FULLT FOKUS FREM TIL 2022!
Offisersbladet hadde gleden av å få besøke
Bodø flystasjon, for å ta pulsen på luftvingen
som kanskje kommer litt i skyggen av F-35
oppbyggingen
på Ørland, men som i dag er
de som faktisk
produserer luftmakt og har
QRA-oppdraget (Quick Reaction Alert). I samtale
med sjef luftforsvarsbase
Bodø oberstløytnant
Henning Homb, understreket han at de
har fullt fokus, helt til alle F-16 flyene er faset ut
og F-35 har tatt over fra Ørland hovedflystasjon
i 2022.
På Bodø har vi erfaring, kompetanse og
infrastruktur
til å levere 100 % sa luftvingsjefen.
Bodø er fortsatt i stand til å avvikle større flyøvelser,
fungere som hovedbase, mottaksbase
og/eller avlastningsbase for jagerfly, lastefly
og
tankfly under store NATO-øvelser, sa Homb.
OBERSTLØYTNANT MED STORT ANSVAR
Oberstløytnant Henning Homb har et meget
stort ansvar som sjef på luftforsvarsbase Bodø
(en stilling
som tidligere har vært besatt
på brigader-nivå). Daglige flyoperasjoner/øving,
nattflyging,
ukentlige
samøvinger med
Sverige og Finland (Cross Border Training),
kontinuerlig
QRA-beredskap, styrkeproduksjon
til freds- og krigsoppdrag, styrkeproduksjon
av piloter til F-35 konvertering. Luftvingen
skal
også ha forsterket
luftmilitær beredskap
(FLB)
på hjemmebase,
men også høy luftmilitær
beredskap
(HLB) for å kunne deployere til
andre baser.
Flystasjonen skal driftes med personell, all
logistikk
og teknisk vedlikehold, som stadig
krever
mer med en aldrende F-16 flåte og kompetanseflukt
på teknisk side. Men her skal det
sies at Offisersbladet fikk inntrykk av en tvers
igjennom
profesjonell flystasjon/luftving, som
leverer
det som kreves og mere til! Dette ble
også bekreftet under samtale med skvadronsjef
oberstløytnant
Erik Brettingen, under hans
orientering og omvisning
på skvadronsbygget
samme dag. Vi produserer
mer flytid enn det
som er planlagt, sa skvadronsjef
Brettingen.
Etter kun 7-8 minutter takser første F-16 ut av shelteret!
UTFORDRENDE TEKNISK VEDLIKEHOLD
Under samtale med driftsleder kaptein P.A.
Hoftun
i vedlikeholdshangaren, fikk vi også her
et inntrykk
av profesjonalitet og arbeidsinnsats
for å vedlikeholde en F-16 flåte som ikke
har mange flytimer igjen før de settes på bakken.
Utfordringen
er imidlertid at F-16 flyene
som skal være operative ut 2022, stadig oftere
kommer på «besøk» i vedlikeholds-hangaren,
med alt fra små feil «snag», til større vedlike-
hold (fasevedlikehold). Ved større vedlikehold,
kan flyet bli stående i opptil 4 måneder.
Logistikk
og teknikere er «ryggraden» i
hver enkelt produserte
flytime, så beman-
ning og kompetanse
på dette området er
kritisk for alle operasjoner. Hoftun bekrefter det
faktum at det er kompetanseflukt
på teknisk
side, mye på grunn av at flystasjonen skal
legges ned etter 2022, og at incentivene for
å stå lengre ikke er tilstede. Vi har ikke råd til
å miste flere teknikere nå, sa vedlikeholdslederen,
som for øvrig er arbeidstillitsvalgt
BFO.
DET MÅ UTDANNES FLERE TEKNIKERE!
Det skal her bemerkes at teknikermangelen er i
ferd med å bli en stor utfordring, ikke bare for
Bodø flystasjon, men generelt i Luftforsvaret. Her
må Luftforsvarets
ledelse ta alvorlige grep. Løsningen
er kanskje ikke å legge ned teknisk utdanning
på Kjevik, som har 70 års erfaring og et meget veletablert
utdanningstilbud? Uansett,
så er det i dag
snart ikke plass i vedlikeholds-
hangaren i Bodø, for
det hoper seg opp med F-16 på vedlikehold,
og
med litt for få teknikere til å gjøre jobben.
NAOC (National Air Operation Center) Nasjonalt luftoperasjonssenter
NAOC er plassert på Reitan i fjellanlegget sammen
med FOH (ikke underlagt FOH). Her styres
alle nasjonale luftoperasjoner, og de understøtter
FOH. Under Offisersbladets besøk i fjellanlegget,
ble det dessverre liten tid til samtale
med sjef
NAOC brigader Hans Ole «Sandy» Sandnes, på
grunn av en stor pågående
CPX totalforsvarsøvelse
(Øv Gram/Jupiter).
