Page 27 - Pad_1-2017_samlet.indb
P. 27
P ADLING TESTER BOOST SURFSKI
g videre om padlervekt og stør- bak sittebrønnen og spisst forskip. Den har
relse: «Boost er designet til per- også smalt åreisett i forhold til bredden
soner som er +70kg, men den og det jeg vil beskrive som fine, spenstige
Ofungerer også greit for personer linjer. Dekoren er enkel og grei, langsgå- Test
ned til rundt 55kg, også i røff sjø. Setet er ende striper ser ut til å være standard på
laget for litt større rumper, men med litt pad- surfski. Skien har bærehåndtak foran og
ding så er det mange mindre personer som bak og i tillegg et håndtak på hver side av
trives veldig bra i denne.» Dette syntes jeg sittebrønnen, som er veldig praktiske om
hørtes ut som en spennende surfski som har du skal bære den alene.
potensiale til å bli populær blant havpadlere. På hekken kan vi lese «glass epoxy vacu-
um», tre små ord med stor betydning. Det
Om testen betyr at den er laget av vakumstøpt glass-
I denne testen prøver jeg å vurdere objektet fiber, en metode som sikrer lav vekt med
som en treningskajakk og surfski, men jeg høy styrke, og at epoxy er bindemiddelet.
sammenligner med vanlige havkajakker da Epoxy suger ikke til seg noe vann eller
jeg mener og tror dette er en modell som er fuktighet i motsetning til polyester som er
særlig aktuell som en kajakk nummer to for vanlig bindemiddel i kajakker.
padlere som har lyst å padle litt raskere, trene Om vi ser nøyere på skroget er det
litt i kajakk, kanskje prøve noe nytt, eller bare et par ting å merke seg. Først er det de
tiltrekkes av enkelhet og lett vekt. vitale målene: Lengden på 595 cm er bety-
delig lengre enn den vanlige lengden på
Carbonology begynnerski, som ganske unisont ligger
Carbonology Sport er en relativt liten Sør- på 550 cm. Det samme med bredden på
Afrikansk produsent i surfskiverden. De lager 50 cm mot begynnermodellenes 54-56. De
ski av god kvalitet med særegen design - og typiske modellene for viderekomne havner
skiene er kjent for å være raske. De siste to rundt 620 cm i lengde og 47-48 i bredde.
årene har CS seilet opp i verdenseliten og Så bare med disse harde fakta er det mulig
vunnet mange store internasjonale konkur- å se at Boost sikter seg inn midt imellom
ranser, spesielt med sin slanke/raske modell disse typene av ski.
PULSE. I 2016 fikk CS blant annet første- Det er også et skrog med relativt mye
plass i SURFSKI WORLD SERIES TITLES spring. Det sier meg at produsenten har
for damer med denne modellen. De har også hatt bølger og surfing i tankene med denne
oppnådd førsteplass i EM for herrer og 2. modellen. Snur vi skien på hodet ser vi at
plass damer i 2016, samt førsteplass i det bunnprofilen er litt tykk til surfski å være,
Svenske mesterskapet for herrer i 2016. men i det store og hele har den formen til
De fleste andre produsenter får skiene laget en raskere ski, bare litt «kraftigere».
i Kina. CS produserer i Sør-Afrika, og en av
fordelene med det er at designer og sjef Hein Funksjonelt og enkelt
Van Rooyen kan være mer delaktig i produk- Den har ganske standard surfski pedalsys-
sjon og utvikling. Han har forøvrig bakgrunn tem og mer uvanlig, to dreneringshull med
som båtbygger for flere lag i Volvo Ocean både enveisventil og «bullets» i mangel på
Race. Jeg har padlet en annen modell fra et norsk ord. Dekselet over rorsystemet
Carbonology en stund (Vault), og har dermed bak er et stilig og organisk formet lokk
en viss kjennskap til byggekvaliteten denne av karbonfiber som holdes på plass av en
produsenten leverer. Den virker bunnsolid, skrue. Det er et kryss med strikk bak sit-
skrogene er fine og løsningene er gode. tebrønnen, men ellers ingen dekksrigg.
Som mange andre produsenter har CS også Som på nesten alle surfski er det et under-
en nybegynnermodell. Men jeg vil si at alle liggende ror. Det er ingen luke av noe slag
PADLING
disse generelt er for kjedelige om du har pad- i skroget, og bare en liten gummipropp
let litt havkajakk, og om motivasjonen for å foran sittebrønnen som kan åpnes for å
TESTER BOOST
skaffe en surfski er å padle litt raskere. Boost tømme båten for vann.
SURFSKI
kan kanskje gjøre noe med dette? Pedalsystemet har veldig enkel justering
i lengderetningen. Tau ved pedalene går
Moderne klassisk – og litt tykk over i tynn wire fra sittebrønnen og bak til
Boost har klassisk surfskiform ved første roret. Dette bidrar nok til kontant respons
øyekast - svensk form med største bredde på rorutslaget. Det er veldig lett å flytte
27
PADLING