Page 10 - piscus
P. 10
Kø for å fiske snøkrabbe Grunnabard, som er 60,3 meter lang ble bygget ved Fitjar Mek.
Verksted i 1979. Fartøyet har en lang historie i norske fiskerier bak
Smånytt fra Kvaløya i Troms vil fiske etter snøkrabbe med tre fartøyer. lang og bygget på Færøyene i 1976, mens North Ocean er russisk, 69
seg, men har siden 2103 vært færøysk. Islandske Isleifur 2 er 55 meter
Ett selskap under stiftelse, representert av Karl Magnus Pedersen
meter og bygget i 1978. Grunnabard har en prislapp på sju millioner
Allerede har 21 fartøyer tillatelse til å fiske snøkrabbe, samtidig
kroner, Isleifur 2 seks millioner kroner, mens North Ocean koster ni
som det er fem andre fiskebåteiere som har søkt eller vist inter-
esse for å komme i gang. millioner kroner. Øklandfamilien eide North Ocean fra 1991 til 2005.
Da het båten Ordinat. Polarstar er spesialutrustet, og har sannsyn-
ligvis kostet rederiet rundt 60 millioner kroner.
I Tromsø ligger fartøyet Ice Sea og Ice Fjord, tidligere henholdsvis
AV TERJE ENGØ færøyske Grunnabard og islandske Isleifur 2. Begge er snurpere 60,2 meter. Øklandfamilien, som eier selskapet, eier også krabbebå-
Ocean Venture AS i Bergen eier også krabbefartøyet Prowess på
som nå konverteres til fiske etter snøkrabbe. Samme sted ligger
også fartøyet Polarstar, som inntil nylig var en russisk krabbebåt,
AS. Det betyr at de om kort tid har fire, kanskje fem snøkrabbefar-
før den fikk et lite opphold på Island og Færøyene og så ble norsk. ten Røstnessvåg på 53,5 meter gjennom selskapet Ordinat Holding
Bak kjøpet av Grunnabard og Isleifur 2 er Karl Magne Pettersen tøyer i drift. I 2014 hadde dette rederiet et driftsresultat på hele
fra Kvaløya, sammen med Bergensselskapet Ocean Venture AS, 389 millioner kroner, som blant annet skyldtes salg av snurperen
som eies av Karl Håkon Økland, John Olav Økland, Karl Henrik Ordinat. Men det er ingen fare for at kassen går tom. Grunnabard
Våge Økland, Knut Magne Økland og Bjørn Tore Våge Økland. De kjøpes for 7 millioner kroner, hvorav 3,5 millioner kroner er oppgitt å
har et selskap under stiftelse som skal drifte fartøyene. De har være et lån hos Nordea.
også søkt om tillatelse til å kjøpe fartøyet North Ocean, en russisk Det er søkt om tillatelse til selfangst for både Polarstar, Ice Fjord,
pelagisk tråler/snurper. North Ocean og Isleifur 2. Det skyldes ikke en storsatsning på sel-
fangst, men er heller et nødvendig onde for å få tillatelse til å kjøpe
fartøyene. Rett til å fiske krabbe gis bare til fartøyer med driftsgrunn-
lag. Derfor må fartøyene først få tillatelse til selfangst. Deretter kan
det søkes om tillatelse til å fiske snøkrabbe og kongekrabbe.
Selv om hele 21 fartøyer nå har dispensasjon fra forbudet mot
fiske etter snøkrabbe, er det bare noen få som til nå har deltatt
aktivt i dette fisket. Ifølge Råfisklaget er det per 15. juni levert 3.265
tonn snøkrabbe. Det er en dobling fra i fjor, hvor det til samme tid ble
levert 1609 tonn snøkrabbe. ●
● Båtene som vil fiske snøkrabbe blir stadig flere.
Gunnar Sætre/Havforskningsinstituttet
● Færøyske Grunnabard er ett av
tre fartøyer som selskapet under
stiftelse skal kjøpe. FOTO TERJE ENGØ
P
10 PiscusNyttiscusNytt