DAGSSEMINAR ARBEIDS-KONFLIKTHÅNDTERING
Forsvarsdepartementets Internrevisjon (FD Led IR) forvalter
forsvarssektorens sentrale varslingskanal og flere av etatenes
varslingskanaler. En del av varslingssakene som mottas, gjelder
utfordrende arbeidskonflikter. FD Led IR gjennomførte et
dagsseminar om arbeidskonflikthåndtering med god deltakelse fra
HR, bedriftshelsetjenesten, vernetjenesten og de tillitsvalgte i
forskjellige etater.
Faktaundersøkelser av klager og konflikter i arbeidsmiljøet fører
normalt ikke til varige løsninger alene. Faktaundersøkelsen er bare
første fase i et arbeid, der neste fase er et grundig gjenoppretningsarbeid,
hvor både varslingsinstituttet, verneombud, tillitsvalgte,
bedriftshelsetjenesten og HR har en rolle.
Det var Lars Asle Einarssen
i Work Place Developers som
foredro om konflikter i
organisasjoner og virksomheter,
herunder prinsipper og
rammeverk for arbeid med
konflikter og gjenoppretting.
Han presenterte en metodikk i
praktisk konfliktløsnings- og
gjenopprettingsarbeid,
herunder medvirkning og
samarbeid mellom berørte parter. En dyktig og engasjerende
instruktør.
Etter BFOs skjønn, er for mange varslingssaker, saker som ofte
stammer fra en personell-konflikt, kommunikasjonssvikt, høyt
arbeidspress, forbigåelse osv. Dette er i utgangspunktet en HR-sak,
men når situasjonen får utvikle seg, blir det ofte en varslingssak.
Mye av årsaken er at mange ikke vil ta tak i utfordringene når de
oppstår, men lar det utvikle seg for lenge, i tillegg har HR
begrensede ressurser. Vi kan alle bidra til færre varslingssaker og et
bedre arbeidsmiljø, om vi engasjerer oss.
HØRINGSUTTALELSE JUSTERT INVESTERINGSPLAN
Alle tjenestemannsorganisasjonene (TO) og Forsvarets hovedverneombud
(FHVO) har levert inn felles høringsuttalelse til Forsvarssjefens
innspill til justert investeringsplan. I stort støtter vi Forsvarssjefens
hovedprioritering, men har anbefalt at 2 prosjekter gis høyere
prioritet grunnet HMS. Vi føyde til at det er betenkelig at det daglige
vedlikeholdet ikke følges opp for å sikre tilfredsstillende bo, kvarter
og arbeidsforhold for de ansatte.
HØRINGSUTTALELSE TIL FORSVARSSJEFENS BUDSJETTFORSLAG
Alle tjenestemannsorganisasjonene og Forsvarets hovedverneombud
(unntatt NTL som ikke hadde tilgang til FisB på behandlingstidspunktet),
har sendt frem sin høringsuttalelse til Forsvarssjefens budsjettforslag.
Vi påpekte misforhold mellom ambisjon, oppdrag og ressurssituasjonen.
M&E programmet er en utfordring og de prosjektene
er heller ikke risikovurdert opp mot belastningen Forsvarssjefens plan gir.
I hovedsak er vi noe skeptisk til om vi vil klare å nå gevinst- og
effektiviseringskravene, da noen prosjekter er sent ute. Dette kan
selvfølgelig ha sammenheng med manglende informasjon om
arbeidsgiver er uenig. Prosessen rund budsjettet sentralt, har skjedd
i samme gode tone og grundighet som i tidligere år, men vi stiller
spørsmål om hvorvidt medbestemmelsen er blitt ivaretatt på nivå 2.
Nytt styringssystem, gjør det noe uklart om hvordan vi skal
behandle dette i tiden som kommer, men det er med budsjettforslaget,
arbeidet med FSJens plan 2023-3034 starter opp for fullt til høsten.
ORGANISATORISK TILHØRIGHET FOR MILITÆR-PSYKOLOGENE
Forsvaret skal rekruttere, selektere og utvikle militære ledere, som i
ytterste konsekvens skal lede soldater i strid. Utdanning av militære
ledere er både tidkrevende og kostbart. Forsvaret er derfor avhengig
av å rekruttere og selektere de best egnede kandidatene til å bli
forsvarets fremtidige ledere. Ifm utdanningsreformen ble
seleksjonsmiljøet i Forsvaret flyttet fra Forsvarets høgskole til
Forsvarets sanitet. Nå skal en arbeidsgruppe utrede hvor
militærpsykologene, som i dag er på FHS, skal være organisert hen i
fremtiden. Representant fra arbeidstakerorganisasjonene er Jakop
Sørbø (Akademikerne). Fristen er satt til 1.9.2022.
FREMTIDIG INNRETNING AV FAGFELTET MILITÆR IDRETT OG
TRENING I FORSVARET
I dag er det Forsvarets høyskole (FHS) som er fagansvarlig innenfor
militær idrett og trening i Forsvaret. Det er Forsvarsstaben (FST) som
er fagmyndighet. FST anmodet FHS sommeren 2021 om å komme
med innspill til en framtidig innretning av fagfeltet. Nå har FHS
kommet med sine innspill og her fremkommer det at FHS har
kapasitetsutfordringer mht å ivareta dette fagfeltet og har foreslått
andre alternativer for hvordan fagansvaret skal ivaretas i framtiden.
Det er nedsatt en arbeidsgruppe som skal vurdere alternative
løsninger basert på innspill fra FHS. For organisasjonene deltar
Grethe Bergersen (BFO) og Kjartan Øygard (UNIO). Arbeidsgruppen
skal levere sin rapport 15/9.2022.
