MISSILTRUSSELEN
Men før jeg går løs på disse problemstillingene så må det klargjøres en del
begreper. Hva er egentlig et “missil” og hva er et ”missilforsvar”? Og kan vi
i det hele tatt forsvare oss mot langtrekkende missiler med og uten
presisjonsstyring og med og uten atomstridshoder? Og hvordan passer
disse begrepene inn i gjeldende militære doktriner? Og er det så enkelt at
missiler og missilforsvar bare er gjenstand for fagmilitære vurderinger, eller
er det andre hensyn, politiske, etiske, folkerettslige som også er med å
påvirker oppfatningene?
Et missil er i henhold til Wikipedia: «....et selvdrevet, styrbart, eksplosivt
prosjektil som blir brukt som våpen mot et mål.”
Missiler kan benyttes mot mål både på bakken, havoverflaten og i luften.”
Missilforsvar” blir følgelig ”forsvar mot missiler”. (Begrepet “rakett” som i
medier og dagligtale ofte brukes som synonym til “missil” er egentlig pr.
definisjon et eksplosivt prosjektil som IKKE er styrbart.)
Et eksempel på en ICBM er det amerikanske Minuteman III som er en
del av den kjernefysiske avskrekkingen, den såkalte “triaden”, dvs
interkontinentale missiler med atomstridshoder som enten avfyres fra
bakken, fra bombefly i luften, eller fra u-båter. Dette er en del av
Mutually Assured Destruction (MAD)-doktrinen der poenget er å hele
tiden bevare en “second strike capability” slik at man kan slå tilbake fra
et annet medium dersom for eksempel de bakkebaserte missilene slås ut
i et forkjøpsangrep. En utvikling som bekymrer mange, er imidlertid at
flere av de ballistiske missilene i dag også kan utstyres med
konvensjonelle presisjonsstridshoder og dermed kompliseres deteksjon
og identifisering av hva som er et kjernefysisk angrep.
Kryssermissilene er en annen type missil som
flyr lavt og relativt sakte. De har liten
radarsignatur og er derfor vanskelig oppdage på
radar. Amerikanske Tomahawk er et eksempel på
et slikt kryssermissil.
I den senere tid er det også utviklet såkalte
hypersoniske missiler. Dette er missiler utstyrt
med Supersonic Combustion RAMJET
(SCRAMJET) motorer som muliggjør hastigheter
mellom Mach 5-Mach 10 (noen ugraderte kilder
nevner hastigheter helt opp mot Mach 20). Dette krever design og
materialer som tåler høye temperaturer. Disse missilene kan fly i høyder
opp til 100.000 fot, eller skytes opp med raketter fra bakken opp til
høyder i grenselandet mellom jordatmosfæren og verdensrommet.
Missilene kan også manøvrere. Det regnes i dag for å være svært
vanskelig, for ikke å si umulig, å forsvare seg mot denne nye
våpentypen. Men, det er antagelig bare inntil ny teknologi er utviklet for
å kunne detektere og bekjempe også denne type missiler. Det kommer i
så fall til å bli kostbart og vil sannsynligvis kreve utplassering av sensorer
i verdensrommet.
De store nasjonene, USA, Russland og Kina, har arsenaler med alle de
her nevnte missiltypene, enten operative i tjeneste, eller under utvikling
og innføring.
Russerne har i dag et bredt spekter av både ballistiske missiler og
kryssermissiler til disposisjon, både med atomstridshoder og
konvensjonelle stridshoder. Et eksempel på det første er Iskander, et
TBM med ca. 500km rekkevidde og en presisjon målt i meter. Et
eksempel på det andre er Kalibr, et fartøybasert kryssermissil med en
rekkevidde på 2500km og stor presisjon. I åpne kilder har det også i den
senere tid kommet frem informasjon om et nytt atomdrevet kryssermissil
kalt Burevestnik (Stormfugl) og et nytt hypersonisk missil med navnet
Kinzjal som skal kunne nå hastigheter på Mach 10.
Med Iskander utgruppert i Kaliningrad dekker russerne store deler av
Østersjøen og Baltikum og med tilsvarende utgruppering på Kola halvøya dekker de store deler av Finnmark uten å måtte krysse grensen
til Norge.