NAOC’en er fullt bemannet,
og når det pågår spesielt stor aktivitet,
tilbeordres det ekstra personell fra Rygge flystasjon.
Det er et faktum at den engang så moderne
og velfungerende NAOC’en nå er for liten,
og er i ferd med å bli noe utdatert hva angår
teknologiske løsninger. Det har lenge eksistert
planer om å bygge ny NAOC inne i fjellet, men
planene blir fra politisk hold stadig utsatt. Økonomi
skal visst nok være begrunnelsen. Offisersbladet
stiller derfor følgende
spørsmål: Skal vi gå
inn i fremtiden med 5. generasjons kampfly og et
3. generasjons NAOC?
Her sitter norske, svenske og finske flygere og planlegger «Cross Border Training» for 2020.
HVA MENER SJEF NAOC OG SJEF FOH OM BEHOVET FOR NY NAOC?
Offisersbladet kom til Reitan midt under øvelse
Gram/Polaris/Trident Jupiter, med såpass hektisk
aktivitet at det ikke lykkedes å få sjef NAOC i tale,
så «stuntreporter» FRITV BFO Hans Petter Myrseth
gjennomførte intervjuet etter øvelsen. Til stede
var sjef NAOC brigader Hans Ole «Sandy» Sandnes,
NK NAOC oberst Ørjan Pettersen
og oberstløytnant
Bjørn Anthonsen, Prosjekt NAOC.
HVORDAN VURDERER SJEF NAOCS ROLLE UNDER ØVELSE GRAM/POLARIS/TRIDENT JUPITER 2019?
Sjef NAOC Hans Ole «Sandy» Sandnes forteller
at GRAM/POLARIS/Trident Jupiter 2019 var en
fellesoperativ øvelse, der både nasjonale og
NATO hovedkvarterer og -prosedyrer ble øvd.
Øvelsen ga NAOC et meget godt øvingsutbytte,
både i rolle og funksjon som nasjonalt luftoperasjonssenter
før «Transfer of Authority» (TOA) til
NATO inntraff og etter, gjennom spekteret fra
krise til krig hvor NATO ble involvert. Brigaderen
presiserte også at NAOCs primære fokus i hele
dette spekteret er å lede, koordinere og støtte
med luftstridskrefter og -operasjoner både i
det fellesoperative forsvaret av Norge, så vel
som i et allianseperspektiv.
HAR DU GOD NOK BEMANNING OG MED RIKTIG KOMPETANSE?
Brigaderen sier at NAOC innehar meget god
kompetanse, men at NAOC samtidig er under
fortsatt utvikling og oppbygging. Dette er pågående
både hva gjelder kapasitet og i noen grad funksjonsområder på bemanningssiden,
og vil i tida framover komme også på EBA- og
infrastruktursiden. NAOC har pr i dag status
Initial «Operational Capability» (IOC). Arbeidet
fram mot Full «Operational Capability» (FOC)
pågår; meget kort beskrevet vil det si evne til å
lede, koordinere og nyttiggjøre luftstridskapabilitetene
– både «legacy»-systemer og nye
systemer – fullt ut i en fellesoperativ kontekst. I
dag har NAOC personell med god og oppdatert
kompetanse ifra både Forsvaret Operative
Hovedkvarter (FOH) og ifra Luftforsvarets
ulike fagmiljøer og luftvinger.
Sandnes er også opptatt av at NAOC skal
opprettholde godt fokus på spesialisten, slik at
potensialet som ligger i innføringen av «Other
Ranks» (OR) korpset kan nyttiggjøres og videreutvikles
på best mulig vis. NAOC «Command
team» (Sjef, NK og Sjefssersjant), med særlig
oppfølging i regi Sjefssersjanten i NAOC, vil
fortsatt holde høyt trykk og fokus på jobben
med rekruttering, utvikling og i noe tid ennå
også konvertering på OR-siden i NAOC. Målrettet
kompetanseheving, og også karriereplanlegging
vil fortsette å være viktig, både for
OF-delen av personellet, i spesialistdomenet
og for sivilt tilsatte.
NAOC blir ofte nevnt som en meget viktig
avdeling i sentrale foraer. Det er svært viktig,
både for NAOC men også Luftforsvaret som
helhet, og er derfor noe vi setter stor pris på,
forteller «Command-teamet» ved NAOC. NAOC
har vært aktiv på rekrutteringsfronten og er en
attraktiv arbeidsplass med varierte oppgaver og
en rekke forskjellige enkeltfunksjoner.
NK ved
NAOC oberst Ørjan Pettersen
pekte ellers på
fokuset NAOC har hatt på å få øvd personell
som inngår i avdelingens enhets-plan. Øvelser
som Gram/Polaris/Trident Jupiter 2019 passer
utmerket til dette. Foruten viktig bibehold og
videreutvikling av kompetanse
hos personell
som vil inngå i NAOC døgndrift i fall en reell
skarp situasjon skulle gjøre det påkrevet, er det
også noen gode tilleggs-effekter ved å få
personell fra ulike miljøer i Luftforsvaret jevnlig
inn til NAOC. Blant disse er selvsagt bedret
forståelse og kunnskap om NAOC oppdrag og
funksjon som Luftforsvarets taktiske kommando,
men det gir samtidig NAOC mulighet til å
profilere og reklamere litt for seg selv også.
