Page 26 - Gullkantet Fremtid 2020
P. 26
Val vgs Tacolefse med røkt laks er en
ungdomsfavoritt.
26
Maria Strand klar for å øve på krankjøring. Spleising av tau er viktig, Viktor Bråthen og Gøran Sørenmo
øver på endespleis.
Oppdrettslokalitet like ved Kan fordype seg
Gjennom opplæringen ute på anlegget får elevene lære å bruke Akvakulturnæringen har behov for mye ulik kompetanse, og gjennom
båt og utstyr, og de deltar aktivt i de ulike gjøremålene i den dag- nettopp YFF gis elevene mulighet til å fordype seg innen sine interesse-
lige driften. Og med oppdrettslokaliteten like ved skolen er det felt. Emner som havbrukstekniker og biologi gir elevene dybdekunnskap
lett for elevene å bli med på mottak og levering av fisk, mottak innen henholdsvis servicebåtnæringen og biologiske forhold rundt drift
av fôrbåt, vasking og skifting av nøter, inspeksjon av fortøyninger av akvakulturanlegg. I tillegg er det mye generell akvakultur, der fôring,
eller andre ting som gjerne skjer på kort varsel. HMS, fi skevelferd, knuter og spleis er noe av det som en jobber med.
Det drives også en utstrakt forsøksvirksomhet ved Val, og elev- Val sitt tette samarbeid med oppdrettsselskapene i regionen gir
ene får blant annet være med på prøveuttak av fisk, bedømming også elevene mye praksis ute på andre anlegg, og da knyttes samtidig
av begroing, fôringsforsøk med kråkeboller og forsøk med alge- gode kontakter med tanke på læretid etter endt skolegang. Bedriftene
dyrking, for å nevne noe. Slik vekkes også interessen for andre setter pris på å ha elever både på besøk og i praksis, og tilbakemel-
arter enn laks, og elevene kan velge videre fordypning i marine dingene tyder på at det gjøres en god jobb fra begge parter; både de
arter som eget emne innen Yrkesfaglig fordypning (YFF). som skal lære og de som skal formidle kunnskap og ferdigheter. ■