Omstillings- og tariffbrev 2/2023
De fleste er vel noe oppgitt over medienes stadige kritisering av Forsvaret og Forsvarssjefen. Det gjør
noe med motivasjonen når vi utsettes for så mye negativ omtale. Det BFO beklager er at man ensidig
setter fokus på det negative i stedet for å ta frem alt det positive Forsvaret gjør for å imøtekomme den
kritikken.
Forsvarssjefen (FSJ) har fått ansvar for å lede og organisere arbeidet med modernisering og
effektivisering i forsvarssektoren, med støtte fra de andre etatssjefene. Dette samarbeidet synes å
fungere dårlig siden flere forhold må avdømmes av Forsvarsdepartementet.
Også innen Hovedavtaleområdet skjer det mye som binder opp ressurser både lokalt og sentralt. Ny
hovedavtale i staten er på plass, men arbeidsgiver evner ikke å sluttføre forhandlingene om en ny
tilpasningsavtale.
På tariffsiden er man opptatt av lønnsoppgjør og insentivprosjektet som handler om framtidig lønn og
kompensasjon. Dette kommer i tillegg til rutinemessige tariffmøter mellom partene.
Av forhandlingsutvalget BFO
PROGRAM MODERNISERING & EFFEKTIVISERING (M&E)
Vi er pålagt å spare inn 1,9 mrd. kroner, pluss et etterslep på kr 400 mill. fra
forrige langtidsperiode – mesteparten av innsparingene skal skje i
Forsvaret. Det er krav om at innsparingene skal være varige. Disse
innsparingene vil påvirke Forsvaret, din arbeidssituasjon og deg som
ansatt i lang tid fremover.
Programmet har etablert elleve prosjektgrupper for å realisere
moderniseringseffekter og økonomiske gevinster iht. krav fra
Forsvarsdepartementet (FD). For prosjektene som berører Forsvaret, skal
det utarbeides gjennomføringsplaner i samarbeid med
arbeidstakerorganisasjonene (ATO). Det er prosjektlederne som skal
sørge for at berørt personell blir informert om status, herunder oppdatere
Forsvarets intranettsider, i samsvar med avtalt informasjonsplan. Her har
man mye å gå på før vi kan si oss fornøyd. Når begrunnelsen er
manglende kapasitet, er dette bekymringsfullt.
De enkelte prosjektene er organisert med arbeidsgrupper og
undergrupper, hvor de tillitsvalgte og vernetjenesten deltar så langt
kapasiteten strekker til. Arbeidet er så omfattende at ATO har fått ekstra
ressurser for å bidra inn i arbeidet. Prosjektgruppene skal sørge for
gjennomføring av tiltakene i gjennomføringsplanene. Bakgrunnen for slike
planer er en business case, som beskriver fakta, omfang av tiltak,
konsekvenser, mål og effektiviseringsmål, samt
gevinstrealiseringspotensiale.
I M&E-arbeidet er det etablert en referansegruppe på sentralt nivå hvor
partene blir informert, tilkjennegir sine meninger, samt avklarer status og
deltakelse i de enkelte prosjektene. Over referansegruppen har vi
programrådet, hvor Forsvarets ledelse, lederne av ATO og FHVO sitter.
Dette rådet kan, om de finner det nødvendig, fatte strategiske
beslutninger, som påvirker metode, kurs, retning og tempo innenfor
lov- og avtaleverk. Denne muligheten har i liten grad vært benyttet.
Forsvarssjefen er gitt en koordinerende rolle, men etter BFOs skjønn har
han ikke tilstrekkelig myndighet til å gjennomføre det han ønsker. Mange
saker må opp til FD for avklaring, og det blir ofte et forsinkende ledd. Fire
prosjekter er i denne situasjon og det fører til betydelige forsinkelser mht.
gevinstrealisering. Det kan være at økonomiprosjektet har funnet sin
løsning, men med utgangspunkt at vi skulle ha behandlet dette 29. juni
2022 er omstillingen satt betydelig tilbake (se saken).
Tidspress fører til at alle som er involvert påvirkes negativt av
manglende fremdrift, da dette åpenbart fører til at vi ikke når fastsatte mål.
Vi lurer på hvor lang tid FD har tenkt å vente med å ta konsekvensene av
alle forsinkelsene, før de erkjenner at effektiviseringen og gevinstrealiseringen
først kan tas ut når sakene er behandlet i samsvar med lov- og
avtaleverk. Gjennom M&E samarbeidsavtalen er vi blitt enige om at vi kan
finne nye måter å nå målene på, men avtalen dekker ikke utilsiktede
forsinkelser grunnet manglende politisk handlekraft.
