Med utvalgets konklusjon var det ikke overraskende at Stortinget i 1957
aksepterte et tilbud fra USA om å motta en bataljon med det særdeles avanserte
missilsystemet NIKE Ajax, senere utvidet til også å omfatte NIKE
Hercules. Dette var et system med den gang ekstreme egenskaper, rekkevidde
over 150 km og med en høydedekning på over 100.000 ft. Systemet
kunne utstyres med atomstridshoder av tre ulke størrelser, men Norge valgte
kun den konvensjonelle utgaven av NIKE systemet. NIKE ble gruppert
rundt Oslo og erklært operativt i 1960. NIKE stod på beredskap 24/7 og
var operativt frem til nedleggelsen i 1990.
På våre viktigste flystasjoner ble L 60 kanonene erstattet med mer
moderne kanoner.
L 70 sammen med RSS 40 radarssentralsikte (senere FCS 2000) som
ble implementert i Luftforsvaret i 1966. Dette ble hovedvåpenet ved
våre flystasjoner frem til år 2000.
På 70-tallet reiste NATO krav om at de norske flyplassene som skulle
motta allierte forsterkninger i krig, måtte få en bedre beskyttelse mot
flyangrep. En rekke missilsystemer ble vurdert og det ble besluttet å
utvikle et eget norsk missilsystem, Norwegian Advanced SAM System
(NASAMS) og leie amerikansk HAWK-utstyr i utviklingsperioden. I 1986
ble Norwegian Adapted Hawk (NOAH) implementert i Luftforsvaret.
Systemet var operativt frem til det ble erstattet av NASAMS i 1995.
Utviklingen av NOAH og NASAMS ble muliggjort gjennom et tett
trekant samarbeide mellom Luftforsvaret, FFI og Industrien (Kongsberg).
NOAH var ment for bekjemping av middels- og lavtflygende mål i
nærheten av norske militære flyplasser. Systemet ble i perioden 1987 til
1989 utplassert ved de militære flyplassene Bodø, Evenes, Bardufoss,
Andøya, Værnes og Ørlandet.
Luftforsvaret var i denne perioden ledende i integrasjonen av ulike
luftvernsystemer. Norwegian Solution (NORSOL) ble et begrep på
integrasjonen av luftvernet fra slutten av 1980 tallet og frem til 2000
tallet. Integrasjonen bestod av våpensystemene:
-
L 70 systemet med RSS 40 senere FCS 2000
-
Robot 70 bærbart luftvern-missilsystem
-
NOAH (1986 - 1995), erstattet med NASAMS
Alle tre systemene ble integrert gjennom Aquistion Radar and Conrol
System (ARCS) via feltlinje og radio. NORSOL ble testet i sin helhet på
McGregor Range i New Mexico i 1998 med et meget godt resultat.
Luftvernets nedtur. I 1989 hadde Luftforsvaret 32 batterier med
systemene L 70, RB 70, NOAH og NIKE. Ca 460 befal hadde luftvern
som primæroppgave i fredstid og KOP var på nærmere 15.000 personell.
Ved årtusenskiftet ble Hærens og Kystartilleriets luftvern nedlagt og i dag
er luftvernet i Luftforsvaret redusert til to NASAMS batterier på Ørland
samt et tredje under oppbygging på Evenes. Ca 150 befal har luftvern
som sin primæroppgave i den operative strukturen. Etter en mobilisering
vil strukturen bestå av mindre enn 1000 personell.
Hvorfor denne ekstreme nedprioriteringen av luftvern? Her kan det
pekes på to forhold;
Etter murens fall trodde man på «evig fred og fordragelighet» og med
et sterkt fokus på internasjonale operasjoner var Luftvern ikke ansett for
å være en relevant kapasitet.
LUFTVERNETS PLASS I GJELDENDE DOKTRINER
Luftstyrker anvendes generelt innenfor to hovedformer for operasjoner:
kontraluft og bekjempelse. Det første dreier seg om kampen om luftherredømme
for å sikre egen kontroll over nasjonalt luftrom og nekte en
motstander det samme. Kontraluftoperasjoner inndeles i offensive og
defensive operasjoner. Bekjempelse kan utføres både til støtte for krigføringen
i land- og sjødomenet ved å angripe mål på bakken og på
havet, men kan og utføres som strategisk angrep mot mål på dypet av
fiendens territorium. Utviklingen av langtrekkende presisjonsstyrte missiler har gjort at slike angrep nå kan utføres over store avstander. Forsvar
mot slike strategiske luftangrep kalles” strategisk luftforsvar”.
