  Samarbeidspartnere er foru ten  i 2018, tester med fisk starter   grad. Hvor stor operasjons-
          — Selvfølgelig. Jeg har   alt nevnte Sintef, ingeniørfir-  i 2018/2019 og fullskala kom-  radiusen vil bli, avhenger
                                                             mersiell drift vil ifølge søkna-  av vanndyp og forank-
                                                             den starte opp i 2020/2021.    ringssystem.
                                                                                          — Er det grenser for hvor
                                                                                        Havfarm kan plasseres, hva
                                                             Hva tåler fisken?          slags for hold som tåles?
                                                                                          — Ja, og dette er noe av
                                                             Nordlaks sin Havfarm er    det vi arbeider med å finne ut
                                                             kanskje enda mer spektakulær  av. Det kan f.eks. gå på hva
                                                             enn de andre to storingene.   slags forhold fisken trives med
                                                             På illustrasjon og anima-  av bølgehøyde og strøm-
                                                             sjonsfilm minner den både   styrke. En sak er kortvarige
                                                             om en grønn fargeblyant    påkjenninger, men hvis det er
                                                             som flyter i vannskorpen og   snakk om sterk strøm over tid,
       Fartøyet Høydal, som er hele 70 meter langt, blir som et model-  et kjempemes sig og svært   må det gjøres sonder inger på
       lskip å regne i forhold til Nordlaks’ nyskapning. Havfarm er hele 430   langstrakt skip. Mer konkret   dette. Disse vurderingene må
       meter langt. Til sammenligning er verdens største cruises kip 70 meter   snakker vi om 430 meter i   baseres på spesifikke lokali-
       kortere. (Ill: NSK Ship Design)                       lengden, 54 meter i bredden   teter. Når det gjelder bølge-



       130 "Norsk Fiskerinæring"  nr. 2 - 2016
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135