Page 40 - piscus
P. 40

Smånytt                                Seigla har levert

                                                      en ny båt til Bodø




                                                      Det nyetablerte firmaet Øyliner AS skal satse på autoline for å
                                                      kunne levere fisk med best mulig kvalitet. For dette formålet har

                                                      de nylig fått overlevert en flunkende ny båt fra islandske Seigla.

                    Med 20.000 krok Mustad Autoline sys-  Elektronikken er av merket Simrad,   to kabiner. Den har også en hjelpemo-
                    tem, 3X om bord system og en ismaskin   levert av Pronav.          tor «Northern Light» på 20 kW og en 18
                    fra Kæling ehf er alt lagt til rette for   Lasterommet på nybygget er på   kW dieselvarmer. Lengde på nybygget
                    å kunne levere fisk av topp kvali-  rundt 31 kubikkmeter. Her er det plass   er på 10,99 meter mens bredden er 4,78
                    tet. Framdrift besørges av en 500 HK   til 33 stk. 420 liters Sealplast contai-  meter. Toppfarten er beregnet til rundt
                    Yanmar,  koblet  til  et  ZF  360  IV  gir.   nere. Båten er utrustet med fire køyer i   11 knop. ●●






















                    Signerer kontrakter for

                    framdriftsutstyr til fiskefartøy



                    Scana Propulsion, kjent for bredt utvalg av   Scana Propulsion til alle tre skip skal leveres fra   tilpassede og optimaliserte framdriftssystem
                    framdriftsutstyr bestående av gir, propeller,   bedriftens anlegg i Norge innen juni 2017.   kombinert med høy servicegrad til kunder har
                    tunnel thrustere og fjernstyring, er stolte   Scana Propulsion har også signert kontrak-  vært suksessfaktorene.  «Scana Propulsion har
                    over å melde at det er signert nye kontrakter   ter med  Pon Power i Norge på reduksjonsge-  solide tradisjoner for levering av framdriftssys-
                    for leveranser til totalt 5 fiskefartøy, til en   ar til to pelagiske trålere som skal bygges ved   tem til fiskeflåten, og et stort antall skip i eksis-
                    samlet verdi på 35 mill NOK.      Karstensens Skipsværft i Danmark. Leveransene   terende flåte i Norden, UK, Island og Russland er
                                                      fra Scana Propulsion inngår i totale framdrifts-  utrustet med Scana reduksjonsgear, propellan-
                    Scana Propulsion har signert en kontrakt med   pakker bestående av MaK motor, Cat Propulsion   legg og fjernstyring», sier Inge Bøen, CEO i Scana
                    AO Shipyard Yantar, i Kaliningrad i Russland, for   propeller og Scana reduksjonsgear.    Propulsion. «Russland er et interessant marked
                    levering av framdrifts- og manøvreringssystem   Skipene er av Karstensens eget design til rede-  for Scana Propulsion med en stor og viktig fis-
                    bestående av reduksjonsgir, cp-propeller, tun-  riene Themis Fishing Co i Tyborøn og Astrid Fiskeri   keflåte med potensiale for nybygging. Vårt pro-
                    nel thrustere og rorsystem med fjernstyrings-  AS i Skagen, begge i Danmark. Leveransene fra   duktspekter passer godt med de krav som stilles
                    system for tre fartøy. Reder er Lenin Kolkhoz i   Scana Propulsion til begge kontraktene vil finne   til optimaliserte system for drivstofføkonomi og
                    Petropavlovsk også i Russland. Skipene er kom-  sted innen Q1 2017. Scana reduksjonsgear pro-  effektiv operasjon. I et utfordrende marked for
                    binert snurper/tråler av designtype SK-3101R fra   duseres og leveres fra bedriftens anlegg i Norge.    nybygging generelt, er de nye kontraktene en god
                    norske Skipskompetanse AS, og skal bygges ved   Scana Propulsion har hatt stor suksess i fiske-  bekreftelse på kompetansen og konkurranseev-
                    Yantar Shipyard, i Russland. Utstyrsleveransen fra   båtsegmentet  opp  gjennom  årene,  der  spesial-  nen til Scana Propulsion», avslutter Bøen. ●●


               40   PiscusNyttiscusNytt
               40
                    P
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45