ET BESKJEDENT solgløtt titter gjennom vinduet.
Vinden suser. Bladene faller. Fortere og fortere
forsvinner de ned på bakken og danner et sprøtt
teppe av oransje, gult, rødt og brunt. Ullgenseren
er på og det er fyr i peisen. Det varmer. Vinteren er
snart her, og med den kommer mørketiden. Skal
vi omfavne den eller skyve den vekk? Uansett hva
vi prøver eller gjør så er den her. Vi må altså bare
forholde oss til det, og det finnes heldigvis gode
råd. Vi kan nemlig finne på ting som gjør oss godt.
Tenne et lys, drikke en kopp med te av egensankede
urter og mimre tilbake til da vi høstet dem inn,
spise en god sopprett med tørka eller fryst sopp,
nyte ei brødskive med hjemmelaga syltetøy eller
være kreativ med farger, former og vekster vi har
tilgjengelig! Det er også ganske gøy å finne på ting
ute, ja, det er faktisk ting å oppdage og til og med
sanke, selv om det er kaldt. Bare man har god nok
bekledning.
SELV SKAL jeg bruke litt av tiden til å refl ektere
over min tid som redaktør. For nå er den over. Jeg
har fått kjenne på alle aspekter av det å være en
redaktør, på godt og vondt. Jeg er takknemlig for
alt jeg har lært, for at folk har kommet med innspill
og tanker, for alle flotte bidrag og god hjelp,
og for naturengasjementet vi så sårt trenger i en
verden som står på vippepunktet. TAKK for at
dere bryr dere. Vi trenger at vi bryr oss.
Dere som er medlemmer er utrolig viktige for å formidle
naturen ut til de som enda ikke har oppdaget dens
vidundere! Jeg håper forbundet vil fortsette å fokusere
på naturmangfold, kartlegging, formidling
og integrere dette i sankingen også.
Det er mitt
farvelønske.
JEG ER glad for at jeg kan avslutte med et nummer
om nærnaturen. Nærnaturen og kommunenes
beslutninger er en viktig nøkkel til det større
bildet. All natur finnes i nærnatur. Din, min, de
ville artene sine, ja, overalt er det jo egentlig nærnatur
og i Norge er vi så heldig at den virkelig
varierer stort! Tenk for en gullgruve vi har her, det
er vår virkelige nasjonalskatt. En skatt vi må vi ta
vare på. Kanskje denne utgaven vil inspirere til
nettopp det? Det håper jeg.
Med gode ønsker om veien videre. Så gir jeg
herved stafettpinnen over til neste redaktør.
Norges sopp- og nyttevekstforbund
(NSNF)
Schweigaards gate 34F, 0191 Oslo.
post@soppognyttevekster.no
Marie Feiring
post@soppognyttevekster.no
Pål Karlsen, daglig leder NSNF
pal@soppognyttevekster
.no
Anders K. Wollan (leder)
Anne Elisabeth Scheen
Hege Dagestad
Jørgen Ravneberg
May Berthelsen
Anna-Elise Torkelsen
Anette Lillestrand
Anders Gunnar Helle
Andrea Aalrust Shaw
Ave Tooming-Klunderud
Elna Bastiansen
Eva Espeland
Fru Johnsen
Geir Dokken
Gro Gulden
Hermod Karlsen
Karen Mørkved
Kim Sølve Jacobsen
Kjersti Nerbråten Tjernshaugen
Live Kydland Torvund
Liv Jorunn Hind
Liz Mortensen
Mikkel Soya Bølstad
Morten Pettersen
Monica Marcella Kjærstad
Thomas Holm Carlsen
Trond Berg-Hansen
Tove Jacobsen
Teppo Rämä
Per Marstad
Pål Karlsen
Over Bergersen
Riksantikvaren og Sabima
Sissel Bjerkeset,
sissel@eddapresse.no
Layout: Anette Lillestrand, pion.no
Trykkeri: UnitedPress Tipografija, Latvia
Opplag (trykk): 6500.
Dertil digitalt: 1500
Forsiden: Pratestund i nærnatur. På bildet: Christina Hustvedt Myklebust, Daisy, Amalie Charlotte Korsnes Paulsen. Foto: Marie Feiring
Baksiden: Snøinspirerte myxomyceter. Foto: Anders Gunnar Helle
Ja, så enkelt er det kanskje?
TEKST OG FOTO: ANDERS GUNNAR HELLE, BIOLOG
NATUREN ER overalt rundt oss, enten det er en gressplen med nelliksopp og tusenfryd, eller den villere naturen som strekker seg fra fj æra og opp til fj ellheia. Hva slags forhold du har til hva som er natur for deg, kommer i bunn og grunn helt an på hvem du er.
VI HAR ulike utgangspunkt som preger hvordan vi ser og opplever nærnaturen. Det kan være ulike grader av fysisk funksjonsevne som bestemmer hvor og hvordan vi beveger oss, det kan være kulturforskjeller både utenfor landegrensene eller mellom by og land, og/eller hvor tilgjengelig naturen egentlig er for hver enkelt av oss. Det er nesten litt rart å tenke på at i andre land kan naturen være ganske så utilgjengelig, i fravær av allemannsrett. Allemannsretten er uten tvil Norges aller viktigste arvesølv!
URBANISTEN vil kanskje ha parker og hager som sin viktigste naturarena, eventuelt hundremeterskogen rundt byen, mens bygdefolket knapt kan knyttes til en spesifikk natur, siden vi bor i så ulike miljøer fordelt utover et langstrakt land. Nærnatur kan altså være alt fra hager og parker en spasertur utenfor stuevinduet, til storslagne myrmassiver og dype skoger med alskens skapninger. Felles for oss alle er at nærnaturen er der vi er, og det er derfor den naturen som gir oss fl est naturgoder i hverdagen. Det kan være mentalt velvære fra utsyn mot natur, rekreasjon og lek for store og små, men også sanking av sopp og ville vekster.
DE FLESTE av oss bor i byer og tettsteder, og stadig flere kommer til å bo slik fremover. Disse var ikke der før oss, men er blitt til gjennom vår samfunnsutvikling. Før byene og tettstedene var det som regel gårder og landbruk på de arealene, men gårder og landbruk hadde ikke vært der uten organisk jord. Dette brune substratet vi går og trår på hver dag og stadig legger under oss, har bygd seg opp gjennom tusener av år. I Norge har dette blitt dannet etter siste istid, mens andre steder har denne prosessen foregått siden landplantene først etablerte seg på landjorda for millioner av år siden.
SKOGENE er de som har bidratt mest til denne jorddannelsen. Gårdene og landbruket etablerte seg der jorda var mest produktiv, altså der vi fant de mest næringsrike skogene. I dag finner vi restene av disse skogene rundt byene og tettstedene. Dette er ikke bare skoger som er produktive for mennesker, men også for de tusener av andre arter vi lever sammen med i Norge. Faktisk så mye som 60% av de 72 000 artene vi regner med at finnes i Norge, lever i disse skogene. Jo mer produktiv skogen er, desto flere arter finner vi.
NÆRNATUREN er for de fleste av oss derfor preget av restene av tidligere skoger med et mylder av arter, som i dag enten er bygd ned, dyrket opp eller sterkt endret av skogbruk. Det er dog fortsatt mange arter vi kan finne her, og mer enn vi finner i de fattigere skogene som vi har mest av. De rike skogene i nærnaturen vår kan også bli rikere og mer lik seg selv, i sin storhetstid, hvis vi lar den få utvikle seg til den eventyrskogen vi er så glad i.
TA I BRUK
nærnaturen, slik den er for deg og på
den måten som passer deg best. Vårt forhold til
naturen er unikt, og mer verdifullt enn det vi kan
måle i kroner og øre. Sett pris på skjelvende ospeløv
i vinden, lukt på en løvetann eller sprad rundt i
skogen på jakt etter kantareller og blåbær, eller noe
helt annet som gir mening for akkurat deg!
God (nær)tur!
TEKST OG FOTO: MIKKEL SOYA BØLSTAD, LEKTOR
I BIOLOGI, SKRIBENT OG FOREDRAGSHOLDER
NÅ TENKER noen kanskje at jeg har mistet det helt når jeg kaller nærnaturen for villmark. Det skjønner jeg. Men noe av det villeste vi har av gammel granskog i Norge ligger faktisk på Oppkuven, bare 13 kilometer i luftlinje fra Tryvannstårnet i Oslo. Det skal vi komme tilbake til.
BARN ER mestre i å finne eventyr og opplevelser nærmest overalt, bare de blir tatt med ut. For dem handler ikke turglede om antall tilbakelagte kilometer eller hvor mange høydemeter du har krabba deg opp på et fj ell. Det handler om nære, enkle gleder, sånn som å utforske en bekk, eller finne et fint klatretre. Det trenger ikke være så himla avansert eller tøft. En enkel presenning, liggeunderlag, soveposer og en skog nær deg er en oppskrift på masser av turglede som barna forhåpentlig bærer med seg inn i voksenlivet.
Men på vei inn i voksenlivet skjer det noe. Etter hvert som vi blir eldre, blir mange av oss det naturfi losofen Per Ingvar Haukeland kaller for «heimeblinde». Vi mister gradvis blikket for den nære naturen. Det er synd. De aller fleste av oss har nemlig superfine, ville opplevelser som venter tett på der vi bor.
DET ER ikke helt enkelt å få taket på hva det betyr at noe er vilt. Er det bratt og skummelt terreng eller kanskje en mosegrodd gammel skog? Er det steder som ligger langt fra der folk bor eller normalt ferdes? Er det natur helt urørt av menneskehånd? En følelse? Ja, kanskje alt på én gang?
For 30–40 år siden utviklet miljømyndighetene begrepet «inngrepsfrie naturområder i Norge», INON, for å kunne få oversikt over hvordan det gikk med utviklingen av vill natur i Norge. Tanken var å dele inn områder etter hvor langt unna de lå fra såkalte «tyngre tekniske inngrep». Det kunne være ting som veier, jernbanelinjer, vannmagasiner, skitrekk og kraftlinjer. Dersom området lå minst én kilometer unna slike inngrep, ble det betegnet som et inngrepsfritt område. Områder minst fem kilometer unna ble kalt villmarkspregede områder.
Villmarkspregede områder er det svært lite igjen av i Sør-Norge. Ifølge Statistisk sentralbyrå var omtrent en tredjedel av landarealet i Norge villmarkspreget eller urørt rundt 1940. I januar 2023 var vi nede på 11,2 prosent.
Mange steder skal du være heldig for bare å finne inngrepsfrie områder, altså områder mer enn én kilometer unna tyngre inngrep. Østmarka naturreservat regnes som et av de største inngrepsfrie områdene på Østlandet. Oslos villeste sted? Fagervannsåsen. I Bergen må du til Gullfj ellet. Trondheim? Oksdalen helt sør i kommunen.
SPØRSMÅLET ER også hva slags tilstand villmarkspreget natur har. En studie fra 2014 viste at slike områder faktisk ofte hadde verdifull natur. Forskerne bak studien fant ut at det var like høy andel skog med viktige livsmiljøer i villmarkspreget skog som i skog som var strengt vernet. Begge hadde opp mot dobbelt så høy andel skog med viktige livsmiljø som ordinær skog.
MEN DET er ikke bare i den villmarkspregete skogen du kan finne skog som ser vill og vakker ut, selv om sannsynligheten er høyere der enn tett på by og land. Vi har ikke bare mistet mye villmarkspreget natur siden 1940-tallet. Det har skjedd noe mer.
