Page 15 - kystmasinet 2018 03
P. 15

Gunnar K



                       et siste tilskuddet i fi skefl åten har byggnummer 60   Godt opplegg for levende fangst
                       fra verftet, og erstatter den knappe to meter kortere   - Når man bygger helt ny båt, løfter vi i alle ender, og får nå det
                       gamlebåten med samme navn, som var bygget i år   siste på teknologifronten. Vi kan gjøre ting som hadde begren-
               D2000, og som ble solgt til Hillersøy-rederiet i høst.  singer på gamlebåten. Nå har vi ordnet lasterommene slik at
                 Etter noe forsinkelse med byggingen av skroget på verftet i Po-  de er godt egnet til å ha for eksempel levende torsk om bord.
               len, og deretter med utrustingen på verftet på Larsnes, kunne en   Vi hadde mulighet til det på gamlebåten også, men oppleg-
               stolt reder Rolf Guttorm Kristoffersen den 10. april endelig heise   get der var ikke like godt. Her er tankene dobbeltbunnet, med
               rederifl agget sitt under salingen og sette kursen nordover.  dedikerte pumper som tilfører rikelig med oksygen til fi sken.
                                                                    Og særlig synes jeg nullstillingen av timetall på alt utstyret om
               Ti fullførte samarbeid                               bord er viktig. Forhåpentligvis får vi fred en stund fremover, sier
               Nye «Gunnar K» er en moderne surper/snurrevadbåt med seks   rederen, som understreker at også den gamle båten har lang
               RSW-tanker, der fem har mulighet for oppbevaring av levende   tjenestetid igjen.
               fi sk. Total lastekapasitet utgjør 420 kubikkmeter. Båten er desig-  - Den hadde gjort sin tjeneste for oss, men båten var godt
               net av Naval Consult, som med dette oppdraget runder ti fullførte   oppdatert og i god stand, så den vil Hillarsøy få glede av i mange
               samarbeid med Larsnes Mek i Sande kommune på Sunnmøre.   år fremover, sier han.
               Kristoffersen valgte Larsnes Mek til nybygget på grunn av et godt
               opparbeidet rykte i markedet.                        På etterskudd
                 - Dette er folk vi kjenner godt. Det er et anerkjent verft med dyktige   I og med at levering av båten ble noen måneder forsinket, grun-
               folk og mye kompetanse. Resultatet ser bra ut, så får vi gi den endelige   net forsinkelser med byggingen, kommer «Gunnar K» i gang med
               dommen når vi har tatt båten i bruk, sa Kristoffersen under overtakel-  årets sesong litt på etterskudd. Etter overlevering og dåp, fi kk
               sen. Et ønske om mer moderne løsninger og nytt, problemfritt utstyr   båten en siste fi npuss på fabrikken om bord hos Mælbu Systems.
               over hele linjen, var årsaken til at de valgte å gå til innkjøp av ny båt.  Etter det, går båten umiddelbart i gang med torskefi ske.

                Gunnar K er et vakkert fartøy. Her under            «Gunnar K» til kai ved Larsnes Mek, der det ble
               fart på prøvetur. FOTO: LARSNES MEK.                 arbeidet til siste minutt med klargjøring før overlevering.















































                                                                                                                          15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20