OFFISERSBLADET Organ for Befalets Fellesorganisasjon
BFO:
Postboks 501 Sentrum
0105 Oslo
Telefon 23 10 02 20
E-post: post@bfo.no
Internett: www.bfo.no
Offisersbladets tilsynskomité:
Ris og ros, og eventuelle tips om
utgavene kan sendes til
tilsynskomiteen@bfo.no og
oyvind.olsen@bfo.no
Utgiver:
Dag Stutlien, leder BFO
Ansvarlig Redaktør:
Øyvind Førland Olsen
Redaksjon og abonnementsavdeling:
Se adresse for BFO
E-post: Offisersbladet@bfo.no
Tlf. abonnementsavdeling: 23 10 02 20
E-post: mona.audne@bfo.no
Tilsluttet Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund-Stat
ANNONSESALG:
E-post: offisersbladet@bfo.no
Mobil: 480 91 607
GRAFISK PRODUKSJON:
Design: PITBOX AS post@pitbox.no
Trykk: Ålgård Offset
BILDER:
Hvis ikke annet er oppgitt, er bildene tatt av Forsvaret.

FORSIDE:
Her ser vi et amerikansk Seahawk som
landet om bord KNM Roald Amundsen i
november 2024.
Foto Johannes Bærhaugen/Forsvaret
REDAKSJONEN AVSLUTTET:
28. november 2024
(Bekreftet opplag 2. halvår 2022 - 10.500)
Utgivelsesplan 2025:
NUMMER | MATR.FRIST | UTGIVELSE |
---|---|---|
Nr 1, mars | 3. mars | 21. mars |
FØLG BFO PÅ:

Denne gangen må det gå

Og for hver time NH90 var i luften, ble det en fryktelig høy prislapp –
opp til 600.000 kroner per time.
NH90 er et eksempel på en materiellinvestering som kom skjevt ut fra starten. Det var ikke bare
leverandøren som bar ansvaret for at helikopteret aldri leverte det Forsvaret håpet på. Det har
Riksrevisjonen tidligere påpekt, og det er også en erkjennelse i Forsvaret og resten av
forsvarssektoren.
Nå er det tid for å se framover, noe Offisersbladet har gjort i denne utgaven. Å lære av historien
med NH90 er imidlertid helt nødvendig for at det skal gå bedre denne gangen.
Derfor har vi vært på besøk i Danmark der drøyt 20 nordmenn forbereder ankomsten av
Seahawk som er forventet å komme til Bardufoss i 2026. Regjeringen har besluttet at Seahawk
skal gjøre jobben NH90 ikke var i stand til på vegne av Kystvakten. Viser anskaffelsen av den
velprøvde Sikorsky-maskinen og den senere innfasingen seg å være en suksess, kan det være
aktuelt å kjøpe flere enn de seks som ligger i bestilling.
Ifølge sjefen for det norske bidraget i Danmark oberstløytnant, Kjetil Bjørkum, er det mulig å
spare inn måneder eller kanskje år på innfasingen av flymaskinen som følge av det norskdanske
samarbeidet. Likevel retter personellet i Danmark en advarende pekefinger mot dem
som måtte tro at Seahawk blir langt mindre krevende å drifte og vedlikeholde enn NH90.
«De fleste helikoptre krever forholdsvis mye vedlikehold, også Seahawk, men vi har kontroll på
mengden vedlikehold som er nødvendig på Seahawk og kan lage systemer for å ivareta dette»,
sier Bjørkum til Offisersbladet.
Uttalelsen til den norske sjefen ved den danske basen Karup, får støtte blant teknikere og
avionikere som har brukt måneder og år på å gjøre seg kjent med Seahawk. Ikke bare ligger
mer enn 12 milliarder kroner i potten ved anskaffelsen av Seahawk: Forsvarets evne til å
overvåke og bistå Kystvakten fra luften er også i vektskålen.
Det handler om forsvarsevne.
«Det kommer til å kreve folk dette også, og vi kan ikke ha noe færre folk enn det vi hadde på
NH90 – det vil ikke gå», sier en av de norske teknikerne Offisersbladet har snakket med i denne
utgaven.
Personellet Offisersbladet har møtt i Danmark ber innstendig at rammefaktorene for å drifte
Seahawk er til stede i årene framover.
For en mer enn plattformfeil, er kanskje historien om NH90 i Forsvaret først og fremst en
fortelling om systemsvikt i flere ledd.
Det kan ikke gjenta seg.