Nedenfor gir vi en oppdatering, slik vi opplever status pr. i dag. Vi viser
til Forsvarets intranettsider for berørt personell i alle prosjektene. Sidene
skal iht. avtalen være oppdatert, men siden vi mener det er store mangler,
gir vi denne statusrapporteringen. Vi tar forbehold om feil, men dette er
vår oppfatning av status.
BFO mener faktabasert informasjon er avgjørende for å lykkes, selv om
vi vet at mange ikke liker endringene. Vi forholder oss til tildelingsbrev og
oppdrag som kommer fra FD, i den grad vi er informert, og prøver derved
å bidra til at Forsvarssjefen lykkes i en svært krevende omstilling. Vår
oppgave er å ivareta medlemmene, samtidig som kongressen har vedtatt
at vi skal være med på å utvikle Forsvaret.
ØKONOMIPROSJEKTET – AVVENTER FD
Mye tyder på at FD endelig har falt ned på en løsning med et sentralt
element på Haakonsvern i Bergen og en underavdeling i Indre Troms. I
tillegg vil det være lokal tilstedeværelse fra økonomisenteret ved DIF-stab.
Tidligere har prosjektet sagt at det også skal være økonomikompetanse
på lavere nivå. Hva resultatet blir, er bekjentgjort i et allmøte med berørt
personell når Offisersbladet kommer ut til leserne.
BFO vet at prosjektet har nedlagt et betydelig arbeid i venteperioden.
Kanskje var den nødvendig, og på mange måter kan man si at prosjektet
har større mulighet til å lykkes nå, enn da man egentlig skulle behandle
saken sentralt. Endringene er så vidt store at vi har bedt om en total
gjennomgang av prosjektet, men vi er enige med prosjektet at dette ikke
nødvendiggjør en ny lokal behandling.
Kort sagt, BFO er frustrert over stadige utsettelser. Vi ønsker å iverksette
det som er politisk bestemt, innenfor rammen av lov- og avtale, herunder
ivaretakelse av berørt personell.
Hensikten med prosjektet er å forenkle økonomiprosessene, øke
kvaliteten i leveransene til lederne og bedre internkontrollen i Forsvaret. I
tillegg skal styring etter periodisert prinsipp innføres fordi dette vil gi
helhetlige kostnadsbilder for de operative strukturelementene og dermed
legge et bedre grunnlag for prognostisering og planlegging.
Forsvarssjefen vil på den måten få større mulighet til tverrprioritering og
oppnå optimal ressursutnyttelse.
Status
Business case og gjennomføringsplan ble oversendt FD 19. april 2022.
Som følge av manglende beslutninger, har mange valgt andre stillinger
eller sluttet i Forsvaret. 23. mars 2023 ble saken behandlet i
regjeringskonferanse. Vi og berørt personell er orientert om avgjørelsen
og videre framdrift i prosjektet. BFO forventer at vi får en full oppdatering
av saksgrunnlaget, før de formelle behandlingene iht. HATA gjennomføres.
FST har som mål å etablere styring etter periodisert prinsipp fra 1. januar
2024. Forsinkelser i prosjektet må tilskrives FD og ikke Forsvarssjef eller
ATO.
HR-PROSJEKTET
M&E av HR skal finne løsninger som sikrer en brukerorientert og sentral
HR-tjeneste, og som sørger for at arbeidet gjøres en gang, på ett sted og
på ett nivå.
Målet med prosjektet er at Forsvaret skal ha en mest mulig lik HRfunksjon
i krig, krise og fred, og også kunne levere HR-tjenester til resten
av forsvarssektoren på sikt. Dette oppnås gjennom å modernisere HR
prosessene og kraftsamle HR-fagmiljøet i Forsvarets personell- og
vernepliktssenter (FPVS). Nullpunkt for dagens HR i Forsvaret er 847
stillinger. Det har vært og er en del diskusjon rundt selve nullpunktet over
hvilke stillinger som inngår i tallet. Prosjektet sendte derfor ut en
revisitasjon av nullpunktet, der berørte DIF-er hadde frist 24. mars 2023
med å melde tilbake.
Det er etablert åtte ulike initiativ som skal modernisere og effektivisere
dagens HR-prosesser. Dette innebærer blant annet å tilpasse HRleveransemodellen
til Forsvarets styringsmodell, forenkle regelverket,
fjerne godkjenningsledd og automatisere transaksjonstunge prosesser.
