Denne artikkelen blir som en reise gjennom en
uendelig omstillingsprosess med tallrike
politiske beslutninger som har kostet Forsvaret
milliarder. En omstilling som har vært, og er
svært belastende for ansatte i et stadig mindre
forsvar.
LANGTREKKENDE ARTILLERI-ILD
Forsvarets overkommando på Huseby Norges svar på Pentagon.
I 1970 ble Forsvarsstaben nedlagt og Forsvarets
overkommando (FO) opprettet og samlokalisert
med Forsvarsdepartementet (FD). Bygget på
Røa/Huseby ble med sin spesielle arkitektur
raskt kalt «Det norske Pentagon». Daværende
Forsvarssjef admiral Hauger-Johannessen sa i
sin åpningstale;
«Våre statsmakter har nå fått realisert sine
ønsker om en integrert og slanket forsvarsledelse
i nær kontakt med den politiske administrasjon.
Det har krevd 25 års uendelig sløseri av evner
og arbeid etter den andre verdenskrig for å
oppnå dette».
«SKILSMISSEN»
Samlokaliserings-lykken varte ikke lenge, for i
1985 kom avgjørelsen (Stprp nr 1) om å flytte FD
tilbake til sentrum! Om dette var et resultat av
flere års høylytt krangel og uenighet mellom
Forsvarssjef Bull Hansen og Forsvarsminister
Johan Jørgen Holst skal være usagt, men det
kan ha påvirket den politiske beslutningen om
FDs flytting fra dette etter manges mening
meget velfungerende bygg. Flyttingen til Myntgaten
1 skulle bare koste 10 millioner kroner, men endte til slutt opp med en prislapp på over 100 millioner!
«TVANGSEKTESKAPET»
I desember 1999 foreslo Bondevik-regjeringen
en samlokalisering på Huseby igjen, men etter
regjeringsskifte i mars 2000, ble dette lagt på is.
Året etter foreslo regjeringen Stoltenberg å
nedlegge FO, opprette Forsvarsstab (FST) og
integrere FD og FST i det som skulle kalles
Integrert Strategisk Ledelse (ISL). Dette var
prosjekt ISL-1. Forslaget ble vedtatt sommeren
samme år. Daværende Forsvarssjef general
Sigurd Frisvold var meget skeptisk til ISL og ikke
minst til flytting fra Huseby, som han mente var
helt unødvendig bruk av ressurser. Et syn
Befalets Fellesorganisasjon støttet fullt ut. Til
grunn for ISL planen, lå det nok et klart behov
fra FD om sterkere styring av Forsvaret.
Stortinget vedtok i 2002 selve integreringen
(ISL-2) og i 2003 var FST opprettet og
samlokalisert med FD på Akershus festning. I
2006 sto det nye ombygde, påbygde og
restaurerte ledelsesbygget på Akershus festning
ferdig, og den integrerte og samlokaliserte
løsningen ISL kunne endelig realiseres.
HØY PRISLAPP
ISL bygget i Glacisgaten på Akershus festning.
Alt har en prislapp, så også et nytt ISL ledelsesbygg.
Det er svært vanskelig å få rede på de
eksakte tall, noe som er forståelig når man ser
på pengebruken! Prisen på selve ISL-bygget ble
til slutt over 600 millioner kroner, flytteutgifter
(IKT mm) 100 millioner, ekstrautgifter midlertidig
flytting 25 millioner. På toppen av dette kom
årlige utgifter til leie av lokaler i Oslo på over 64
millioner (i 2017 er årlig leieutgifter iflg Aftenposten
rundt 80 millioner). Dette på grunn av
manglende plass i Myntgaten 1 og det nye ISLbygget.
FORSVARSSJEFEN STYRER SAMMEN MED SINE GENERALINSPEKTØRER
Om vi ser litt tilbake og på Stprp nr 55 (2001-
2002) «Gjennomførings prp for omlegging av
Forsvaret 2002-2005».
«Regjeringen Stoltenberg legger stor vekt på
at det skapes en forsvarsledelse der både
fellesinteressene og de mer forsvarsspesifikke
synspunkter blir fremmet og ivaretatt ut ifra et
mest mulig helhetlig perspektiv».
Så står det videre:
«Ved å la generalinspektørene inngå i det
øverste ledelsesnivået sammen med lederne for
de viktigste styringsprosessene for Forsvaret,
legges det til rette for en god strategisk ledelse
med evne til tverrprioritering og effektiv utnyttelse
av ressursene, samtidig som lederne for
forsvarsgrenene sikres en synlig rolle».
