OMSTILLINGS- OG TARIFFBREV 5/2021
Våre hovedtillitsvalgte med støtte av ATVer er i skrivende stund fullt opptatt med det lokale lønnsoppgjøret og det fører til noe begrenset tid til andre oppgaver. På samme tid opplever vi at Forsvaret gradvis
tar hverdagen tilbake etter at pandemien er på vei ned. Mange utredninger og høringer, to særavtaler i
Forsvaret er sagt opp til reforhandling og dokumenthiarkiet i Forsvaret er under utvikling, men det går
sakte. Hovedavtalen er prolongert til 31.desember 2022 og YS Stat har gjennomført sin plankonferanse.
Av Forhandlingsutvalget i BFO
YS STAT PLANKONFERANSE 2021
BFO deltok på YS-S sin plankonferanse på Svalbard / Longyearbyen
19. – 22. september. Det er sektorstyret (hovedsammenslutningsstyret)
som gjennomfører plankonferansen, en konferanse som både faglig
og opplevelsesmessig var meget vellykket, sier nestleder i BFO Rune
Rudberg til Offisersbladet.
Viktige temaer som ble diskutert var reforhandling av Hovedavtalen i
Staten og krav inn mot forhandlingene, (i ettertid har man blitt enige om
å prolongere Hovedavtalen til 31.desember 2022).
En av de viktigste sakene var forberedelser til Hovedtariffoppgjøret i
staten 2022, her-under fokus- og
satsningsområder. Videre ble kompetansehevende
tiltak drøftet (se sak
under gule sider) og synlighet av YS
Stat. Gode diskusjoner, og konkrete
beslutninger preget møtet. Kort og
godt sagt, en flott konferanse, avslutter
Rune Rudberg.
HOVEDAVTALEN ER PROLONGERT
Hovedavtalen i Staten er prolongert frem til 31.desember 2022, da
man ønsker å forhandle denne tariffavtalen med ny regjering. BFO sa
opp tilpasningsavtalen til reforhandling, for lang tid siden, men
partene ble enige om å vente til ny Hovedavtale forelå.
Når Hovedavtalen nå er prolongert, vil BFO, sammen med de andre
organisasjonene, ta initiativet til at vi går gjennom tilpasningsavtalen og
eventuelle foreslår endringer ifh til slik vi opplever
at denne fungerer i dag og basert på erfaringene
fra nærmere 18 mnd på digitale plattformer.
Hovedavtalen er utledet av arbeidsmiljøloven,
som tariffavtale, og skal gi arbeidstakerne - gjennom
de tillitsvalgte, reell medvirkning og medbestemmelse.
Mange opplever at det ikke er mulig
pga. for mange saker, saker som går over lang tid,
treg behandling av saker som fremmes til neste
nivå og for dårlig tid. Dette skaper en krevende
arbeidssituasjon for mange tillitsvalgte.
FORSVARSSJEFEN ØNSKER RASKE LØSNINGER
Forsvarssjefen er kjent for raske beslutninger og BFO synes dette er
bra, gitt at beslutningen er basert på reel medbestemmelse og
medvirkning etter HATA og AML. FSJen har pålagt alle nivå i Forsvaret
å involvere og inkludere tillitsvalgte og verneombud i samsvar med
HATA og AML gjennom et konkret pålegg i FSJens plan. Noen ganger
går det for fort og gnisninger oppstår og da møtes vi og finner
konstruktive løsninger. BFO mener raske beslutninger krever mer og
tidligere involvering både av tillitsvalgte og i gitte situasjoner
verneombud og AMU, for å unngå tidspress frem mot tidspunktet der
endelig beslutninger skal fattes.
GRADSNIVÅ FOR LAGFØRERE
Prosessen rundt gradfastsetting av lagførere for hele forsvaret har vært
for dårlig. Noen lagførere er tilsatt som OR 5, i kraft av sin funksjon,
andre som OR 4. Gradsnivået har vært diskusjonstema helt siden man
bestemte seg for å etablere lagførerutdannelsen. Forsvarets høyskole
(FHS) er ansvarlig for befalsutdannelsen, mens lagførerutdannelse i
hovedsak tillagt den enkelte DIF.
