Page 64 - Padling 2 2017
P. 64
TEST Padlings utstyrsekspert André Spica er ute store deler av året
og har mye erfaring med variert friluftsliv. Han tester utstyr
profesjonelt for flere av Norges fremste utstyrsprodusenter
samt enkeltprodukter for ulike importører. I spalten
«Testet» presenteres kun turutstyr som har bestått
grundig testing over tid og under varierende
og krevende forhold.
AV ANDRÉ SPICA
Kovea Hydra
Kovea er en multifuelprodusent jeg har hatt en
forkjærlighet for de siste årene. En av grunnene til det er
at jeg opplever brennerne fra Kovea som svært driftssikre.
Jeg har i noen år brukt Booster +1. Foruten i både regn, vind og kulde. Minst mulig Flere brennere har to ventiler som må
å ha litt trøbbel med dem på over 4500 plunder er etter min mening absolutt å åpnes for å slippe til drivstoff i forbin-
meters høyde (hvilket kan skyldes bensi- foretrekke, og er høyt prioritert når jeg vel- delse med forvarming og opptenning.
nen like mye som brenneren), har jeg aldri ger brennere. Effekten på nye og moderne Kovea Hydra har en. Nok en detalj for
opplevd noe som helst negativt med Kovea brennere kan variere litt. Kovea Hydra står enklere bruk. Til sist vil jeg også nevne at
sine brennere. Jeg bruker dem svært mye, ikke noe tilbake der, slik jeg erfarer det. Kovea Hydra stikker litt høyere opp fra
og har ikke engang utført vedlikehold. På Jeg har ikke utført vitenskapelig måling bakkenivå (en centimeter eller to), enn
generell basis er min opplevelse at de er og sammenligning. Stillegående brennere flere andre brennere. Det anser jeg som
enklere i både bruk og eventuelt vedlike- er tradisjonelt litt mindre effektive enn de en fordel, fordi det gjør at varme elemen-
hold (dersom det blir nødvendig) enn flere som bråker, men Kovea Hydra oppleves ter får bedre klaring fra underlaget. Det
andre brennere jeg har benyttet. ikke slik. er etter mitt syn svært mange grunner
Siste tilskudd i Kovea-familien er Kovea Min testing handler kun om praktisk som taler til fordel for Kovea Hydra, når
Hydra. Det som i særdeleshet skiller denne bruk. På det området opplever jeg at jeg man skal velge en multifuelbrenner. Jeg
fra de øvrig (både Kovea sine og mange av knapt rekker snu meg fra kasserollen før vil på det sterkeste anbefale å vurdere
konkurrentenes) er at den er svært stillegå- en liter vann til termosen er kokt opp (se Kovea Hydra for de av dere som skal gå
ende. Normalt lager en multifuelbrenner info om forbruk i spalten "teknisk info). til innkjøp av en multifuel.
mye støy, hvilket selvsagt er en herlig lyd. Flammen fra brenneren kommer ut av
Kovea Hydra er langt mer stillegående, flere spalter som omkranser hele toppen
hvilket er mer behagelig når man for av brenneren. Altså ikke bare en åpning i
eksempel fyrer i telt. bunn hvor flammen spres av en kapsel på
En annen ting å merke seg er at Kovea toppen, hvilket er vanlig på mange bren- Teknisk info:
Hydra både kan bruke gass og flytende nere. Spaltene gir en fin spredning av flam- Vekt: 310 gram.
drivstoff. På de fleste brennere må det men og medvirker til at den brenner meget Dimensjoner: 29,7 x 26,6 x 9,7 cm.
byttes dyse dersom man byttet fra gass effektivt. En annen medvirkende faktor Drivstoff: gass og flytende
til eksempelvis bensin. Det trengs ikke på til både drivstoffgjerrighet og det lave Forbruk bensin: 157 ml/t (1,860 kcal /
Kovea Hydra. Slike små detaljer gjør denne støynivået er at røret som drivstoffet går 12,179 BTU /3.55 kW)
brenneren meget enkel i drift, noe som gjennom, passerer flammen (se bilde) før Forbruk gass: 131 g/h (1,550 kcal /
utvilsomt er en fordel etter min mening. drivstoffet kommer ut i selve brenneren. 7,139 BTU / 2.09 kW)
Jeg har i løpet av mine mange år som Resultatet er markedets mest stillegående Pris: 2599,-
friluftsmann plundret litt med brennere multifuelbrenner (i følge Kovea selv). Mer info: www.frisport.no
64 PADLING