Page 4 - Piscus 2019 01
P. 4

{  Innhold                       {  Leder







                    → Geografisk forskjell i valg    Fokus på fiskeflåten og Lofotfishing
                     av skrogmateriale.............. 06

                    → Bedriftsprofiler .................. 09
                                                             rets første utgave av Piscus Nytt   messen. Nor-Fishing og Lofotfishing, som arran-
                    → Tusen turistfiskebedrifter             kommer ut i slutten av februar, mens   gerer annethvert år i forskjellige år, er de to vik-
                      trenger leverandører ..........10      det fortsatt er full vinter i de fleste   tigste møteplassene for fiskere, verft, verksteder,
                                                     Ådeler av landet. Vinteren er også   leverandører, servicebedrifter og andre som er
                    → Konsolidering kan gi           sesong for flere fiskerier. I Lofoten og på kysten   relatert til fiskeriene.
                     økt etterspørsel .................. 28  av Vesterålen foregår det tradisjonsrike vinter-  Interessen for Lofotfishing har vært økende de
                                                     fisket etter gytemoden skrei fra Barentshavet.   siste årene, og messen har vokst kraftig i omfang
                    → Fiskefartøy levert til         Det er som alltid store forventninger til et godt   og er blant de meget godt besøkte. Sist gang var
                      norske redere i 2018 ........... 38  fiske og brukbare priser. Store deler av sjarkflå-  de to hallene fulltegnet med 140 utstillere, og
                                                     ten henter en vesentlig andel av sine inntekter   rundt 4.000-5.000 besøkende gjorde at de fleste
                    → Krav til klimagasser kan       fra noen hektiske uker på det årlige lofotfisket.  leverandørene av utstyr, båter og annet, hadde
                      gi økt fornying .................... 54  Når dette fisket går mot slutten er det tid for   mer enn nok å gjøre de tre dagene messen varte.
                                                     samling i Kabelvåg i Lofoten. Årets Lofotfishing   Det arrangeres også en rekke sosiale events,
                    → Medlemsregister ................. 62  går av stabelen for 11. gang den siste helgen i   workshops og seminarer i tilknytning til messen.
                                                     mars, og her finner du Piscus og Kystmagasinet   For Piscus Nytt er Lofotfishing et viktig arrange-
                                                     med egen stand. Vi ønsker våre samarbeidspart-  ment, og innholdet i årets utgave har fokus på
                                                     nere og lesere velkommen innom for en prat.   nettopp fiskeflåten. Om du ikke allerede har lest
                                                     Du har kanskje tips til gode saker eller temaer i   utgaven, så deler vi den ut gratis på messen.
                                                     neste utgave, eller ønsker å inngå et nærmere
                                                     samarbeid når det gjelder annonsering. Vi vil
                                                     forsøke å hjelpe deg uansett ønsker, så langt det
                                                     lar seg gjøre.
                                                      Det er Lofotstand AS som er arrangør av Nord-
                                                     Norges Internasjonale fiskerimesse Lofotfishing,
                                                     som sist den gikk av stabelen i 2017, var rekord-
                                                     stor. Det var nærmest som om alt som kunne røre
                                                                                       Edmund Mongstad - Redaktør
                                                     seg i fiskerbransjen var samlet på denne trivelige
                     20


                                                                       36













                      23




                                                 PISCUSNYTT
                                                 Et medlemsblad for www.piscus.no
                                                                                 Forsidefoto: DS Smith Packaging Norge
                                                 Redaktør: Edmund Mongstad
                                                                                 Markedssjef: Kathrine Friis Schjetne
                                                 e-post: [email protected]
                                                                                 Art Director: Fernando del Valle Bravo
                                                 Tel.: + 47 22 77 00 07
                                                                                 Trykkansvarlig: UnitedPress Tipografija SIA
                4   PiscusNytt                   Utgiver: Media Digital AS       Opplag: 7 000
                                                 Dronningens gate 3, 0152 Oslo
   1   2   3   4   5   6   7   8   9