Russerne har demonstrert i praksis sin evne til å benytte langtrekkende
presisjonsvåpen i Syria-konflikten der de har fått testet ut bruk av langtrekkende
missiler både fra fly, overflatefartøyer og u-båter. De beskyldes
også for i de senere år å ha utplassert SSC-8 Novator missiler på russisk
territorium som kan nå mål i hele Europa med svært kort varslingstid.
SSC-8 er et kryssermissil som vestlig etterretning anslår til å ha en rekkevidde
på opp mot 2500 km og dermed bryter de INF-avtalen ifølge USA
og NATO. Denne ble i sin tid inngått i 1987 mellom daværende president
i USA, Ronald Reagan og Sovjetunionens leder Mikail Gorbatsjov.
Avtalen ble inngått etter at Sovjetunionen på slutten av 70-tallet utplasserte
landbaserte SS-20 mellomdistanseraketter som kunne nå mål i hele
Europa, men ikke nå USA. Frykten var da at Sovjet ville spekulere i at
USA ikke ville gjengjelde et nukleært angrep på Europa som ikke rammet
det amerikanske kontinent.
NATO ønsket derfor å kunne svare på SS-20 trusselen med tilsvarende
landbaserte raketter utplassert i Europa, Pershing II og Ground Launched
Cruise Missile (GLCM). Motstanden mot dette var imidlertid stor i flere
europeiske land og førte etter hvert til det berømte dobbeltvedtaket i
NATO der det ble besluttet å utplassere 572 nye mellomdistanseraketter,
men samtidig innlede forhandlinger med sikte på atomnedrustning.
Utplasseringen ble aldri gjennomført og forhandlingene ledet etter hvert
til INF-avtalen som fjernet de sovjetiske SS-20 rakettene. Nå beskyldes
altså Russland med sin utplassering av tidligere nevnte SSC-8 for å bryte
denne avtalen. Ifølge NATOs generalsekretær, Jens Stoltenberg, er dette
en tolkning som for det første ikke er av ny dato, avtalebruddene har
vært påtalt også av presidentene Bush og Obama, og for det andre synes
vestlige etterretningskilder å stå samlet om denne vurderingen, som
russerne selvfølgelig bestrider. Hva NATO vil foreta seg er foreløpig noe uklart, men det kan tenkes både utvikling og utplassering av nye tilsvarende
missilsystemer slik NATO truet med på 70-tallet, økt kapasitet på
det defensive missilforsvaret som allerede er besluttet, og forhandlingsveien
for på ny å fremforhandle en lignende avtale.
Amerikansk svar på disse utfordringene har bl.a. gått i retning av
Conventional Prompt Global Strike (CPGS). Et konsept som skal gi USA
evnen til å treffe et hvilket som helst mål på jordens overflate med
langtrekkende presisjonsvåpen innen 1 time. Innenfor dette konseptet
ser de for seg både utnyttelse av eksisterende ICBMs og SLBMs, samt
utvikling av nye hypersoniske missiler. Kunstig intelligens og utvikling av
såkalte “swarms” er og et satsningsområde.
MISSILFORSVAR
The Battle of Britain ble vunnet av defensive virkemidler, jagerfly og
luftvern i kombinasjon med den nye oppfinnelsen radar og et godt
fungerende K2-system. Så kom V1 og V2 og på ny ble det antatt at
disse nye våpen-systemene kan man ikke beskytte seg mot, særlig da
det ballistiske missilet V2. Denne oppfatningen ble forsterket i
etterkrigstiden med utviklingen av de interkontinentale ballistiske missilene med atomstridshode. Utover på 1960-tallet begynte man
imidlertid å se på om det likevel skulle være mulig å utvikle defensive
våpen-systemer som kunne skyte ned ballistiske missiler, eller andre
metoder for å eliminere missiltrusselen.
Missilforsvar kan nemlig utføres av flere typer militære kapasiteter.
Spesialstyrker i samarbeid med langtrekkende våpen-systemer kan
ødelegge missilenes utskytningsramper og K2- systemer på bakken.