Partene er i dialog for å sikre at medbestemmelsen ivaretas, på samme
tid er Forsvars-sjefens standpunkt kjent. Forsvarsstaben skal ha honnør for
å ta tak i saken da arbeids-takerorganisasjonene sa ifra. Partene er enige
om å utarbeide en felles informasjonsstrategi.
En annen utfordring er at da DIFene fikk dette ansvaret, fulgte det ikke
økonomi med, og det er åpenbart at dette påvirker DIFenes driftssituasjon.
Dette er et eksempel på at DIFene tilføres oppgaver, uten samtidig
å få ressurser. For Hæren alene utgjør dette rundt 50 mill kr i året. Man
kan jo spørre seg om innsparingen på kr 565 mill som følge av utdanningsreformen
er reell, da mye av utdanningskostnadene ble overført fra
FHS til DIFene uten budsjettmessig tildeling.
ARBEIDSTIDSBRUDD I FORSVARET GÅR NED
FPVS har god kontroll på utviklingen av brudd på vernebestemmelsene.
Det har siden pandemien startet vært en betydelig nedgang
i antall brudd. Trenden har vært nedadgående helt siden 1.Jan 2020.
De fleste brudd er knyttet til daglig hviletid, daglig alminnelig
arbeidstid og ukentlig hviletid.
Resultatene i 1. og 2. kvartal 2021 er lavere enn tilsvarende kvartal
i 2020. Tiltakene i DIF er hovedsakelig rettet mot bedre planlegging,
bedre kompetanse og oppfølging av avtaler om utvidelser/reduksjon av
vernegrenser. Det er å håpe at denne trenden fortsetter.
Nå vil vi, når vi tar tilbake hverdagen, kanskje se en økning, men vi skal
ikke glemme at Forsvaret har løst sine oppgaver gjennom hele pandemien.
BESTEMMELSER FOR RUSFOREBYGGENDE ARBEID
Revidert utgave av bestemmelser for rusforebyggende arbeid med
veiledning er behandlet mellom partene, først som informasjon til
partene i HATA og FHVO, deretter en innspills-runde, før hele
dokumentet med vedlegg ble behandlet i Forsvarssjefens
rusmiddelutvalg (her er ATO representert med en tillitsvalgt). Saken
ble fremmet FHAMU 29. september i år og erstatter tidligere utgave.
De viktigste endringene er:
-
Nytt pkt 2.6 om tillitsvalgt i veiledningen for Forsvarets rusforebyggende
arbeid. «Tillitsvalgte har som oppgave å fremme et godt arbeidsmiljø
og medvirke til at intensjonene i policyen ivaretas og at lederne reagerer
i henhold til vedtatt policy. Samtidig skal de se til at den berørte
arbeidstaker sikres bistand og saklig oppfølging. Forutsatt at arbeidstakeren
ønsker det, anbefales det at tillitsvalgt er til stede under samtaler
forbundet med advarsler»
-
Revidert pkt 1.4.1 Generelt om varsel i prosedyre ved oppdaget ruspåvirkning. Her presiseres det at ved misbruk av narkotika eller doping, benyttes trinnene ved andre gangs advarsel, også ved første gangs advarsel, jfr pkt 1.4.1
-
Nærmere om individuell avtale om oppfølging i prosedyre ved oppdaget ruspåvirkning.
-
Anbefalt nytt rusprinsipp
BFO håper arbeidsgiver avsetter økonomiske midler til behandlingsopplegg, for de som har behov for dette.
PROSEDYRE FOR VARSLING I FORSVARET
Forsvarssjefens internrevisjon (FSJ IR) har i samarbeid med FST J-1,
som arbeidsgiver, utviklet en prosedyre for varsling i Forsvaret.
Prosedyren skal gjelde for behandling av varslingssaker i alle
kategorier, og sikre en enhetlig, forsvarlig og tillitsvekkende
behandling av varsler i Forsvaret. Videre vil prosedyren ivareta krav i
arbeidsmiljøloven og retningslinjer for varsling i Forsvarssektoren.
BFO håper ny prosedyre behandler alle saker likt, vi opplever at arbeidsmiljørelaterte
saker, herunder trakassering og mobbing, har en betydelig
høyere terskel for reaksjon, enn eks MOST-saker.