Om vi hadde reist tilbake i tid, til starten av 1500-tallet, så mener forskere at kanskje så mye som 70–80 prosent av den norske skogen var mer eller mindre urskog. I hvert fall ganske upåvirket av menneskelig aktivitet. Men så skjøt skogindustrien fart. De neste århundrene ble skogene hogd stadig hardere.
På starten av 1900-tallet var mye av skogen så hardt hogd at man skjønte at noe måtte gjøres om det skulle være noe å hogge på i fremtiden. Det endte med at skogbruket ble endret til bestandsskogbruk. I stedet for å plukke ut enkelttrær i en skogteig, hogde man nå så å si alle trærne og plantet nytt slik at alle trærne ble like gamle. Eller skal vi si like unge? I dag er omtrent 70 % av skogen i Norge mer eller mindre flatehogd, og mesteparten av skogen er ung. For hvert år som går blir stadig mer skog flatehogd.
Men her er greia: Før i tiden hogde vi med øks, og etter hvert også sag, og, satt på spissen, overalt, hele tiden. I dag er det annerledes. Hvis vi ser bort fra vedhogst, hogger vi i dag stort sett bare når entreprenøren kommer med hogstmaskinen. De stedene som så langt har unnsluppet flatehogst kan dermed ha ligget nokså urørt i mange tiår.
For hvert år som går, vokser den skogen som ennå ikke er flatehogd seg ett år eldre og blir litt mer egnet for alle de mange artene som er avhengig av at en skog likner en ordentlig skog. Skog med trær i alle aldre, fra små jyplinger og digre kjemper til døde trær som står som nakne spøkelser eller ligger på bakken, klare som matfat og bolig for sopp og småkryp som igjen blir mat til andre arter. Små rester med skog som blir villere og villere for hvert år. Om de da ikke blir flatehogd.
DE FLESTE av disse områdene ligger langt unna skogsbilveiene, men du kan likevel være heldig å finne slike skogområder ganske tett på by og land. Sånn som på Oppkuven i Oslomarka.
De er kanskje ikke store, disse områdene, men når du først smyger deg inn mellom trærne og lar skogen lukke seg rundt deg, forsvinner du fort i din egen, mosegrodde verden, og følelsen av villmark kommer sigende.
Å lete etter slike områder er den reneste skattejakt. Det enkleste er rett og slett å dra til et naturreservat. Om du er litt mer detektivtypen, kan du gå inn på nettstedet kilden.nibio.no og se om du finner noen spennende områder nær der du bor. Eller du kan ta sats og bare gå, vekk fra veiene, inn på stiene, og siden kanskje også vekk fra stiene. Jo lenger unna skogsbilveiene du kommer, desto større er sannsynligheten for at du dumper over rester med spennende skog.
En mulighet er å søke opp i høyden. Skogen i lavereliggende strøk, som ofte er mest spennende biologisk sett, er ofte også hardest hogd. På topptur til en av de lokale toppene der du bor, kan du både være heldig og dumpe over rester med gammelskog på veien opp mot toppen, og på selve toppen.
Kanskje du har lett og lett uten å finne rester med gammelskog? Da kan tresafari være tingen. Å gå på jakt etter gamle overstandere, som av en eller annen grunn har blitt spart for hogst. Digre, gamle trær kan være hele økosystemer i seg selv, nærmest som boligblokker med leiligheter i alskens størrelser og fasonger, klare til å ta imot leietakere med hver sine unike preferanser. Gamle eiker med døde greiner og hule stammer er dronninga av dem alle. Omtrent 1500 arter er knyttet til eik, mange av dem spesialister som bare trives her. Hvis vi tar i litt, kan vi jo kalle slike gamle trær for en villmark i miniatyr.
NOEN GANGER må vi kanskje hjelpe villmarka litt på vei. Jeg mener ikke å gjøre som i Danmark. Der bruker skogforvaltere dynamitt for å få fart på forfallet i skoger, der det trengs mer rufsete skog for å hjelpe artsmangfold som er avhengig av huller i trærne og død ved. Nei, jeg tenker på fuglekasser. Om det ikke akkurat blir villmark, blir det i hvert fall mer liv mellom trærne.
Noen steder kan du slite med å finne selv enkeltstående, gamle trær. Da er det greit med en nødløsning. Bålet. Selv den mest mistrøstige granplantasje kan få et snev av magi når verden bare er den lille sirkelen av lys rundt bålet, og så allikevel ikke helt, for hvis vi bøyer hodene bakover, ser vi rett opp mot stjernehimmelen og inn i uendeligheten.
Om ikke det funker, er det jo alltids vinteren. Alt blir på en måte villere med et jomfruelig lag hvitt lag snø på seg. Urørt. Tråkker du deg bare litt vekk fra stier, løyper eller veier, der du bor, er det plutselig bare deg og vinterskogen. Ja, og kanskje et par dompaper eller ti.
TEKST: MARIE FEIRING OG TROND BERGHANSEN
I AUGUST kunne Oslo og omland sopp- og nyttevekstforening nemlig invitere til seminaret «Matsopp innenfor ring 3», hvor hovedfokus var å kartlegge storsopp i sentrumsnære miljøer. Genialt! Ofte tenker man kanskje at man må dra så langt for å kartlegge, men det er vel så verdifullt å kartlegge rett utafor døra di også! For, uten de verdiene vi får kartlagt nå, vet vi jo ikke hva vi har. Og i Oslo, i selveste hovedstaden, er det faktisk et ganske stort mangfold av sopp! Hvorfor vet vi det? Jo, fordi noen skikkelig drevne ildsjeler har vært ute og kartlagt, registrert og oppdaget spennende områder. Oslo er, som mange kanskje vet, omringet av veldig mye fl ott natur, og har jo til og med fått sin helt egen nasjonalpark (Østmarka nasjonalpark), men mange tenker kanskje ikke at dette også gjelder mer sentrumsnært.
SOPPHELGA i Oslo ga oss først et innblikk i hva vi potensielt kan finne innenfor ring 3, og kanskje enda viktigere; hvordan disse funnene kan registreres i Artsobservasjoner. Prosjektet «storsopp innenfor ring 3» har foreløpig 91 forskjellige arter. Blant de spiselige artene som kan nevnes er gullkremle Russula aurea, rødnende parasollsopp Chlorophyllum rhacodes, lerkesopp Suillus grevillei og blomkålsopp Sparassis crispa. Andre interessante arter var kalkrødspore Entoloma fridolfingenese, oransje blodrørsopp Suiellellus queletii, som begge er nye funn i Oslo. Noen av disse var eikeslørsopp Cortinarius balteatocumatilis, bjørkemusserong Thricoloma fulvum, engvokssopp- gruppen Cuphophyllus pratensis coll., eseløre Otidea onotica, gullkremle Russula aurea, klyngefl athatt Collybiopsis confluens, ullringsslørsopp Cortinarius laniger, osperiddermusserong Tricholoma frondosae og mange, mange flere.
DET BLE i tillegg både utstillinger og god mat. Det ble også smaksprøver av litt uvanlige arter som for eksempel hekseegg (stanksopp) Phallus impudicus, svart trompetsopp Craterellus cornucopioides og trappepiggsopp Climacodon septentrionalis. Slike arrangement hvor erfarne kan lære bort til mindre erfarne, og mindre erfarne kan etter hvert bli så erfarne at de igjen kan lære opp mindre erfarne, er så utrolig verdifulle! Bare ved å dele på kryss og tvers av hverandres kunnskap kan vi sørge for at denne kunnskapen blir ivaretatt! Ja, hva skulle vi gjort uten kunnskapsdeling?
Anbefalt litteratur for denne helga: Nordeuropas svampe, Bind 1
(Læssøe og Petersen)
Kremler i Norden og andre hefter av Per Marstad, Soppboka (Gulden
og Marstad)
En ekstra takk til Trond Berg Hansen og Tove Jacobsen for et flott initiativ
og hjelp med denne saken.
TEKST: EVA ESPELAND OG MARIE FEIRING
NÆRNATUREN i Nord-Norge kan by på utrolig mye spennende om du er soppsakkyndig, mykolog, generelt soppinteressert eller bare har lyst på en stor naturopplevelse! For langt oppe i nord finnes det nemlig naturområder med stor variasjon i biotoper. Og et mangfold av sopp.
NYDELIGE furuskogsområder med både kalkfattig og kalkrik furuskog; faktisk et av Norges største kalkrike furuskogområder (Lullefj ellet naturreservat), rik granskog, områder med bjørk, osp og blanda løvskog. Ja, i grunn mange spennende habitat en soppentusiast kan ønske seg.
FIKK DU LYST til å ta deg en tur? Da bør Skibotnområdet kommer høyt oppe på lista over områder som bør besøkes – et fantastisk soppområde hvor flere mykologkongresser har blitt avholdt. Og med god grunn.
I AUGUST arrangerte Tromsø sopp- og nyttevekstforening en samling i nettopp Skibotnområdet. Til tross for en relativt tørr sommer, ble hele 67 pensumarter funnet og soppsakkyndige som måtte re-sertifi sere seg fikk litt å repetere på. Med tillatelse fra Statsforvalteren i Troms og Finnmark ble det også funnet, samlet inn og identifi sert 56 arter i tillegg til pensumartene! Spennende funn var de nær truede (NT) soppene gul furuvokssopp Hygrohorus gliocyclus og vassbelteriske Lactarius aquizonatus. Andre interessante arter var gullbittersopp Gymnopilus spectabilis, som tidligere ikke er blitt funnet nord for Trøndelag, og en ekornnøtt- art Rhizopogon occidentalis som kun har få observasjoner i de sørligste fylkene.
SOM SEG
hør og bør ble det servert tørrfi sksuppe
med stekt kantarell Cantharellus cibarius,
soppsalat av avkokte hulrisker Lactarius trivialis og
skjeggrisker Lactarius torminosus, og søndagslunsjen
bestod av byggryn kokt på soppkraft med stekt
rødskrubb Leccinum versipelle!
Et skikkelig soppeventyr i Nord.
TEKST: LIV JORUNN HIND, NIBIO
Beitemarksoppene inkluderer et stort mangfold av for det meste ganske små sopper som skjuler seg i gresset. Det er alt fra fargesterke vokssopper som lyser opp i alt det grønne, til brunere og godt kamufl erte rødsporesopper. I tillegg kan man finne jordtunger og køllesopper som stikker opp av bakken.
På Tjøtta gård har det beitet husdyr siden vikingtida. Deler av naturbeitemarka tilknyttet gården har heller aldri vært gjødslet med kunstgjødsel. Det er oppskriften på at Tjøtta er en hotspot for beitemarksoppene.
EKSPERTISEN SAMLET Med bøyde nakker og krypende på knærne saumfarte soppeksperter og dedikerte amatører den unike naturbeitemarka på Tjøtta. Anledningen var et seminar om beitemarksopper arrangert av Norges sopp- og nyttevekstforbund, ledet av Th omas Holm Carlsen fra NIBIO og Siri Lie Olsen fra NMBU. Det ble en helg med mange turer, nerding med mikroskop og gode faglige diskusjoner og foredrag.
Blant ekspertene kom John Bjarne Jordal, Tor Erik Brandrud og Per Fadnes, samt Bálint Dima fra Ungarn, Ellen Larsson fra Sverige og Filip Fuljer fra Slovakia. Seminaret var også fulltegnet med venteliste av soppentusiaster som gladelig brukte sin fritid til å la seg fascinere av soppens magiske verden.
«DENNE FINNES BARE HER!» Å samle en slik gjeng med trente blikk og ivrige skattejegere betyr at man kan finne arter som ellers kanskje aldri ville blitt oppdaget. Og i løpet av seminaret ble det registrert et stort mangfold av beitemarksopper.