Offensive cyberangrep kan og slå ut missilenes K2 og påvirke
styringssystemene. Men det som vanligvis omtales som missilforsvar er
de defensive bakke- til-luft systemene som kan detektere, følge og
bekjempe innkommende missiler: langtrekkende luftvern (LRAD). Noen
av disse LRAD-systemene har og kapasitet til å engasjere ballistiske
missiler enten i midt-kurs fasen i verdensrommet (Ground-Based
Midcourse Defence(GBMD) eller i terminalfasen på vei ned mot
jordoverflaten (THAADS, Patriot, SAM-P). Amerikanerne eksperimenterte
også en periode med utvikling av en såkalt Airborne Laser (ABL) montert
på en Boeing 747 som skulle kunne engasjere ballistiske missiler i
oppskytningsfasen, men dette prosjektet er nå avsluttet.
Tysklands V1 missilrakett-bombe.
Luftmilitær doktrine beskriver to hovedformer for operasjoner:
kontraluft og bekjempelse. Den første dreier seg om kampen om
luftherredømme, og inndeles normalt i offensive og defensive
kontraluftoperasjoner (OCA og DCA). Bekjempelse dreier seg om
nærstøtte og interdiktoperasjoner til støtte for krigføringen i land- og
sjødomenet og angrep mot strategiske mål på dypet av fiendens
territorium. Utviklingen av langtrekkende presisjonsstyrte missiler har
gjort at slike angrep nå kan utføres over store avstander. Forsvar mot
slike strategiske luftangrep kalles gjerne ”strategisk luftforsvar”. Dette er
en type operasjoner som vi ikke har kunnet delta i med LRAD-systemer
siden den kalde krigen. Da hadde vi NIKE-batteriene rundt Oslo som
forsvarte hovedstadsområdet mot angrep fra strategiske bombefly.
Norske luftvernsystemer har etter den kalde krigen vært en del av DCA
operasjonene sammen med jagerfly på bakkeberedskap (Scramble) eller
Combat Air Patrols (CAP).
En av forutsetningene for et effektivt missilforsvar med langtrekkende
luftversystemer er et luftkommando- og kontrollsystem som er i stand til
å produsere et ”Recognised Air Picture” (RAP) og utøve ledelse av de
stridsmidlene som er til disposisjon. Våre DCA-operasjoner er også en
del av NATOs integrerte luft- og missilforsvarssystem (NATINAMDS).
Dette betyr at målinformasjon utveksles over landegrensene og NATOs
kommandokjede er involvert i vurderingene av hvilke mottiltak som skal
treffes. RAPen skaper et identifisert luftbilde med alle typer trusler som
kan krenke vårt luftterritorium, det være seg fly, droner eller missiler.
SIKKERHETSPOLITISKE ASPEKTER VED MISSILFORSVAR
Missilforsvar har imidlertid en sikkerhetspolitisk dimensjon som gjør at
det ikke bare er fagmilitær logikk som er avgjørende for utviklingen av et
missilforsvar. Ballistiske missiler kan også utstyres med atomstridshoder
og dermed blir bruken av et missilforsvar også en del av debatten
omkring bruken av atomvåpen i en eventuell krig. Denne debatten ble
etter hvert en arena for andre enn bare fagmilitære. Statsvitere, fysikere,
matematikere, psykologer og teologer, alle mente etter hvert at de
hadde et faglig grunnlag for å kunne uttale seg. Som vi husker fra den
kalde krigen fikk vi i tur og orden atomkrigsdoktriner som varierte
mellom” Massive Retalliation”, ”MAD”, ”Flexible Response” og
”Weapons of last resort”. Med atomvåpnene har menneskeheten skapt
et våpen som gjør det mulig å utslette alt liv på jorden. Dermed er det
svært forståelig at atomdebatten ble overtatt av andre enn bare de
fagmilitære. Atomvåpnene, deres eksistens og anvendelse, ble et
sikkerhetspolitisk, folkerettslig og etisk anliggende like mye som et
fagmilitært.
Både amerikanerne og russerne utviklet etter hvert
missilforsvarskapasiteter som ble operative utover på 60-tallet. Nå
begynte det imidlertid å bre seg en skepsis i en del kretser som mente
at ved å utvikle et skjold som kunne stoppe det meste av en angripers
førsteslags kapasitet så kunne man bli fristet til forkjøpsangrep. I tillegg
begynte man å utvikle mottiltak mot de defensive systemene i form av
multiple stridshoder som kunne styres mot ulike mål (MIRVs). Det bredte seg derfor en oppfatning om at defensive missilforsvarssystemer kunne
rokke ved terrorbalansen og MAD-doktrinen både ved å øke faren for
forkjøpsangrep og ved å eskalere våpenkappløpet. Derfor fikk man i
1972 den såkalte Anti-Ballistic Missile (ABM)-avtalen om begrensing av
ABM-systemer. USA avviklet etter hvert sitt missilforsvar totalt, mens
russerne beholdt sitt rundt Moskva i henhold til det avtalen tillot.
