Page 35 - Norsk Fiskerinaering
P. 35
kan man gjøre opptil tre år etter eller eventuell rettslig behandling for en negativ forhåndsuttalelse,
fristen for å inngi skattemelding for er avsluttet, er nå blitt lovfestet. og velge å ta opp kampen ved
det året man ønsker å endre. Hvis Tvangsmulkt er et pressmiddel ligningen og eventuelt senere ved
vi tenker oss at fristen for å levere som benyttes dersom skattyter å gå til søksmål med påstand om
skattemelding for 2016 er 30. april ikke gir pliktige opplysninger til at lignings vedtaket var ugyldig.
2017, vil man kunne endre skat- myndighetene eller følger på- Med den nye loven skal det
ten for 2016 helt frem til 30. april legg om bokføring. Leveres ikke være anledning til å klage også
2020 uten å spørre myndighetene. skattemelding innen fristen, vil på disse forhåndsuttalelsene.
Slik endring kan ikke gjøres der man etter vedtak og fastsatt frist Avgjørelsen ligger da til den nye
skattemyn dighetene tidligere har kunne bli ilagt tvangsmulkt fra uavhengige skatteklagenemnda.
foretatt fastsettingen eller dersom
det er varslet om at fastsettingen
er tatt opp til kontroll.
For myndighetene gjelder
det nå fra 2017 en generell fem
års frist for endring dersom det
oppdages feil. Denne gjelder både
til skattyters gunst og ugunst.
Selv om skattyter har overholdt
opplysningsplikten til det fulle, vil
man altså måtte vente i fem år før
man er trygg på at skattemyndig-
hetene ikke vil endre skatten eller
avgiften. Har man ikke overholdt
opplysningsplikten og det finnes
grunn til skjerpet tilleggsskatt/av-
gift skal en dringsfristen være ti år.
I den første tiden vil det gjelde
overgangsregler. Selv om den nye
loven gir adgang til endring kan
skattemyndighetene likevel ikke Det vil fortsatt lønne seg å levere skattemeldingen i tide, også i årene som
endre ligninger for årene 2012 til kommer. Eller for å si det på en annen måte: Leverer du for sent begynner
2014 til ugunst for den skatteplik- «taxameteret» straks å løpe. — Det kan bli dyrt å være for sent ute, konstaterer
tige dersom det ikke ville ha vært advokat Fjeldskaar lako nisk.
adgang til å endre ligningen etter
fristreglene i ligningsloven. Det
innebærer at to årsfristen fortsatt halvt rettsgebyr på kr. 512,50 og Dette styrker rettssikkerheten til
vil gjelde for de fleste av disse oppover pr. dag. Det kan dermed skattyter og vil forhåpentligvis
tilfellene. bli dyrt å være sent ute. Overtre- bidra til større grad av forut-
delsesgebyr er blant annet aktuelt beregnelighet i forkant av transak-
for tredjeparter som ikke har levert sjoner.
pliktige opplysning er, og alle som Selv om selvangivelser og
Nye virkemidler ved ikke medvirker til kontroll fra myn- ligning nå blir historie, blir det
brudd på regelverket dighetene. «business as usual» for landets
aller fleste skattytere. Den største
Skatteforvaltningsloven vil også gi merkbare endringen blir nok at
felles regler for tvangs mulkt, over- skattemyndighetene blir gitt lengre
tredelsesgebyr og tilleggsskatt. Klagerett på tid til å ta opp skattefastsetting til
På samme måte som i dag vil endring også for skattytere som
tilleggsskatt være aktuelt dersom forhåndsuttalelser overholder sin opplysningsplikt.
det er gitt uriktige eller ufullsten- Det har lenge eksistert en mulig- Dette er en klar svekkelse for
dige opplysninger til skattemyn- het til å spørre skattemyndighe- skattyternes rettssikkerhet, som
dighetene, og dette kunne medført tene om hvordan en planlagt nå må leve i «usikkerhet» i fem
skattefordel. Satsene er nå endret transaksjon skal beskattes eller år. Her har lovgiver latt forvaltnin-
ved at ordinær sats reduseres fra avgiftsbehandles, og der svaret gens behov for mer tid i en stadig
30 prosent til 20 prosent av den er bindende for myndighetene. mer omfattende og kompleks
skatten som skulle vært betalt. Det har imidlertid ikke vært noen økonomi gå foran skattyternes
Satsene for skjerpet tilleggsskatt klageadgang på disse uttalelsene behov for forutsigbarhet og «bli
legges til med enten 20 prosent i tilfeller der svaret ble negativt for ferdig» med skatten. Det positive
eller 40 prosent. Gjeldende prak- skattyter. Var skattyter uenig i utta- er at skattyter får mer kontroll med
sis om at den delen av vedtaket lelsen sto man ovenfor valget med egen fastsetting også bakover i
som gjelder tilleggsskatt ikke skal å la være å gjen nomføre transak- tid, og at ordningen med bindende
effek tueres før klagebehandling sjonen eller gjennomføre til tross forhåndsuttalelser blir styrket.
”Norsk Fiskerinæring” nr. 11/12 - 2016 35