Page 59 - Norsk Fiskerinaering
P. 59
I Senterpartiet vil vi tro at de fortsatt ergrer seg over at Helga Pedersen i AP fant på begrepet «lys i husan». For er det noe partiets
fiskeripolitikere gjerne snakker om, er det å oppret tholde lysene, altså bosettingen og sysselsettingen i distriktene.
til tildeling av kvoter og kon- Skal det settes en alders- vil investere i dyre havgå- Sats på
sesjoner til unge rekrutter grense for når en fiskebåtei ende fartøyer som i løpet av verdiskapingen i
når den eldre generasjonen er må levere fra seg sine noen år må levere fra seg
takker av. Så vidt vi tolker kvoterettigheter? Hva om sine rettigheter? Og hvordan havbruksnæringen
teksten skal dette gjelde for han har kjøpt disse; skal ha skal unge rekrutter finansi- Norge skal være verdens
alle, også de største havfis- få erstatning? Skattemessig ere kjøp av store ringnotbå- fremste sjømatnasjon. Vi
kefartøyene. Forslaget ser avskrivninger er neppe så in- ter eller trålere? Kanskje er vil styrke Norges allerede
kanskje fint ut på papiret, teressant om vedkommende svaret på alle disse spørs- sterke posisjon som sjø-
men vi har store problemer er pensjonist uten særlig målene at Senterpartiet ikke matnasjon på det globale
med å skjønne hvordan det inntekt er. Har Senterpartiet ønsker store, havgående markedet, og på den må-
kan gjennomføres i praksis. tenkt noe på om hvem som fartøyer. ten ta et ansvar for å øke
mattilførselen og styrke
matsikkerheten i en verden
med stor befolkningsvekst.
For å klare dette må vi ligge
kunnskapsmessig i front på
områder som bærekraftig
ressursbruk, havmiljø, klima,
produktutvikling og marked.
Kommentar: Det er prisver-
dig at Senterpartiet vil styrke
Norges sterke posisjon som
sjømatnasjon på det glo-
bale markedet, men dette
blir i våre ører mest politiker-
svada. Hva konkret vil partiet
gjøre; redusere importtollen
på landbruksprodukter? Hvis
svaret skal være bærekraftig
ressursbruk og at Norge skal
ligge kunnskapsmessig i front
på havmiljø og klima — hva
nå i all verden partiet mener
med det, blir ikke markedsef-
fekten stor. Hva Senterpar-
tiet kan gjøre for å bidra til
produktutvikling har vi også
"Norsk Fiskerinæring" nr. 4 - 2017 59