Page 40 - piscus
P. 40
Smånytt Seigla har levert
en ny båt til Bodø
Det nyetablerte firmaet Øyliner AS skal satse på autoline for å
kunne levere fisk med best mulig kvalitet. For dette formålet har
de nylig fått overlevert en flunkende ny båt fra islandske Seigla.
Med 20.000 krok Mustad Autoline sys- Elektronikken er av merket Simrad, to kabiner. Den har også en hjelpemo-
tem, 3X om bord system og en ismaskin levert av Pronav. tor «Northern Light» på 20 kW og en 18
fra Kæling ehf er alt lagt til rette for Lasterommet på nybygget er på kW dieselvarmer. Lengde på nybygget
å kunne levere fisk av topp kvali- rundt 31 kubikkmeter. Her er det plass er på 10,99 meter mens bredden er 4,78
tet. Framdrift besørges av en 500 HK til 33 stk. 420 liters Sealplast contai- meter. Toppfarten er beregnet til rundt
Yanmar, koblet til et ZF 360 IV gir. nere. Båten er utrustet med fire køyer i 11 knop. ●●
Signerer kontrakter for
framdriftsutstyr til fiskefartøy
Scana Propulsion, kjent for bredt utvalg av Scana Propulsion til alle tre skip skal leveres fra tilpassede og optimaliserte framdriftssystem
framdriftsutstyr bestående av gir, propeller, bedriftens anlegg i Norge innen juni 2017. kombinert med høy servicegrad til kunder har
tunnel thrustere og fjernstyring, er stolte Scana Propulsion har også signert kontrak- vært suksessfaktorene. «Scana Propulsion har
over å melde at det er signert nye kontrakter ter med Pon Power i Norge på reduksjonsge- solide tradisjoner for levering av framdriftssys-
for leveranser til totalt 5 fiskefartøy, til en ar til to pelagiske trålere som skal bygges ved tem til fiskeflåten, og et stort antall skip i eksis-
samlet verdi på 35 mill NOK. Karstensens Skipsværft i Danmark. Leveransene terende flåte i Norden, UK, Island og Russland er
fra Scana Propulsion inngår i totale framdrifts- utrustet med Scana reduksjonsgear, propellan-
Scana Propulsion har signert en kontrakt med pakker bestående av MaK motor, Cat Propulsion legg og fjernstyring», sier Inge Bøen, CEO i Scana
AO Shipyard Yantar, i Kaliningrad i Russland, for propeller og Scana reduksjonsgear. Propulsion. «Russland er et interessant marked
levering av framdrifts- og manøvreringssystem Skipene er av Karstensens eget design til rede- for Scana Propulsion med en stor og viktig fis-
bestående av reduksjonsgir, cp-propeller, tun- riene Themis Fishing Co i Tyborøn og Astrid Fiskeri keflåte med potensiale for nybygging. Vårt pro-
nel thrustere og rorsystem med fjernstyrings- AS i Skagen, begge i Danmark. Leveransene fra duktspekter passer godt med de krav som stilles
system for tre fartøy. Reder er Lenin Kolkhoz i Scana Propulsion til begge kontraktene vil finne til optimaliserte system for drivstofføkonomi og
Petropavlovsk også i Russland. Skipene er kom- sted innen Q1 2017. Scana reduksjonsgear pro- effektiv operasjon. I et utfordrende marked for
binert snurper/tråler av designtype SK-3101R fra duseres og leveres fra bedriftens anlegg i Norge. nybygging generelt, er de nye kontraktene en god
norske Skipskompetanse AS, og skal bygges ved Scana Propulsion har hatt stor suksess i fiske- bekreftelse på kompetansen og konkurranseev-
Yantar Shipyard, i Russland. Utstyrsleveransen fra båtsegmentet opp gjennom årene, der spesial- nen til Scana Propulsion», avslutter Bøen. ●●
40 PiscusNyttiscusNytt
40
P