HØRINGSSVAR FRA UNIO, LO OG YS
Samordnet høringssvar til Arbeids- og sosialdepartementet (ASD) om
bortfall av fratredelsesplikten. BFO sine innspill er innarbeidet i høringssvaret.
Her er kort oppsummert hovedpunktene i høringssvaret på det
som berører oss i stort:
- Organisasjonene vil påpeke at å fjerne plikten til å fratre, er det samme
som at særaldersgrensene fjernes.
- Pensjonsavtalen av 3. mars 2018 mellom ASD og partene, slår fast at
det fortsatt vil være behov for særaldersgrenser i offentlig sektor.
- ASD har hevdet i forhandlingene at bare er de som har fratredelsesplikt
som skal få en særlig kompensasjon. Med høringsforslaget tar man bort
denne plikten.
- Høringsforslaget legges fram uten et godt faktagrunnlag for beslutningen.
- Høringsforslaget oppfattes som et forsøk på å omgå en forhandlingsløsning.
Regjeringen bruker lovendringsforslag for å styrke sin forhandlingsposisjon.
- Høringsforslaget baseres i stor grad på politiske mål og antakelser, ikke
forskning og kunnskap.
- En fjerning av fratredelsesplikten vil fremtvinge individuelle vurderinger
av den enkeltes arbeidsevne og dermed flere uverdige avslutninger av
yrkesliv.
- Liten omtale av hvilke utfordringer og muligheter arbeidsgiverne har for
å tilrettelegge for eldre arbeidstakere.
- Særaldersgrensen for, politi, prehospitale tjenester og brann- og redningstjenesten
er hjemlet i lov om særaldersgrenser § 2 bokstav b). For
disse gruppene betyr det at det er fastsatt en lavere aldersgrense av
hensyn til samfunnets sikkerhet. Arbeidet stiller spesielle krav til fysiske
eller psykiske egenskaper. Å fjerne plikten til å fratre strider mot formålet
med paragrafen - hensynet til publikums sikkerhet- fordi det er plikten
til å fratre som gir samfunnet beskyttelsen, ikke muligheten til å fratre.
Det samme gjelder Forsvaret, se nedenfor.
- Behovet særaldersgruppene har for å kompensere for levealdersjusteringen
ved å jobbe lengre fremheves. Dette skaper rekkefølgeproblemer
(høna eller egget).
- På sikt vil et forslag om økt valgfrihet som høringsforslaget innebærer,
endre særaldersgrensene fra å være en plikt til å gå av - til en opplevd
plikt til å fortsette. Og uten at dette er vurdert i en større sammenheng
verken for arbeidstakere med særaldersgrense eller for de tjenestene
disse gruppene representerer for samfunnet.
Forsvaret er unntatt høringen
- Høringsnotatet unntar forslag til endringer i retten til å jobbe ut over
aldersgrensen i forsvarssektoren. Dette begrunnes med regjeringens
langtidsplan for forsvarssektoren der det sies at særaldersgrensene skal
endres, samt planlagt helhetlig gjennomgang av de overordnede
rammene for militært tilsatte.
- Forsvarets aldersgrense er regulert i Forsvarsloven. Særaldersgrensen
er i stor grad definert ut fra aldersgrenselovens regel om stillingen stiller
spesielle krav til fysiske eller psykiske egenskaper (beskrevet ovenfor –
BFO merk).
- Bortfall av plikten til å fratre uten virksomhetens vurdering av den
enkelte stilling, kan gi betydelige samfunnsmessige konsekvenser ved
at Forsvaret i framtiden vil ha en alderssammensetning, en fysisk og
medisinsk standard som vil kunne redusere Forsvarets operative evne.
- Forsvarsdepartementets egne undersøkelser viser at ca. 50 % av
personellet ved fylte 59 år ikke lenger er fysisk eller helsemessig skikket til deltakelse i internasjonale operasjoner. Bortfall av plikten til å fratre,
vil derfor kunne innvirke negativt på Forsvarets operative evne og
derved kunne rokke ved Forsvarets samfunnsoppdrag.
