Page 20 - padling 06 2017
P. 20

Rapport padleulykker






























                     Enslig padler observert i bølger og 19 sekundmeter nordavind nå i november. FOTO: LAILA J REIGSTAD.


                    viser det faktiske været som kom. Det interessante her er at i 83   bedt han tolke det han ser, fått han til å fortelle hva dette vil si og
                    prosent av tilfellene var været stabilt hele dagen – i alle fall i de   til sist bedt han vurdere av hva det betyr for nettopp han på dagens
                    siste timene før hendelsene inntraff. Det var altså ingen endringer i   tur, så er tilbakemeldingen ofte at padleren ikke forstår sammen-
                    været i forkant av ulykken. Og viktig, det været som var meldt, var   hengen mellom det han ser rundt seg og hva som kommer til å skje.
                    det man fikk. Dette viser at i en klar majoritet av ulykkestilfellene så   Personen mangler et godt bilde eller en mental modell av situasjo-
                    ble ikke padleren overrasket av værforhold som ikke var meldt. Om   nen han befinner seg i. Ekspertpadlere derimot, har opparbeidet
                    padleren hadde sett på værmeldingen, og forstått den, så burde han   en svært god evne til raskt å oppfatte omgivelsene, tolke og vurdere
                    kunne vite hvilke forhold han kom til å møte, allerede før han pad-  den fare som ligger foran dem fordi de har solid erfaring fra pad-
                    let ut fra land. Bare i 17 prosent av tilfellene økte vinden de siste to   lesituasjoner. Dermed blir deres mentale modeller mye mer kom-
                    timene før hendelsene. Været var likevel innenfor det som var meldt   plekse enn nybegynnerens. Dette handler om mønstergjenkjennelse
                    på forhånd. Ergo burde padlerne også i disse tilfellene ha visst hva   – å raskt kunne se, tolke og forstå informasjon fra omgivelsene, og
                    de hadde i vente når de la ut fra land, kommenterer Aadland.  deretter gjøre de beste valgene ut fra situasjonen.

                    «Situation awareness»                              -Kan ikke lese deg til erfaring!
                    -Med denne kunnskapen om hvorfor padleulykkene skjer, så slo det   Aadland mener at den 3-delte situasjonsforståelsen kan læres, at
                    oss at de aller fleste ulykkene kunne vært unngått dersom padlerne   man kan bygge opp sin mentale modell, men at man ikke bare kan
                    hadde hatt en bedre forståelse av situasjonen de var i. Dette gjelder i   lese seg til dette.
                    havpadling såvel som i andre friluftsaktiviteter, som for eksempel ski   -Her må det tilbringes mye tid ute i kajakken for å få erfaringer, ikke
                    og brettkjøring der skredfaren spiller inn. Og begrepet som interna-  bare i hodet, men også i kroppen! Man må kunne kikke på vind og vær,
                    sjonalt brukes mye for å forklare situasjonsfortåelse, kalles «situation   forstå hva det innebærer, samtidig som man må forstå sine egne ferdig-
                    awareness». Denne situasjonsforståelsen er tredelt. Den første delen   heter og linke dette opp til omgivelsene, og til sist altså kunne vurdere
                    går på om man klarer å oppfatte informasjon i omgivelsene, for eksem-  hvordan disse tilsammen vil påvirke din padletur nettopp denne dagen.
                    pel hvor mye det blåser, hvor vinden kommer frå, hvor store bølgene   Erfaring kan for eksempel være det å kikke på bølgene og dermed finne
                    er, hvor det bryter osv. Det neste trinnet går på om man er i stand til   ut hvor kraftig det blåser her og nå, det å kjenne hvor tungt det er å
                    «se» det man ser, det vil si å tolke og forstå det man ser. Det tredje er   padle hjemover i kraftig motvind, det å vite hvor vanskelig kommunika-
                    om man evner å vurdere hva som skal gjøres i denne situasjonen for å   sjonen mellom padlere kan være når det blåser kraftig, eller hvordan det
                    unngå potensielt farlige situasjoner rundt neste nes, forteller forskeren.  er å måtte slepe slitne padlere mange kilometer i motvind på hjemveien,
                                                                       og samtidg lese kart og se opp for båttrafikk. Slike komplekse mentale
                    Mentale modeller                                   modeller, bygget opp over tid basert på varierte erfaringer er helt avgjø-
                    Hvor god din situasjonsforståelse er avhenger både av padlekunn-  rende for god risikovurdering, konkluderer Aadland.
                    skap og erfaring. Når jeg har spurt en padler som nettopp har del-  Hvordan skal så padleren bli god til risikovurdering for å unngå
                    tatt på et introduksjonskurs om hans oppfatning av værforholdene,   padleulykker, når erfaringen ikke er der?

            20         PADLING
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25