Blant de mest sjeldne og sårbare soppene som skapte entusiasme var høyrød vokssopp Hygrocybe constrictospora, linderødspore Entoloma luteobasis, plommekølle Clavaria greletii, røykbrun jordtunge Geoglossum hakelieri og månerødspore Entoloma lunare. Særlig den sistnevnte skapte entusiasme og fistelstemme. Månerødspore var ny for vitenskapen da den ble funnet på Tjøtta i 2018. Denne helga fant de den igjen, og fremdeles er Tjøtta den eneste kjente lokaliteten – i verden!
NYE LOKALITETER MED GULL I BUNN Thomas Holm Carlsen fra NIBIO Tjøtta har jevnlig kartlagt beitemarksoppene på Tjøtta gjennom de siste årene. Nå sendte han seminardeltagerne ut på jakt på noen av øyene i skjærgården som gjennom lange tider har blitt beitet av sauer. Ferden gikk til Tåvær og Omnøya i Vega verdensarv, Skålvær i Alstahaug kommune og Tenna i Herøy kommune. På øya Tåvær har det tidligere aldri har blitt registrert en eneste sopp i Artsdatabanken. Hvilke forventninger kan man ha til å finne noe spennende her? Ganske store, skulle det vise seg. For nettopp her fant de en ny art for Norge i slekta narremusserong. Denne og mange andre nye registreringer viser det skjulte mangfoldet som potensielt kan gjemme seg i gamle, ugjødsla beitemarker.
Rundt 100 belegg av de mest spennende soppene ble sendt til DNA-sekvensering for å være helt sikre på artsbestemmelsene av soppene. Med så mange sjeldne og vanskelige arter må selv ekspertene ha hjelp for å være sikre i sin sak. Og hvem vet hva resultatene kan vise av nye funn.
ET HÅP FOR FRAMTIDA Carlsen har slått et slag for hotspoten på Tjøtta. Ved å i tillegg vise mangfoldet i øyriket på Helgeland, synliggjør han potensialet som kan finnes rundt om på lignende naturbeitemarker. Hans håp er at det blir mer fokus på kartlegging av beitemarksopper og på å dokumentere mangfoldet.
– Vi har forpliktet oss til å stoppe tapet av biologisk mangfold i naturen. Men vi må vite hva vi har før vi kan vite hva vi mister. Det er viktig at vi jobber med og ikke mot naturen, sier Carlsen.
– I motsetning til skogssoppene er beitemarksoppene avhengige av hjelp fra landbruket for å opprettholde naturbeitemarka. Skal vi ta vare på dette mangfoldet må vi tilrettelegge for at landbruket har mulighet til å skjøtte naturbeitemarkene på den gamle måten med optimalt beitetrykk av lette husdyr uten bruk av kunstgjødsel, avslutter Carlsen.
TEKST: ANNA-ELISE TORKELSEN
EN AV de mest populære fargeslørsoppene har, siden kjennskap om soppfarging kom til Norge, vært «rødskiveskanelslørsopp» Cortinarius semisanguineus. Den gir ettertraktete røde farger – fra rent rødt til porfyr, alt etter hvilke beisemiddel (metallsalt) som benyttes. Men på tross av at samme oppskrift, garnsort, soppmengde, beis og surhetsgrad i fargebadet har blitt brukt, har soppfargerne likevel fått varierende fargeresultat! Hvorfor? Dette måtte undersøkes.
PROSJEKT rødskivekanelslørsopp ble til i 2020. FFS-utvalget Gry Handberg, Grete Hollerud, Inger Walker, Lise Walter og Anna-Elise Torkelsen utarbeidet sammen med Gunvor Bollingmo en prosjektbeskrivelse. Høsten 2020 ble 37 prøver fra ulike deler av landet sendt til sekvensering. Stor var overraskelsen da svarene kom! Vår «rødskivekanelslørsopp », viste seg å være et artskompleks av fi re arter, og den var ikke den vanligste blant de fi re. Det var derimot Cortinarius ominosus, en ukjent art? Totalt har 42 innsamlere deltatt i «Prosjekt rødskiveslørsopp» og 320 kollekter er sekvensert.
FIRE ARTER. Den norske soppnavnkomiteen har gitt navn til tre av artene, og ordet «kanel» er tatt ut av navnet. Cortinarius ominosus overtok navnet rødskiveslørsopp. C. semisanguineus fikk navn falsk rødskiveslørsopp. De to artene er svært like. Den tredje, C. cruentiphyllus, som har sterkt røde skiver, fikk navnet blodskiveslørsopp. Den fj erde i artskomplekset står nær C. semisanguineus, er ikke beskrevet, og kalles C. aff . semisanguineus. For soppfargerne vil de ulike røde fargene som oppnås, være avhengig av hvilken art det farges med, i tillegg til soppens alder, voksested og fargemetoder.
HVA SKILLER ARTENE? Fargeslørsoppene het tidligere kanelslørsopper, underslekt Dermocybe i Cortinarius. Dette er små til middelsstore sopper med rødbrun, olivenbrun til gråbrun hattfarge, gul til gulbrun stilk, ofte med slørrester og oransje til rødfarget stilkbasis. Skivefarge varierer fra rød, kanelbrun til gul i ulike nyanser. Hattfarge er ingen god skillekarakter, men det er skivefarge. Mikroskopisk er det få skillekarakterer, og sporemålene er også ganske like. Det er minst 17 arter i Norge. I felt kan tre av rødskiveslørsoppene skilles ved å se på økologiske og morfologiske karakterer, og hvor rødfarge ved stilkbasis er en viktig karakter. Den fjerde, C. aff . Semisanguineus, er det mindre sekvensert materiale av til å gi sikre kjennetegn.
C. ominosus
Vanligst på sandig furumo, i
tørr furu- og blåbærgranskog.
Hatt 2-6 cm i diameter,
lysbrun til olivenbrun med
pukkel; stilkbasis oftest
tydelig rødfarget. Skivefarge
på frisk sopp kan variere fra
ren rød til blassere rød.
C. cruentiphyllus
Vanligst i fuktig granskog
med einer, bjørk og fjellbjørk.
Hatt 3-10-(15) cm i diameter,
honninggulbrun, blank, med
tydelig pukkel; stilkbasis
mangler rødfarge. Skilles fra de
to andre ved hattfarge, blodrøde
skiver og størrelse.
RAPPORTERING. Det viktigste resultatet fra prosjektet som berører langt flere enn soppfargerne, er at rødskiveslørsopp ikke er én art, men et artskompleks. Vi ser av data i Artsobservasjoner at det stadig registreres funn av C. semisanguineus falsk rødskiveslørsopp – er det av gammel vane? Eller er det fordi mange kartleggere ikke er klar over at det er flere rødskiveslørsopper og at C. ominosus, er mye vanligere i våre skoger enn C. semisanguineus? Utfra prosjektets innsamlete materiale ser det ut til at falsk rødskiveslørsopp og blodskiveslørsopp har en østlig utbredelse.
TEKST OG FOTO: MORTEN PETTERSEN
HERREGÅRD er historisk sett betegnelse for en stor jordeiendom, med landbruksdrift og som oftest store, påkostede våningshus og driftsbygninger, og som i eldre tider (før 1821) har tilhørt en adelsmann. Norges mest praktfulle herregårder ligger i Østfold, og noen av dem ligger i Fredrikstad-distriktet. Felles for disse herregårdene var at eierne etablerte parkanlegg i tilknytning til virksomheten. Områdene ble brukt til forlystelse og rekreasjon, og til beiteområder for ungdyr i senere tid. Husdyrhold var en av hovedaktivitetene på disse gårdene og derfor er det også igjen en del interessante beitemarker i tilknytning til gårdene i vår tid.
NES HERREGÅRD i Torsnes utenfor Fredrikstad er en slik gård. Stedet har aner tilbake sannsynlig fra tidlig 1600-tall. Denne herregården avviklet husdyrhold i 2022.
De eneste restene etter en større park i engelsk landskapsstil som finnes i Fredrikstad-distriktet, finnes nettopp ved Nes herregård. Parkanlegget ble trolig anlagt rundt 1800, og i nåværende form er nok parken mer som hagemark å regne. I følge Store norske leksikon er hagemark
«…en type beitemark med naturlig gressbakke og glissen (spredt, utett) trebestand, ofte med spredte kjerr av tornete busker og einer. Etter vegetasjonstypen skilles det mellom bjørkehager, eikehager, einerbakker med spredtstilt søyleeiner og så videre. Hagemarkene er gamle former for kulturmark som i det moderne jordbruket er erstattet med mer produktive kulturbeiter. Nå er hagemarkene sjeldne i de fleste strøk av landet og formål for særskilte vernetiltak.»
Dette er en beskrivelse som passer perfekt for parkanlegget ved Nes herregård slik det fremstår i dag. Det som nå oppfattes som hagemark er på omtrent 70 dekar, og er mest preget av gamle eiketrær Quercus sp. I tillegg er det einer Juniperus communis, hassel Corylus avellana, bjørk Betula pubescens,,/ og noe gran Picea abies og furu Pinus sylvestris. Det er også syriner Syringa vulgaris der, som omkranser noe som ser ut til å ha vært et gammelt lysthus.
STEDET ER privat eiendom, og tidlig på høsten 2023 spurte jeg grunneier om å få lov gå en tur i parken for å sjekke forholdene. Dette fikk jeg lov til. Noe senere ble Øyvind Weholt også med, og han ble trolig like fascinert som meg. Det er to-tre dammer inne i parken, store som små, og også vollgraver. Vollgravene er mest til pryd og ikke en del av festningsverket. Langs vollgravene er det svartor Alnus glutinosa, og der vokste det mørk orebrunhatt Alnicola scolecina samt sprekksjampinjong Agaricus fissuratus.
På 1990-tallet ble grunnvegetasjonen ryddet, og de mange gamle eiketrærne står nå fritt og skaper fine lunder. I dag er området mer eller mindre gjengrodd, i og med at det ikke beiter dyr der lenger. Stedet er frodig, og derigjennom innbydende for feltmykologer. Hele landskapsområdet er relativt fl att, så fuktigheten i parken blir ganske bra bevart lenge etter at det har vært nedbør.
NOEN ANDRE ARTER som er funnet på bakken så langt er krustrompetsopp Craterellus sinuosus, bærfisriske Lactarius serifluus, eikenøttbeger Ciboria batschiana, skarlagenvokssopp Hygrocybe punicea, mørkrød eikekremle Russula undulata, åkersjampinjong Agaricus arvensis, puslepelargoniumslørsopp Cortinarius diasemospermus, såpemusserong Tricholoma saponaceum, lundsildekremle Russula graveolens, blodrørsopp Neoboletus praestigiator, eikemusserong Tricholoma album, dvergtrevlesopp Inocybe petiginosa, rødbrun grynhatt Cystodermella granulosa, frynseflekkskivesopp Panaeolus papilionaceus og broket kremle Russula cyanoxantha. Ifølge Artsdatabanken skal Anne Molia visstnok ha vært i parken med hunder for noen år siden, og funnet hypogeiske sopper. Disse er underjordiske, det vil si at fruktlegemene dannes nede i bakken. Noen av artene de har funnet er gul kratertrøff el Pachyphlodes citrina, oliven dvergknoll Hymenogaster olivaceus og Hymenogaster calosporus, som ennå ikke har noe norsk navn. Dette gjør stedet veldig spennende, og Nes herregård vil bli jevnlig besøkt i tiden som kommer.
