GAMMEL PENSJONSORDNING
Den tidligere pensjonsordningen var en såkalt bruttoordning, hvor du fikk
66 % av pensjonsgrunnlaget den måneden du gikk av med en maks
opptjeningstid på 30 år. I pensjonsgrunnlaget inngår grunnlønn og alle
avtalte faste variable tillegg etter hovedtariffavtalens vedlegg 4 for de
som er født før 1963 og vedlegg 5 for de som er født i 1963 og senere.
Når du skal gå av med pensjon må du sende oppsigelse, Forsvarets
lønnsavdeling vil sende pensjonsmelding til SPK, som vi sende deg et
beregnet pensjonsgrunnlag. Du har 6 uker på å klage på dette om du ser
at noe er feil.
Pensjonsordningen var at du fikk alle pensjon opptjent i folketrygden
og så dekket Statens pensjonskasse (SPK) differansen opp til 66 % av det
aksepterte pensjonsgrunnlaget. Dette inkluderer manglende opptjening
i folketrygden (40 år).
2009 - forhandlinger om ny offentlig tjenestepensjoner
I 2009 behandlet vi folketrygden som hadde blitt utredet og vært
gjennom omfattende endringer i Stortinget i perioden 2001-2010. I
prinsippet gikk folketrygden over fra en grunn- og tilleggspensjon, basert
på gjennomsnittet av de 20 beste opptjeningsårene gjennom karrieren,
herunder om du var gift/samboende eller ikke.
Ny ordning var en «årlig påslagspensjon» hvor du opptjente 18.1 % av
all inntekt opp til 7.1 ganger grunnbeløpet. Pensjonsbeholdningen ble
lønnsregulert med lønnsveksten i samfunnet.
Med utgangspunkt i den nye folketrygden startet vi forhandlinger om
en ny offentlig tjenestepensjon i staten, basert på samme ordning som i
folketrygden. Det ble brudd, da totalpakken- og særlig de som jobbet i
helsevesenet kom for dårlig ut.
INDIVIDUELL GARANTI
Det man imidlertid ble enige om var en individuell garanti for de som var
født i 1958 og tidligere. SPK beregner pensjonen som om folketrygden
og pensjon fra SPK tas ut samtidig ved fylte 67 år. Den individuelle
garantien var gitt uavhengig av når du tok ut fleksibel alderspensjon, men
du ville ikke få dekket tidlig uttak av pensjon fra folketrygden. Her gir SPK
forskjellige svar til våre medlemmer når de spør – vi har et skriftlig
spørsmål inne hos SPK og vil presentere det i neste utgave.
PENSJONSAVTALEN 3. MARS 2018
Det skulle gå 8-9 år før forhandlingene kom i gang igjen og 3.mars 2018
hadde vi en ny avtale på plass. Den avtalen som ble inngått er en avtale
som var den beste vi kunne få til på det tidspunktet den ble inngått.
Utfordringen var at vi ikke sluttførte forhandlingene om særalderspensjon
på samme tidspunkt – vi ble enige om de overordnede rammene og det
var sikringsregel for de med flere- eller færre år igjen enn 10 år, regnet fra
1.januar 2020 til pensjonsalder.
De med færre år fikk beholde dagens bruttoordning på 66 %, inklusive
avgang på 85-årsregelen (du kunne gå av 3 år før aldersgrensen om alder
og tjenestetid ved fylte 57 år tilsvarte 85 år). De med flere enn 10 år til
aldersgrensen var sikret en pensjon på om lag samme nivå som i dag,
men ingen 85-årsregel. Det var videre regulert i avtalen at man skulle forhandle
frem særalderspensjon, før man begynte å diskutere særaldersgrenser.
I avtalen innføres også en individuell garanti for de som er født i 1959
(90 %), 1960 (80 %), 1961 (70 %) og 1962 (60 %). Man inngikk også avtale
om et 2011-tillegg.
PENSJONSAVTALE FOR DE SOM VAR FØDT I 1963
Mot slutten av 2018 så partene at man ikke kom i mål med pensjonsforhandlingene
om særalderspensjon og man inngikk avtale i desember
2018, som sikret at de som iht avtalen fra 3 mars 2018 kunne gå av ved
bruk av 85-års regelen ikke kom ut som den tapende part. Disse skulle
fortsette med dagens ordning, de kunne ikke ta ut oppsatt pensjon fra 62
år, som de andre, da pensjonen blir samordnet ved fylte 67 år.
