Page 9 - Norsk Fiskerinaering
P. 9

• leder •











         Skatt på



         superprofitten?






         «HAR FISKEFLÅTEN TILFREDSSTILLENDE lønnsomhet? Kla-
         rer vi å fornye flåten i tilstrekkelig grad? Hvordan er inntjeningen
         i fiskeflåten kontra i andre næringer, og hva ville inntjeningen
         være med normale bunkerskostnader, valutakurser og renter?
         Vi skal huske at det er næringen selv som har tatt kostnaden
         med å kjøpe ut overflødig kapasitet. Vi skal fortsatt ha et spredt
         eierskap og vi skal fortsatt ha kvotetak. Da tror jeg ikke det er
         rimelig å pålegge fiskeflåten ytterligere kostnader med en res-  Redaktør Thorvald Tande jr.
         sursrente.»
           Slik formulerte Jonny Berfjord seg under sin åpningstale på
         årsmøtet i Fiskebåt i Oslo i midten av februar. Uttalelsen sier
         alt om hvordan styrelederen i Fiskebåt ser på forslaget om å   nok poli tisk støtte til at Eidesen-utvalgets forslag havner i en
         innføre skatt på ressursrenten, slik flertallet i Eidesen-utvalget   skuff. Men sålenge den ene meldingen etter den andre tikker
         foreslår. Det er ingen grunn til å tro at han står alene. Ingen   inn til Stortinget om fiskere som kan sette hundrevis av millioner
         ønsker å betale mer skatt, heller ikke fiskebåtre dere.   kroner på konto etter salg av kvoterettigheter de i sin tid fikk gra-
           Denne debatten er ikke ny. Spørsmålet om fiskerne bør   tis av staten, er det bare et tidsspørsmål før skuffen blir åpnet.
         betale for retten til å høste av felles naturressurser kom opp   Skatt på ressursrenten er med andre ord en «tikkende bombe»,
         allerede på 1990-tallet, og har siden ligget og ulmet. At det ikke   som garantert vil gå av før eller senere. Det første som vil skje
         har tatt fyr, skyldes helt enkelt at det ikke har vært noen super-  — om Stortingsflertallet vegrer seg for å innføre en generell
         profitt å høste. Forskere ved Statistisk Sentralbyrå regnet nylig   skatt på ressursrenten, er at man etablerer en ekstra skatt på
         ut at det har vært en negativ superprofitt i de norske fiskeriene   salg av kvoterettigheter. Denne kan fort bli mange titalls prosent
         siden 1984 på 140 milliarder kroner. Sagt på en annen måte;   på toppen av de vanlige skattesatsene.
         avkastnin gen i fiskeriene har vært 140 millioner kroner lavere   Å argumentere for skatt på ressursrenten vil neppe gi mange
         enn det man ville ha oppnådd med samme bruk av arbeids-  ekstra stemmer langs kysten ved høstens stortingsvalg. Vi tviler
         kraft og kapital i andre næringer. Da raser selvfølgelig tanken   derfor på at dette spørsmålet får noen sentral plass i valgkam-
         om skatt på ressurs renten sammen som et korthus. Det er jo   pen. Det er jo heller ikke lett å argumentere imot en slik skatt
         ingen superprofitt å beskatte. Men forskernes beregninger viser   når det hele tiden settes nye rekorder ved salg av kvoter. Jonny
         samtidig at «superta pet» gradvis er blitt redusert, og at flåten   Berfjord må gjerne snakke om lave renter, gunstig kronekurs
         i dag sannsynligvis har en høyere avkastning enn det som er   og billig olje — underforstått at dette kan endre seg. Prisen på
         normalt i andre næringer. Den er selvfølgelig ikke så høy som   kvoter forteller alt om hvordan fiskebåtrederne selv vurderer
         den kunne ha vært om myn dighetene fjernet alle kvotetak og   fremtidsutsiktene. Når man betaler 90 millioner for 100 basis-
         lot flåten drive så effektivt som overhode mulig. I så fall mener   tonn i ringnot og opp mot, ja endog over 200 millioner for en
         forskerne at superprofitten hvert år hadde ligget på rundt 10   torske trålkonsesjon, sier det alt. Også i kystflåten har prisen på
         milliarder kroner, om ikke mer, og ikke et par-tre milliarder, som   kvoterettigheter rast i været. Som fiskebåtreder hadde vi i dag
         sannsynligvis har vært tilfel let de siste to-tre årene.  tatt høyde for at det kommer skatt på ressursrenten i løpet av de
           Mens spørsmålet om skatt på ressursrenten altså var av mer   neste fem til ti årene. Heller det enn å håpe på at de rødgrønne
         teore tisk karakter helt fram til 2010, har problemstillingen i dag   vinner valget, at SVs Torgeir Knag Fylkesnes blir fiskeriminister
         fast substans. Derfor nytter det ikke å sitte musestille i båten og   og at «museumsvokterne» tar kommandoen i fiskeripolitikken.
         vente på at det skal forsvinne. Eidesen-utvalget er klokkek lart.   Men først må en rekke praktiske spørsmål avklares. Hvem
         Åtte av ni medlemmer mener at det nå bør innføres en særs katt   skal betale, hvordan skal skattes utformes, hvor stor skal den
         på retten til å drive fiske — alle ni at myndighetene i det minste   være og skal den også omfatte inntekter fra dyrkjøpte struk-
         må øke beskatningen av gevinster på kvotesalg.        turkvoter? Her må både Norges Fiskarlag og Fiskebåt høyt på
                                                               banen. Hovedbudska pet bør etter vår mening være at skatten
                                                               må legges på overskud det, og ikke som en fast avgift på første-
         SKATT PÅ RESSURSRENTEN sitter langt inne for SV, SP og   hånd. Bedrifter som taper penger bør ikke betale ekstra skatt.
         deler av Arbeiderpartiet, som alltid har ment at ressursrenten   Skulle de blåblå vinne valget, blir det nedsatt et «ressursren-
         bør ligge igjen langs kysten i form av arbeidsplasser, bosetting   teutvalg» i løpet av et par år. Vinner de rødgrønne kan man få
         og «lys i husan». Enn så lenge kan kanskje Jonny Berfjord finne   noen års utsettelse. Men før eller siden vil staten ha sitt!



                                                                                    "Norsk Fiskerinæring"  nr. 2 - 2017  9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14