Page 109 - Norsk Fiskerinaering
P. 109

Investeringer
                                                                                    i sjømatnæringen





         fra Innovasjon Norge. Re-  drakamper om vi skulle gå for   litet, men også for å holde   som er stilt noe ned, til 830
         deriet har også fått støtte fra   lokale leverandører fra nord-  liv i fiskeindustrien i Akkar-  kW, for å få en slitesterk
         Hammerfest kommunes eget   vestlandet eller fra Nord-Nor-  fjorden. Johan Kvalsvik AS   motor som varer lengre.
         byggefond for kvoter og fiske-  ge. Jeg trumfet gjennom Lofo-  syssel setter 10-15 personer,   Planen er en toppfart på
         båter. Dåpen er ventet i mars/  ten Hydraulikk fra Svolvær, og   og er vår eneste og største   9,5 knop ved full last, og
         april, men først når Morten   at alt fiskeletingsut styret skulle   kjøper. Sels kapet har ikke   marsje på 7,5-8 knop,
         Ingebrigtsen er helt sikker på   komme fra Hammerfest. Det   kapasitet til å sløye all fisken   forteller Ingebrigtsen.
         at alt fungerer som det skal.   er viktig med tanke på vedlike-  som kommer i land. Bare fra   I Akkarfjord i Finnmark
         Fartøyet han tar med hjem   holdet, forteller Ingebrigtsen.   oss mottar de kanskje 500   er det 2-3 fiskebåter og
         er nemlig ikke et hvilket som   Han er særlig fornøyd med   tonn hvitfisk årlig. I tillegg vil   kanskje 7-8 båter som
         helst skip. «T.A Senior» er   den gode plassen, og gleder   vi i år levere rundt 750 tonn   leverer til den lokale fiske-
         både høyere og bredere enn   seg til å jobbe ombord.   pelagisk fisk, hovedsa kelig   industrien. I bygda bor det
         normalt for fartøylengden. Det   — Det er mye nytt teknisk   til Pelagia i Tromsø eller   65 personer. — Å kunne
         er 13 meter fra kjøl til rorhus-  utstyr. Med ekstra høyde og   Lødingen, forteller Ingebrig-  levere lokalt og bidra til
         tak — en hel etasje mer enn   bredde kan vi fire ombord   sten. Han vurderte diese-  å holde liv i hjembygda
         vanlig. Båten er hele 8 meter   riktig boltre oss. Lugarer, gar-  lelektrisk fremdriftsanlegg,   betyr mye. Det rettferdig-
         bred, ca. 1,5 meter mer enn   derober og arbeids plass blir   men droppet tanken. — Jeg   gjør hver krone og hvert
         normalt. Seacon har jobbet   mer komfortable. Vi har hele   ville ikke satse på noe jeg   minutt investert i nybåten,
         med å utvikle SC15-designet i   tre sløyelinjer ombord for å   ikke kjenner til. Nå har vi et   avslutter reder Morten
         flere år. Med støtte fra Fors-  sikre effektiv drift og god kva-  kraftfullt fremdriftsanlegg   Ingebrigtsen.
         kningsrådet er det utført en
         rekke modellforsøk ved Stadt
         Towing Tank for å optimalisere
         drivstofføkonomi og fart.
           — Det er forsket grundig
         på utformingen av skipet. Da
         de som opprinnelig skulle
         kjøpe båten trakk seg, tok
         jeg kontakt med Seacon med
         forespørsel om de kunne vide-
         reutvikle og tilpasse konseptet
         til mitt behov. Foruten skroget,
         som alt var ferdig, er «T.A
         Senior» et samarbeidsprosjekt
         mellom Seacon, Stadyard og
         meg selv. Det har vært noen


               Akkerfjord i Hammerfest
             kommune er et lite fiskevær
              på nordøstenden av Sørøya
             i Finnmark. Her har Morten
             Ingebrigtsen bodd de siste 20
                             årene.



























                                                                                     "Norsk Fiskerinæring" nr. 2 - 2017  109
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114