ENKELTE BLE IKKE VURDERT AV RKV-RÅDET
Det ble gjennomført realkompetanseråd (RKV-råd) i uke 47/20 og
17/21. Av ulike årsaker er enkelte falt ut av listen over personell, som
skulle vært realkompetansevurdert. Det er en kjent sak at de militære
organisasjonene står i en tvist med arbeidsgiver mht til
tvangskonvertering og ønsker ikke å behandle nye saker før situasjonen
rundt tvisten er endelig avklart.
I samråd med BFOs advokatfirma, vil ikke rene uteglemmelser påvirke
utfallet av en evt tvisteløsning og BFO ga derfor tilbakemelding til arbeidsgiver
24.september, at de som er falt ut av listen kan RKV-vurderes
på lik linje som skjedde i rådene beskrevet ovenfor. Dette gjelder et fåtall
personer og det ville ikke være rettferdig å la disse vente. Det kan godt
være at den enkelte konverterer etter medarbeidersamtale, men det er
noe vedkommende selv avgjør.
RE-KONVERTERING TIL TIDLIGERE GRAD I OF-SØYLA
Enkelte som konverterte til OR i aldersgruppen 1964 til 1969, ønsker å
re-konvertere til OF-søyla. Basert på tidligere drøftinger er arbeidsgiver
positivt til dette. Her er det snakk om å re-konvertere til den
graden de hadde tidligere, uavhengig om man har fått opprykk i
OR-søyla. Når det gjelder forholdet rundt lønn, ble partene enige om
at personlig lønn videreføres. FPVS informeres om standpunktet, slik
at innkomne saker kan ferdigbehandles snares mulig.
LOKALE LØNNSFORHANDLINGER 2021
BFO og de øvrige sentrale parter i Forsvaret kom til enighet i den sentrale delen av de lokale forhandlingene den 9 sept.
Resultatet ble som følger:
- 161 millioner delegert videre til forhandlinger i DIF
- Etablert avtale om særskilt sikringsbestemmelse for militært personell på beordringssystemet
- Kronetillegg som følge av 2019 oppgjøret utjevnet til hele lønnstrinn
Partene er enige om å følge opp utestående arbeid knyttet til:
- Forsvarets lønnspolitikk
- Arbeidsgruppe sikringslønn herunder etablere prosesser for å se på konsekvenser av ny militær ordning, KKT og gradsreduksjon.
- Arbeidsgruppe resirkulerte midler
- Godskrivningsregler for militært personell knyttet til LP 05.100 (OF) og 05.101 (OR)
- Bruk av LP 05.128 internasjonale operasjoner
Resultatet fra de lokale forhandlingene kommer i tillegg til oppgjøret sentralt pr. 1. mai, der alle fikk minimum 7300 kroner.
BFO om resultatet
BFO er godt fornøyd med resultatet, som gir gode muligheter for
videre lønnsutvikling for våre medlemmer i den enkelte DIF. I tillegg er
alle kronetillegg fra 2019, nå utjevnet til hele lønnstrinn. Dette
innebærer blant annet en bedre uttelling ved sentrale avsetninger i
kommende lønnsoppgjør i Staten.
Mange av våre medlemmer allerede har blitt tilgodesett gjennom
oppjustering til hele lønnstrinn. BFOs Hovedtillitsvalgte i den enkelte DIF
vil i de pågående forhandlingene ha dette med seg og vurdere krav ifh til
medlemmer, som så langt ikke har fått noe i den sentrale delen av oppgjøret.
Hva med personell på beordringssystemet
Forsvarets beordrings- og disponeringssystem skapte et behov for å
sikre BFOs medlemmer lønnsmessig mot lønnsnedgang og tap av lokal
lønn, ifm. lokale forhandlinger. BFO har i flere år krevd en sentral
avtale, som sikrer lønnsmessig forutsigbarhet for våre medlemmer på
beordringssystemet. BFO fikk med seg partene på en avtale om en
særskilt sikringsbestemmelse for personell på beordringssystemet.
- Dette burde vært på plass for lenge
siden, uttaler Leder BFO Jens B. Jahren,
og sier videre at han er godt fornøyd med
at vi nå har sikret alt militært personell
på beordringssystemet mot nedgang
i grunnlønn ved skifte av stilling, både
internt i den enkelte DIF og mellom den
enkelte DIF i Forsvaret.
NYTT LØNNSPROSJEKT
BFO og øvrige ATO i sektoren er nå del av et nytt lønns- og
insentivprosjekt i regi av FD.