I årene frem til 2008, styrte Forsvarssjefen
med sin stab og sine generalinspektører ved sin
side. Tett daglig dialog og kommunikasjon
sikret godt samarbeid også mellom forsvarsgrenene.
Dyktige stabsoffiserer og generalinspektører
førte også til god påvirkning inn mot
politisk ledelse.
DET POLITISKE KUPPET!
Regjeringen Stoltenberg II.
Det gode samarbeid og den gode påvirkningen
Forsvarets ledelse hadde inn mot politisk ledelse
og embetsverket i FD, falt tydeligvis noen
tungt for brystet, for nå kom Stprp nr 48 (2007-
2008), der det heter;
«Regjeringen ønsker å videreføre hovedtrekkene
i den eksisterende ledelsesmodellen,
med enkelte endringer. Disse endringene er
primært rettet mot å forbedre departementets
evne til å ivareta behovet for helhetlig strategisk
planlegging og effektiv styring av sektoren»
Allerede her skinner det vel godt igjennom at
FD med sitt embetsverk kanskje har begynt å
føle seg «truet» av dyktige påvirkningsdyktige
offiserer, og derfor ønsker å drive etter «Vi vet
best»-prinsippet. Så kom da også konklusjonen
litt lenger ned;
«For å legge til rette for en styrket strategisk
oppfølging, samt etablere en tydeligere ledelsesstruktur
i Forsvaret, vil generalinspektørene
og deres stabsfunksjoner, som i dag ligger i
Forsvarsstaben, lokaliseres til de respektive
tyngdepunkt
for deres virksomhet..»
Vips – så vedtok Stortinget at generalinspektørene
skulle flytte ut innen 1. august 2009.
Forsvarssjefen skulle da bli sittende igjen som et
«gissel» med en sterkt redusert stab. Daværende
Forsvarssjef general Sverre Diesen frarådet i et
brev til Statsråden (28. januar 2008) denne
flyttingen. Han påpekte at utflytting av GI’ene
sto i sterk kontrast til de siste 5 års utvikling i
retning av en integrert forsvarsledelse. Diesen
påpekte at ISL-modellen var et grunnleggende
prinsipp for beslutningen om å oppføre et nytt
ledelsesbygg til nærmere en milliard kroner.
Han viste også til sitt innspill til vår-prp. 2002
kapittel 4.1 der det sto;
«GI’ene får større avstand til sentrale beslutningstakere
i Forsvaret. Modellen vil ha en svakere
evne til strategisk styring, og GI’ene rolle
som rådgivere blir redusert. Videre vil det bli en
viss fare for forsvarsgrenvis sektorisering». (Stikk
i strid med begrunnelsen for å opprette FO/
Huseby med samlokalisering med FD i 1970).
Fun fact: Regjeringen Stoltenberg argumenterte
og besluttet integrering i 2002, og argumenterte
og besluttet utflytting i 2008!
FORSVARSSJEFEN MISTET MULIGHETEN FOR KONTROLL OVER FORSVARETS EBA
I 2002 ble Forsvarsbygg etablert, direkte underlagt
FD. Forsvaret skulle ikke lenger styre vedlikehold
og nybygging selv, og måtte plutselig
betale leie/husleie på all EBA. Forsvarsbygg har
blitt en stor etat med nesten 1400 ansatte, og
svært mange stiller seg spørsmål om dette er en
innsparing, og om vedlikeholdet av Forsvarets
EBA-masse har blitt bedre? Mange mener også
at etableringen av Forsvarsbygg har blitt dyrere
for Forsvaret, og ikke minst at Forsvarssjefen her
er fratatt muligheten for fullstendig kontroll over
egen etat.
General Sigurd Frisvold Forsvarssjef fra 1999 til 2005.
FORSVARSSJEFEN MISTER MULIGHETEN FOR KONTROLL PÅ MATERIELLINVESTERINGENE
I 2016 ble Forsvarsmateriell (FMA) etablert, også
direkte underlagt FD. FMA har rundt 1300 ansatte,
og består av fem divisjoner: landkapasiteter,
maritime kapasiteter, luftkapasiteter, IKTkapasiteter
og felles-kapasiteter. FMA skal fore-
ta materiellinvesteringer og forvalte materiellet
til Forsvaret. Dermed mistet Forsvarssjefen kontrollen
over materiellinvesteringene også, og dermed
en større del av sitt budsjett.