HR-tjenestene skal være tillitsbaserte og brukerorienterte, med økt bruk av
selvbetjening. En dynamisk og sentral HR-tjeneste skal kunne bidra til at
arbeidet gjøres en gang, på ett sted og på ett nivå, hvor bistand fra et
sentralt HR-fagmiljø kan skaleres opp eller ned avhengig av behov. Videre
skal prosjektet frigjøre tid til å tenke mer strategisk og bedre kunne
understøtte kompetanse-, leder- og talentutvikling.
Alt HR-personell vil bli organisatorisk underlagt FPVS, men
tjenestestedet kan være ute ved avdelingen som skal understøttes. Planen
er at implementeringsfasen starter etter sommeren 2023 og fortsetter ut
langtidsperioden.
Status
Business case og gjennomføringsplan drøftet mellom partene. Innenfor
det besluttede nullpunktet til M&E av HR er stillinger og stillingsgrupper
innenfor utøvende helse, miljø og sikkerhet (HMS), herunder
bedriftshelsetjenesten (BHT) og HMS-hendelseshåndtering inkludert. Det
ble avtalt mellom partene i desember 2022 at det skal iverksettes en egen
utredning av dette under, arbeidsgruppe M&E/HMS av HR. Utredningene
skal følge samme føringer, tidsplan og rapporteringslinjer som HRprosjektet.
Oppdraget ble sendt DIF i januar 2023. Innplasseringsløpet
starter høsten 2023 og organisasjonen skal være på plass 1. januar 2024.
FORENKLING FST
FST skal eie og lede moderniseringen av Forsvaret. Struktur og
arbeidsform i FST påvirkes av de fleste pågående tiltak for modernisering
og effektivisering i Forsvarssektoren. FST ble i august 2021 satt opp i en
J-struktur og de fleste avdelingene vil bli berørt av tiltakene i planen for
M&E.
For å sikre at de interne plan- og styringsprosessene også blir vurdert
med sikte på forenkling, standardisering og effektivisering, er det
besluttet at det skal gjennomføres en vurdering av arbeidsform og
leveranser og i hvilken grad disse møter krav satt av FD.
Hensikten med prosjektet er å restrukturere FST slik at ansvaret for de to
hovedoppgavene virksomhetsstyring og virksomhetsutvikling blir bedre
ivaretatt. Prosjektet skal derfor utvikle fremtidig løsning for FST der stabens
to hovedoppgaver defineres og leveranser samt behov for kompetanse og
kapasitet avklares. Prosessene i FST skal være effektive og gi ledelsen
relevant og nødvendig styringsinformasjon.
Prosjektet gjennomførte en utredningsfase høsten 2022 med
påfølgende beslutnings- og implementeringsfase. Planen er at
implementeringsfasen starter etter sommerferien 2023 og fortsetter ut
langtidsperioden.
I møte mellom Forsvarssjef og prosjektleder i FST redegjorde BFO for
forutsetningene som måtte være innfridd ved sentral behandling av FST i
april 2023. La oss si det pent, de ligger litt etter, noe som kan forsinke
prosessen.
Status
Utredning om en forenklet FST ble oversendt ATO-ene 17. januar 2023,
drøfting av gjennomføringsplan ble gjennomført 31. januar 2023 og
grunnlaget for lokal behandling i FST ble sendt 10. mars 2023. Mye kan
tyde på at man har mye arbeid igjen, før man er ferdig lokalt. En av
tingene som må være klart før sentral behandling, er evaluering av
nåværende struktur. Det er pt. ikke gjennomført, og dette er en
forutsetning for endring av strukturen. BFO har ikke for vane å bidra til
endringer av en organisasjon, uten at det er gode beskrivelser, en
fundamentert begrunnelse og tilstrekkelig saksgrunnlag, som gjør det
forsvarlig å endre organisasjonen.
Forhandlinger på sentralt nivå er ennå ikke fastsatt, men vi har sagt at
det er bedre å gjøre seg ferdig lokalt, fremfor å legge frem et
saksgrunnlag som ikke er tilstrekkelig. Med det som bakteppe, er vi
forberedt på at det kan bli noe forsinkelse før sentral behandling. Planen
er at ny organisasjon skal iverksettes fra 1. august 2023, men med lokal
behandling tentativt 25. april, stiller BFO spørsmålstegn til dette.
STYRINGSMODELL I FORSVARET (SEKTOREN)
Ny styringsmodell og hovedlinjene i forslaget, inkludert endringer i
organisasjonsmodell er diskutert i flere møter høsten 2022 i Programrådet
i Forsvaret. Endring av styringsmodell henger nøye sammen med den
modellen som FD til slutt velger for sektoren.
