Page 19 - GULLKANTET FREMTID
P. 19
I tillegg til Håp i Havet, er hun studen- opptak viser 240 førstevalgsøkere til årets stu-
tambassadør gjennom UiT Experience. Am- die. Det er 80 prosent fl ere søkere enn i 2016,
bassadørene er aktive på sosiale medier og og over tre ganger så mange som i 2014. Insti-
oppdaterer studentenes facebook-side, og tuttleder ved NFH, Kathrine Tveterås, tror den
prøver å engasjere studenter og fremtidige store veksten i søkere skyldes fl ere ting.
studenter til å velge UiT som studiested. Å -Vi har engasjerte ansatte og studenter,
engasjere seg utenom studiene tar selvføl- som er aktive i rekrutteringsarbeidet. I til-
gelig en del tid, men som hun selv sier: legg er det større oppmerksomhet rundt sjø-
-Det handler om å strukturere seg, og matnæringen i den offentlige debatten, og
strukturere hverdagen. det virker som om fl ere unge mennesker har
At det er så stor pågang av søkere til fått opp øynene for mulighetene til å jobbe
fi skeristudiet i Tromsø synes hun også bare i en framtidsrettet sektor. Våre studenter får
er positivt: seg raskt relevante og gode jobber, sier hun
-Det er fl ere som har innsett mulighetene i en kommentar og legger til at NFH gjør
innen sjømatnæringen, og det trengs mange en rekke tiltak for å markedsføre studiet
med ulik yrkesbakgrunn, både jurister og ovenfor nye studenter:
ingeniører. Ikke bare de med fi skeribakgrunn. -Vi mottar besøk og drar på skolebesøk,
Det er gøy å være med på utviklingen av er til stede på utdanningsmesser og bruker
sjømatnæringen, avslutter hun. sosiale medier. Den beste reklamen for våre
studier synes å være når eksisterende og
Fått øynene opp tidligere studenter som forteller om sine
Det har i år vært rekordstor økning søkere til erfaringer, både fra å studere ved NFH og på
fi skeri- og havbruksvitenskap ved Norges Fis- hvilken måte de bruker den kompetansen i Selfi e sammen med medstudent
kerihøgskole (NFH) i Tromsø. Tall fra Samordna dag, slår Tveterås fast til slutt. ■ Eline Meek. PRIVAT FOTO.
Hver dag er de
Foto: Edvind Møgster
med på å mette
rundt 10 millioner
mennesker
Flere tusen norske fiskere har som levevei å
fiske sild, makrell og andre pelagiske fiskearter.
Hver eneste dag leverer de nok fisk til å mette
rundt 10 millioner mennesker. Sildelaget selger
all fisken og bidrar til at fisket er bærekraftig
også for de neste generasjonene.
Til tjeneste
sildelaget.no
19