Page 50 - padling 06 2017
P. 50
Beslutningsfeller Beslutningsfeller Statur quo-fellen
Selektiv oppmerksomhet ligger til grunn
Status quo-fellen dreier seg om at vi men-
for en rekke feilkilder. Bekreftelsesfellen
nesker er komfortable med at ting forblir
innebærer at vi vier mest oppmerksom-
uendret. Å gjøre endringer kan bety at risi-
ko og nye betraktninger må vurderes. Man
het til informasjon som støtter våre anta-
kelser og oppfatninger, og at vi nedtoner
tenker at det ikke å endre på noe er tryg-
gest, selv om dette også kan være et feil-
eller ignorerer motstridende informasjon.
grep. Er du tatt av denne fellen vil du ha
For eksempel har jeg vært skråsikker på
en tendens til å ta beslutninger som sirkler
egne navigasjonsferdigheter til tross for at
kompasset indikerte at jeg var på feil kurs.
rundt status quo og ikke beslutninger som
Jeg hadde en oppfatning om at jeg hadde
pel kan jeg som turleder ha satt en for rask
rett, og at alle andre indikasjoner var feil.
padler til å padle foran i gruppa. Sakte
Heldigvis er jeg en bedre navigatør nå,
og med denne episoden i bakhodet er jeg fører til betydelige endringer. For eksem-
men sikkert vil denne personen padle vekk
bevisst på bekreftelsesfellen. For å mot- fra gruppa. Som offer for status quo-fellen
virke denne fellen må jeg eller andre spille ønsker jeg ikke å utføre betydelige endrin-
djevelens advokat og komme med logiske ger og lar denne personen ligge foran hele
motargumenter. Jeg må også vurdere om turen. Over tid blir beslutningen mer satt
jeg vektlegger ulike bevis likt. Hvorfor sto- og det å endre den blir nedprioritert.
ler jeg mer på egen oppfatning og mindre For å motvirke denne fellen må jeg
på et kompass? minne meg selv på hva målet med min
Forankringsfellen innebærer at du leg- rolle som turleder er. Jeg kan da se om
ger uforholdsmessig stor vekt på den første den nåværende situasjonen er holdbar ut
informasjonen du har mottatt. En trend fra dette. Jeg må spørre meg selv om jeg
eller tidligere hendelse kan være nok. For ville valgt nåsituasjonen som den optimale
eksempel kan jeg som turleder eller del- løsningen hvis det faktisk ikke var nåsi-
taker legge uforholdsmessig stor vekt på tuasjonen. Er nåsituasjonen det beste for
hvilke kurs andre turdeltakere har tatt. denne gruppa i de rådende forholden og
Andre indikasjoner som erfaring og talent videre utførelse av planen? Jeg må tenke
kan i dette tilfellet tillegges uforholdsmessig på nåsituasjonen som et av flere alter-
lite vekt. Konsekvensen er at min vurdering nativer og unngå å legge for mye vekt på
basert på dette blir for snever og unøyaktig. innsats og kostnader knyttet til endring.
For å motvirke dette må jeg ha et åpent Det å skifte mening og vurdere ting på nytt
sinn og vurdere tilfellet ut fra flere perspek- krever energi og kan oppfattes som «slit-
tiver som personens erfaring og faktiske somt». Vi har derfor en tendens til å unngå
ferdigheter. Skal jeg spørre andre om råd å endre situasjonen ved å gjøre det vi har
så bør jeg fortelle så lite som mulig om gjort før eller det andre gjør.
egne meninger. Jeg bør derfor stille åpne
spørsmål som: «Har denne personen det Opptrappingsfellen
som trengs for å være deltaker?» og ikke: Opptrappingsfellen går ut på at vi ønsker
«Denne personen har vel ikke det som å rettferdiggjøre tidligere valg vi har tatt. kan jeg spørre meg selv hvorfor det å inn-
trengs for å være deltaker?». Avanserte Vi kan nøle med å fri oss selv fra tidligere rømme at jeg tok feil plager meg. Er det
kurs kan i første omgang indikere at perso- beslutninger som viser seg å være dårlige. fordi det går utover selvtilliten, så er det
nen er høyt kvalifisert. Disse kursene kan Det å endre en tidligere tatt beslutning god lederskap å innrømme at den tidligere
imidlertid ha blitt gjort for lenge siden og kan bety at beslutningen var feil og vi liker beslutningen ikke lenger er gjeldende og
dermed ikke være så relevante hvis perso- ikke å innrømme at vi tar feil. For eksem- å ta konsekvensene av dette. Som Warren
nen har vært en passiv padler over lenger pel kan jeg ha besluttet at gruppa skal Buffet har sagt: «Når du finner deg selv
tid. På den andre siden kan mangel på kurs utføre en kryssing av en fjord som viser nede i et hull, er det å stoppe å grave det
først indikere at padleren har et lavt ferdig- seg å ha for store bølger og for mye vind. beste du kan gjøre».
hetsnivå. Erfaring og talent for padling kan Opptrappingsfellen får meg til å fortsette Skråsikkerhetsfellen dreier seg om at
imidlertid bety at padleren likevel tilfreds- kryssingen selv om det beste valget er å du kan være for selvsikker i vurderingene
stiller krav for planlagt tur. avbryte og snu. For å unngå denne fellen du gjør. Resultatet er at du vurderer for få
50 PADLING
50