Page 130 - Norsk Fiskerinaering
P. 130
Når Gigantes konstruksjoner
senkes halvveis ned i vann,
minner de litt om et stort og langt
tankskip. (Ill: Gigante)
og en kapasitet på 10.000
tonn oppdrettslaks. Inge Berg
karakteriserer anlegget som
semilukket. Prosjektleder er
Håkon Ådnanes i NSK Ship
Design. Design og ombygging
av krilltrålere er ett eksempel
på allsidigheten til denne Har-
stad-bedriften. De ble rett og
slett kontaktet av Nordlaks for
å være med på å vurdere og
utvikle tanker Inge Berg & co.
hadde gjort seg om hvordan
man kunne utnytte sjøareal
som i dag ikke kan brukes.
— Samtidig var det ønske-
— I prototypen blir det to kjempestor respekt for maet Bomek Consulting og in- lig at dette ble gjort på en mer
seksjoner, slik at vi kan ha to Nordlaks-løsnin gen. Der speksjons- og sertifiseringsor- effek tiv eller industriell måte.
ulike størrelser på fisken. Hver har nok oppdretteren sittet i ganet Noomas, nå eid av DNV I hvert fall noe annet enn å
seksjon får skyveskott med førerstolen, og det ser veldig GL. Man har søkt Nordland balan sere på plastringer 10
mulighet for å sortere eller interessant ut. SalMar er også fylkeskommune om ny lokalitet centimeter over vannflaten.
samle fisk i hver del, sier Lo- en dyktige oppdretter, men der ved Fugløya i Gildeskål. Ved Smittefare, rømming, lus og
rentsen, som altså har signert ser det mer ut som at det er oppstart vil driften knyttes tett avfall fra laksen var også
på søknaden om konsesjon ingeniørene som har slått seg til øvrig virk somhet i Gigante utfordringer vi skulle ta tak i
for to slike super tankmerder. løs: Altså en krevende løsning. Havbruk. gjennom selve konseptet. Så
— For å sikre jevn produk- Ellers er det tre ulike tanker, Prosjektet er kostnadsbe- var det en ide om å lage noe
sjon med åtte konsesjoner, ser men prinsippet er at man skal regnet til 500 millioner kroner, som skulle ligge på svai og
vi for oss to slike. Men laksen kunne beherske eksponerte fordelt på to stk. Supertank- som kunne ha plass til store
føres frem fra smolt til lakse- lokali teter som vi i dag ikke merder (110 mill.), to stk. mengder fisk, forteller Ådna-
fisk i hver. har mulighet til å benytte. En servicefartøy (150 mill.), nes.
— Ser vi på de andre forskjell er at vi regner med arbeidskapital til fisk (180 — «På svai» betyr med
som har søkt tillatelse for klart lavere kostnader for vår mill.) og uforutsette utgifter. ett forankringspunkt?
havnære områd er, kan noe løsning, og så har vi tro på at Byggingen av prototypen skal — Ja. Samtidig kan den ha
være forskjellig og noe likt supertankmerden skal kunne etter planen skje i 2016/2017. flere anker. Men den må ha
for de ulike konseptene. Har ligge helt offshore, svarer Tekniske tester uten fisk og ut- muligheten til å rotere rundt
du tatt deg tid til å kikke på Lorentsen i Gigante Offshore. legging av anlegg får oppstart ett punkt i større eller mindre
de andre? Samarbeidspartnere er foru ten i 2018, tester med fisk starter grad. Hvor stor operasjons-
— Selvfølgelig. Jeg har alt nevnte Sintef, ingeniørfir- i 2018/2019 og fullskala kom- radiusen vil bli, avhenger
mersiell drift vil ifølge søkna- av vanndyp og forank-
den starte opp i 2020/2021. ringssystem.
— Er det grenser for hvor
Havfarm kan plasseres, hva
Hva tåler fisken? slags for hold som tåles?
— Ja, og dette er noe av
Nordlaks sin Havfarm er det vi arbeider med å finne ut
kanskje enda mer spektakulær av. Det kan f.eks. gå på hva
enn de andre to storingene. slags forhold fisken trives med
På illustrasjon og anima- av bølgehøyde og strøm-
sjonsfilm minner den både styrke. En sak er kortvarige
om en grønn fargeblyant påkjenninger, men hvis det er
som flyter i vannskorpen og snakk om sterk strøm over tid,
Fartøyet Høydal, som er hele 70 meter langt, blir som et model- et kjempemes sig og svært må det gjøres sonder inger på
lskip å regne i forhold til Nordlaks’ nyskapning. Havfarm er hele 430 langstrakt skip. Mer konkret dette. Disse vurderingene må
meter langt. Til sammenligning er verdens største cruises kip 70 meter snakker vi om 430 meter i baseres på spesifikke lokali-
kortere. (Ill: NSK Ship Design) lengden, 54 meter i bredden teter. Når det gjelder bølge-
130 "Norsk Fiskerinæring" nr. 2 - 2016