I DETTE OMRÅDET beskrevet som hagemark, er det ikke sopparter bare på bakken og nede i bakken. Så langt i den foreløpige undersøkelsen er det også funnet sopp i trærne. I en einerbusk utenfor inngjerdingen er det funnet seljepute Hypocreopsis riccioidea. Den vokste på et noe uvant substrat, men allikevel. Høyt oppe i et gammelt eiketre ble det funnet kvisthullskjellsopp Pholiota limonella, og på andre eiketrær besk lærhatt Panellus stypticus og oksetungesopp Fistulina hepatica. Det er nok de artene som vokser på bakken som er mest interessante. Her vil jeg tro det finnes mye spennende. De fi re gangene stedet ble besøkt høsten 2023 ble det funnet en god del arter, men å kartlegge hele parken tar nok lang tid. En mer systematisk kartlegging er på agendaen i alle fall!
Takk til Øyvind Weholt for nyttige innspill og hjelp til bestemmelse av noen sopparter.
KILDER TIL DENNE ARTIKKELEN: Store Norsk leksikon og Google. Artsdatabanken. Gårder og slekter i Borge og Torsnes. Bind 5. Lars Ole Klavestad, historiker og forfatter. Svend Fosdahl, eier av Nes herregård.
TEKST OG FOTO: MARIE FEIRING
Å LAGE MJØD med ingredienser kun høstet fra nærnaturen, må vel være det nærmeste jeg har kommet å «omgjøre vann til vin», og himmel og hav, det ble godt. Overraskende nok var det ikke smaken i seg selv som gjorde dette til en opplevelse, selv om den var en del av det hele. Det var noe annet. Det var oppdagelsen av å sanke på nytt og en påminner om hvorfor vi gjør det. Kurset til Live kan heller kalles en opplevelse enn et kurs. For det er det vi fikk. Opplevelsen med villmjød.
VED EN TILFELDIGHET, eller kanskje på grunn av Metas algoritmer, oppdaget jeg at Oslo og omland sopp- og nyttevekstforening skulle holde et kurs i å lage villmjød med nyttevekster. Jeg ble nysgjerrig (som vanlig) og gikk inn på kalenderen til Norges sopp- og nyttevekstforbund for å lese mer; «Kultur ... mat som medisin ... villgjær ...» vent, villgjær?! Hva mener de? Hvordan finner man det? Dette må jeg finne ut av. Live S. Danielsen hadde nøkkelen til noe som for de aller fleste av oss er ukjent, at vi kan hente vill gjær rett utafor døra og brygge vårt eget drikke med den. Kult. Og hun ville kopiere opp og dele ut den nøkkelen til flere av oss.
FRA ET HISTORISK PERSPEKTIV er mjød noe som har sildret gjennom årene til mange av våre forfedre. Mjød kan være en av de eldste alkoholholdige drikker, og det har, under navnet metheglin – altså mjød med ville urter – blitt brukt som medisin. Perikum Hypericum sp., pors Myrcia gale, ryllik Achillea millefolium, røsslyng Calluna vulgaris, einer Juniperus communis, humle Humulus lupulus, bulmeurt Hyoscyamus niger, kvann Angelica archangelica, burot Artemisia vulgaris, vivendel Lonicera periclymenum og mange andre gamle medisinplanter har blitt tilsatt mjød.
FOR Å LAGE MJØD trenger man simpelthen ville, spiselige planter eller bær, en stor dæsj med honning, ja og livets drikke – vann. Helst et halvliters glass med lokk, en fl aske med gjærlås og noen ganger er det nyttig med ei kokeplate. Og tid. Har du dét kan du virkelig trylle, og det er egentlig bare fantasien som setter grenser. Tiden, som trengs, er for fermenteringens skyld. Og for hodet.
GJÆRSOPPEN Saccharomycetes sp., vår minste nyttesopp, er en encella sopp som hverken lager mycel eller får sopphatter. Men den finnes nesten overalt på ville vekster, i hvert fall der det produseres sukker. Villgjær elsker sukker. Den tåler å tørke, og den kan godt tørke inn sammen med urten. Tørka urter kan dermed også brukes, for gjæren vil faktisk klare å komme til live igjen – Villgjær finnes blant annet på bær, blomster med nektar, bark og blader og kvister, på hud og i jorden, forklarer Live. Under fermenteringen hvor den ikke har tilgang på oksygen «gnafser» gjæren i seg honningen som består av druesukker og fruktsukker og forvandler det til etanol (alkohol) og CO2 (karbondioksid). Gjæren finnes også i rå honning, sammen med 181 andre nyttige stoff er, den er jo tross alt maten til biene. For at bia skal fylle en liten honningblære (bilde) må den besøke 50-100 blomster - det er noe å tenke på. Så er det ulik smak i ulik honning, og den vil dermed også påvirke smaken til mjøden, akkurat som urtene, bærene, eller til og med tørka sopp og tang, om du vil teste det i mjød. Vi kan også kan få melkesyrebakterier fra plantene som også er med å fermentere mjøden og gi sine egne smaker.
LIVE FORKLARER OG VI LYTTER. Vi er tilsammen seks lyttende deltakere, hovedsakelig fra Oslo, som har møtt opp på mjødkurs. Vi har alle forskjellig bakgrunn og motivasjon for å være der. To har fått kurset i gave – de skal gifte seg til høsten og vil lage brudemjød, en av deltakerne husker at noen drev med villmjød fra studietida, en annen syns det er gøy med litt sære ting, og noen er opptatt av kulturarv og matlaging. Også var det meg, som bare måtte skjønne hvor Live fant villgjær.
OG NÅ ble det plutselig så mye mer som også ble interessant, jo mer Live forteller. Live er nemlig utdannet naturforvalter, og lenge har hun hatt et ønske om å være med «hands on» i naturen. Å ta med folk inn i naturen. I naturopplevelsen. Jeg merker den betyr mye for henne, naturen, det er måten hun forklarer, tilnærmingen, og hvordan hun lyser opp når hun snakker om den, og alt hun har satt seg inn i. – Mjøden kan gjøre det, sier hun, ta med folk inn i naturen. For når man smaker, så kan man også velge å kjenne etter. Hva forteller smaken deg? Er den behagelig? God? Vond? Kjennes den bra? Og når man sanker inn fra naturen til å lage villmjøden, så kan man samtidig reflektere. Finne de blomstene man selv har et forhold til, sette seg ned, observere hva som er rundt en, hvilken retning vinden går der de står og svaier, ja, hva slags habitat, hvor de trives, og hvor man er. Slik kan man også lære mye om naturen, samtidig som man er en del av den. Bonusen er at man også kan forsyne seg litt. Av ville vekster og dermed også villgjæren som følger med dem, som bor på dem. Så blir det et godt drikke som kan gi deg gode minner. Det blir en slags mindfulness.
EN SLAGS MINDFULNESS, tenker jeg. Hmm. Så fint. Jeg har kanskje ikke tenkt over det, men det er jo det vi gjør på studiet i biologi også. Når vi er ute i felt og skal kartlegge natur, må vi forstå omgivelsene, eller lære biologiske mekanismer, og alt som skjer rundt. Ofte blir jeg frustrert fordi det går så fort, alt ting, når vi skal lære noe som en del av et pensum. Rekke en eksamen. Høye krav. Dårlig selvfølelse fordi ikke skjønner alt på kort tid som er forventa. Utydelige forventinger. Mangelfull tid for at alt skal rekke å synke inn. Jeg vil jo bare sitte der litt, glemme meg, se, undre meg, kjenne etter, forstå. Jeg hadde glemt dette litt, at det ikke handler bare om kravene, kunnskapen, karakterene, eller sankingen i seg selv, men at læring handler om alt som er rundt, og opplevelsen som følger med. Oppdagelsen. At vi må bruke tid, når vi lærer, og lære med alle sansene våre. Kanskje lærer vi til og med like fort, bare på en annen måte? At det nettopp er helheten som er en forutsetning for å lære. Uten habitatet rundt, kan vi jo heller ikke lære arten som er avhengig av nettopp, habitatet rundt. Samtidig som arten i seg selv er en del av det som utgjør habitatet. Den fine refleksjonen som følger med når man sitter midt oppi det som en del av det hele. Her og nå. Vi er jo også natur og der vi sitter når vi sanker er vi selv en del av habitatet.
EN SLAGS MESTRINGSFØLELSE fikk jeg, i å forstå dette på nytt, en ny og gjenfunnet inspirasjon over naturen som læringsarena, takket være Lives mjød-filosofi. Live ga oss spillerom til å utforske, oppdage og lære selv, og muligheter til å undre oss og stille spørsmål om vi trenger. Også lærte hun oss om villgjær og mjød attpåtil. Lite visste jeg hva mjød skulle ende opp med å bety for meg i 2024, men nå er jeg frelst!
TEKST: MONICA MARCELLA KJÆRSTAD
NEDE I BAKKEN finnes det tusenbein og skolopendre som vokter over yngelen sin. Meitemarken skiller ut en geleaktig kokong, mens edderkoppene har flere ulike typer silke som de spinner rundt sine egg. Ellers i dyreriket finnes det mange eksempler på hvordan vi beskytter avkommet vårt etter evne og fysiologiske innretninger. Men man tenker kanskje ikke så ofte på at det finnes paralleller til dette i floraen?
I NØTTER, frukt og bær er arvematerialet omhyggelig pakket inn og overøst med verdifulle ressurser fra planten. Mange frø kommer med fruktkjøtt fullt av fettstoff er og sukkerarter, og vi dyr kan meske oss med innpakningen mens vi sprer plantens avkom i god jord eller lar det lande på steingrunn, les «i porselensskåla». Noen frø har fått emballasje for lange reiser både gjennom fordøyelseskanaler, tid og rom.
I DENNE artikkelen skal du få lese mer om nettopp det, hvordan det ufordøyelige materialet i steinharde kjerner og slitesterke skall kan tas i bruk. Materialene jeg nevner i artikkelen kan erstattes av plantedeler man kan finne i norsk natur. Håpet er at denne artikkelen kan inspirere og sette i gang tankene og fantasien om hva du kan finne der ute i nærnaturen, men siden det nå er høst- og vintersesongen som venter oss, har jeg tatt utgangspunkt i matavfall fra frukt vi spiser. Så kan du øve på langreist, før du tar beina fatt og søker kortreiste nytteknapper og snorer!
JEG JAKTET frukt som skulle kastes i lokalbutikken som den jegeren og sankeren jeg er, og jeg fant, jeg fant! Avokado Persea americana, bananer Musa acuminata og nektariner Prunus persica var. nucipersica er frukt som har reist fryktelig langt og fort blir overmoden. Det er en lettelse å kunne bruke dem til noe etter at matnytten er passert.
MEN FØRST, før vi går videre må jeg nevne kokosnøttskålen. Den er ikke tema for artikkelen, men skal jeg først skrive om plantefrø så kan jeg ikke gå utenom denne gigababyen av en palme, Cocos nucifera. Kokosnøtten kan veie opp til tre kilo og er omgitt av en matte av fi bre som mennesker har funnet oppfi nnsomme anvendelser for. Det ytre skallet brukes til alt fra jorderstatning til tau og grov vev. Frøet er laget for å fl yte og spiren kan vokse i jord som blir overskylt av saltvann. Derav postkortmotivet hvit sandstrand, turkis hav og kokospalmer. I vinterhalvåret er det mye god, hårete kokosnøtt å snike seg innpå i fruktdisken, og småfuglene hungrer etter litt kokoskjøtt om ikke du gjør det.
