Page 64 - Padling 2 2017
P. 64

TEST               Padlings utstyrsekspert André Spica er ute store deler av året
                                                   og har mye erfaring med variert friluftsliv. Han tester utstyr
                                                   profesjonelt for flere av Norges fremste utstyrsprodusenter
                                                   samt enkeltprodukter for ulike importører. I spalten
                                                   «Testet» presenteres kun turutstyr som har bestått
                                                   grundig testing over tid og under varierende
                                                   og krevende forhold.

              AV ANDRÉ SPICA












                    Kovea Hydra





                    Kovea er en multifuelprodusent jeg har hatt en
                    forkjærlighet for de siste årene. En av grunnene til det er
                    at jeg opplever brennerne fra Kovea som svært driftssikre.



                    Jeg har i noen år brukt Booster +1. Foruten   i både regn, vind og kulde. Minst mulig   Flere brennere har to ventiler som må
                    å ha litt trøbbel med dem på over 4500   plunder er etter min mening absolutt å   åpnes for å slippe til drivstoff i forbin-
                    meters høyde (hvilket kan skyldes bensi-  foretrekke, og er høyt prioritert når jeg vel-  delse med forvarming og opptenning.
                    nen like mye som brenneren), har jeg aldri   ger brennere. Effekten på nye og moderne   Kovea Hydra har en. Nok en detalj for
                    opplevd noe som helst negativt med Kovea   brennere kan variere litt. Kovea Hydra står   enklere bruk. Til sist vil jeg også nevne at
                    sine brennere. Jeg bruker dem svært mye,   ikke noe tilbake der, slik jeg erfarer det.   Kovea Hydra stikker litt høyere opp fra
                    og har ikke engang utført vedlikehold. På   Jeg har ikke utført vitenskapelig måling   bakkenivå (en centimeter eller to), enn
                    generell basis er min opplevelse at de er   og sammenligning. Stillegående brennere   flere andre brennere. Det anser jeg som
                    enklere i både bruk og eventuelt vedlike-  er tradisjonelt litt mindre effektive enn de   en fordel, fordi det gjør at varme elemen-
                    hold (dersom det blir nødvendig) enn flere   som bråker, men Kovea Hydra oppleves   ter får bedre klaring fra underlaget. Det
                    andre brennere jeg har benyttet.   ikke slik.                         er etter mitt syn svært mange grunner
                     Siste tilskudd i Kovea-familien er Kovea   Min testing handler kun om praktisk   som taler til fordel for Kovea Hydra, når
                    Hydra. Det som i særdeleshet skiller denne   bruk. På det området opplever jeg at jeg   man skal velge en multifuelbrenner. Jeg
                    fra de øvrig (både Kovea sine og mange av   knapt rekker snu meg fra kasserollen før   vil på det sterkeste anbefale å vurdere
                    konkurrentenes) er at den er svært stillegå-  en liter vann til termosen er kokt opp (se   Kovea Hydra for de av dere som skal gå
                    ende. Normalt lager en multifuelbrenner   info om forbruk i spalten "teknisk info).   til innkjøp av en multifuel.
                    mye støy, hvilket selvsagt er en herlig lyd.   Flammen fra brenneren kommer ut av
                    Kovea Hydra er langt mer stillegående,   flere spalter som omkranser hele toppen
                    hvilket er mer behagelig når man for   av brenneren. Altså ikke bare en åpning i
                    eksempel fyrer i telt.             bunn hvor flammen spres av en kapsel på
                     En annen ting å merke seg er at Kovea   toppen, hvilket er vanlig på mange bren-  Teknisk info:
                    Hydra både kan bruke gass og flytende   nere. Spaltene gir en fin spredning av flam-   Vekt: 310 gram.
                    drivstoff. På de fleste brennere må det   men og medvirker til at den brenner meget    Dimensjoner: 29,7 x 26,6 x 9,7 cm.
                    byttes dyse dersom man byttet fra gass   effektivt. En annen medvirkende faktor    Drivstoff: gass og flytende
                    til eksempelvis bensin. Det trengs ikke på   til både drivstoffgjerrighet og det lave    Forbruk bensin: 157 ml/t (1,860 kcal /
                    Kovea Hydra. Slike små detaljer gjør denne   støynivået er at røret som drivstoffet går   12,179 BTU /3.55 kW)
                    brenneren meget enkel i drift, noe som   gjennom, passerer flammen (se bilde) før    Forbruk gass: 131 g/h (1,550 kcal /
                    utvilsomt er en fordel etter min mening.  drivstoffet kommer ut i selve brenneren.   7,139 BTU / 2.09 kW)
                     Jeg har i løpet av mine mange år som   Resultatet er markedets mest stillegående    Pris: 2599,-
                    friluftsmann plundret litt med brennere   multifuelbrenner (i følge Kovea selv).   Mer info: www.frisport.no



            64         PADLING
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68