Bakkebasert luftvern (GBAD), sammen med jagerfly på bakkebasert
beredskap (QRA) og stående luftpatrulje (CAP), inngår i det som kalles
«defensive kontraluftoperasjoner», det vil si kampen om luftherredømme.
Luftvern kan bekjempe alle typer lufttrusler fra små droner til kryssermissiler
og ballistiske missiler og kan holde høy beredskap over tid med relativt
lite personell. Dette forutsetter imidlertid at det er personell med rett
kompetanse og materiell tilgjengelig slik at det til en hver tid er mulig å
holde et visst antall ildenheter (IE) på beredskap klar til å engasjere mål
innenfor gitte tidskrav. Under den kalde krigen hadde luftvernavdelingen
ved flystasjonene 50% av mannskapsstyrken klar til strid innen 30 min og
50% av kanonbatteriene klar til strid innen 2 timer. Nike-bataljonen rundt
Oslo hadde til enhver tid ett batteri på 15 min beredskap. Å holde jagerfly
på bakkebasert beredskap eller stående luftpatrulje er derimot meget
ressurskrevende og binder jagerflyet til et defensivt oppdrag. Utstrakt
bruk av luftvern i defensive kontraluftoperasjoner kan frigjøre jagerfly til
offensive operasjoner som i mange situasjoner er en bedre anvendelse
av for eksempel F35 med sine stealth egenskaper.
GENERELLE PRINSIPPER FOR ANVENDELSE AV LUFTVERN
Utgruppering og bruk av luftvern er ikke tilfeldig. Nærmere 100 år med luftvernoperasjoner
har gitt gode erfaringer og ledet frem til noen allmenne prinsipper.
Vi snakker om mengde, miks, mobilitet og integrasjon (M3I). Mengde,
hvor mye luftvern er tilgjengelig og evnen til å styrkekonsentrere i tid og rom.
Miks eller sammensetning av ulike luftvernsystemer med ulike kapasiteter.
Mobilitet, evnen til å omgruppere raskt. Integrasjon, evnen til å integrere
de ulike systemene og integrere systemene og beslutningstagerne.
NORSOL var et utmerket eksempel på disse prinsippene. Luftforsvaret
hadde ulike systemer med ulike kapasiteter (miks) som vi evnet å integrere
gjennom ARCS. Samtlige systemer i NORSOL løsningen var mobile
og sett i forhold til daværende behov var det en tilstrekkelig mengde
systemer. Men mengde kan selvfølgelig alltid diskuteres.
Andre forhold som er viktig ved utgruppering av luftvern er at systemene
har evnen til å gi gjensidig støtte. Utgrupperingen av NIKE med
fire batterier rundt Oslo er et godt eksempel her. Gjensidig støtte og
overlappende ild var vesentlige faktorer når batteriene ble etablert.
Luftvernet må videre grupperes på en slik måte at det kan engasjere en
ev fiende før han kan bruke/levere sine våpen mot oss. Altså må systemene
ha evnen til tidlig engasjement. Luftverndekning i dybden vanskeliggjør
fiendens operasjoner. Spredt gruppert luftvern gir liten effekt og
gir en potensiell fiende mye større handlingsrom.
Når luftvernet grupperes for å forsvare et punkt med begrenset utstrekning
som feks en flyplass eller et havneanlegg betegnes dette som punktforsvar.
Grupperes luftvernet for å forsvare et større geografisk område f
eks byer/tettsteder eller større mottaksområder for allierte forsterkninger
snakker vi om områdeforsvar. Luftvernet vil ha ulike egenskaper i de ulike
rollene. Et områdeluftvern vil bl a måtte ha en betydelig lengre rekkevidde.
Men uansett vil prinsippene mengde, miks, mobilitet og integrasjon gjelde.