Driftsleder kaptein P.A. Hoftun orienterer BFO-delegasjonen om dagens vedlikeholds-situasjon.
BFO får orientering over kart-bordet inne i NAOC’en.
Skvadronsjef 331 skvadron oblt Erik Brettingen entrer raskt sin F-16.
Sjef NAOC brigader Hans Ole
«Sandy» Sandnes, flankert av
NK NAOC oberst Ørjan Petter-
sen og oberstløytnant Bjørn
Anthonsen, Prosjekt NAOC.
HAR NAOC I DAG DE NØDVENDIGE TEKNOLOGISKE LØSNINGER FOR FREMTIDEN?
Sandnes forteller at NAOC er teknologisk
utstyrt til å løse oppdragene som NAOC ivaretar
i dag. Samtidig vil det være behov knyttet til
teknologiske løsninger for framtida, som må
sees i sammenheng med utviklingen mot en
FOC NAOC; og da i særlig grad opp mot evne
til å lede og nyttiggjøre også alle nye systemer
og kapabiliteter. Innføring av nye systemer er
allerede i gang, og disse vil i tur og orden nå
status FOC. Sett fra NAOC kan teknologibehov
som følge av det aktualiseres innen
kommunikasjon,
for eksempel til bærere av K2, nåtids-deling av bilder og data, chat, rapporter
osv. Fordi nye systemer (foruten bedrede
stridskapabiliteter) også bringer med seg nye
sensorer, vil tilfanget av informasjon øke i
betydelig grad.
Økt kapasitet og evne til å håndtere dette,
gjennom bedrede teknologiske løsninger også
i NAOC, vil styrke grunnlaget for utvikling av
ledelsesprodukt og anbefalinger til sjefen, og
med det gode og rettidige beslutninger og
prioriteringer. NAOC har mye erfaring på eksisterende
system, og de erfaringene vil være
verdifulle i ledelse og koordinering av luftoperasjoner
i en fellesoperativ helhet også i
framtida. Brigaderen sier at det like fullt er
sabla viktig å optimalisere der det optimaliseres
kan – slik at maksimal effekt kan tas ut av det vi
er og det vi har.
HVORDAN VURDERER DU BEHOVET FOR Å BYGGE NY NAOC?
Sjef NAOC mener at på helt kort sikt lar det
seg fortsatt gjøre å drifte NAOC og løse
oppdrag. Muligheten til å kunne vokse, ut-
vikle og dernest drifte en FOC NAOC avhenger
imidlertid av økte arealer – med
funksjonsdrevet innretting av arealene, og
med tilhørende nødvendig infrastruktur – i
tråd med hva det allerede etablerte prosjektet
«Ny NAOC» skisserer.
Brigaderen understreker
betydningen
det har hatt at NAOC siden
etablering i 2014 har kunnet disponere arealer
og vært ko-lokalisert med FOH i Reitananlegget,
både isolert for NAOC, men også
med henblikk
til drift- og operasjonelle fordeler
og gevinster ved denne løsningen.
Samtidig imøteser
Sandy snarest råd igangsetting
og realisering av økte arealer, innrettet
etter funksjon og oppdrag som skal løses, og
tilpasset videreutvikling og fornying av NAOC.
Så langt mulig bør også handlingsrom for
mulige utvidelser i framtida ivaretas, gjennom
ti-årene som kommer etter oppnådd status
FOC.
SJEF FOH GENERALLØYTNANT RUNE JAKOBSEN KOMMENTERER OGSÅ NAOC
«Behovet for å bygge ny NAOC er stort. For at
NAOC skal kunne styrkes iht inneværende LTP
trenger den mer plass. Denne styrkingen er
tett knyttet til FOC dato for F-35. Prosjektet er
nå bestemt skjøvet til neste LTP-periode pga
manglende finansiering.
I alle alternativer i FSJs FMR skal også FOH
styrkes. Vi har allerede begynt med fagområdet
“Space”, men vi skal også styrke hovedkvarteret
på andre fagområder. Allerede i dag sliter vi
med nok plass. Større alliert tilstedeværelse i
form av liaison team under øvelser og liasoner
fra Totalforsvaret krever sitt. Gjenbruk av
NAOCs gamle lokaler er derfor helt nødvendig
for å få plass til alle nødvendige funksjoner. Jeg
frykter at en ytterligere utsettelse av bygging
av ny NAOC vil føre til svekket operativitet, og
at kostnadene kan stige dramatisk som følge
av “Ny by - ny flyplass”».