Page 9 - Norsk Fiskerinaering
P. 9
• leder •
Vel blåst!
EIDESEN-UTVALGET SNUR IKKE opp ned på alt. Heldigvis.
Det norske kvotesystemet er tross alt utviklet gjennom prøving
og feiling over tiår. Mange kloke hoder har deltatt. Sannsynligvis
har Norge i dag et av verdens beste kvotesystemer. Men det
er på ingen måte perfekt. Vår måte å forvalte ressursene på
er i mange sammenhenger resultatet av politiske kompromiss
som ikke har hatt effektivitet og lønnsomhet som siktemål.
Grunnstrukturen ligger fast også etter at Eidesen-utvalget
harsagt sitt. Alt er samlet i NOU 2016:26 «Et fremtidsrettet
kvotesystem». Fisket skal fortsatt reguleres med fartøykvoter,
kjøpog salg av kvoter er tillatt, dagens «kvotetak» for hvor mye
fiskman kan samle på ett enkelt fartøy skal videreføres og det
skalvære regler som beskytter de små mot de store. Fisken i
havet skal fortsatt tilhøre fellesskapet, men bortsatt fra «åpen Redaktør Thorvald Tande jr.
gruppe» skal alle fiskerier være steng. Tildeling av nye fisketil-
latelser bør i utgangspunktet ikke skje.
Likevel er det nok av politisk sprengstoff. Et samlet utvalg meter. Det skal ikke være mulig å handle kvotefaktorer mellom
ønsker å legge til rette for et mer effektivt og rasjonelt fiske. gruppene. Regionale bindinger for salg av fartøy og kvotefak-
Idet ligger økt fleksibilitet og flere valgmuligheter for det enkel- torer skal fortsatt kunne brukes. Derimot går utvalget inn for å
te fartøy. Fiskeriene skal normaliseres som næring, og i større avvikle alle former for avkorting ved salg av kvotefaktorer og
grad reguleres etter vanlig næringslovgivning. Med andre ord- strukturering.
god høyre-politikk. Tidsbegrensede konsesjoner og deltakerad-
ganger skal byttes ut med fisketillatelser uten tidsbegrensning.
Opposisjonen på Stortinget fikk altså rett. Eidesen-utvalget ble
en omkamp om tidsbegrensede kontra «evige» kvoter. Utval- EIDESEN-UTVALGET HAR NÅ kommet med sitt. Ventetiden
get vil også åpne for kjøp og salg av kvoter for fartøy under 11 er over. I ukene og månedene fremover vil de mange forsla-
meter. Dermed slapp også den katta ut av sekken. Eidesenut- gene bli studert med lupe. Mye er som nevnt kontroversielt og
valget ønsker en strukturordning for de under 11. har i øyeblikket neppe politisk flertall på Stortinget.
Men alle medaljer har en bakside. For fiskerne er motstyk- Eidesen-utvalget har fokus på prinsipper og metoder. Mye
ket til «evige» kvoter, økt fleksibilitet og adgang til å effektivi- må følgelig konkretiseres før det kan bli aktuell forvaltning. Ut-
sere skatt på ressursrenten. På dette punktet er flertallet helt valget åpner f.eks. for mer spesialisering, men sier såvidt vi kan
klar. Fellesskapet må få del i den «superprofitten» som skapes se ingen ting om hvor langt det skal være mulig å gå. Flertallet
i flåten. vil avkorte tidsbegrensede strukturkvoter ved konvertering til
«evige» kvotefaktorer. Hvilke satser som skal brukes står det
ikke noe om. Det samme gjelder for skatt på ressursrenten.
Flertallet foreslår å innføre en særskatt på overskuddet i flåten.
UTVALGET FORESLÅR AT DET innføres en kvotefaktor som Hvor stor skattesatsen skal være, eller hvordan overskuddet
felles enhet for alle kvoteregulerte bestander. Dette vil ifølge skal beregnes, er ikke nevnt eller antydet med ett eneste ord.
utvalget innebære en betydelig administrativ forenkling. I ste- Eidesen-utvalgets NOU åpner altså for en rekke nye ek-
det for «kvotepakker» bestående av torsk, sei og hyse som i spertgrupper og utvalg. Det som bør stå øverst på statsrådens
dag, skal hvert fartøy tildeles et bestemt antall kvotefaktorer for arbeidsplan er å få på plass et utvalg som kan konkretisere
hvert enkelt fiskeslag. I praksis betyr altså dette at det enkelte hvordan et system med skatt på ressursrenten skal se ut. Her
fartøy «eier» en viss prosentandel av hver enkelt bestand. er det mange fallgruver.
Denne andelen kan selges. Så skuler Eidesen-utvalget til Dan- Etter vår mening har Eidesen-utvalget gjort en meget solid
mark. Et samlet utvalg anbefaler at det hvert år gis adgang til å jobb. I det ligger selvsagt at vi er enige i mye av det som
leie ut inntil 20 prosent av fartøyets kvotebeholdning. I Dan- foreslås. Om fiskernes organisasjoner og Stortinget er like
mark er det 25. I utgangpunktet skal utleie bare kunne foregå enige, gjenstår å se. Etter vår oppfatning bør både Fiskebåt og
innenfor de ulike fartøygruppene. Denne handelen kan f.eks. Norges Fiskarlag kunne omfavne det meste, selv om skatt på
skje på en markedsplass organisert og drevet av fiskesalgs- ressursrenten i utgangspunktet er en sur pille å svelge. Men
lagene. Erfaringene fra Danmark viser at ordningen gir stor realpolitikk er det vanskelig å snu ryggen til. SV og Senterpartiet
fleksibilitet, og at den fungerer aldeles utmerket. vil nok raskt vende tommelen ned — som vanlig til alt nytt. Hva
Av øvrige forslag kan vi nevne at utvalget vil redusere fra fire Arbeiderpartiet lander på skal bli spennende å se. For Høyre og
til tre fartøygrupper i kystflåten. Heretter skal gruppeinndelin- store deler av FrP bør Eidesen-utvalgets mange forslag være
gen være under 11 meter, mellom 11 og 15 meter og over 15 helt uproblematiske.
"Norsk Fiskerinæring" nr. 11/12 - 2016 9