Amerikanerne trakk seg ellers ut av denne avtalen i 2001.
Neste gang debatten om missilforsvar blusset opp igjen var på
1980-tallet. President Reagan lanserte det såkalte Strategic Defense
Initiative (SDI), eller ”Star Wars” på folkemunne, som hadde som
ambisjon å utvikle et defensivt missilforsvarssystem som var så effektivt
at det kunne skyte ned alle innkommende
missiler og dermed gjøre MAD-doktrinen uaktuell.
Man kunne dermed oppnå stabilitet ved rene
defensive tiltak. Reagan og hans rådgivere var
sterke motstandere av MAD som de kalte en”
suicide pact”. Økonomiske og teknologiske
utfordringer, samt den sikkerhetspolitiske
utvikling med Murens og Sovjetunionens fall,
sørget imidlertid for at denne voldsomme
ambisjonen aldri ble gjennomført.
President Bush d. e., som etterfulgte Reagan,
lanserte et mer begrenset missilforsvarsprogram kalt
”Global Protection Against Limited Strike (GPALS)”, og mye av
teknologien i dette programmet er videreført i dagens missilforsvar.
Når MAD-doktrinen og frykten for det kjernefysiske ragnarokk ble
tonet ned utover på 90-tallet gled fokuset etter hvert over på utviklingen
i såkalte ”rogue states” som hadde mer eller mindre effektive
konvensjonelle ballistiske missiler til disposisjon (Iran, Irak, Nord-Korea
for å nevne noen.) Noen av disse “rogue states” var, og er, i ferd med
også å utvikle en kjernefysisk missilkapasitet. Ambisjonen nå var ikke å
etablere et ugjennomtrengelig skjold mot interkontinentale ballistiske
missiler fra en stor atommakt, men å kunne gi beskyttelse mot
begrensede angrep fra de nevnte ”rogue states”. Hensikten var ikke å
utvikle noe som i prinsippet kunne rokke ved MAD. Denne ambisjonen
ble videreført under presidentene Clinton, Bush d.y. og Obama.
Teknologien fra SDI og GPALS ble tatt med videre, men tilpasset det nye
ambisjonsnivået.
Til å begynne med var dette et rent amerikansk initiativ for å beskytte
det nord-amerikanske territoriet under paraplyen til North American Air
Defense Command (NORAD). Imidlertid viste det seg etter hvert at flere
av de konfliktene den vestlige verden ble engasjert i på 90- og 2000-tallet
inkluderte TBM som en del av trusselbildet både i Midt Østen og Asia.
Frykten var også at terroristorganisasjoner som Al Qaida skulle få kontroll
over slike våpen. Det ble derfor klart at også NATO territorium i Europa
kunne bli utsatt for denne type trusler og i 2008 ble det besluttet at det
amerikanske initiativet skulle overtas av NATO og implementeres som et
NATO-system. Norge har allerede sluttet opp om NATOs beslutning om
å implementere et slikt system til forsvar av NATO-territorium,
spørsmålet er bare om Norge også skal bidra aktivt ved å integrere de
begrensede kapasitetene vi har i dette systemet.
Etter at denne begrensede missilforsvarsambisjonen ble vedtatt har den
sikkerhetspolitiske situasjonen igjen endret seg med russernes annektering
av Krim og krigen i Øst-Ukraina, kinesernes sabelrasling i Stillehavsregionen,
Nord-Korea og utviklingen av langtrekkende missiler med mulig
atomstridskapasitet og utviklingen i Iran. Nå vurderes sannsynligheten
for en høyintensitets krig mellom stormakter igjen som en mulighet man
må ta hensyn til. Dermed har også debatten om atomvåpnene og terrorbalansen,
avskrekking og beroligelse, blusset opp igjen. I kjølvannet av
denne debatten har så de gamle argumentene fra 70- og 80-tallet dukket
opp når det gjelder det defensive missilforsvaret og hvordan dette eventuelt
kan påvirke terrorbalansen og føre til rustningskappløp. Russland
hevder nå blant annet at etableringen av NATOs missilforsvar også har,
eller vil kunne få, kapasitet til å kunne skyte ned russiske interkontinentale
missiler. Dette blir imidlertid benektet av NATO, som hevder at
systemets kapasitet kun dekker missilene fra de tidligere nevnte “rouge
states” samt TBM som direkte truer NATO-territorium.