Hensikten med prosjektet er å tydeliggjøre roller, ansvar og myndighet
mellom styrkesjefer og fellesfunksjoner. Videre skal prosjektet innføre
differensiert og risikobasert styring av nivå 2, redusere FSJs kontrollspenn
samt utvikle ny økonomimodell.
Initiativet er ikke etablert som prosjekt ennå, men det vil dels i
økonomiprosjektet og dels i prosjekt forenklet FST, bli utviklet løsninger
som betyr endringer i styringen av Forsvaret. Man har gitt flere grunner til
å se på styringsmodellen, herunder styringslinjene og kontrollspenn, men
kanskje noe uklart om hva det egentlig betyr for avdelingene i Forsvaret.
Det hevdes at fellesfunksjoner og styrkesjefer ikke bare bør styres
risikobasert, men også underlegges ulik styringslogikk. Styrkesjefene har
ansvar for sluttleveranser, mens fellesfunksjoner er bidragsytere til
sluttleveransene.
Status i prosjektet
Det er enighet i M&E programråd om hovedinnretningen i styringsmodellen,
men FST understreker at forslaget ikke er ferdig utarbeidet og
at formell behandling ikke har startet.
BFO mener det fortsatt er noe uklart om hvor langt man er kommet og
hva dette egentlig vil bety for Forsvaret som organisasjon. Det er at utkastet
som er klart og planmessig skulle det vært behandlet 17. mars 2023.
Enn så lenge har ikke Forsvarssjefen fått endret sitt kontrollspenn, delvis
fordi det ikke kan dokumenteres en form for effektivisering eller kun
marginal gevinstpotensialet.
UTDANNINGSPROSJEKTET
Utdanningsprosjektet skal modernisere og effektivisere Forsvarets
utdanningssystem gjennom å se all utdanning og kompetanseutvikling i
sammenheng. Dette skjer på tvers av forsvars-grener, på tvers av skoler og
institusjoner og på tvers av våre allierte og sivile utdannings-institusjoner
og samarbeidspartnere.
Hensikten med prosjektet er å unngå duplisering mellom de ulike
våpenskolene og øke kvaliteten i støtteprosessene slik at ressursbruk til å
få akkrediteringer reduseres. Kraftsamling av fagmiljø og organisering
etter funksjon, og ikke organisasjon, vil gi en mer effektiv
utdanningsproduksjon. Fagmiljøene skal ha en tydelig militærfaglig profil
og ha evne til kontinuerlig tilpasning og utnytte moderne
læringsteknologi for å møte operative krav i fred, krise og krig.
Det er besluttet å samle dagens åtte (ni) våpenskoler under tre skoler
tilknyttet Hær, Sjø og Luft. I tillegg skal det opprettes én felles
skoleadministrasjon og én felles digital læringsplattform.
Arbeidet organiseres nå i tre arbeidsgrupper med forskjellig ansvar:
(1) konsolidere fagmiljøer og anbefale fremtidig prosess rundt generering
av utdannings-behov,
(2) utrede ny organisering av fagutdanning i rammen av tre skoler og en
felles skole-administrasjon og
(3) anskaffe og implementere ny læringsplattform.
Status
Forslag til løsning er behandlet i sjef FSTs ledergruppe og valgt løsning
skal nå detaljeres.
Det er gjennomført analyse for å avdekke behov for fag- og
funksjonsutdanning fremover. Interne forhold knyttet til personellforvaltningen
driver behov og dermed kost. Det blir derfor viktig fremover å
utvikle tiltak som adresserer begge områder.
ATO-ene er involvert i prosessen, og DIF-ene vil etter planen få oppdrag
i juni i år. Det er forventet at prosessen er ferdigstilt sommeren 2024.
FORSYNINGSPROSJEKTET
Målet med prosjektet er å løse en rekke grunnleggende utfordringer
innenfor logistikkområdet i forsvarssektoren. Verdikjeden har mange
kvalitative og kvantitative forbedringsområder med hensyn til understøttelse
av daglig drift og forvaltning av logistikkberedskap.
Hensikten med prosjektet er rydde på lager, redusere ukurans og
konsolidere bruken av lagerlokaler. Transportordninger inngår i prosjektet.
