Page 10 - Norsk Fiskerinaering
P. 10

avgi sin innstilling i slutten av september og dette spørsmålet   kastningen i fiskeriene har vært 140 milliarder kroner lavere enn
       kommer til å bli et hett tema frem til neste Stortingsvalg.  det man ville ha oppnådd med samme bruk av arbeidsk raft og
                                                             kapital i andre næringer. Altså; i stedet for å drive fiskeriene så
                                                             effektivt som overhode mulig, og hvert år skape en ressursrente
       AT DET KAN SKAPES superprofitt i flåteleddet, er uomtvistelig.   («superprofitt») på 8-10 milliarder kroner, har man i stedet hatt
       Ved å fjerne alle regler som begrenser fangsteffektiviteten, vil   et «supertap» på ca. 3,5 milliarder. Svært fore nklet har vi altså
       overskuddet bli formidabelt. Tidligere beregninger tyder på at   valgt en måte å høste fiskeressursene på de siste 30 årene som
       ressursrenten, eller «superprofitten», kan beløpe seg til nærme-  har gitt samfunnet en redusert fortjeneste på minst 400 milliar-
       re 10 milliarder kroner pr. år om man kjører løpet fullt ut. Det kan   der kroner. Det forutsetter for det første at vi kunne ha brukt den
       f.eks bety å slippe stortrålerne til midt i Lofotsesongen. Nøyaktig   overflødige arbeidskraften og kapitalen i fiskeflåten lønnsomt i
       hvordan fiskeflåten da vil se ut, er det ingen som vet. Men den   andre næringer, og for det andre at boset ting og sysselsetting
       vil helt sikkert bestå av færre fartøyer, gi arbeid til langt færre   i fiskeridistriktene ikke har noen verdi i seg selv. Det er jo all
       fiskere og ha en helt annen geografisk lokalisering enn i dag.   grunn til å anta at mange av dem som hadde vært overflødige i
          I øyeblikket er det ingen på Stortinget som ønsker å mak-  fiskeflåten måtte flytte for skaffe seg arbeid.
       simere «superprofitten» i flåteleddet. Fortsatt er nemlig politi-
       kerne enige om at fiskeriene skal spille en viktig rolle i norsk
       dis triktspolitikk. Men tanken har nok begynt å surre i bakhodet
       om at staten bør få mer igjen av fiskerne. De har jo tross alt fått   DETTE ER IKKE LETT. Hvordan beregner man f.eks. oppnådd
       «enerett» på å utnytte fiskeressursene, og tilgang på gunstige   eller faktisk ressursrente hvert år?
       strukturordninger som bidrar til å øke lønnsomheten betraktelig.   Ressursrenten er som alt nevnt definert som den avkastnin-
       Dersom det er utviklet en «superprofitt» i fiskeflåten, bør denne   gen man kan oppnå i fiskeriene «ut over det som er normalt i
       etter hvert beskattes.                                andre nær inger». Da må man altså først finne ut hva arbeids-
          I fjor høst beregnet Statistisk Sentralbyrå (SSB) den maksi-  kraften og kapitalen i fiskeflåten hadde gitt av avkastning om
       male ressursrenten i flåteleddet i 2011 til 9,3 milliarder kroner.   den ble brukt til noe annet. Her tar forskerne utgangspunkt i en
       Dette beløpet stemmer ganske godt med tidligere anslag.   «normal» timelønn i andre næringer på ca. 400 kroner og en
       Samtidig beregnet man den faktiske ressursrenten i fiskeriene   «normal» årlig avkastning på investert kapital på 4 prosent.
       for hvert år fra 1984 til 2014. Resultatet er vist i figur 1. Søylene   Etter å ha beregnet den normale avkastningen til arbeids-
       lyser knallrøde mot oss, og forteller at ressursrenten har vært   kraften og kapitalen, er det lett å finne ut om det er noen
       nega tiv, og til dels kraftig negativ i 28 av de siste 30 årene. Slik   «superprofi tt» i fiskeflåten. Utgangspunktet er den totale
       fiskeriene drives i Norge skapes det aldeles ingen «superpro-  fangstverdien. Først trekker man fra alle variable kostnader
       fitt». Tvert om — i sum har superprofitten vært negativ med   som drivstoff, proviant, agn osv.. Så trekker man fra kapitalsli-
       ca. 140 milliarder kroner siden 1984. Det betyr, kort for talt, at av-  tet, altså avskrivningene. Da sitter man igjen med det som skal
                                                             lønne ar beidskraften og kapitalen. Deretter trekker man fra  den
                                                             «nor male» avkastningen man allerede har beregnet for arbeids-
                                                             kraften og kapitalen. Det man da sitter igjen med er den faktiske
                                                             re ssursrenten, eller «superprofitten».
                                                               Som vi ser av figur 1 har den faktiske ressursrenten bare
                                                             vært positiv i to år — 2010 og 2011. I 2011 ble den beregnet til
                                                             ca. 2,3 milliarder kroner. Som formann i Norges Fiskarlag hadde
                    Spesialverksted                          vi stilt spørsmålstegn ved dette anslaget. Det forutsetter som
                                                             nevnt samme timelønn til fiskerne som gjennomsnittet i annet
                   for reparasjon av                         landbasert næringsliv, og gir ingen kompensasjon for ubekvem
                                                             arbeidstid, høy risiko osv.. Avkastningen på kapitalen er bare 4
                   brennstoffventiler                        prosent. Vi skulle likt å vite hvem som vil investere i en så risiko-
                                                             fylt bransje som fiskeriene med bare 4 prosent avkastning. Etter
                                                             vår oppfatning gir følgelig beregningene til SSB for høye tall.
                og brennstoffpumper                          Hovedkonklusjonen pr. dato er altså enkel. Fortsatt er det ingen
                                                             superprofitt å beskatte i fiskeflåten. Lakkskoene står ubrukte.
                                                               Men! Vi ser ikke bort i fra at det kan være superprofitt i en-
                                                             kelte flåtegrupper — mest nærliggende i ringnot og torsketrål.
                                                             Dette har ikke SSB prøvd å beregne. Vi går uten videre ut fra
                                                             at Eidesenutvalget vil komme med tall. I teorien er det absolutt
                                                             tenkelig at enkelte flåtegrupper kan bli pålagt skatt på sin res-
                                                             sursrente.
                                                               Og helt til slutt i en rekordlang leder. I 2011 beregnet SSB
                                                             den faktiske ressursrenten i olje- og gassindustrien til hele 382
                                                             milliarder kroner og i vannkraft til 23 milliarder. I fiskeflåten
                                                             var den som nevnt 2,3 milliarder. Skogbruket hadde en faktisk
                                                             ressursrente på ca. 800 millioner og bergverksnæringen 278
                      www.maritimdiesel.no                   mil lioner. Landbruket hadde — ikke overraskende — en negativ
                                                             ressursrente på 23 milliarder.
                Leirvikflaten 29  - seksj. 10, 5179 GODVIK     Hva så med fiskeoppdrett? I 2011 ble den faktiske ressursren-
             Tlf: 55 30 25 80  • E-post: post@maritimdiesel.no  ten beregnet til 3,4 milliarder kroner. I 2013 var den hele 10,7 mil-
                                                             liarder, og den var neppe lavere i 2014 og 2015. I den grad noen
                                                             bør frykte skatt på ressursrenten er det altså oppdretterne!


       10   "Norsk Fiskerinæring"  nr. 2 - 2016
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15