SPESIELT OM MISSILFORSVAR
Det har vært sagt og skrevet en god del i den senere tid om russiske langtrekkende presisjonsvåpen både med og uten atomstridshode. Putin brukte
blant annet mye av sin årlige tale til nasjonen på beskrivelser av nye
missiler, såkalte «supervåpen». Russerne disponerer en rekke forskjellige
typer missiler i våre nærområder. Både kryssermissiler som flyr lavt og er
vanskelig å detektere, TBMs som flyr i ballistiske baner gjennom verdensrommet
og såkalte hypersoniske missiler med hastigheter på Mach 10+.
Disse missilene kan avfyres både fra fly, fra bakken, fra overflatefartøyer
og u-båter. Russerne har med dette en formidabel Anti-Access/Aread
denial (A2/AD)-kapasitet som gjør at de kan treffe mål i hele Skandinavia
fra sine fredstidsbaser på land og fartøyer til sjøs.
Missilforsvar kan utføres av flere typer militære kapasiteter. Spesialstyrker
i samarbeid med langtrekkende våpensystemer kan ødelegge missilenes
utskytningsramper og K2- systemer på bakken. Offensive cyberangrep
kan og slå ut missilenes K2 og påvirke styringssystemene. Men det som
vanligvis omtales som missilforsvar er de defensive bakke-til-luft systemene
som kan detektere, følge og bekjempe innkommende missiler. Disse
systemene utgjør et strategisk luftforsvar til beskyttelse av befolkningssentra,
beslutningstagere, kritisk infrastruktur og allierte mottaksområder.
NATO har lenge hatt et integrert luftforsvarssystem for å overvåke NATO
luftrom og kunne reagere på trusler med luftstyrker som er avgitt under
NATO kommando i fredstid. Dette systemet er nå utvidet til å inkludere
forsvar mot missiler (NATINAMDS) og flere land har innført LRAD-systemer
som er i stand til å bekjempe missiltrusselen. Så langt har vi imidlertid
nasjonalt ikke hatt kapasiteter som har vært i stand til å detektere og bekjempe
TBM siden NIKE-batteriene ble nedlagt i 1990. Fra samme tidspunkt
har i prinsippet hele det sentrale Østlandsområdet med sine befolkningssentre,
beslutningstagere og kritisk infrastruktur ligget åpent for
strategiske angrep med langtrekkende presisjonsvåpen.
Missilforsvar har også en sikkerhetspolitisk dimensjon som gjør at det ikke
bare er fagmilitær logikk som bestemmer hvilke systemer som anskaffes og
tiltak som iverksettes. Missiltrusselen innebærer i dag bruk av både konvensjonelle
og nukleære stridshoder, hvilket kan utgjøre et stort problem
i forhold til å avgjøre hvilken type angrep som er iverksatt. Missiltrusselen
er derfor også knyttet til frykten for atomkrig, og atomkrigens logikk er
en arena for andre enn bare fagmilitære.
44 slike ACSV-vogner (Armoured Combat Support Vehicle) leveres fra Flensburger Fahrzeugbau GmbH (FFG). De skal brukes både til det gjenoppståtte kampluftvernet, men også til en ny generasjon artillerilokaliseringsradarer, samt til lett bergingsvogn. Levangerbedriften Ritek blir den tyske produsentens norske samarbeidspartner. De mottar ferdig sveisede, tomme skrog fra Tyskland. Deretter skal Ritek montere og integrere alt utstyr, teste og levere komplette kampstøttevogner. I tillegg til 44 nye ACSV-vogner, skal noen eksisterende M113-vogner av typen M577A2 oppgraderes. ACSV betegnes som fleksible og modulære vogner og skal blant annet være bærer for kampluftvern og artillerilokaliseringsradaren til Thales. Kampluftvernet skal være operativt i 2023.
SPESIELT OM FORSVAR MOT DRONER
Det har i de senere år vært en rivende utvikling av ubemannede luftplattformer
(Unmanned Aerial Systems (UAS)), også kalt droner, fra små håndholdte
til store plattformer som Global Hawk med et vingespenn på 40
m. De kan i dag utføre en rekke oppdrag som tidligere var forbeholdt
bemannede plattformer innen overvåking, rekognosering og bekjempelse.
Våpenbærende droner kalt Unmanned Combat Aerial Vehicle(UCAV) kan
levere presisjonsstyrte våpen og bekjempe flere typer mål. Utviklingen
av droner er og tett knyttet til utviklingen av kunstig intelligens og evnen
til å operere i såkalte «svermer».