Status
Business case er ferdig, og gjennomføringsoppdrag er sendt ut til berørte
DIF-er. Rydding av lagre pågår, og det antas at man kan hente ut EBAgevinster
ila. 2023. Kravene til FMA som mottaker av det utrangerte
materiellet og ansvarlig for avhendingen, øker i takt med ryddingen. FST
gjennomfører nå en mulighetsstudie for den fremtidige forsyningstjenesten
BOLIG OG KVARTER – AVVENTER FD
Forsvarssektoren skal selge deler av boligporteføljen i områder med et
stort boligmarked. Målet er å prioritere ressursene for å bedre standarden
på boliger og kaserner i områder hvor det finnes få alternativer til
forsvarssektorens botilbud.
Hensikten med prosjektet er å realisere verdier ved salg av boliger i
velfungerende markeder. Tiltaket vil redusere kost for Forsvaret og gi en
engangsgevinst.
Forsvaret er en unik arbeidsgiver, fordi virksomheten er spredt over hele
landet og at personellet er underlagt et beordringssystem i første del av
sin karriere. For å lettere kunne rekruttere, beordre og sikre kompetanse,
er det viktig at Forsvaret har et godt boligtilbud i områder hvor det finnes
få alternative botilbud.
Forsvarssektorens boliger er aldrende og har stedvis dårlig standard.
For å forbedre botilbudet i prioriterte områder, er det nødvendig å frigjøre
ressurser gjennom å selge deler av bolig-porteføljen i områder med et
bredt bolig- og utleiemarked.
Status
Business case er ferdig, men iverksettingen er satt på vent grunnet et
initiativ fra organisasjonene i lønns- og insentivprosjektet, som ledes av
FD. Det arbeides med alternative løsninger for å realisere gevinster i
inneværende langtidsplanperiode.
ANSKAFFELSER – AVVENTER FD
Prosjektet er et etatsovergripende prosjekt som skal utrede og
anbefale en modernisert og effektivisert anskaffelsesfunksjon i sektoren,
herunder beskrive kvalitative og kvantitative gevinster.
Hensikten er å rydde opp i roller, ansvar og myndighet mellom de tre
etatene innenfor anskaffelser, og sikre at sektorens markedsmakt utnyttes
bedre samt forbedre internkontroll og styring.
Det er gjennomført analyse som grunnlag for definisjon av kategorier.
Antall kategorier og kompetansebehov for hver kategori vil dimensjonere
enheten(-e). Innføring av kategoristyring er iverksatt som et eget prosjekt i
FB.
Status
Det er uenighet mellom Forsvaret og FMA om hvor stort behovet for
endring er og hvilken løsning som er riktig å velge. FST kommer ikke
videre i arbeidet før FD har besluttet løsningsalternativ.
INVESTERING – AVVENTER FD
Prosjektet er et sektorovergripende prosjekt, som skal utrede og anbefale
en effektiv investeringsprosess. Prosessen skal ivareta sektorens krav til
sikkerhet, og sikre leveranse innenfor kost, tid og ytelse.
Hensikten med prosjektet er å se på hvordan forenkling og effektivisering
av ressursbruk i investeringsprosessen kan sikre at tidsbruk reduseres
og at materiell tas i bruk raskere i Forsvaret. Det er en målsetning at
sektoren skal fremstå som en samlet og profesjonell aktør i markedet.
Status
De alternativene prosjektet har vurdert er presentert i FDs ledergruppe.
Styringsgruppen i sektor har godkjent at prosjektet jobber videre med
detaljering av ett alternativ. Prosjektet har stoppet opp og avventer
beslutning/føringer fra FD.
HA/TA-SAKER
FLAT OVERFØRING AV FVT FRA FVT TIL FPVS
I mars ble det utgitt et oppdrag til sjef FPVS og sjef Forsvarets
Fellestjenester (FFT) om flat overføring av Forsvarets veterantjeneste (FVT)
fra FFT til FPVS snarest mulig og senest 1. august 2023.
Utgangspunktet for den flate overføringen er Forsvarets behov for å se
helhetlig på de ressursene som pr. i dag jobber med ivaretakelse av
stadig tjenestegjørende personell, reservister og veteraner.
Det er presisert at funksjonen som veteraninspektør, som en tydelig
rolle skal videreføres, for å sikre fortsatt god oppfølging og forankring av
veteranarbeidet og dialog mot veteran-organisasjonene.
Veteraninspektøren skal være lokalisert i Oslo og fortsatt være på nivå 3.
Ved den sentrale behandlingen av oppdraget, påpekte BFO og øvrige
ATO, at det er et pågående arbeid og prosesser som i realiteten vil endre
innholdet i FVT og FPVS som organisasjon, og vi bestred at dette handler
om en reell flat overføring ift. definisjonen for flat overføring.