FORHANDLINGER OM SÆRALDERSPENSJON HØSTEN 2019
Høsten 2019 ble partene enige om å gjenoppta pensjonsforhandlingene
om ny særalders-pensjon, som følge av NAV-skandalen ble partene enige
om å utsette forhandlingene om særalderspensjon – organisasjonene forsto
at statsråden ikke kunne behandle to så vidt komplekse saker samtidig.
I desember 2019 hvor alt var så vanskelig ifh til forhandlinger om særalderspensjon,
finner vi i Forsvarsdepartementets postjournal en beslutningssak
om statssekretærutvalg om talepunkter mht særaldersgrenser til
møte 10.desember 2019. Beslutningene finner vi at FD har mottatt 15.januar
2020.
Medio/ultimo januar kom forhandlingene om særalderspensjon i gang
igjen, men etter kort tid (februar) ble det på nytt brudd i forhandlingene,
da partene ikke kunne enes om særalders-tillegget. Så kan man jo undres
på om yrkesorganisasjonene ble holdt for narr og regjeringen kjørte et
spill som egner seg dårlig mellom parter som respekterer hverandre.
Ved bruddet er vi like langt, men deler av pensjonsavtalen fra 2018 er
allerede implementert. Alle som er født i 1963 og senere får en oppsatt
pensjon fra des 2019. Dette betyr at alle pensjonsrettigheter, inklusive
intops i perioden 2006-2012 er omgjort til oppsatt pensjon. Fra 1.januar
gjelder påslagsmodellen og da rapporteres pensjon mnd for mnd.
OPPSATT PENSJON FRA DESEMBER 2019
Vi vet enda ikke om de som er født i 1963 og senere får med seg hele
pensjonsgrunnlaget ved avgang på 85-års regelen i samsvar med pensjonsavtalen
fra 2018. Vi har fremmet et spørsmål til SPK om dette. Utfordringen
kan synes å være at oppsatt pensjon skal samordnes med folketrygden ved
fylte 67 år.
I neste utgave skal vi beskrive opptjening, opparbeidelse av pensjonsbeholdninger
og uttak av oppsatt pensjon, folketrygd ved fylte 67 år
eller tidligere. Da tar vi også for oss svaret vi får fra SPK om gullpensjon,
evt bortfall av individuell garanti, hvorfor blir pensjonene dårligere ved en
påslagsmodell kontra bruttopensjon mv.
BORTFALL AV PLIKTEN TIL Å FRATRE PÅ SÆRALDERSGRENSEN
Det er nå tilliten til regjeringen settes på prøve. Statsråd Torbjørn Rød
Isaksen (H) sender ut et høringsnotat om bortfall av plikten til å fratre på
særaldersgrensen. Her er Forsvaret delvis unntatt da de hadde et lite avsnitt
i LTP om at særaldersgrenser mv skulle gjennomgås i langtidsperioden.
Spørsmålet vi stiller oss er om det er et problem for de med særaldersgrense
at plikten bortfaller eller er det et problem for Forsvaret? Svaret
er usminket en ulempe for forsvaret,
de mister en mekanisme for
arbeidsgiver styrt avgangsmekanisme,
noe FD er klar på at de
trenger.
BFOs vurdering av plikten til å
fratre er helt motsatt av FDs tilnærming,
vi tenker på individets
behov for å ha forutsigbarhet, en
akseptabel pensjon med de forutsetninger
man ble tilsatt på. FD
er ikke der – på langt nær, det har
de vist blant annet i det siste årets
kamp om hva som skal være
pensjonsgivende tillegg.
Etter BFOs skjønn, kan bortfall
av plikten til å fratre, ivareta både
Forsvarets behov for en tariffstyrt
avgang, samtidig som individets
behov for fortsatt deltakelse i arbeidslivet ivaretas. Dette krever at samtlige stillinger i Forsvarssektoren gjennomgås
og man må i felleskap fastsette alders-grensen for den enkelte
stilling. Ingen av de analysene FFI har gjort, har inkludert de ansatte i
samsvar med arbeidsmiljølov og hovedavtalen i Staten.