I krigen mellom Armenia og Aserbajdsjan i Nagorno-Karabakh nylig ble
UCAVs benyttet på aserbajdsjansk side med stor effekt mot Armenias
bakkestyrker. Ulike kilder slår fast at Armenia tapte over 100 stridsvogner
og artillerienheter og over 3000 soldater. Men også mindre droner har vist
seg effektive ved for eksempel å lamme sivil flytrafikk ved å operere i nærheten
av flyplasser. Dette har skjedd flere steder, blant annet ved Gatwick i
England i 2020. Droner opereres daglig til diverse sivile formål, men kan
også utnyttes til terrorhandlinger og av fremmede stater i en hybridkrig,
Dette reiser også spørsmålet om jurisdiksjon og kapasiteter til å håndtere
problemet i fredstid. Derfor bygger nå også politiorganisasjoner i flere land
opp kompetanse på dette området. Tradisjonelt flerlags luftvern kan bekjempe
de fleste typer større droner, men for å bekjempe de mindre dronene utvikles
det nå spesifikke Counter – UAS (C-UAS) systemer med spesielt utviklede
deteksjonssystemer og muligheter for både «soft kill» og «hard kill».
KAMPLUFTVERN I HÆREN
Kampluftvern, eller KLV, er en fellesbetegnelse på primærluftvernet i Hæren.
Med primærluftvern i Hæren menes spesielt dedikerte og designede
plattformer – enheter som er tilpasset Hærens operasjonsmønster også i
høyintensitetsoperasjoner. Navnet «Kamp» regnes for å være en videreføring
fra formuleringer på tidlig 2000-tallet, hvor de første skissene og
kravene til mobilt og mekanisert luftvern til støtte for det som da ble kalt
kampbataljoner i Hæren oppstod.
Kampluftvernet består i dag av ett Kampluftvernbatteri i det daglige
lagt under Artilleribataljonen i Brigade Nord. Fra opprettelsen av kadren
i 2018 med rundt 20 tilsatte, gjennom gradvis vekst og mottak av materiellarv
(NASAMS III) fra Luftforsvaret medio 2019, består nå KLVBtt/N av ca 70
(ansatte og soldater til førstegangstjeneste). Batteriet har fått god støtte
underveis, spesielt fra Luftforsvarets Luftverntaktiske skole (LVTS), og de
første tre Tactical Control Officer (TCO) ble autorisert vinteren 2021. Forsvaret
har underskudd på luftvernmateriell sammenlignet med de operative
behovene, og hittil disponerer KLVBtt/N ca 1/8 del av totalt tilgjengelig
NASAMS III materiell. Selv om ikke NASAMS III er optimalisert for
det en kan kalle mobil landstrid – utgjør systemet med sin velutviklede
K2 funksjonalitet innen luftengasjement en sentral brikke i et system som
skal vokse videre bedre tilpasset effektivt luftvern i landstridsoperasjoner
som del av fellesoperasjoner.
Kampluftvernet tilføres også nytt moderne kortholdsluftvern på høymobile
mekaniserte plattformer gjennom prosjekt P7628 Kampluftvern
til KLVBtt/N i løpet av 2023.
Kortholdsluftvernet supplerer – og komplementerer eksisterende
NASAMS III i KLVBtt/N, i tråd med gode luftvernprinsipper, og skaper en
troverdig operativ evne for deler av Hæren. Missilet som er valgt er IRIS-T,
en arv fra F-16 kampfly. IRIS-T integreres ikke på F-35, men benyttes som
i andre nasjoner (f. eks. Sverige) som effektivt kortholdsmissil for bakkebasert
luftvern mot aktuelle lufttrusler. På de mekaniserte plattformene
inkluderes også en moderne AESA radar og IFF mode V. Totalt sett vil
plattformene kunne opptre autonomt – selv om normal modus of
operandi (MOO) vil være integrert både mot landmaktens K2 og luft K2.
Rafaels luftverns-system «Iron Dome», som Israel har hatt god bruk for i det siste.