KOKOSSKÅLEN er en gjenstand som har vært temmelig populær de siste sju-åtte årene i Norge, og lett kan lages på kjøkkenet om du er villig til å ta en liten kostejobb etterpå. Trikset er å raspe kokosnøtten før du borer hull og tømmer nøtta for kokosvann. Deretter merker du av en linje/omkrets ca ⅓ ned fra de tre fordypningene (du bruker en av disse som utgangspunkt for å bore hull) og sager over så beint du kan. Jeg synes japansag med små tenner og litt langt blad er best til formålet. Etter det er det bare å fj erne kokoskjøttet og pusse utsiden og kantene med fint sandpapir før du oljer. Jeg foretrekker valnøttølje til ting jeg skal ha mat i, men det går sikkert fint å overfl atebehandle med kokosfett eller annet matfett med lite smak. Formen på kokosnøttene vi finner i norske butikker gir ikke alltid så stor vidde eller god balanse som kokosskåler du får kjøpt, men de fungerer fint til turbruk og kan være redningen dersom det dukker opp tyttebær Vaccinium vitis-idaea langs stien. Skulle kokosnøttbollen din få sprekk kan du plante stiklinger i den. Når du potter om, kan du sette hele bollen i en stor ny potte og skallet vil langsomt brytes ned og ginæring til røttene.
Jeg har også knapper av kokosnøttskall på strikkekoften min. De er kjøpt og pent lakkert, men de bringer oss til artikkelens hovedtema:
AVOKADOKJERNER er et vidunderlig materiale, fersken- og nektarinsteiner er et herk. De gir alle vakre og særegne knapper. Jeg synes materialkontrasten bør omfavnes. Avokadokjernen er full av olje og naturlig nok nesten som smør å jobbe med. Den blir imidlertid overraskende hard og bestandig når den får tørke.
ALT DU MÅ
være oppmerksom på er den
naturlige todelingen som skjer ved kimen. Tar du
hensyn til den kan du trygt jobbe med håndkraft:
Skru boret (den diameteren du ønsker på hullet
pluss litt, da det kan krympe) av drillen og fi nn
fram en kniv med skarp egg og tynt blad. Kjerner
av steinfrukter er harde som ... ja, stein. Du må
dele dem med et stemjern (pass på fi ngrene!),
fj erne den vakre opalen av en frøkjerne og bore to
hull i de to halvdelene. Legg gjerne skallene i en
liten fordypning når du borer, slik at de ligger i ro.
Deretter skal du pusse den perforerte overfl aten på
utsiden og kantene. Dette er en fantastisk mulighet
for klatrere til å trene krimpetak. Jeg bruker litt
tid på dette. Jeg har et åpent glass stående på
kjøkkenbenken og pusser innimellom når jeg
trenger en pause fra arbeid bak skjerm. Begynn
med grovt sandpapir og bytt til et fint et før du
oljer utsiden. Avokadokjerner trenger litt tørketid.
Hvis du har skåret tynt, og/eller tørket fort kan
knappene dine slå seg litt og bli bølgete.
Jeg har også laget knapper av rekved og greiner.
Beskjæring fra frukttrær eller einer Juniperus
communis, gir nydelige utgangspunkt for
treknapper. I emnet borrer jeg langsgående hull og
sager materialet i skiver på ca. 5 mm etterpå, før
jeg pusser. Bruk en sag med små tenner. Japansag
eller tursag (foldesag) er ypperlig.
SNORER HØRES kanskje ikke så spennende ut. Men tenk på dette, du jeger og sanker: Hvor hadde vi vært uten snorer og tau? Feller, fi skeredskap, anretninger for å bære med seg mat og leirutstyr og, for å ta oss tilbake til artikkelens start, avkom: oppheng for vugger som gjorde at mødrene fikk hendene fri. Vi har trengt snorene våre. Opp gjennom tidene har vi laget sterke tau og snorer av skinn og innvoller, men vi lærte oss tidlig å bruke plantefi bre. Når vi forsøker å brekke over en stilk eller et strå kjenner vi fort forskjell på fi berkvalitetene cellulosen fra fotosyntesemagien har blitt forvandlet til. Dette er kunnskap som sitter i fi ngrene våre. Erfaring fra å håndtere ulike planter rundt meg fra jeg var liten gjør at jeg vet noe om hvor lett plantevenner lar seg skille fra roten når jeg vil ha dem med meg. Det er blitt nyttig nå når jeg har lagt min elsk på snortvinning.
BANANSKALLKVALITETENE kom overraskende på meg. Bananskall er typisk søppel og materiale for dårlige vitser. Nå ser det likevel ut til at klesindustrien mest bærekraftsbevisste har fått øynene opp for fi brene i skallet. Til snorene våre skal vi bruke det ytterste, seige laget. Det litt tykkere, hvite laget skal du skjære bort med kniv. Dette kan du tørke og bruke som potteplantenæring. Til arbeidet bruker jeg samme kniv som jeg fi leterer fi sk med, den har tynt, skarpt blad. Skallet lar seg naturlig dele opp i remser og bredden på disse avgjør hvor tykke tvinne-«trådene» blir. Selv om materialet er sterkt og seigt, kan det ryke hvis det blir for tynt og smalt. Jeg har landet på at en knapp centimeter er ideell bredde.
NÅR JEG SKAL henge den til tørk er det praktisk at to-og-to-remser henger sammen i bananstilken. Fibre som skal tvinnes, uansett hvilket plantemateriale du bruker, bør tørkes og mykes opp igjen. Dersom du ikke får fj ernet vann fra plantecellene, vil snoren bli slapp når den siden tørker. Tilfører du fuktighet til tørket materiale vil fi brene bli seige og ikke briste, slik de gjør i tørr tilstand. Jeg skyller den mengde tørket plantemateriale jeg ønsker å bruke i en økt og pakker inn i et fuktig håndkle. Bananskall er klart til bruk nesten umiddelbart. Fibre fra lange blader og stengler trengs ikke skjøtes like ofte som bananskall, men få materialer er like velduftende å arbeide med.
DU STARTER MED
å tvinne et emne på midten
slik at du får to «haler». Deretter tvinner du den
øverste tråden, alltid i samme retning og legger
den over den nederste i en vri-bevegelse slik at
«halene» bytter plass. Når du skal skjøte legger du
den tynneste delen av neste emnet med ca 3 cm
overlapp med den øverste «halen» og tvinner dem
sammen. Du jobber altså alltid med øverste «hale».
Når du vil avslutte, slår du knute på tuppen av
snoren. Har du planer om å fortsette kan du låse
«halene» i en poseklemme eller en hårklemme. La
snoren tørke luftig og ikke hold materialet fuktig,
da mugner det for deg.
Den ferdige snoren kan du selvfølgelig bruke som
den er til oppbinding av planter eller lekre innpakninger,
men du kan også få en vakker liten
sankekurv om du syr lange snorer i en tett spiral med vokset lintråd. (Som når du laget leireskåler
i «pølseteknikk» på barneskolen. Bruk gjerne
knappehullsting)
Samme teknikk kan du bruke på blader av planter
i sverdliljeslekta Iridaceae eller dunkjevle Typha
spp. Tynne, rødlige snorer får du hvis du tvinner
det ytterste laget utenpå stilker av rabarbra, Rheum
rhabarbarum. Barken på humlestengler Humulus
lupulus, er solid og fi berrik, men de små piggene
kan gi deg såre fi ngre mens du holder på. Blader
som allerede er visne kan sankes inn som de er og
tvinnes. Her trengs ingen tørkeprosess, for vannet
er allerede ute av cellene.
Da gjenstår det bare å ønske deg lykke til med ditt
eget knappe- og snorprosjekt!
TEKST: MARIE FEIRING
Det er mange fine og nyttige bøker som er kommet ut i 2024, til glede for oss som setter pris på ei skikkelig god bok når vi skal koble helt av – eller når vi trenger å oppdatere oss på, eller lære ny, kunnskap. Ei bok kan egentlig vare evig om man tar skikkelig godt vare på den, og noen bøker ønsker man jo bare å holde tett inntil brystet fordi den virkelig betød noe. Eller, så kjenner man at man kan gi den videre etter man har lest den – som en stafettpinne i kunnskapens navn. Ikke fordi den var dårlig, men fordi den var så bra at noen andre også burde få gleden av å lese den! Noen bøker er gode oppslagsverk som etter hvert bærer preg av ivrig blaing og leting, mens andre faller kanskje ikke like godt i smak og man tenker at den kan noen andre heller ha glede av! Så slår jeg et slag for biblioteket: der er jo alle velkommen og det finnes et stort mangfold av hva du kan låne, helt gratis. Bonus: Det sparer miljøet i samme slengen. Og det trengs nå i klima- og naturkrisens tid.
Her kommer noen bokanbefalinger fra meg til deg, noen gamle og noen nye bøker, som jeg syns passer til tema i dette bladet: nærnaturen! Kanskje kan de passe som julegave eller tips til noen du er glad i, eller kanskje du selv får lyst til å bla litt i dem.
Edvardsen, Halvorsen, Brattli, Bryn, Dervo, Erikstad, Horvath, Simensen, Skarpaas, Christiaan van Son, Wollan
Dette er hovedsakelig en fagbok som tar for seg kartleggingssystemet Natur i Norge (NiN). For å få en forståelse for bakgrunnen av dette systemet som ofte brukes til å kartlegge kan boka være riktig så nyttig. Dessuten får du en god og lettfattelig innføring i hva og hvordan landskapet vårt, og den naturen vi omgir oss med, er formet og blitt slik den er. Boka er et fint oppslagsverk, kanskje først og fremst for studenter og kartleggere, men kan nok glede også deg som er interessert i å gå litt mer i dybden på natur i Norge generelt!
Eivind Torgersen
Hele Norge er jo Norges befolkning sin nærnatur, og ganske så gøy er det å få et innblikk i arter som rett og slett har fått «Norge» i navnet sitt. Finurlig er det hvordan disse navnene har blitt til, og at det er flere hundre av dem, og hvorfor vi er så opptatt av å navngi og systematisere alt mulig vi ser! Boka tar virkelig for seg et mangfold av arter og jeg lærte masse nytt jeg ikke var klar over. En lettlest og fi n bok, som du kan sluke på en kveld hvis du er litt ivrig, men samtidig en bok som man kan lese som korte eventyr på sengekanten! Det jeg kanskje satte mest pris på var tanken «hvorfor har ingen kommet på å skrive om dette før», for dette var genialt!
Helene Lind Jensen, Maria Hertzberg og Erik Olfert Kagge
Øk kunnskapen din om hva slags arter som lever i skogen, og hvordan du kan oppdage dem. Siden halvparten av de trua artene lever i skog, trenger vi mer kunnskap om hvor naturverdiene befinner seg for å kunne drive god forvaltning av skogen. Ta med deg denne boka ut i din egen skog og se om du kan finne noen av artene fra boka der. Hvis du gjør det, kan det også fortelle deg noe om hva slags skog du er i. Er ikke det stilig, så vet ikke jeg. Boka er utrolig bra med gode forklaringer og bilder, og takket være boka oppdaget jeg selv en rødlista art i min egen nærnatur.
Ole Mathismoen
Ei nydelig bok for å få opp øynene for de gamle kjempene i nabolaget ditt. Etter at jeg leste boka, har jeg selv begynt å oppdage (enda) flere av de gamle trærne som fortsatt står - og refl ektert enda mer over dem som faller. Jeg elsker trær, og gjør du også det, er boka for deg, men også for deg som kanskje vil oppdage noe vi omgir oss med nye øyne! Boka inspirer til å ta en egen tre-turné i Norge, bare for å besøke disse kjendisene! En riktig så trivelig bok å lese med en god kopp te i hånda, og den skal jeg ta vare på og bla i mer, senere.