BEHOVET FOR MISSILFORSVAR I NORGE
Russerne kan gjennomføre overraskende missilangrep fra sine
fredstidsbaser på Kola og fartøyer til sjøs med meget kort varslingstid.
Så langt har vi nasjonalt ikke hatt kapasiteter som har vært i stand til å
detektere og bekjempe TBMs siden NIKE-batteriene ble nedlagt i 1990.
Det betyr at våre politikere enten må leve med den risikoen, med store
muligheter for å bli sjakk matt i et politisk spill der trusler om begrenset
bruk av TBM inngår, eller de kan velge å anskaffe nasjonale
missilforsvarssystemer. En tredje mulighet er at man overlater
missilforsvaret i sin helhet til NATO. Skal man lykkes med å forsvare seg
mot strategiske angrep med både kryssermissiler og ballistiske missiler
må man kunne detektere, identifisere, engasjere og bekjempe i løpet av
svært kort tid. Uten et integrert K2-system i NATO sammenheng og
luftvernsystemer med tilstrekkelig høy beredskap, vil man ikke klare å
utføre en” kill chain” hurtig nok. Derfor vurderes det nå i hvilken grad
Norge kan integrere sine AEGIS-fregatter, NASAMS og eventuelle nye
langtrekkende luftvernsystemer i NATOs missilforsvar, på samme måte
som vi i alle år har vært integrert i NATINAD som var forløperen til
NATINAMDS.
Både Etterretningstjenesten, tidligere og nåværende Forsvarssjef,
Sjefen for Luftforsvaret og Forsvarsdepartementet beskriver at Norge
står i dag overfor lufttrusler vi ikke kan beskytte oss mot. Derfor er da
også luftvern et sentralt område i den nylig besluttede langtidsplanen
for forsvarssektoren. I Prop. 14 S (2020-2021) «Evne til forsvar-vilje til beredskap» er imidlertid ikke Forsvarssjefens ambisjon fulgt opp.
Riktignok videreføres satsningen på NASAMS, som oppgraderes til
NASAMS IV, og det innføres også kortholdsmissiler, men innføringen av
et nytt langtrekkende luftvern med TBM-kapasitet skyves ut i tid til etter
2028. Dette til tross for at TBM-trusselen eksisterer i dag i våre
nærområder. Et nytt langtrekkende luftvernsystem er også nødvendig for
å øke evnen til tidlig engasjement og derved øke det totale
engasjementsvolumet slik at F-35 kan frigjøres til offensive oppdrag.
Manglende langtrekkende luftvern reduserer også vår totale evne til å
forsvare alle våre kampflybaser, mottaksområder for allierte styrker og
beslutningstagere, befolkningssentre og kritisk infrastruktur.
Andre verdenskrig videreutviklet luftkrigen og introduserte
missiltrusselen. I dag omfatter denne trusselen både kryssermissiler,
ballistiske missiler og hypersoniske missiler. Nye offensive våpen
medfører også utviklingen av defensive mottiltak. Fordi missiler også kan
utstyres med atomstridshoder har utviklingen av missilforsvar fått en
sikkerhetspolitisk, folkerettslig og etisk dimensjon som påvirker
oppfatningen av nytteverdien. Det er imidlertid i dag enighet om at
NATO trenger et territorielt missilforsvar mot kryssermissiler, TBMs og
hypersoniske missiler. Norge har politisk sluttet seg til dette, og
planlegger å styrke vår evne til forsvar mot kryssermissiler, men har
foreløpig utsatt anskaffelse av langtrekkende luftvern med TBMkapasitet
til tross for at denne trusselen er til stede i våre nærområder.
Dette utgjør i dag den største akilleshælen i forsvaret av Norge.