STATUS I DAG OG VEIEN VIDERE NASAMS
Langtrekkende luftvern i seg selv er ikke nok for å beskytte Luftforsvarets
kampbaser, infrastruktur eller befolkningssentra. Dette er på grunn av de
tidligere nevnte grunnleggende prinsippene for luftvern, miks, mengde,
mobilitet og integrasjon (M3I). Et langtrekkende luftvernsystem skal ha
kapasitet mot ballistiske missiler og flyvende plattformer som opererer
langt borte fra kampbasene. Dette er egenskaper som ikke lar seg kombinere
med f.eks. forsvar mot kryssermissiler eller mindre UAVer. For å forsvare
en kampbase er vi derfor avhengige av en miks av systemer med
komplementære egenskaper som er integrert med hverandre. Det er
planer for å øke kapasiteten til NASAMS innen både ytelse og mengde.
Kryssermissiler er pr. i dag den største, og mest sannsynlige trusselen
mot Luftforsvarets kampbaser. Det er dette som har ledet til satsningen
på NASAMS i Prop 62S «Vilje til beredskap – evne til forsvar». Historisk
er NASAMS et meget godt system for forsvar mot kryssermissiler, men
det har de senere år vært en utvikling i denne trusselen som også vil
kreve videre utvikling av NASAMS.
Det er mange grunner til at det trengs utvikling av luftvernet; lavsignatur,
stealth, har blitt mer vanlig. Denne utviklingen har også skjedd
innen kryssermissiler. Kombinert med at missiler nå har kapasitet til å fly
med høyere hastighet, over lange avstander og bruke terrenget til å skjule
seg selv, gjør lavsignatur at det er krevende å detektere et missil tidsnok
til å identifisere og bekjempe det før det treffer sitt mål. Dagens radar i
NASAMS er gammel, og tilpasset en annen tid med et annet trusselbilde.
Dette gjør at radaren må erstattes, oppgraderes eller komplementeres
med en moderne AESA radar som kan detektere trusler hurtigere på en
lengre avstand. Det er dessuten behov for en miks av missiler som vil
kunne gi effekt i flere lag (høyde og avstand).
Sannsynligheten for at kryssermissiler vil bli benyttet i krig er økende,
samtidig med at varslingstiden har gått ned. Dette gjør at avdelingene
må holde en langt høyere beredskap enn tidligere. Dette stiller store krav
til hvordan utdanning gjennomføres, og det genererer et behov for å ha
systemer som krever mindre spesifisert og krevende utdanning. Dette er
en utfordring ettersom moderne systemer er mer avansert for å kunne bekjempe
en mer avansert trussel. Dette generer igjen et behov for utvikling
innenfor kommando og kontroll (K2), både i NASAMS og kommandokjeden
for øvrig. Angrep med kryssermissiler i nyere tid har vist at det
både er evne og vilje til å gjennomføre angrep med et større antall enn
tidligere. Disse angrepene er ikke bare større, men også mer komprimert
i tid fra første til siste missil, og de ankommer målet fra flere retninger
samtidig. I tillegg til dette er missilene langt mer presise enn de har vært
tidligere. Utviklingen av trusselen stiller strengere krav til mengden egne
missiler som er klare til bruk for å bekjempe trusselen, samt en miks av
missiler med forskjellige egenskaper som kan brukes mot trusler med
ulike egenskaper eller på forskjellige avstander.
Regjeringens satsning på luftvern er mindre enn hva Forsvarssjefens
anbefalte i FMR 2019. Dette er primært knyttet til at det er prioritert
beskyttelse av færre punkter enn det Forsvarssjefen ønsket og at det
langtrekkende luftvernet er utsatt i tid. Satsingen på luftvern innebærer
likevel at luftvernet blir bedre tilpasset trusselen når det kommer til
mengde og miks av ulike missiler og integrasjon med øvrig K2.
Veien frem til denne oppgraderingen er en utgave av NASAMS som har
fått arbeidstittelen NASAMS IV. Dette innebærer blant annet å anskaffe
flere launchere med en miks av missiler som kan bekjempe alle flyvende
trusler mellom små ubemannede plattformer og ballistiske missiler. Videre
skal det anskaffes nye moderne radarer og elektro-optiske sensorer som
er i stand til å detektere dagens og fremtidens trussel. Dette vil også medføre
oppgraderinger i K2- systemet, både for Luftforsvaret og NASAMS.
