Page 15 - kystmasinet 2018 03
P. 15
Gunnar K
et siste tilskuddet i fi skefl åten har byggnummer 60 Godt opplegg for levende fangst
fra verftet, og erstatter den knappe to meter kortere - Når man bygger helt ny båt, løfter vi i alle ender, og får nå det
gamlebåten med samme navn, som var bygget i år siste på teknologifronten. Vi kan gjøre ting som hadde begren-
D2000, og som ble solgt til Hillersøy-rederiet i høst. singer på gamlebåten. Nå har vi ordnet lasterommene slik at
Etter noe forsinkelse med byggingen av skroget på verftet i Po- de er godt egnet til å ha for eksempel levende torsk om bord.
len, og deretter med utrustingen på verftet på Larsnes, kunne en Vi hadde mulighet til det på gamlebåten også, men oppleg-
stolt reder Rolf Guttorm Kristoffersen den 10. april endelig heise get der var ikke like godt. Her er tankene dobbeltbunnet, med
rederifl agget sitt under salingen og sette kursen nordover. dedikerte pumper som tilfører rikelig med oksygen til fi sken.
Og særlig synes jeg nullstillingen av timetall på alt utstyret om
Ti fullførte samarbeid bord er viktig. Forhåpentligvis får vi fred en stund fremover, sier
Nye «Gunnar K» er en moderne surper/snurrevadbåt med seks rederen, som understreker at også den gamle båten har lang
RSW-tanker, der fem har mulighet for oppbevaring av levende tjenestetid igjen.
fi sk. Total lastekapasitet utgjør 420 kubikkmeter. Båten er desig- - Den hadde gjort sin tjeneste for oss, men båten var godt
net av Naval Consult, som med dette oppdraget runder ti fullførte oppdatert og i god stand, så den vil Hillarsøy få glede av i mange
samarbeid med Larsnes Mek i Sande kommune på Sunnmøre. år fremover, sier han.
Kristoffersen valgte Larsnes Mek til nybygget på grunn av et godt
opparbeidet rykte i markedet. På etterskudd
- Dette er folk vi kjenner godt. Det er et anerkjent verft med dyktige I og med at levering av båten ble noen måneder forsinket, grun-
folk og mye kompetanse. Resultatet ser bra ut, så får vi gi den endelige net forsinkelser med byggingen, kommer «Gunnar K» i gang med
dommen når vi har tatt båten i bruk, sa Kristoffersen under overtakel- årets sesong litt på etterskudd. Etter overlevering og dåp, fi kk
sen. Et ønske om mer moderne løsninger og nytt, problemfritt utstyr båten en siste fi npuss på fabrikken om bord hos Mælbu Systems.
over hele linjen, var årsaken til at de valgte å gå til innkjøp av ny båt. Etter det, går båten umiddelbart i gang med torskefi ske.
Gunnar K er et vakkert fartøy. Her under «Gunnar K» til kai ved Larsnes Mek, der det ble
fart på prøvetur. FOTO: LARSNES MEK. arbeidet til siste minutt med klargjøring før overlevering.
15