FORSVARSSJEFEN MISTER MYE AV PÅVIRKNINGSMULIGHETEN I LANGTIDSPLANEN FOR FORSVARET
Nå starter FD arbeidet med neste Langtidsplan
som skal gjelde for perioden 2021-2024. Kommende
Langtidsplan skal fremlegges Stortinget
i 2020. Det nye er at FD denne gang har gitt
Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI som er direkte
underlagt FD) oppgaven om å gjøre grunnlagsarbeidet
for å vurdere ulike konseptuelle
retninger
for fremtidens norske forsvar. Nå skal Forsvarssjefen
riktig nok sitte i FFI’s arbeids- og styringsgruppe
som skal jobbe med grunnlagsarbeidet.
Men her tør jeg påstå at FD nå har «bukta i begge
ender». For FFI er direkte underlagt
FD, og kan
her få direkte føringer på hva som skal vektlegges.
Forsvarssjefen mister etter min vurdering den direkte påvirkningen og «hands-on» denne gang en del av sin påvirkningsmulighet.
Forsvarssjef admiral Haakon Bruun-Hanssen.
Forsvarsminister Frank Bakke Jensen har i det
siste flere ganger uttalt at han lar de kloke hoder
gjøre forarbeidet som fører frem til en politisk
beslutning. La oss håpe han inkluderer Forsvarssjefen
m/stab i begrepet «de kloke hoder».
ER OMORGANISERING
KOSTEFFEKTIVT ELLER
KUN ET KOSTNADS-SLUK?
Flytting av generalinspektøren for Hæren m/
stab til Bardufoss, og generalinspektøren for
Sjøforsvaret til Bergen, ble stipulert med et
investeringsbehov på 72 millioner kroner. Så
mente FD og innleide «forstå-seg-påere» at
flyttingen ville gi en årlig innsparing på 13
millioner kroner, knyttet til personellinnsparinger.
Fakta ble (ifølge McKinseys sluttrapport i 2015)
selvfølgelig noe helt annet. Hærstaben økte
med 34 årsverk, Sjøforsvarsstaben med 54
årsverk, Luftforsvarsstaben med 35 årsverk og
Forsvarsstaben med 182 årsverk (hvorav 38
årsverk skyldtes 38 personer overført fra FD/
FST/O), og FD økte med 56 (egentlig 94, for de
flyttet over FST/O til FST). Til sammen en økning
på 361 årsverk! På toppen av dette kom
totalkostnadene rundt nybygg av Hærens
ledelsesbygg på Bardufoss med nærmere 100
millioner kroner, samt kostnadene for flytting av
HV-stab til Elverum, INI-stab (nåværende Cyber)
til Lillehammer og Kystvakt til Sortland. Her
renner hundrevis av millioner ut. Sjekk
DET KOSTER Å STOKKE OM PÅ
LOKALISERING AV FORSVARETS
OPERATIVE LEDELSE!
Operasjonsrommet på FOH Reitan.
St.prp. nr 45 (2001-2002) foreslo Regjeringen
at forsvarskommandoene FKN og FKS skulle
legges ned, og at det innen 31. desember 2003,
skulle etableres et nasjonalt fellesoperativt
hovedkvarter (FOHK) på Jåttå, og landsdelskommando Nord (LDKN) til Reitan og landsdelskommando
Sør (LSKS) til Trondheim. Kostnad
– 1 milliard kroner. I St.prp. 42 (2003-2004),
anbefales LDKS nedlagt og LDKN på Reitan
lagt inn under FOHK på Jåttå som en krisestyringskommando.
I St.prp. nr 48 (2007-2008)
anbefales FOHK og LDKN sammenslått og lokalisert
til Reitan ved Bodø, og at Forsvarets
operative hovedkvarter opprettes der (FOH).
Kostnad stipulert til 452 millioner, men reell sum
ble over 800 millioner kroner, fortsatt løpende.
Den personellmessige belastningen er også
stor, men vanskelig å kostnadsberegne.
EN LANG REKKE BESLUTNINGER
OG KONTRABESLUTNINGER
TIL
EN HØY PRIS!
Sola flystasjon ble i St.prp. 45 (2000-2001)
besluttet å bli hovedbase for Forsvarets maritime
helikoptre, 334 skv (fregatt), 337 skv (Kystvakt),
samt fortsatt base for 330 skv redningshelikoptre.
Sola flystasjon med tilstøtende
sivil helikopter-aktivitet, skulle gi store synergier.