I det videre foregår partsbehandlingen på nivå 2 (DIF), der FVT skal
drøftes ut av FFT og forhandles inn hos FPVS. BFO forutsetter at dersom
det viser seg at det er noe mer enn flat overføring, må saken, etter vår
mening, sendes tilbake til nivå 1 (FST).
Enighet ble ikke oppnådd mellom partene ift. hvorvidt dette er en reell
flat overføring eller ikke. Sentral arbeidsgiver brukte derfor styringsrenten,
for å kunne sende ut oppdraget.
TILTAK MOT MOBBING OG TRAKASSERING I FORSVARET
Det iverksettes nå ulike tiltak mot mobbing og trakassering i Forsvaret. En
helhetlig plan mot mobbing og trakassering danner grunnlaget for det
videre arbeidet i Forsvaret, der oppdrag vil bli sendt ut i rettelse og tillegg
nr. 1 til virksomhetsplan til Forsvaret, til underliggende nivå.
Planen ble behandlet i FHAMU 22. mars 2023. Endringen til forsvarets
organisasjonskart, skal etter planen forhandles mellom partene 12. april
2023. BFO påpekte at mye i planen baserer seg på det vi allerede har
rutiner på i dag. BFO er forberedt på at planen vil være under stadig
utvikling, basert på erfaringer i prosessen med arbeidet mot mobbing og
trakassering i Forsvaret.
BFO presiserte ovenfor FST at planen krever ressurser (økonomi og
personell) for å iverksettes, slik at gitte tiltak kan følges opp på alle nivå i
organisasjonen og at arbeidsgiver kan ivareta sitt ansvar innenfor varsling
og forebygging av mobbing og trakassering.
Et prioritert tiltak fra Forsvarets ledelse er etablering av en sentral
varslingsenhet (SVE), som skal legges direkte under Forsvarssjefen (FSJ).
Endringen til Forsvarets organisasjonskart ble forhandlet mellom partene
29. mars 2023. BFO støtter endringen, men understreker den gode jobben
FSJ internrevisjon (FSJ IR) gjør og har gjort for å håndtere en økende andel
varslingssaker. Grensesnittet mellom dagens internrevisjon og SVE må
følges opp slik at personellet blir ivaretatt og at den nye avdelingen
faktisk blir en styrkning av varslings-instituttet og ikke en svekkelse.
HR BESTEMMELSEN MED TILHØRENDE VEILEDERE
Bestemmelse for HR i Forsvaret (HR bestemmelsen) kapittel B, C, E, F, G, I
og M med tilhørende veiledere ble satt i kraft 15. februar 2023. BFO erfarer
at bestemmelsen og veilederne forvaltes ulikt i forsvaret, og det er behov
for presiseringer for å tydeliggjøre enkelte områder.
BFO har i denne omgang fremmet endringsforslag til FST for forhold
knyttet til HR bestemmelsen kapittel B herunder veileder del B
vedrørende midlertidig tilsetting og plikttjeneste. I samme skriv er det
bedt om status på FPH del A (Forsvarets personellpolitikk fra 1998, som
fremdeles er gjeldende), slik at vi kan få på plass en revidert og oppdatert
Forsvarets personalpolitikk, der også Forsvarets lønnspolitikk inngår.
Partene er enige om at hele regelverket skal underlegges en helhetlig
behandling senhøstes 2023, for å sikre at bestemmelsen og veilederne er
i samsvar med partenes intensjon da disse ble drøftet.
OMSTILLINGSAVTALE RENHOLD I SEKTOREN
Forsvarsdepartementet (FD) har gitt Forsvarsbygg i oppdrag om å
igangsette arbeidet med å tilbakeføre og videreutvikle renholdstjenesten
i Forsvarssektoren. Hensikten er å videreutvikle tjenesten, opprettholde
effektiviteten og bedre kvaliteten ved større oversikt og kontroll gjennom
en helhetlig eiendomsforvaltning. Det ligger som et premiss at de ansatte
skal ivaretas i samsvar med lov og avtaleverk.
Oppdraget skal løses gjennom en gradvis tilbakeføring av utsatt
renhold i Forsvarssektoren med mål om at alt daglig renhold er tilbakeført
senest i løpet av 2024, med oppstart allerede sommeren 2023.
Det skjer ved at FLO/Renhold, som forvalter dagens løsning i Forsvaret,
samt de renholderne som allerede er ansatt i Forsvaret overføres til FB
som en virksomhetsoverdragelse. Denne prosessen skal starte snarest
mulig. Ansvaret for forvaltning av kontrakter med eksterne
renholdsleverandører overføres FB.
