Page 26 - Gullkantet Fremtid 2020
P. 26

Val vgs                                                                 Tacolefse med røkt laks er en
                                                                                       ungdomsfavoritt.







            26










                     Maria Strand klar for å øve på krankjøring.      Spleising av tau er viktig, Viktor Bråthen og Gøran Sørenmo
                                                                      øver på endespleis.





                     Oppdrettslokalitet like ved                      Kan fordype seg
                     Gjennom opplæringen ute på anlegget får elevene lære å bruke   Akvakulturnæringen har behov for mye ulik kompetanse, og gjennom
                     båt og utstyr, og de deltar aktivt i de ulike gjøremålene i den dag-  nettopp YFF gis elevene mulighet til å fordype seg innen sine interesse-
                     lige driften. Og med oppdrettslokaliteten like ved skolen er det   felt. Emner som havbrukstekniker og biologi gir elevene dybdekunnskap
                     lett for elevene å bli med på mottak og levering av fisk, mottak   innen henholdsvis servicebåtnæringen og biologiske forhold rundt drift
                     av fôrbåt, vasking og skifting av nøter, inspeksjon av fortøyninger   av akvakulturanlegg. I tillegg er det mye generell akvakultur, der fôring,
                     eller andre ting som gjerne skjer på kort varsel.  HMS, fi skevelferd, knuter og spleis er noe av det som en jobber med.
                       Det drives også en utstrakt forsøksvirksomhet ved Val, og elev-  Val sitt tette samarbeid med oppdrettsselskapene i regionen gir
                     ene får blant annet være med på prøveuttak av fisk, bedømming   også elevene mye praksis ute på andre anlegg, og da knyttes samtidig
                     av begroing, fôringsforsøk med kråkeboller og forsøk med alge-  gode kontakter med tanke på læretid etter endt skolegang. Bedriftene
                     dyrking, for å nevne noe. Slik vekkes også interessen for andre   setter pris på å ha elever både på besøk og i praksis, og tilbakemel-
                     arter enn laks, og elevene kan velge videre fordypning i marine   dingene tyder på at det gjøres en god jobb fra begge parter; både de
                     arter som eget emne innen Yrkesfaglig fordypning (YFF).  som skal lære og de som skal formidle kunnskap og ferdigheter. ■
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31