Arne Nævra
Marit Beate Kasin
Jeg har ikke selv lest disse bøkene enda, men begge to står på min liste over bøker jeg vil og skal lese. Det er få som kjenner vår alles nærnatur i dette landet så godt som Arne Nævra, som ofte har svært rasjonelle og kloke betraktninger og refleksjoner rundt naturen vi alle kan lære en god del fra. Vi trenger modige og kloke stemmer, og folk med kunnskap og evne til å videreformidle og belyse flere sider av en sak, modernisere gamle holdninger og verdier, og også se løsninger. Jeg håper disse bøkene er nettopp slik jeg tror de er. Jeg kjenner i hvert fall at jeg ser frem til å bli klokere!
Mikkel Soya Bølstad
Som tittelen tilsier overrasker nok boka mange, for tenk at mange av oss har en villmark rundt hjørnet uten å kanskje helt innse det selv? Villmarka kan være i din nærnatur, men det er kanskje ikke alltid så lett å innse før man blir det bevisst! Her gjør boka en utmerket innsats, og den inspirerer virkelig til å undersøke nærnaturen. Det som gjør denne boka til en favoritt er at den rommer litt av alt. Ikke bare er det en opplevelse og lærerikt i seg selv å lese boka, med dens fine bilder og herlige tekst, men den gir gode verktøy til å faktisk gå ut og oppleve; forstå hva man kan gjøre der ute og hvordan. Boka var faktisk den som inspirerte meg til denne utgaven av bladet!
TEKST OG FOTO: GRO GULDEN
AT DEN
røde fluesoppen har fått navnet sitt
fordi den i gamle dager ble brukt som middel for
å bekjempe fluer, er allment akseptert. Metoden
var utbredt adskillige steder på den nordlige halvkule
og er omtalt i gamle skrifter i det minste helt
tilbake til 1200-tallet. En av middelalderens mest
lærde personer, islendingen Albertus Magnus,
skrev i verket De Vegetabilbus på 1250-tallet at
soppen som kalles fluesopp er giftig og navnet har
den fått fordi soppen blandet med melk dreper
fluer. Når fluene drikker av blandingen, sveller de
opp og dør1. Carl von Linné fortalte om bruk av
rød fluesopp i slikt øyemed i boken Lappländska
Resa og i 1753 ga han soppen det vitenskapelige
navnet Agaricus muscarius i sitt hovedverk Species
Plantarum. Ordet musca betyr flue på latin.
Det eldste nordiske navnet på rød fluesopp skal
visstnok være fluosvamp og stamme fra en bok fra
1400-tallet1. I dag finner vi henvisning til fluer i
nesten alle europeiske språk. Velkjente moderne
navn er fl y-agaric (England), Fliegenpilz (Tyskland),
toue-mouche (Frankrike), mukhomor (Russland), og
det er mange flere.
VERDENS FØRSTE
etnomykolog, Gordon Wasson,
mannen som åpenbarte bruken av fleinsopp i
religiøse seremonier i Mexico, og som siden sannsynliggjorde
at den indiske guden og gudedrikken
Soma nettopp var den røde fluesoppen, var ikke
helt tilfreds med denne forklaringen. Han hevdet
at navnet måtte ha en mer åndelig dimensjon, at
fluenes rolle i navnet nok hadde et langt eldre, folkloristisk
opphav med tilknytning til galskap og
djevelskap som feks. i ordtak som å «sette fluer i
hodet på» og Bibelens omtale av Beelzebub (Fluenes
herre). Han viser også til et eklatant eksempel i
Holbergs komedie Jeppe på Bjerget hvor en mann,
gal av å tro han hadde fluer i hodet, på overbevisende
måte ble kurert2.
KANSKJE DØDE
fluene egentlig ikke av å spise
rød fluesopp? Wasson, som av yrke var finansmann,
besøkte Naturhistorisk museum i Oslo to
ganger i det øyemed å få testet om fluer virkelig dør
av å spise fluesopp. I samarbeid med mykologer i
Paris og vår egen amanuensis i Botanisk hage, F.-E.
Eckblad, ble det satt opp eksperimenter hvor fluer
ble fanget og matet med blandinger av fluesopp,
melk og sukker. Wassons besøk på 1960-tallet, som
jeg har skrevet om i en tidligere Sidelinjesnutt, var
først og fremst for å diskutere resultatene. De var
nemlig sprikende; i Frankrike hadde man funnet
at fluene virkelig døde, mens i Norge var det tvetydige
resultater1, 2. Senere forskning, utført av både
mellomeuropeiske og japanske forskere omtrent
samtidig i 1950-60årene, fastslår derimot entydig
at en gift i rød fluesopp, isolert og kalt ibotensyre,
har den egenskapen at den lammer fluer som siden
dør1.
OPPFATNINGENE
og bruken av den røde fluesoppen,
soppen som er så vanlig og velkjent over
hele det eurasiske kontinentet og helt over til
Nord-Amerika er, som jeg har vist i denne serien
av snutter fra Sidelinjen, særs mangfoldige og ikke
minst – sprikende: fra rusmiddel så langt tilbake
som i steinalderen og fram til brennevinet tok over
blant sibirske folkeslag, angivelig (men grundig
tilbakevist) av berserker i førkristen tid, kodenavn
for Jesus i Midtøsten i Det nye testamentet, selve
guden/gudedrikken Soma fra 1300-tallet i indisk
Rigveda, som et djevelens påfunn, og som opphavet
til dagens elskelige Santa Claus. Man vet også
at rød fluesopp har blitt benyttet som mat av flere
folkeslag i tidligere tider, og at den på 1800-tallet
ble omtalt i soppbøker som spiselig3. På 1900-tallet
har derimot soppen nærmest unisont blitt omtalt
som giftig. I våre dager forskes det på medisinske
anvendelser av de aktive stoff ene i soppen. For
min del vil jeg være fornøyd med å oppfatte den
særdeles vakre røde fluesoppen som «de nordiske
skogenes gåtefulle dronning»!
ÄDELSPINDLINGAR (Cortinarius, undersl äktet Phlegmacium) omfattar några av våra mest hotade skivlingar. De har stora milj ökrav och är fr ämst knutna til gamla restbiotoper i ädel lövskogar och kalkbarrskogar där de bildar ektomykorrhiza med löv- eller barrträd. Dette er innledningen til den nyeste boken om slørsopper i norden. Ädelspindlingar er det vi på norsk kaller edelslørsopper (Cortinarius, underslekten Phlegmacium).
Boken omhandler om lag 150 arter og er ganske spesifikk med tanke på voksested. Her dreier det seg i all hovedsak om arter (edelsørsopper) som vokser i edelløvskog på kalkrik mark og arter i kalkbarskog og sandfuruskog. Boken er nærmest et praktverk på grunn av en stor mengde fantastisk flotte bilder. For de av oss som er interessert i artsrikdommen innenfor soppriket er dette en bok vi kan sette stor pris på.
Alle artene i boken har beskrivelse av de makroskopiske karakterene, altså størrelse, farge, hatthud, fot og soppkjøttets farge. I tillegg har forfatterne tatt med, beskrivelse av og størrelse på sporene og fargereaksjon med KOH (kalilut), nyttige opplysninger for dem som mikroskoperer sopp. Hver art har også beskrivelse av forvekslingsarter, utbredelse og voksested (plantemiljø). Utbredelse er detaljert beskrevet for Sverige, dette er jo en svensk utgivelse, men utbredelse i Norge og Finland er også beskrevet.
Dette med voksested er jo sentralt for å vurdere mulighetene for å kunne fi nne artene som er beskrevet. Det er kanskje en av utfordringene med bokens nedslagsfelt, nettopp det at edelløvskog på kalkrik mark, kalkbarskog og sandfuruskog ikke finnes overalt i Norge. Likevel vil det alltids være mulig å oppsøke slike skoger eller områder. En annen utfordring er at det i tillegg til artenes vitenskapelige navn kun er svenske navn som er brukt. Hvis du vil vite det norske navnet på arten må du lete det opp på internett, fortrinnsvis i Artsobservasjoner eller i Artsdatabanken.
Alt i alt er dette en praktfull bok om praktfulle
sopper som alle soppinteresserte vil ha glede av å
lese og å bruke som oppslagsverk.
Trond Berg-Hansen
TEKST OG FOTO: KIM SØLVE JACOBSEN
D en hardføre bjørka Betula pubescens vokser fra høyfj ell til lavlandsmyr over hele Skandinavia, og har derved slått rot i vår folkesjel. Bjørkas røtter har også gitt Skandinavias folk de ting de trenger til både hverdags og til fest i generasjoner. Fra bjørkas smidige røtter kan det bindes intrikate og sterke gjenstander - kurver, bokser, skrin, fat, knivslirer og smykker. Av bjørkerøtter har man laget ostesiler til å produsere livets grunnleggende kost, og man har laget ornamenterte sendekurver for å vise frem gårdens velstand.
Bjørkerøtter kan bli til en saltfl aske for en reindriftsfamilie i nord eller en såkurv for en kornbonde i sør. Røttene (eller tæger, som det heter) er sterke, fl eksible, seige, vakre og varige. Tægerens tid er heldigvis ikke omme, for fortsatt lager tægerbindere gjenstander til pynt og til bruk. Og det kan de gjøre i mange generasjoner til, hvis vi lærer håndverket videre.
TÆGER – EN VIKTIG SKANDINAVISK NATURRESSURS Gjennom historien har tæger utgjort et viktig materiale som har blitt høstet fra naturen. Tæger har blitt brukt av nordmenn, fi nner, svensker, og samer. Tæger ble brukt til å sy treverk sammen for å lage sveipte bokser, til å lage oppvaskskrubb av kråkefot (planten, ikke fuglen!), snare til å fi ske røye, og mye annet. Tæger ble til og med brukt til å sy sammen planker for å lage båter! Noen ganger ble en tåg helt enkelt brukt til å surre noe fast. Sist men ikke minst, det mest intrikate tægerarbeidet av alt er tægerbindingen. Tægerbinding er kunsten å bruke tæger til å lage kurver, bokser, smykker og mye mer.
Når man binder tæger så lager man en gjenstand for tiden som kommer. Bjørkerøtter er et sterkt materiale som varer, så lenge det blir oppbevart riktig. En gang ble tægerbindingslærer Signe Irene Berg spurt av en elev om man kan farge tæger med plantefarger. Da svarte Signe Irene at jo, man kan farge dem med orebark, men det gjør vi ikke, for fargen begynner å falme etter bare 30 år.
Dette viser at vi har lange tidshorisonter når vi lager tægergjenstander. Det er en familie som har brukt den samme tægerkurven til høytid og fest i 100 år. Bjørkas røtter er nesten helt glemt som nyttevekst, men utgjør en fantastisk nyttig naturressurs for de som ønsker å være mer sjølberga og for dem som bare nyter å lage ting med hendene.
EN UNIK SKANDINAVISK KULTURSKATT Bundne kurver av forskjellige slag finnes over hele verden og har blitt brukt i tusenvis av år, men jeg har enda ikke kommet over en kurvbindingstradisjon som er så mangfoldig i form, teknikk og bruksområder som tægerbindingen vi har i Skandinavia. Vår tægerbindingstradisjon strekker seg fra søljer med smykkestein bundet med tæger som er nesten like tynne som hår, til kurver som er store og sterke nok til å bære ved oppi. Den skandinaviske tægerbindingstradisjonen har dekorelementer og kreative krumspring som få bundne kurvmakingstradisjoner kan måle seg med.
Selv om tægerbindingen har unike særtrekk, så er det moro å komme over beslektede teknikker blant andre kulturer, noe som skaper felleskap blant kurvmakere på tvers av kontinenter. Jeg fikk lære kurvmaking av fi re utrolig kunnskapsrike kvinner fra Miwok-stammen (nordamerikanske urinnvånere fra Yosemite i USA). Fire generasjoner underviste sammen: Julia Parker (oldemor), Lucy (bestemor), Ursula (mor) og Naomi (datter). Noen av deres teknikker er slående like tægerbinding til tross for at våre kulturer har vært adskilt i mangfoldige tusen år.
