Page 109 - Norsk Fiskerinaering
P. 109
Investeringer
i sjømatnæringen
fra Innovasjon Norge. Re- drakamper om vi skulle gå for litet, men også for å holde som er stilt noe ned, til 830
deriet har også fått støtte fra lokale leverandører fra nord- liv i fiskeindustrien i Akkar- kW, for å få en slitesterk
Hammerfest kommunes eget vestlandet eller fra Nord-Nor- fjorden. Johan Kvalsvik AS motor som varer lengre.
byggefond for kvoter og fiske- ge. Jeg trumfet gjennom Lofo- syssel setter 10-15 personer, Planen er en toppfart på
båter. Dåpen er ventet i mars/ ten Hydraulikk fra Svolvær, og og er vår eneste og største 9,5 knop ved full last, og
april, men først når Morten at alt fiskeletingsut styret skulle kjøper. Sels kapet har ikke marsje på 7,5-8 knop,
Ingebrigtsen er helt sikker på komme fra Hammerfest. Det kapasitet til å sløye all fisken forteller Ingebrigtsen.
at alt fungerer som det skal. er viktig med tanke på vedlike- som kommer i land. Bare fra I Akkarfjord i Finnmark
Fartøyet han tar med hjem holdet, forteller Ingebrigtsen. oss mottar de kanskje 500 er det 2-3 fiskebåter og
er nemlig ikke et hvilket som Han er særlig fornøyd med tonn hvitfisk årlig. I tillegg vil kanskje 7-8 båter som
helst skip. «T.A Senior» er den gode plassen, og gleder vi i år levere rundt 750 tonn leverer til den lokale fiske-
både høyere og bredere enn seg til å jobbe ombord. pelagisk fisk, hovedsa kelig industrien. I bygda bor det
normalt for fartøylengden. Det — Det er mye nytt teknisk til Pelagia i Tromsø eller 65 personer. — Å kunne
er 13 meter fra kjøl til rorhus- utstyr. Med ekstra høyde og Lødingen, forteller Ingebrig- levere lokalt og bidra til
tak — en hel etasje mer enn bredde kan vi fire ombord sten. Han vurderte diese- å holde liv i hjembygda
vanlig. Båten er hele 8 meter riktig boltre oss. Lugarer, gar- lelektrisk fremdriftsanlegg, betyr mye. Det rettferdig-
bred, ca. 1,5 meter mer enn derober og arbeids plass blir men droppet tanken. — Jeg gjør hver krone og hvert
normalt. Seacon har jobbet mer komfortable. Vi har hele ville ikke satse på noe jeg minutt investert i nybåten,
med å utvikle SC15-designet i tre sløyelinjer ombord for å ikke kjenner til. Nå har vi et avslutter reder Morten
flere år. Med støtte fra Fors- sikre effektiv drift og god kva- kraftfullt fremdriftsanlegg Ingebrigtsen.
kningsrådet er det utført en
rekke modellforsøk ved Stadt
Towing Tank for å optimalisere
drivstofføkonomi og fart.
— Det er forsket grundig
på utformingen av skipet. Da
de som opprinnelig skulle
kjøpe båten trakk seg, tok
jeg kontakt med Seacon med
forespørsel om de kunne vide-
reutvikle og tilpasse konseptet
til mitt behov. Foruten skroget,
som alt var ferdig, er «T.A
Senior» et samarbeidsprosjekt
mellom Seacon, Stadyard og
meg selv. Det har vært noen
Akkerfjord i Hammerfest
kommune er et lite fiskevær
på nordøstenden av Sørøya
i Finnmark. Her har Morten
Ingebrigtsen bodd de siste 20
årene.
"Norsk Fiskerinæring" nr. 2 - 2017 109