BFOs merknad
BFO er mer opptatt av et akseptabelt pensjonsnivå fremfor hvor lenge
man kan eller må jobbe. Å kompensere for levealdersjusteringen er vel å
lure folk. Her snakker vi om tjenestepensjon og det eneste man oppnår
foruten full lønn er at delingstallet blir mindre for hvert år du blir eldre.
Det neste er at du opparbeider deg pensjon i NAV, noe som lå som en
garanti i gammel ordning, nå blir pensjonsbeholdningen samordnet med
oppsatt pensjon opptjent til og med 31/12-2019, så blir resten av
pensjonsbeholdningen delt med et delingstall.
BFO tror Forsvaret skal få utfordringer mht å finne tilstrekkelig antall
stillinger for de som velger å fortsette. Forsvaret har allerede i dag
anledning til å forlenge tjenesten utover aldersgrensen med ett og ett år
begrenset til 5, men det er en svært restriktiv bruk. Hva nå, om det blir
opp til den enkelte?
MEDIENE ER EKSPERTER PÅ Å SKREMME FOLK
Hvem har ikke sett de store skrifttypene; Ikke gå i pensjonsfella, Sånn får du bedre pensjon, NAV holder tilbake viktig info om pensjon osv.
Vi lar oss også lure, og blir irritert hver gang vi må erkjenne at media har
oppnådd hensikten – vi kjøpte en avis - fordi du er redd for å tape i
pensjon. Med unntak av den lovpålagte underregulering av pensjoner
som tas ut på 0.75 % og faren ved å ta ut fleksibel alderspensjon, så vil du
i god tid bli varslet dersom noe skjer med din pensjon via brev fra NAV.
Den siste artikkelen i Dagbladet omhandlet nettopp fleksibel alderspensjon.
Den pensjonsbeholdningen du har på uttakstidspunktet levealdersjusteres
med delingstallet på uttakstidspunktet (høyere desto yngre
du er). Den fleksible alderspensjonen vil du ha resten av livet, kun regulert
for trygdeoppgjør minus 9,75 %.
Ved fylte 67 år, skal pensjonene samordnes, dvs sum NAV og SPK skal
være 66 %. SPK regner som om du ikke har tatt ut fleksibel alderspensjon.
Differansen som kan være opp til 100 000 +- pr år er livsvarig. Så har du
30 000.- i pensjon fra SPK, tar ut fleksibel alderspensjon på kr 20 000.-
(som levealdersjustert på uttakstidspunktet), hadde du ventet til du fylte
67 år ville denne vært på 28 000.-
Dvs i 5 år har du kr 50 000.- pr mnd. Ved fylte 67 år blir pensjonene
samordnet og litt forenklet går du fra kr 50 000.- pr mnd til kr 22 000.- pr
mnd. Ta kontakt med BFO om du er usikker på dette – kan koste deg dyrt!
TRYGDEOPPGJØRET
Trygdedrøftingene som ble utsatt som følge av koronapandemien, er gjennomført.
Grunnbeløpet i folketrygden øker med 1,5 prosent fra 99 858
kroner til 101 351 fra 1. mai 2020. Til grunn for reguleringen ligger en
lønnsvekst på 1,7 prosent, det samme som i lønnsoppgjøret i front-faget.
– Pensjonene følger lønnsutviklingen i samfunnet i gode og mindre
gode tider. I en utfordrende tid, hvor en viser moderasjon i lønnsoppgjøret,
vil også pensjonistene bli påvirket. Pensjonistene får en årlig økning i pensjonen
på 1,2 prosent.
Alderspensjon under opptjening, uføretrygd og andre ytelser som er
regulert gjennom grunnbeløpet får en inntektsøkning på 1,50 prosent fra
1. mai, mens årlig økning blir 2,01 prosent.