Prosjektet skal i første omgang gjennomføre en prosess med
datainnhenting innen relevante lønns- og insentiv tema, primært for å
avdekke de største problemene og utfordringene innen de samme
områdene.
Slik BFO ser det har lønn og insentiver de siste årene vært belastende
begrep, som for mange i stor grad har vært forbundet med bortfall av
insentiver, og et generelt redusert lønnsnivå, blant annet som følge av
OMT. BFO har derfor store forventninger til prosjektets videre arbeid, der
vårt hovedfokus vil være å ivareta våre medlemmer på best mulig måte,
og dermed bygge oppunder målsettingen om økt stå tid, bedre trivsel og
mindre misnøye.
For å få til dette må det til en betydelig styrking av vilkårene innenfor
både lønn og insentiver.
SÆRAVTALE OM MERUTGIFTSDEKNING, ULEMPEOG RISIKOKOMPENSASJON
Denne særavtalen omfatter regler som sier at der forsvaret påfører den
enkelte ansatte merutgifter, ulempe og risiko utover det man kan
forvente, søker partene å kompensere på en økonomisk og
hensiktsmessig måte, som styrker operativ evne. Forsvaret er i en
særstilling i samfunnet etter at man gjeninnførte beordringssystemet i
2015. Mange endrer tjenestested flere ganger i karrieren, ansatte
opplever ulemper og belastninger med hyppig og/eller lengre fravær
fra hjemmet som følge av tjenesteoppdrag i inn og utland. I tillegg
medfører tjeneste i Forsvaret enn risiko utover det som kan forventes.
Et befal i forsvaret er tilsatt i grad og forsvarsgren, arbeidsplassen er
derfor i inn- og utland.
Partene har allerede gjennomført flere arbeidsmøter før oppstart av
forhandlingene av særavtalen.
SÆRAVTALE FOR INTERNASJONALE OPERASJONER (INTOPS-AVTALEN)
Denne avtalen gjelder for personell som er beordret til tjeneste i
internasjonale operasjoner. I denne avtalen finner man regler om:
arbeidstid i Norge, kost og losji, hjemreiser, maritime styrkebidrag,
misjonstillegg, erfaringstillegg, familietillegg, utenlandstillegg osv.
I tvilstilfeller som forhold rundt internasjonale humanitære krise- og
hjelpeoppdrag og ordinære
tjenesteoppdrag, så skal
avtalepartene drøfte om avtalen
skal nyttes.
Avtalen nærmer seg utløpstid
og BFO har sagt opp avtalen til
reforhandling pr 31.desember
2021.
SÆRAVTALE OM TILLEGG, YTELSER OG GODTGJØRELSER FORPERSONELL
SOM TJENESTEGJØR VED STASJONER, NATO-STAB OG
ANDRE ENHETER I UTLANDET (NATO AVTALEN)
Avtalen omfatter militært og sivilt personell lønnet og utsendt av
Forsvarsdepartementet og underliggende etater for
tjenestegjøring ved norske diplomatiske stasjoner eller NATOstaber
og andre militære enheter og avdelinger i utlandet. Avtalen
gjelder tillegg (eks: utenlandstillegg, velferdsreiser, risiko, øving
mm), ytelser (eks: tiltredelsesforskudd, barnehage, ferie og helse
mm) og godtgjøringer (eks: stedfortredergodtgjøring, boligskatt
kompensasjon mm).
Avtalen utløper 31.desember 2021 og BFO har derfor sagt opp
avtalen til reforhandling pr 31.desember 2021.
LØNNSSAMTALER – HOVEDTARIFFAVTALEN 2.5.5 (3)
Vi får stadige tilbakemeldinger om manglende oppfølging av den
retten våre medlemmer har til lønnssamtale innen 12 mnd. etter
skifte av stilling. I mange sammenhenger skyldes dette både
manglende kunnskap hos arbeidsgiver og en presset
arbeidssituasjon med hensyn til å få prioritert dette i en hektisk
arbeidshverdag.
BFO oppfordrer alle våre medlemmer som har fått ny stilling å
kreve en lønnssamtale i god tid før det har gått 12 mnd. I tilfeller der
dette ikke går i orden oppfordres den enkelte til å ta kontakt med sin
nærmeste tillitsvalgte.
Ha en fin høst – ta vare på hverandre – vi er best sammen!