Kostnad 350.400 millioner kroner. Ikke mange
år etter kom St.prp. nr 48 (2007-2008), der det
ble besluttet å gjøre Bardufoss flystasjon til
hovedbase for Forsvarets helikoptre. Kostnad
350-400 millioner kroner. Investeringer i nybygg
rakk å komme opp i rundt 700 millioner kroner,
før beslutningen om å flytte 339 skvadronens
Bell helikoptre til Rygge, og etablere 334/337
skvadronens helikoptre på nybygd base på
Haakonsvern, til nærmere 300 millioner kroner.
Blant de litt større flytte- og omorganiseringsprosjektene
kan nevnes flytting av Mågerø med
LKVS til nærmere 300 millioner (da er Progsenteret
«glemt»).
Ørland Hovedflystasjon har blitt en utgiftsbombe
av dimensjoner. I 2012 vedtok Stortinget
å nedlegge daværende Bodø Hovedflystasjon
og videreføre Ørland Hovedflystasjon som enebase
for våre kampfly. Det ble da oppgitt en
kostnad på 5 milliarder kroner, inklusive etableringen
av QRA på Evenes. I 2014 er overskridelsene
allerede på 3-4 milliarder (allerede
nå dyrere enn om Bodø hadde blitt videreført!).
I 2016 måtte det over Stasbudsjettet bevilges
ytterligere 8,4 milliarder friske kroner, og kostnadene
rundt Ørland ble da oppe i 13,5 milliarder.
I april 2016 var totalsummen 18 milliarder
kroner, og senere i april finner man ut at man på
grunn av plasshensyn og støy, må kjøpe ut
Hårberg skole fra Ørland kommune, bygge nytt
forsynings-lager og nye boenheter, til sammen
nærmere 650 millioner til slutt.
I april 2017 innser Forsvarsdepartementet at
vi må ha sheltere til våre nye kampfly (og ikke
telt). Frem til alle våre F-35 er på plass, skal det
bygges 48 sheltere til en samlet sum på ca 9
milliarder kroner. Denne summen vil bli enda
høyere når fly-operative flater også skal på
plass. Her skal vi minne oss selv på at både
Bodø og Andøya allerede har denne typen
hangarer/sheltere.
Nå har totalsummen for Ørland Hovedflystasjon
kommet opp i svimlende 28 milliarder
kroner.
Sjef Luftforsvaret Tonje Skinnarland tar imot besøk på
Ørland av Vice Admiral Mathias W Winter Norsk F 35
i bakgrunnen. Foto Helge Hopen.
Skal vi tørre å spå noe om sluttsummen, så
skulle det ut ifra kostnads-kurven hittil, kunne se
ut til at Ørland Hovedflystasjon vil kunne koste
totalt nærmere 35-40 milliarder kroner innen
2025! Hva hadde totalsummen blitt om
Forsvarsdepartementet/Forsvaret hadde gått
for delt løsning Bodø/Ørland?
Værnes ble nedlagt som flystasjon og base
for Luftforsvaret i 2002 (St.prp. nr 45 2001-
2002). Flyskolen ble flyttet til Bardufoss og
rekruttskolen til KNM Harald Hårfagre på Madla.
Så gjenoppstår Værnes i 2018 som Luftforsvarets
Skolesenter med ledelse for alle fagskolene.
Luftforsvarets skolesenter på Kjevik besluttes
nedlagt. Investeringsbehovet på Værnes ble
beregnet til nærmere 300 millioner kroner.
Sluttsummen vites ikke i skrivende stund.
Andøya flystasjon er vedlagt nedlagt, og
maritim overvåking med nye P-8 Poseidon skal
legges til Evenes. Andøya er som kjent en
veletablert stor base for våre P-3 Orion
overvåkingsfly, og mye brukt av allierte maritime
overvåkingsfly. Flystasjonen har en mengde
sheltere over et stort baseområde, og har også
tverrgående rullebane som sikrer landing under
alle vindforhold. Andøya flystasjon var og er
også foreløpig tiltenkt en viktig rolle for støtte
til, og mottak av allierte støtte. En nedleggelse
står i grell kontrast til det som står i Prp. 151 –
Kampkraft og bærekraft):
«Luftforsvaret skal kraftsamles rundt baser
med stor operativ stridsverdi for egne og allierte
styrker, og med geografisk spredning som
muliggjør operasjoner i alle deler av landet. De
av Luftforsvarets baser som er forutsatt brukt i
krise og væpnede konflikter, skal utvikles med
økt sikring og beskyttelse».
Den operative betydningen av Andøya
flystasjon kom tydelig frem under tidenes
NATO-øvelse «Trident Juncture 2018». Viktige
forsyninger ble flydd inn til Andøya, og våre
allierte valgte Andøya flystasjon som beste base
for maritim overvåking!