Personellmessige konsekvenser skal utredes og personellet skal
ivaretas i tråd med lov- og avtaleverk i samarbeid med vernetjenesten og
ATO, hvor hensynet til å bygge et godt arbeidsmiljø og forutsigbarhet for
de ansatte er vesentlig.
Medbestemmelsen i den enkelte etat er sikret gjennom inngåelse av
en avtale for medbestemmelse ved omstilling, herunder også en avtale
om hvordan personellet skal informeres. Partene må enes om hvordan
dette skal ivaretas i praksis i omstillingsgruppen.
NY HOVEDAVTALE – OG NY TILPASNINGSAVTALE I FORSVARET
Ny hovedavtale i Staten ble iverksatt med virkning pr 1. januar 2023.
Partene har i protokoll fra siste forhandling om tilpasningsavtalen (TA)
avtalt at forhandlinger skal starte umiddelbart etter at ny hovedavtale
foreligger og avsluttes senest 31. mars 2023. Forhandlingene innbefatter
også sentral informasjons- og samarbeidsavtale.
Vi startet arbeidet allerede i januar 2023, men av forskjellige årsaker
stoppet prosessen opp ultimo februar, hovedsakelig pga. manglende
kapasitet i FST, vinterferie og sykdom. Medio mars ber arbeidsgiver om at
forhandlingene utsettes og gjennomføres på vårparten. Dette har ikke BFO
akseptert, da praksis, omfang og usikkerhet fører til unødig mange
uavklarte forhold mellom partene, ikke minst i grensesnittet medvirkning
og medbestemmelse. Denne saken ble aktualisert da man igangsatte
M&E-prosjektene.
BFO har bedt om at det avsettes to dager, som et utgangspunkt for
forhandlingene for ny tilpasningsavtale, og for å få fortgang på prosessen
vil vi kreve forhandlingene avsluttet i samsvar med hovedavtaleteksten.
Dette er for å sikre felles forståelse av avtaleverket og sikre at både ansatte,
de tillitsvalgte og verneombud får akseptable arbeidsforhold. Det er
betenkelig når Forsvarets ledelse velger å utsette, fremfor å være
proaktive for å få en ny avtale på plass.
En av årsakene kan være at Forsvarssjefen har igangsatt en vurdering
av medbestemmelsen i Forsvaret via et eksternt advokatfirma, som har
fokus på arbeidsrett. Uavhengig av denne utredningen er BFO fast
bestemt på å sluttføre forhandlingene om ny tilpasningsavtale, da tidsplan
for iverksetting av ny Hovedavtale i staten har vært kjent i nesten ett år. Vi
mener en slik evaluering er hensiktsmessig, men den må tuftes på lov- og
avtaleverk og ikke på et ønske om endring av tilpasningsavtalen. Vi har
ingen forutsetninger for å si at så er tilfelle, bare så det er sagt.
Etter BFOs skjønn bidrar tilpasningsavtalen å redusere omfanget av medbestemmelsen
som er beskrevet i hovedavtalen, men dette er en ønsket
situasjon av partene. Vi er pålagt å ha en tilpasningsavtale på enkelte punkter
i Hovedavtalen. Tilpasningsavtalen, sammen med samarbeids- og informasjonsavtalen
forenkler samarbeidet og kommunikasjon mellom partene.
TARIFF - LØNNSOPPGJØRET 2023
Kjøpekraften for statlige ansatte ble kraftig redusert i 2022 da prisveksten
var på 5,8 %, mens lønnsveksten var på 4,4 %. Tidligere leder BFO, nå leder
YS Stat sin leder, Jens B Jahren, er tydelig på at ansatte i staten nå må ha
en lønnsvekst som styrker kjøpekraften for medlemmene. Jahren viser til
at det trolig vil innebære en lønnsvekst på over 4, 8 % - som er den
anslåtte prisveksten i 2023. Det siste er at Statistisk sentralbyrå forventer en
pris- og lønnsvekst på 5 %.
– Jeg har en forventning om at vi møter en forhandlingspart i Staten som
ser det bildet, på vegne av de som må betale regningene hver dag – som
må kjøre bil i distriktene og forholde seg til langt høyere strømregninger
og dyrere mat. Jeg tror vi får betydelig høyere lønnsøkning framover enn
det vi har hatt de siste årene, sa Jahren i et intervju til BFO i februar.
Lønns- og insentivprosjektet
Prosjektet pågår for fullt med utvikling av løsninger og identifisering av
mulighetsrom innenfor tre identifiserte hovedutfordringer.