Luftvernet vil bli bedre tilpasset til situasjoner hvor det må holdes en høy
beredskap over lang tid og hvor et angrep med kryssermissiler kan
gjennomføres på svært kort tid.
Nye radarer som tilfredsstiller Luftforsvaret og NASAMS’ behov er større
enn dagens. En miks av missiler vil medføre behov for nye launchere. Disse
er også større enn dagens. Det betyr blant annet at vi har behov for større
kjøretøy enn de man opererer med i dag. Med andre ord; NASAMS IV
vil være større og tyngre enn dagens system.
I tillegg til erstatning av eksisterende materiell må luftvernet også ta innover
seg nye løsninger og utvikling som f.eks passive radarer og andre
passive sensorer og effektorer som f.eks laser. En fremtidig løsning må også
inneholde større grad av integrasjon og interoperabilitet med andre systemer,
som F-35, P-8 og andre allierte nasjoners systemer. Et tenkt scenario
her er at man i fremtiden kan avfyre NASAMS på skytedata fra
F-35, eventuelt at missil fra bakken rett og slett avfyres fra F-35.
NY OPPTUR?
I Prop 151 S (2015-2016) “Kampkraft og bærekraft” er Stortinget svært
klare i sine beslutninger. Her slås det fast følgende:
-
Luftforsvaret skal kraftsamles om baser med stor operativ stridsverdi for
egne og allierte styrker, og med en geografisk spredning som muliggjør
operasjoner i alle deler av landet. De av Luftforsvarets baser som er
forutsatt brukt i krise og væpnet konflikt skal utvikles med økt sikring
og beskyttelse.
-
Regjeringen vil styrke beskyttelsen av Luftforsvarets baser, mottaksområder
for alliert støtte og annen viktig infrastruktur. Det er helt avgjørende
for utnyttelsen av F35 og andre flysystemer at basene de opererer fra
er beskyttet.
-
Baser som skal fungere som kampbaser i en situasjon der moderne sensorsystemer
og langtrekkende våpen nyttes, må ha tilstrekkelig beskyttelse
og må bygges på en måte som begrenser skader av eventuelle
angrep og anslag.
Forsvarssjefen har i sitt siste militærfaglige råd operasjonalisert Stortingets
vilje og uttaler bl a «Beskyttelse mot kryssermissiler og ballistiske missiler
er avgjørende for forsvarsevnen» og han legger til: «Det krever en styrking
av luftvernet slik at kritisk militær infrastruktur og kommando- og kontrollstruktur
er beskyttet.» Konkret foreslår forsvars-sjefen i alternativ A å øke
antall luftvernbatterier utrustet med NASAMS fra dagens tre, som vel å
merke ikke er ferdig oppsatt, til seks. I tillegg vil han ha tre batterier med
langtrekkende luftvernmissiler til forsvar mot ballistiske missiler.
I Prop. 14 S (2020-2021) «Evne til forsvar-vilje til beredskap» er imidlertid
ikke Forsvarssjefens ambisjon fulgt opp. Riktignok videreføres satsningen på
NASAMS som oppgraderes til NASAMS IV og det innføres også kortholdsmissiler,
men innføringen av et nytt langtrekkende luftvern med TBMkapasitet
skyves ut i tid til etter 2028. Dette til tross for at TBM-trusselen
eksisterer i dag i våre nærområder. Et nytt langtrekkende luftvern er også
nødvendig for å øke evnen til tidlig engasjement og øke det totale engasjementsvolumet
slik at F35 kan frigjøres til offensive oppdrag. Det er også
pr i dag tvil om det anskaffes nok luftvern til å gi tilfredsstillende beskyttelse
til alle de tre basene Evenes, Ørland og Rygge som samtidig kan beskytte
mottaksområder for allierte styrker, beslutningstagere, befolkningssentre
og kritisk infrastruktur.
Luftvernet går likevel en spennende tid i møte. Fra å være nedleggingstruet
er luftvern igjen blitt høyaktuelt og prioritert, om enn i en mindre
skala enn hva behovet faktisk er. Men det gjenstår å se om den politiske
viljen slik den er uttrykt i overnevnte St prp er til stede. I Forsvarets investeringsplan
for perioden frem til 2028 er det avsatt begrensede midler til
videreutvikling av NASAMS, men det er ikke avsatt en eneste krone til
langtrekkende luftvern.