Evenes
er nå valgt som base for QRAberedskapen
(F-35), og samtidig som ny base
for våre fremtidige fem nye maritime overvåkingsfly
av typen P-8 Poseidon. Evenes ble
som Luftforsvarets flystasjon redusert til mobstatus
i 1993, og ble lagt ned i 2004. Det var nok
flere grunner til det, både operativt og strategisk,
i og med at kald krig perioden var over.
Men kanskje også fordi Evenes blant flygerne
ble opplevd som uegnet, på grunn av nivåforskjellene fra sheltere til rullebane, noe som
førte til at våre jagerfly og transportfly risikerte å
skli sidelengs nedover mot rullebanen på
vinterstid. Innflygingsforholdene var også vanske-
lige i mørket og ved tett skydekke/snøvær, i
tillegg til at muligheten for å utvide de flyoperative
flatene er begrenset.
Nå skal Evenes gjenoppstå som «Fugl
Phøniks», og bli base for QRA (Quick Reaction
Allert) med F-35, samt for våre nye maritime
overvåkingsfly P-8 Poseidon. Det sies at dette
vil ha en kostnadsramme på rundt 5 milliarder
kroner. Men det ligger store utfordringer i
forhold til behovet for mye EBA, utvidelse av
flyoperative flater, nivåforskjeller i terrenget,
AVINOR og uenighet om bruk av type avisingsvæske
for F-35 og P-8 på vinterstid, sivil
flytrafikk og armerings-sikkerhet, samt sikkerhetsavstander
for oppbevaring sprengbart
materiale.
Hva vil alt dette koste til slutt? Blir det
et nytt Ørland i forhold til totalkostnader?
P 3 Orion i hangar på Andøya flystasjon og crew etter fullført oppdrag.
De personellmessige kostnader ønsker jeg
avslutningsvis å si noe om. Det er jo uttalt i en
rekke festtaler de siste årene at det er Forsvarets
viktigste ressurs. Det siste året har vært snakket
lite om dette. Lojale og dyktige soldater, befal
og offiserer, utfører alltid sine plikter og oppgaver
etter beste evne. Men etter de mange
personellmessige nedskjæringene, uten nødvendigvis
å redusere oppgaver og ambisjonsnivå,
er nå arbeidsbelastningen for enkelte
svært høy. Det opparbeides titusenvis av avspasseringstimer
totalt, timer som man rett og
slett ikke får tid til å avspasere. Ofte må disse
timene kompenseres/utbetales. Til sammen blir
dette mange årsverk.
Forsvarsbygg sine planer for Evenes.
Men det har også en kostnad for de det gjelder.
En kontinuerlig omstilling fører til usikkerhet
og frustrasjon over tid. Noen ganger kan
lange fraværsperioder fra familien og økende
frustrasjon føre til familiebrudd. Noen velger å
slutte i Forsvaret, noe som fører til et kompetansetap.
Bare i Luftforsvaret var dette så tidlig
som i 2014 i følge LST/P, beregnet til en kostnad
på 100 millioner. Og hvor mange årsverk har
ikke gått med til de mange ulike prosjektgrupper
og plangrupper i hele perioden? I kjølvannet av
en rekke nedleggelser og opprettelser av avdelinger,
kommer enorme flytteutgifter (for personellet).
For ikke å snakke om utgiften til pendling,
med fri forlegning og forpleining.
Konklusjonen
er dessverre at omorganiseringen
de siste årene har ført til at forsvarsbudsjettet
har blitt unødvendig tappet for milliarder.
Milliarder som kunne vært brukt på
operativ
virksomhet, og til å skape reell
kampkraft og reell forsvarsevne. Ingen av de
tidligere forslag fra Forsvarsdepartementet har
klart å løse Forsvarets kjerneproblem, nemlig
den doble ubalansen mellom politisk ambisjonsnivå
og bevilgninger for å nå dette, samt
ubalansen mellom investeringer og drift. Og når
det er svært vanskelig å se noen strategisk «rød
tråd» i beslutningene, går det ut over Forsvarets
troverdighet.
PS! Og nå har jeg ikke pirket på feilinvesteringer,
slik som 10 milliarder til bygging og drift av
kystfort i perioden 1990-2000, anskaffelsen
av
rakettsystemet MLRS på 2000-tallet til 1,5
milliarder (har stått på lager i snart 15 år), samt
bygging av ny messe og kaserne på Bolærne og
Mågerø få år før nedleggelse! Og slik kunne jeg
fortsatt.