For å sitere FFI i omtalte rapport: En ansatt som fortsetter å arbeide i
forsvarssektoren etter heving av særaldersgrensen vil motta lønn fra
offentlige budsjetter, men staten sparer samtidig utgifter ved å redusere
antallet yngre ansatte i forsvarssektoren. Det er her politisk nivå møter
seg selv i døra, etter at man i perioden 2001-2005 brukte nærmere 5 mrd
kr til å redusere aldersgjennomsnittet i Forsvaret, nå gjør man akkurat
motsatt – merkelig utvikling om FFI mener det de skriver. Vi tror forslaget
vil gi betydelige og uønskede konsekvenser når vi ser 10-20 år frem i tid.
SÆRALDERSGRENSENE UNDER PRESS
FD ønsker å endre særaldersgrensene og denne påstanden dokumenteres
med at det i postjournalen står: Arbeidsgruppe Forsvarets særaldersgrense
– anmodning om deltakere. Saken ble behandlet allerede i august 2020
og journalført 17.9.2020.
Helt fra 2015, har Forsvarsdepartementet kjørt en prosess på siden av
alle andre prosesser. De har brukt millioner av kroner for å utrede konsekvenser
ved endringer av særaldersgrensene. Pengebruken betyr ikke nødvendigvis
at konklusjoner og arbeidet ivaretar en akseptabel pensjonsordning.
ER BEREGNINGENE GJORT PÅ GAMLE DATA?
Alle beregningene er vel gjort på litt sviktende grunnlag etter vårt skjønn.
For det første hadde vi ikke en ferdig avtale om pensjonsordninger for de
med særaldersgrense, kun pkt 10 i avtalen fra 2018. Det andre er at det
er brudd i forhandlingene om ny særalderspensjon og det tredje aspektet
er at det er ikke utredet hvilke nye overgangsordninger som må til med
de modellene som følger av FDs forslag.
FFI har utført en ny analyse 20. mai 2019 om samfunnsøkonomisk beslutningsgrunnlag
for heving av særaldersgrensen. Dette er åpen informasjon,
som vi av en eller annen grunn ikke har blitt informert om. Vi mener jo FD
bevisst omgår pensjonsavtalens rekkefølgebestemmelse. Hvor troverdig
er de tall analysene FFI har kommet med uten at de har kjennskap til den
endelige avtalen?
Gå gjerne inn på FFI og les flere rapporter som omhandler særaldersgrenser,
særalderspensjon mv. Blir vi ikke informert, får vi hente informasjonen
selv. Informasjonen er offentlig, men husk det er enda ikke fattet
noen politisk beslutning. Vi antar at forsvarsdepartementet må sende
saken ut til høring før den besluttes politisk og behandles i Stortinget.
https://www.ffi.no/sok?q=samfunns%C3%B8konomisk+beslutningsgrunnlag+for+heving+av+s%C3%A6raldersgrensen
Analysen behandler 3 modeller fremlagt av FD, aldersgrensen heves til 62
år (modell 1), 65 år (modell 2) og 60 år for operative og bortfall av
særaldersgrensen for resten, dvs aldersgrense 70 år (modell 3).
Innsparingspotensiala er modell 1 kr 219 mill, modell 2 kr 373 mill og
modell 3 kr 547 mill. Beregningene er gjort med dagens pensjonsordning
og det blir litt ukontrollerbart når man sammenlikner hummer og kanari.
AVSLUTNING 2020
For BFO fremstår pensjonsvirvaret på en slik måte at regjeringen bereder
grunnen til å gå utenom avtalen fra 2018. Vi synes det er leit at FD holder
de ansattes organisasjoner utenfor behandlingen, men vi er forberedt på
å gi tydelige og reflekterte svar når muligheten byr seg – tro oss.
BFO føler at informasjon holdes tilbake – vi er usikre på hva FD driver
på med og vi undrer oss over at de ansattes organisasjoner nærmest
holdes uinformert i en slik kontroversiell sak.
Vi ønsker dere alle en riktig god jul og en trivelig nyttårsfeiring.