EN UBRUTT TRADISJON FRA VIKINGTIDEN TIL I DAG Det eldste beviset vi har for tægerbinding ble funnet i Osebergskipet, som ble begravet i år 834. Blant de fantastiske arkeologiske skattene var det rester av et tægerfat. Kvinnen som ble begravet må ha hatt svært høy status siden hun fi kk med seg et helt skip i graven – og når hun skulle sendes til dødsriket var en tægerbundet gjenstand blant tingene hun fi kk med seg på reisen. Dette gir oss et innblikk i hvilken status tægerbindingen har hatt i vikingtiden, og denne høye statusen har fulgt håndverket helt frem til i dag.
Tægergjenstanden er dessverre skadet, men man kan fortsatt tydelig se hvordan bindingsteknikken er utført. Kurven er bundet med teknikken som vi i dag kaller «vanlig binding» og har dekorativ fl ettekant. Det er slående at teknikken som ble brukt har holdt seg helt lik frem til i dag. Kunnskapen har blitt overført fra person til person i uavbrutt linje.
En del tradisjonshåndverk som praktiseres i Norge i dag har på et tidspunkt dødd ut og blitt tatt opp igjen basert på bøker og eksperimentering. I noen tilfeller så har folk valgt å lære av bøker eller internett heller enn å oppsøke tradisjonsbærere, så den levende linjen av tradisjonsbærere har blitt brutt. Tægerbindingen er derimot blant de håndverkene som har blitt overgitt fra person til person helt frem til i dag. Det vil si at tægerbinding er en ubrutt tradisjon. Denne levende linjen som strekker seg tilbake til vikingtiden (og trolig langt forbi) bør beskyttes ved å oppsøke tradisjonsbærere og lære av dem istedenfor å utelukkende bruke bøker og internett til å lære seg håndverket. Dette mener jeg selv om jeg skriver bok om tægerbinding! Boken er et fint supplement, men ingenting kan måle seg med å lære av en levende tradisjonsbærer. Vi må verne om den ubrutte, levende tradisjonen – det er en skatt.
Tæger referer til smale, jevne trerøtter. Det kan være fra ymse treslag, oftest bjørk men noen ganger gran. I entall blir ordet «tåg».
Flettede kurver er kanskje den typen kurv de fleste er mest kjent med, og er ofte laget av pil. Bundne kurver er mindre vanlige, og konstrueres i spiral eller sirkler, hvor hver runde «bindes» fast i runden under.
DA JEG MØTTE TÆGERBINDINGEN Jeg vokste opp rett ved Raulandsakademiet, hvor det holdes kurs i forskjellige håndverk hver sommer. Hver sommer siden 1995 har tægerbindingsmesteren Signe Irene Berg holdt kurs der i tægerbinding. Jeg så tægerbinding hver sommer siden barndommen, men det var først som 25-åring at jeg fikk øynene opp for hvor fantastisk dette håndverket er. Jeg ble med på kurs og har hatt stor kjærlighet for tægerbindingskunsten siden den tid. Etter flere kurs har jeg vært så heldig at jeg får komme på besøk hos Signe Irene for å fortsette «tægerbindingsutdannelsen ». Tægerbinding er et omfattende og detaljert håndverk, så tægerbindingsreisen min fortsetter enda.
Signe Irene er en tægerbindingsmester i ypperste klasse og jeg synes det var viktig å dokumentere kunnskapen hun og andre tægerbindere bærer på. I 2018 bestemte Signe Irene og jeg oss for å skrive bok om tægerbinding, for å dokumentere mangfoldet av tægerbindingsteknikker som finnes, og de lure triks og tips som Signe Irene har opparbeidet seg over sine 40 år med tægerbinding. Boken er under arbeid og hovedfokuset er på sanking av materialer, praktisk utførelse og teknikker, men tægerbindingens historie og kultur omhandles også.
HVORDAN HØSTE OG RENSE TÆGER For å binde vakre gjenstander må man ha vakker tæger. Å skape en tægergjenstand begynner allerede når man er ute og graver røttene. Det er bare røtter som har vokst under riktige forhold som er brukbare til tægerbinding: røttene må vokse uten forgreninger og de må være jevne og smale. Slik blir røttene når de vokser i næringsfattig monn (slik at røttene må strekke seg langt i jakten på næring, uten mange forgreininger) og hvor det ikke finnes steiner (slik at røttene vokser seg rette, uten skarpe svingninger). Disse forholdene finner man blant annet i torvmyrer og sandtak, som er de vanligste plassene å grave tæger. Men er man heldig så kan man finne tæger i mindre vanlige omstendigheter også. Under kvitmose på berg kan man finne litt brukbar tæger. I gamle hauger med sagmugg blir tægeren svært fin. Der en elv har kastet opp sandbanker med fin sand kan man finne god tæger.
Man graver tægeren med en liten hakke (jeg brukte faktisk et brekkjern en gang jeg måtte improvisere). Man må grave opp røttene forsiktig, for der barken går av blir det et brunt merke på tægeren. Man tar kun tynne røtter som ligger nær overflaten, så treet lever videre uten skade.
Røttene må oppbevares fuktig slik at de ikke tørker ut før man kommer hjem og får renset dem. Avbarking gjøres ved at barken skrapes av med baksiden på en gammel kniv (den må ikke ha noen skarpe kanter, for da skraper man tægeren og ødelegger den vakre, skinnende overfl aten). Deretter vaskes tægeren i rent vann, tørkes med en klut (helst lin) og henges til tørk i sol og vind. Da får man vakker, skinnende hvit tæger. Etter at tægeren er tørket kan den oppbevares i flere år.
HVOR KAN MAN LÆRE TÆGERBINDING? Den beste måten å lære tægerbinding er fra en person som kan kunsten. Tægerbinding er blant de mest truede håndverkene i Norge og er på Norges husfl idslags rødliste over «utrydningstruete» håndverk. Heldigvis finnes det noen få som fortsatt kan kunsten. Signe Irene holder kurs, og jeg kommer til å holde kurs. Noen husfl idslag holder innimellom kurs. I Bærum husfl idslag samles en gruppe jevnlig for å binde tæger, og i Asker holder de tægerbindingsverksted en gang i måneden. Spør litt rundt i ditt eget lokalmiljø – kanskje du er heldig og fi nner noen som kan lære bort. Har du først lært bjørkas vakre røtter å kjenne så vil du aldri se på en torvmyr uten gullgraverens glimt i øyet.
Kim Sølve Jacobsen er biolog og forsker med PhD om løver fra universitetet i Oxford. Han reiser gjennom Norge og flere andre land i jakten på utrydningstruet kunnskap om bruk av naturen. Han samler kunnskap om tægerbinding, brennesler, gamle fiskemetoder, snarefangst og hvordan fi nne mat i naturen.
Sitter du inne med kunnskap om bruk av ville
planter og dyr lært fra tidligere generasjoner? Ta
gjerne kontakt med Kim Sølve på
villmatsliv@gmail.com
Det vil han gjerne høre om!
TEKST: LIVE K. TORVUND, MARKEDS OG
FAGKONSULENT FOR SOPP
ETTER LANGE dagar med mange skjelvande hender, mykje kjensler og flotte prestasjonar, er det ei stor glede å gratulera 57 nye soppsakkyndige av dei 80 som i år gjekk opp til prøven i Trondheim og Oslo. Me håper me ser alle som ikkje stod i år neste år. Det er som regel ein sesong til i soppskogen som skal til.
TUSEN TAKK til Trondheim SNF, Oslo og omland SNF, Romerike SNF og Follo SNF for innsamling av eksamenssopp, og for å stilla med frivillige som tok vare på kandidatane før og etter prøvane. Takk også til Aust-Agder SNF for hjelp til å sanke giftsopp i samband med Høstsopptreff et.
Tonja Judith Pantelatos, Aust-Agder
Ranveig Lote, Bergen
Attila Samu, Bergen
Ellen Christensen, Follo
Sigmund Lucasen, Gjøvik-Toten
Kristine Jørgensen, Halden
Ellen Renate Andreassen, Halden
Jane Sundelius, Halden
Ann Iren Borsheim Nes, Haugaland
Ida Grimsby, Hexeringen
Kjell Buer, Jærsoppen
Ann Marit Gilje, Jærsoppen
Hilde Marie Dybing Johnsen,
Jærsoppen
Torill Tronerud, Jærsoppen
Gard Reian, Larvik
Yvonne Karin Martin, Moss
Marcela Lie, Moss
Jessica Williams-Holmberg, Moss
Henrik Lorentzen Gulbrandsen,
Notodden
Andrea Aalrust Shaw,
Oslo og omland
Charlotte Ulstad, Oslo og omland
Anne Kristin Posti, Oslo og omland
Christine Winther-Larsen,
Oslo og omland
Inger Marie Nordrum,
Oslo og omland
Karine Bie, Oslo og omland
Liz Mortensen, Oslo og omland
Ida Skjolden, Oslo og omland
May Furnes, Oslo og omland
Anne Helene Radoor, Oslo og omland
Irene Korsmo, Oslo og omland
Anne Norheim, Oslo og omland
Nikolai Tangnes, Oslo og omland
Selma Gulden, Oslo og omland
Wieske Paulissen, Oslo og omland
Anette Pedersen Trane, Porsanger
Anne-Erita Berta, Ringerike
Gunn Berget, Romerike
Hanne Sofi e Juntunen Jenssen,
Salten naturlag
Erlend Solem, Steinkjer
Roy Garder, Sunnmøre
Mari Valde Myklebust, Sunnmøre
Lone Jevne, Sydspissen
Adriana Finstad, Sydspissen
Fredrikke Monsen, Tromsø
Eva Forbord, Trondheim
Fride Lindseth, Trondheim
Audun Eriksen, Trondheim
Randi Grøndal Trondheim
Kathrine Vangen, Trondheim
Pernille Lyngsnes, Trondheim
Martin Skog, Trondheim
Shelley Zhou, Trondheim
Donn Morrison, Trondheim
Th or-Erik Rødland, Tønsberg
Terje Kristiansen, Tønsberg
Steinar Wall, Tønsberg
Loan Mathiassen, Tønsberg
TEKST: ELNA BASTIANSEN, SABIMA
SKOGEN ER som kjent mer enn bare trær, men det er likevel uunngåelig å bli fascinert av disse kjempene som ruver i skogen. Å være et tre er faktisk en strategi; trær er planter som har utviklet en lang, flerårig og forvedet stengel for å strekke seg mot lyset i evolusjonens konkurranse. Det er ikke noe som heter «trefamilien», tvert imot tilhører de vanligste norske trærne til ulike familier. Det de derimot har til felles er først og fremst at alle har utviklet denne strategien.
EVOLUSJONÆRT sett er rognetreet Sorbus aucuparia en nærere slektning av de spanske jordbærene på butikken, enn av bjørketreet Betula pubescens det vokser ved siden av. Dette har ført til at trærne har mange ulike egenskaper, og nettopp derfor egner disse nyttevekstene, som trær jo er for mange ulike arter, seg til forskjellige bruksområder.
ULIKE TYPER trær lever i symbiose med ulike sopper, og er mat eller hjem for mange ulike arter. Heldig er den som har en skikkelig gammel naturskog med lite menneskelig påvirkning som sin nærskog, og selv kan oppleve det mangfoldet som utvikler seg over lang tid rundt disse trærne gjennom årstidene. Det er trær i ulike former og fasonger, og ulike stadier av liv og død, som over lang tid danner det viktigste grunnlaget for artsmangfoldet i dette landet. Så mye som 60% av kjente arter i Norge lever helt eller delvis i skogen, og omtrent en fj erdedel av dem er avhengig av døde trær.