Kort om bakgrunn
Forsvarsdepartementet nedsatte i september 2021 et partssammensatt
prosjekt som skal utrede og anbefale forbedringer i forsvarsektorens
lønns- og insentivsystem. Prosjektet er ledet av FD, med representanter fra
FST, BFO og øvrige ATO-er i Forsvaret. De andre etatene er representert i
en referansegruppe.
Arbeidet er avgrenset til å gjelde økonomiske insentiver, dvs. de formelle
ordningene for økonomisk kompensasjon og ytelser. Det er gjennomført
en helhetlig kartlegging ved hjelp av to undersøkelser:
-
FFI har fokusert på brukerperspektivet med en spørreundersøkelse mot
samtlige arbeidstakere i sektoren.
-
Sopra Steria har fokusert på virksomhetsperspektivet, gjennom intervjuer
og spørreundersøkelse av representanter fra HR i linjen, toppledelse og
arbeidstakerne i ulike virksomheter/etater på ulike nivåer i sektoren.
På bakgrunn av den innledende kartleggingen, ble partene i fjor sommer
enige om en overordnet problembeskrivelse. I løpet av høsten 2022 ble
partene så enige om å gå videre med vurderinger av alternative løsninger
og mulighetsrom.
Tre hovedutfordringer danner grunnlag for arbeidet i fase II av prosjektet
Her sees på elementer i forholdet mellom arbeidstid, belastning, godgjøring og forutsigbarhet.
-
Avtaleverket legger til rette for og understøtter operativ drift, men bidrar
også til høy belastning.
-
Pensjon er viktig for mange i vurderingen av videre yrkeskarriere.
-
Mange opplever uforutsigbarhet knyttet til varierende aktivitet, hyppige
stillingsbytter, tjenestemønster, samt usikkerhet om fremtidige stillinger
og aktivitetsnivå.
Urbanisering og kompetansemobilitet.
-
Urbaniseringstrenden forsterker utfordringen med å rekruttere og
beholde kompetanse i distriktene, der Forsvaret har mye virksomhet.
-
Insentivene stimulerer til geografisk mobilitet, men det er potensial til å
forsterke disse insentivene.
Behovet for å ivareta fleksibilitet og bredden i sektorens mangfoldige virke vs. behovet for helhet og enkelhet.
-
Lønns- og insentivsystemet er omfattende og det er rom for økt
standardisering, forenkling og digitalisering.
-
Det er ulik grad av modenhet mellom etatene i sektoren og DIF-er i
Forsvaret når det gjelder å skille grad og lønn. Det er en manglende
helhet i lønnsstrategien.
-
Helhetlig og sentral styring av lønn og insentiver er krevende å
balansere mot lokal handlefrihet og fleksibilitet.
Status i arbeidet
Fase II i prosjektet pågår for fullt med bred deltakelse fra blant annet
grenene og lokalt tillitsvalgte, herunder:
-
Arbeidet understøttes av både FFI og Sopra Steria.
-
FFI støtter i arbeidet med å vurdere mulighetsrom og alternative modeller
for blant annet arbeidstid og godtgjøring. Det har vært gjennomført
arbeidsmøter med en rekke avdelinger for å avklare dagens driftsmønster
og hvordan dette eventuelt kan planlegges og følges opp på en
bedre måte.
-
Sopra Steria støtter arbeidet med en vurdering av roller og ansvar innenfor
lønn og insentiver, herunder også hvordan avtaleverket og forvaltningen
kan struktureres og forenkles for å gjøre hverdagen bedre for
både arbeidsgiver og arbeidstaker.
-
Prosjektet har også hentet inn erfaringer og inspirasjon fra andre virksomheter,
herunder Kystverket, Politidirektoratet, Statens vegvesen, Kriminalomsorgsdirektoratet,
Statens havarikommisjon, Vegtilsynet, Havforskningsinstituttet
og Arbeidsgiverforeningen Spekter.
-
Arbeidet knyttet til kompetansemobilitet og urbanisering planlegges
startet opp etter påske. FFI vil bistå prosjektet i dette arbeidet.
Veien videre
Arbeidet er planlagt ferdigstilt i sin helhet innen utgangen av 2023. Det tas
sikte på å enes løpende om delanbefalinger frem til ferdigstillelsen. La
det være sagt, dette er et krevende arbeid, som krever fleksibilitet og vilje
til å komme frem til gode løsninger fra begge parter.
Oppfølging av ovenstående vil skje i kommende utgaver av Offisersbladet. Forhandlingsutvalget ønsker alle en fin vår!