Page 4 - Piscus 2019 01
P. 4
{ Innhold { Leder
→ Geografisk forskjell i valg Fokus på fiskeflåten og Lofotfishing
av skrogmateriale.............. 06
→ Bedriftsprofiler .................. 09
rets første utgave av Piscus Nytt messen. Nor-Fishing og Lofotfishing, som arran-
→ Tusen turistfiskebedrifter kommer ut i slutten av februar, mens gerer annethvert år i forskjellige år, er de to vik-
trenger leverandører ..........10 det fortsatt er full vinter i de fleste tigste møteplassene for fiskere, verft, verksteder,
Ådeler av landet. Vinteren er også leverandører, servicebedrifter og andre som er
→ Konsolidering kan gi sesong for flere fiskerier. I Lofoten og på kysten relatert til fiskeriene.
økt etterspørsel .................. 28 av Vesterålen foregår det tradisjonsrike vinter- Interessen for Lofotfishing har vært økende de
fisket etter gytemoden skrei fra Barentshavet. siste årene, og messen har vokst kraftig i omfang
→ Fiskefartøy levert til Det er som alltid store forventninger til et godt og er blant de meget godt besøkte. Sist gang var
norske redere i 2018 ........... 38 fiske og brukbare priser. Store deler av sjarkflå- de to hallene fulltegnet med 140 utstillere, og
ten henter en vesentlig andel av sine inntekter rundt 4.000-5.000 besøkende gjorde at de fleste
→ Krav til klimagasser kan fra noen hektiske uker på det årlige lofotfisket. leverandørene av utstyr, båter og annet, hadde
gi økt fornying .................... 54 Når dette fisket går mot slutten er det tid for mer enn nok å gjøre de tre dagene messen varte.
samling i Kabelvåg i Lofoten. Årets Lofotfishing Det arrangeres også en rekke sosiale events,
→ Medlemsregister ................. 62 går av stabelen for 11. gang den siste helgen i workshops og seminarer i tilknytning til messen.
mars, og her finner du Piscus og Kystmagasinet For Piscus Nytt er Lofotfishing et viktig arrange-
med egen stand. Vi ønsker våre samarbeidspart- ment, og innholdet i årets utgave har fokus på
nere og lesere velkommen innom for en prat. nettopp fiskeflåten. Om du ikke allerede har lest
Du har kanskje tips til gode saker eller temaer i utgaven, så deler vi den ut gratis på messen.
neste utgave, eller ønsker å inngå et nærmere
samarbeid når det gjelder annonsering. Vi vil
forsøke å hjelpe deg uansett ønsker, så langt det
lar seg gjøre.
Det er Lofotstand AS som er arrangør av Nord-
Norges Internasjonale fiskerimesse Lofotfishing,
som sist den gikk av stabelen i 2017, var rekord-
stor. Det var nærmest som om alt som kunne røre
Edmund Mongstad - Redaktør
seg i fiskerbransjen var samlet på denne trivelige
20
36
23
PISCUSNYTT
Et medlemsblad for www.piscus.no
Forsidefoto: DS Smith Packaging Norge
Redaktør: Edmund Mongstad
Markedssjef: Kathrine Friis Schjetne
e-post: kontakt@mediadigital.no
Art Director: Fernando del Valle Bravo
Tel.: + 47 22 77 00 07
Trykkansvarlig: UnitedPress Tipografija SIA
4 PiscusNytt Utgiver: Media Digital AS Opplag: 7 000
Dronningens gate 3, 0152 Oslo