Alderspensjon under utbetaling får en økning i pensjonen på 0,74 prosent
fra 1. mai, mens årlig økning blir på 1,2 prosent. Neste år forventer regjeringen
en reallønnsnedgang på 1.3 % Da kommer pensjonistene til å tape enda mer, om ikke tiltak iverksettes – eks sier at lønnsveksten beregnes til
aldri å bli under 0.75 %
Eks:
En pensjonist født i 1958 begynte å jobbe i 1976 (første lønn), han hadde
et sluttpoengtall (summen av de 20 beste inntektsårene delt på 20) på 5.0
Han har 15 år med lønn før 1992 og 28 år etter 1991. Han har vært pensjonist
i 2 år. Han er gift, men har ingen barn under 18 år. Siste års G-beløp
er kr 99858.- nytt G-beløp er kr 101 351.- Hvordan beregnes pensjonsøkningen
fra 2019 til 2020?
99 858.- x 5.0 x 15/40 x 45* % = kr 84 255.- pluss 99 858.- x 5.0 x
25**/40 x 42* % = 131 064.- I tillegg kommer grunnpensjon på 1 G (minus
10 % om man er gift/samboende), dvs at han har krav på 99 858.- x
90/100 = kr 89872.- Totalt får han kr 305 191.- Han er født i 1958, så han
slipper unna levealdersjusteringen.
Med nytt grunnbeløp blir regnestykke nøyaktig som over med man bytte
kr 99 858.- med kr 101 351.- Han vil da ha en folketrygdpensjon på kr
309 754.- dvs en økning på kr 4 563.- Denne summen skal levealdersjusteres.
Som pensjonist før fylte 67 år har han pensjon fra SPK – pensjonsgrunnlag
kr 506 755.- vil pensjonen øke med 0.74 % dvs kr 3750.
Differansen mellom kr 4563.- og 3750.- tilfaller statskassen, som følge
av at det er summen av NAV og SPK som gir 66 % pensjon. Urettferdig,
feil osv. Vi vet ikke, vi har sjekket og sjekket men får ikke et konkret svar.
TILBAKEMELDING FRA FØRNØYDE MEDLEMMER ER ALLTID HYGGELIG
Av Per-Ronny Johansen
Jeg tok kontakt med BFO for å få kvalitetssikret utregningene
fra SPK ift hva min særalderspensjon på
60 år ville bli, samordnet med pensjon fra en annen
offentlig pensjonskasse.
Det har fra SPK side vært den del forskjellige svar
ift hvilken saksbehandler en har hatt kontakt med.
Erfaringen er dessverre også at noen av dem har jeg
oppfattet som veldig bastante i svarene, sånn er det
bare. De siste utregningene som jeg mottok, var
etter regler som jeg selv var nødt til å vise til.
Min erfaring fra BFO sin håndtering er at jeg fikk en rask behandling/
hjelp og gode vurderinger på problemstillingen. Dette gjør at en føler
seg tryggere på beslutningen og de økonomiske konsekvensene av å gå
av på særalderspensjon ved fylte 60 år når en fortsatt er i jobb i annen
stilling utenfor Forsvaret. Saksbehandlere tar også kontakt etter arbeidstid
hvis de ikke har vært tilgjengelig på dagtid.
Jeg har vært i samtaler med andre pensjonsrådgivere som har dette
som profesjon, men svarene har vært noe diffuse, manglende oppfølging
etc.
Jeg har også stilt spørsmål til andre aktører i Forsvaret, men en treffer
sjelden en på telefon som kan svare. Svaret er at en må sende en mail med
spørsmålene så vil jeg få kontakt med riktig enhet. Men dette blir borte i
saksmengden, en blir kun en brikke i systemet, purringer etc. Fra BFO har
jeg fått rask respons selv om de har hatt behov for å diskutere internt i
organisasjonen.
I neste utgave tar vi for oss hva som skjer dersom du blir syk og må over
på uførepensjon, herunder hva som skjer frem til fylte 67 år. Frem til da, ta
vare på deg selv og hverandre.