Page 35 - Norsk Fiskerinaering
P. 35

kan man gjøre opptil tre år etter   eller eventuell rettslig behandling   for en negativ forhåndsuttalelse,
           fristen for å inngi skattemelding for   er avsluttet, er nå blitt lovfestet.   og velge å ta opp kampen ved
           det året man ønsker å endre. Hvis   Tvangsmulkt er et pressmiddel   ligningen og eventuelt senere ved
           vi tenker oss at fristen for å levere   som benyttes dersom skattyter   å gå til søksmål med påstand om
           skattemelding for 2016 er 30. april   ikke gir pliktige opplysninger til   at lignings vedtaket var ugyldig.
           2017, vil man kunne endre skat-  myndighetene eller følger på-  Med den nye loven skal det
           ten for 2016 helt frem til 30. april   legg om bokføring. Leveres ikke   være anledning til å klage også
           2020 uten å spørre myndighetene.   skattemelding innen fristen, vil   på disse forhåndsuttalelsene.
           Slik endring kan ikke gjøres der   man etter vedtak og fastsatt frist   Avgjørelsen ligger da til den nye
           skattemyn dighetene tidligere har   kunne bli ilagt tvangsmulkt fra   uavhengige skatteklagenemnda.
           foretatt fastsettingen eller dersom
           det er varslet om at fastsettingen
           er tatt opp til kontroll.
             For myndighetene gjelder
           det nå fra 2017 en generell fem
           års frist for endring dersom det
           oppdages feil. Denne gjelder både
           til skattyters gunst og ugunst.
           Selv om skattyter har overholdt
           opplysningsplikten til det fulle, vil
           man altså måtte vente i fem år før
           man er trygg på at skattemyndig-
           hetene ikke vil endre skatten eller
           avgiften. Har man ikke overholdt
           opplysningsplikten og det finnes
           grunn til skjerpet tilleggsskatt/av-
           gift skal en dringsfristen være ti år.
             I den første tiden vil det gjelde
           overgangsregler. Selv om den nye
           loven gir adgang til endring kan
           skattemyndighetene likevel ikke   Det vil fortsatt lønne seg å levere skattemeldingen i tide, også i årene som
           endre ligninger for årene 2012 til   kommer. Eller for å si det på en annen måte: Leverer du for sent begynner
           2014 til ugunst for den skatteplik-  «taxameteret» straks å løpe. — Det kan bli dyrt å være for sent ute, konstaterer
           tige dersom det ikke ville ha vært   advokat Fjeldskaar lako nisk.
           adgang til å endre ligningen etter
           fristreglene i ligningsloven. Det
           innebærer at to årsfristen fortsatt   halvt rettsgebyr på kr. 512,50 og   Dette styrker rettssikkerheten til
           vil gjelde for de fleste av disse   oppover pr. dag. Det kan dermed   skattyter og vil forhåpentligvis
           tilfellene.                   bli dyrt å være sent ute. Overtre-  bidra til større grad av forut-
                                         delsesgebyr er blant annet aktuelt   beregnelighet i forkant av transak-
                                         for tredjeparter som ikke har levert   sjoner.
                                         pliktige opplysning er, og alle som   Selv om selvangivelser og
           Nye virkemidler ved           ikke medvirker til kontroll fra myn-  ligning nå blir historie, blir det
           brudd på regelverket          dighetene.                    «business as usual» for landets
                                                                       aller fleste skattytere. Den største
           Skatteforvaltningsloven vil også gi                         merkbare endringen blir nok at
           felles regler for tvangs mulkt, over-                       skattemyndighetene blir gitt lengre
           tredelsesgebyr og tilleggsskatt.   Klagerett på             tid til å ta opp skattefastsetting til
           På samme måte som i dag vil                                 endring også for skattytere som
           tilleggsskatt være aktuelt dersom  forhåndsuttalelser       overholder sin opplysningsplikt.
           det er gitt uriktige eller ufullsten-  Det har lenge eksistert en mulig-  Dette er en klar svekkelse for
           dige opplysninger til skattemyn-  het til å spørre skattemyndighe-  skattyternes rettssikkerhet, som
           dighetene, og dette kunne medført   tene om hvordan en planlagt   nå må leve i «usikkerhet» i fem
           skattefordel. Satsene er nå endret   transaksjon skal beskattes eller   år. Her har lovgiver latt forvaltnin-
           ved at ordinær sats reduseres fra   avgiftsbehandles, og der svaret   gens behov for mer tid i en stadig
           30 prosent til 20 prosent av den   er bindende for myndighetene.   mer omfattende og kompleks
           skatten som skulle vært betalt.   Det har imidlertid ikke vært noen   økonomi gå foran skattyternes
           Satsene for skjerpet tilleggsskatt   klageadgang på disse uttalelsene   behov for forutsigbarhet og «bli
           legges til med enten 20 prosent   i tilfeller der svaret ble negativt for   ferdig» med skatten. Det positive
           eller 40 prosent. Gjeldende prak-  skattyter. Var skattyter uenig i utta-  er at skattyter får mer kontroll med
           sis om at den delen av vedtaket   lelsen sto man ovenfor valget med   egen fastsetting også bakover i
           som gjelder tilleggsskatt ikke skal   å la være å gjen nomføre transak-  tid, og at ordningen med bindende
           effek tueres før klagebehandling   sjonen eller gjennomføre til tross   forhåndsuttalelser blir styrket.



                                                                                 ”Norsk Fiskerinæring”  nr. 11/12 - 2016  35
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40