TRÆR ER altså grunnleggende for naturmangfoldet, men de kan også gi mye nytte til de av oss mennesker som har kunnskap og øyne til å oppdage det. La oss ta en titt på noen av de vanligste trærne våre for å bli litt bedre kjent med de største innbyggerne i nærskogen og hva de kan brukes til.
TRÆR ER altså grunnleggende for naturmangfoldet, men de kan også gi mye nytte til de av oss mennesker som har kunnskap og øyne til å oppdage det. La oss ta en titt på noen av de vanligste trærne våre for å bli litt bedre kjent med de største innbyggerne i nærskogen og hva de kan brukes til.
HUSK AT sanking av skudd, bark og sevje kan skade treet. Det er derfor viktig å sørge for å ha tillatelse fra grunneier først, og ikke sanke for mye fra hvert tre.
ROGN
Sorbus aucuparia
Rogn trives i hele Norge opp til 1500 meter over
havet. Den hører til rosefamilien, sammen med
blant annet jordbær som ble nevnt over. Bærene
er en viktig matressurs for fugler, og kan også
brukes til å lage gelé, chutney og sirup. De unge
skuddene kan brukes i moderate mengder som te
eller infusert i væske for å få en smak av marsipan.
Rognved er i tillegg hard og holdbar. Merk at frø
og blad inneholder amygdalin (frø) og prunasin
(blad), som er blåsyreglykosider. Blåsyreglykosider
forsvinner ved varmebehandling/koking eller
tørking. Store inntak kan gi mage-og tarmirritasjon
på grunn av parasorbinsyren i bærene.
Prosjektet «Skogen – mer enn bare trær» skal,
gjennom kunnskapsformidling om og aktivitet i
skogen, bidra til bevaring av naturmangfold i norske
skoger og gjøre alle til pådrivere for rikere og mer
varierte skoger.
Prosjektet skal rette seg mot allmennheten, især
barn og unge, og skal styrke kunnskapen om skog og
mobilisere flere mennesker til både å bli bedre kjent
med og bruke skogen mer. Gjennom økt kunnskap vil
vi bidra til at flere ønsker å ta vare på våre verdifulle
og fantastiske skoger for framtiden.
Prosjektet er et samarbeid mellom
organisasjonene Sabima, WWF Verdens Naturfond,
Naturvernforbundet og Natur og Ungdom. Vi vil i de
kommende numrene av Sopp og nyttevekster skrive
om skog og aktiviteter som er relevant for alle som er
interessert i sopp og nyttevekster.
BJØRK
Betula pubescens og Betula pendula
Hvis du teller antall trær, er bjørk det vanligste
treet i Norge. Dersom du bor i Nord-Norge eller
i nærheten av tregrensa, er det gode muligheter
for at nærskogen din er en bjørkeskog, men den
er også vanlig i blandingsskog i store deler av
landet. Sevjen til bjørka kan kokes til søt sirup eller
saft, unge blader kan brukes som te, krydder eller
grønnsak, og innerbarken har vært kjærkommen
nødkost i lang tid.
GRAN
Picea abies
Gran dekker store deler av landet,
spesielt i Østlandet og Trøndelag.
Gran vokser i naturskog, men
den har også blitt plantet og
skjøttet på store områder for å
bli til tømmer. Er grantrærne i
omtrent lik alder og størrelse,
befi nner du deg sannsynligvis
i en slik produksjonsskog. Men
i tillegg til tømmerverdien, har
grana blitt brukt som nyttevekst
som dyrefôr, medisin mot
skjørbuk, til dekke av gulv i gamle
norske hjem og mye mer. Myke
lysegrønne årsskudd er spesielt
gode til pesto, kryddersalt, olje
eller sirup, men også barnåler,
blomster og innerbark kan brukes
i matlaging. Merk at noen kan
reagere allergisk på gran, og at
unge skudd av barlind kan ligne
vanlige granskudd. Barlind Taxcus
baccata er giftig.
FURU
Pinus sylvestris
Furu er et av de mest utbredte
trærne i Norge og finnes fra
skoggrensen i nord til kysten i
sør. Historisk sett har furutømmer
vært viktig for bygging av hus,
båter og møbler, og tjære fra
fururøtter har blitt brukt til å
impregnere treverk. Furu har
også blitt brukt i barkebrød.
I Pasvikdalen i Finnmark kan
man dessuten fremdeles fi nne
historiske spor av samiske
barkuttak på furu, som ble tatt
ut jevnlig. Furunåler og hannog
hunnblomster kan brukes
i begrensede mengder som
garnityr, salat, krydder, olje,
dressing, marinade, sirup, saft,
sorbet, øl og dram. Inntak av
store doser over lang tid kan
gi nyreskader. Enkelte kan få
allergiske hudreaksjoner av
kvae og sagflis som inneholder
terpentinolje.
BARLIND
Taxus baccata (sårbar på den norske rødlista)
Barlind finnes hovedsakelig på
Vestlandet og i Trøndelag, men
er sjeldnere enn de andre trærne
på lista vår. Hele planta er giftig,
unntatt de røde fruktkappene.
Barlind er kjent for sitt svært
harde og elastiske treverk, som
har vært brukt til å lage buer
og andre verktøy i lang tid. For
eksempel hadde ismannen
Ötzi, som ble funnet i Østerrike
i 1991 etter å ha vært frosset i
isen i 5200 år, med seg en bue
av barlind. Barlind har altså
blitt brukt både til å drepe og å
helbrede – i dag brukes barlind i
medisinproduksjon, blant annet i
kreftbehandling.
ROGN
Sorbus aucuparia
Rogn trives i hele Norge opp til 1500 meter over
havet. Den hører til rosefamilien, sammen med
blant annet jordbær som ble nevnt over. Bærene
er en viktig matressurs for fugler, og kan også
brukes til å lage gelé, chutney og sirup. De unge
skuddene kan brukes i moderate mengder som te
eller infusert i væske for å få en smak av marsipan.
Rognved er i tillegg hard og holdbar. Merk at frø
og blad inneholder amygdalin (frø) og prunasin
(blad), som er blåsyreglykosider. Blåsyreglykosider
forsvinner ved varmebehandling/koking eller
tørking. Store inntak kan gi mage-og tarmirritasjon
på grunn av parasorbinsyren i bærene.
HASSEL
Corylus avellana
Hasseltrær finnes i store deler
av Sør-Norge og langs kysten
til Nordland. Hasselnøtter har
vært en verdifull matressurs
gjennom tidene, og treverket
har vært brukt til å lage kurver
og verktøyhåndtak. I dag er
hasselnøtter fortsatt populære
som snacks og ingrediens i
matlaging.
Kilder og tips til videre lesing:
Trettitre norske trær og hva de har
vært vitne til av Ole Mathismoen og
Stig B. Hansen, 2019
Skogen – om trær, folk og 25 000
andre arter av Anne Sverdrup-
Th ygeson, 2023
I dag bruker de fleste gran som juletre, men i gamle dager var det vanlig å bruke einer. Einer ble egentlig brukt til veldig mye! Den ble brukt som krydder, godteri (treak), medisin, ved og vaskemiddel.
Oljene i einer dreper bakterier, og ble brukt til å vaske både melkekjeler og håret.
Bærene er egentlig kongler, og bruker to år på å bli modne. Først er de grønne og smaker mildere, så blir de blå. Disse bærkonglene kan sankes hele året, og gjerne til jul.
NB! Einer skal ikke spises i større mengder over tid. Personer med nyreproblemer eller gravide anbefales ikke å spise einer.
Mange spiser de lysegrønne myke skuddene til grana om våren. De smaker syrlig skog, men blir etter hvert harde og spisse, og frister ikke like mye. Likevel er det fortsatt mye god smak i nålene.
Du kan hakke dem opp (bare nålene, ikke greina) i en matmølle sammen med grovt salt eller sukker, og så tørke dem i ovnen på svak varme. Nå har du gransalt, som kan brukes som kryddersalt, eller gransukker som er kjempegodt på bær eller andre godsaker.
Ha salt eller sukker på små glass, så har du fine julepresanger.
Barlind er en giftig busk som kan likne på gran, og særlig edelgran. Om høsten får den store røde bær, som kan se gode ut, men har svært giftige frø! Barlind får også lysegrønne skudd på våren, samtidig med grana, og da er det lett å ta feil om man ikke følger med. Er du usikker på om du har funnet barlind eller gran? Spør en voksen om hjelp, og aldri spis noe du ikke er helt sikker på!
Pepperkaker og jul hører sammen, men krydderne vi bruker reiser over halve verden før de kommer til oss. Kan man bytte ut noen av smakene med krydder rett fra skogen? Absolutt!
Einer og gran gir deilig skog- og julesmak. Du kan også bruke tørket tyttebær, sopp eller andre spennende nyttevekster du plukket tidligere i år. Skjegg lager du med tørket kvitkrull. Kvitkrull er en lav, som høstes sparsommelig med saks.
Bruk din egen pepperkakeoppskrift og bytt ut noen av krydderne, tilsett skogkrydder i en ferdigkjøpt deig, eller bruk denne:
150 g margarin
5 dl sukker
2 dl mørk sirup (ca. en halv boks)
2 dl vann
900 g hvetemel
1 ss natron
1 ts kanel (eller 1 ss fi nmalt tørket sopp)
1 ts nellik (valgfri)
1 ss einebær (finhakkes)
2 ss grannåler (finhakket)
Sett ovnen på 225 grader.
Bland sammen det tørre og krydderne.
Smelt smør og hell sirupen oppi så det blander seg. Hell
det oppi melblandingen, rør sammen og kna til du har en
fast deig.
Sett deigen i kjøleskapet til dagen etter.
Rull ut deigen og stikk ut pepperkaker.
Stekes i 5-6 minutter. Følg med.
Det lir sakte, men sikkert mot jul. Ettersom dette tema
handler om nærnaturen, tenker vi at det kan være fint å
la den få være midtpunktet også på denne siden. Vi vet
at den aller fineste gaven man kan gi nærnaturen sin, er
å bevege seg i den, bry seg om den og løfte den opp og
frem. En måte å gjøre det på er jo rett og slett å oppdage
og kartlegge artene som bor i den. Så hva med å gi en litt
annerledes julegave til deg selv eller noen du bryr deg
om, i å lære mer om både artsregistrering, kartlegging og
alle artene som finnes i din nærnatur? Det er mange måter
å gjøre dette på. Du kan selv ta med folk på tur, sjekke ut
arrangementer via din eller våre lokalforeninger, eller hos
Sabima, Norsk botanisk forening, Norsk zoologisk forening,
Norsk entomologisk forening, Norsk biologforening, Birdlife
Norge, Norsk havforskerforening, Norsk økologisk forening
eller Nordisk kulturlandskapsforbund. Vi har alle mange
ulike arrangement rundt om i løpet av året! Kanskje har vi en
i din nærnatur?
Vi takker alle dere som jobber for å bevare nærnaturen. May
the foss be with you, som Sabima så fint sier.
Norges sopp- og nyttevekstforbund (NSNF) er en paraplyorganisasjon for landets sopp- og nyttevekstforeninger, med historie helt tilbake til 1902. Vi omfatter i dag 41 medlemsforeninger fra nord til sør, med over 7500 medlemmer.
NSNF er medlem av Norsk Friluftsliv, SABIMA, Frivillighet Norge, Studieforbundet natur og miljø, Virke, International Mycological Association og Th e European Confederation of Mediterranean Mycology (C.E.M.M.)