FORSVARSLOVEN KONTRA FORSVARSTIL-SATTEFORSKRIFTEN
Tilsettingsvilkår og forvaltning av vernepliktige og militært
personell i Forsvaret, er regulert i Forsvarsloven, mange leser denne
og tror de er opplyst. I loven står det at departementet kan gi
forskrift og det har de gjort i forsvarstilsatteforskriften. Denne er
mer utfyllende og konkret og BFO anbefaler dere å bruke denne for å
sikre at dere har alle opplysningene, dersom dere skal sjekke ut
opplysninger i loven. Husk at Forsvaret har utviklet et eget
regelverk, basert på lover og forskrift og dette er behandlet i HRbestemmelsen
(som senere blir et direktiv) med tilhørende drøftede
veiledninger (tidligere FPH-serien mm).
REVIDERING AV FORSVARETS FORVALTNINGS REGELVERK
Etter pålegg fra Forsvarsdepartementet (FD) har Forsvaret startet en
revidering av de ulike regelverk som vi har. Ved nullpunkts målingen hadde Forsvaret over 1000 interne regelverk. Målet med
revideringen er å få ned antall regelverk, rydde i begrepsbruk og
klargjøring av utgiverkompetanse, ansvar og myndighet. Dette
arbeidet treffer også Forsvarets ulike HR dokumenter.
Frem til nå har det vært en blanding av henvisninger til annet
regelverk, og selvstendige bestemmelser i Forsvarets
Personalhåndbøker. For militært personell har det vært FPH del B
som har vært den viktigste. Det nye arbeidet innebærer at det er gjort
en del endringer i struktur og hjemmelsgrunnlag i HR regelverket.
I skrivende stund jobber vi med Bestemmelse for HR i Forsvaret.
Dette vil bli et juridisk bindende og noe overordnet dokument. HR
bestemmelsen skal regulere det som Forsvaret har myndighet til å
bestemme selv, og som ikke er regulert i andre regelverk. Det vil
også bli gitt ut veiledere for de ulike delene i HR bestemmelsen. Disse
vil være mer beskrivende for forvaltningspraksis med henvisning til
styrende dokumenter. I første omgang er det:
- Veileder til HR bestemmelsen del B (forvaltning av militært tilsatte).
- Veileder til HR bestemmelsen del I (utdanning i Forsvaret).
- Veileder til HR bestemmelsen del M (kompetanse og medarbeider
utvikling).
Når vi er ferdig å revidere all deler av HR bestemmelsen (del A til del
M) vil Forsvarsjefen gi ut et helhetlig HR regelverk som vil få
betegnelsen HR direktivet. I tillegg til revidering av FPH så jobbes
det også med endringer i ”Instruks for personellforvaltningen i FD
og underliggende etater” som utgis av FD.
Det er et tidkrevende og komplisert arbeid både for arbeidsgiver og
ATO. Selv om det er utfordrende å bli enig på alle punkt så har vi et
godt samarbeid med arbeidsgiver, og da spesielt med FPVS. BFO
deltar aktivt i prosessen for å sikre best mulig vilkår for våre
medlemmer, samtidig som Forsvaret blir satt i stand til å løse sine
oppdrag på en god måte. Ambisjonen er at HR bestemmelsen med
veiledere blir gitt ut før sommeren, og så vil de resterende delene
komme fortløpende.
SUPPLERENDE TILDELINGSBREV NR 44 FRA FD TIL FORSVARET
FD sendte Forsvaret supplerende tildelingsbrev nr 44 6.april i år.
Brevet inneholder momenter mht Modernisering og effektivisering
(M&E), etatsovergripende omstillingsavtale og forskrift om endring
av forsvarstilsatteforskriften.
Modernisering og effektivisering
Når det gjelder M&E så støtter FD opp under Forsvarssjefens forslag
til moderniserings- og effektiviseringsprosessene som er angitt. FD
vurdering er at det er vesentlige kvalitative gevinster ved flere av
tiltakene i arbeidet. De sier videre at flere av tiltaksområdene
omhandler tungvinte og ineffektive prosesser i sektoren, som med
fordel kan forenkles og forbedres.
I brevet nevnes at arbeidet vil berøre et betydelig antall årsverk i
Forsvaret og det er derfor et behov for politisk forankring. Iht
Forsvarsstaben vil ikke dette bety forsinkelser i igangsatte
prosjekter.
Etatsovergripende omstillingsavtale
FD er ansvarlig for å utarbeide en omstillingsavtale for
etatsovergripende tiltak. Dette er en forutsetning for videre fremdrift
og dialog med arbeidstakerorganisasjonene på disse tiltakene. Det
presiseres at omstillingsavtalen (se egen sak) ikke må vurderes som
godkjennelse eller politisk forankring av tiltakene.
Forskrift om endring av forsvarstilsatteforskriften
Forskriften er fastsatt ved departementsvedtak 5 oktober 2021.
Forskriften innebærer at det innføres en ordning med kompensasjon
for ulønnet foreldrepermisjon og lønnskompensasjon for syke
barn-dager til hjemmeboende foreldre når den andre forelderen
tjenestegjør i en internasjonal operasjon. Etter skattedirektoratets
vurdering vil en kompensasjon for ulønnet permisjon til
hjemmeværende være «en ytelse som trer inn i stedet for arbeidsinntekt
» og må videre ansees som personinntekt.
Dette betyr at kompensasjonen vil være skattepliktig og inngå i
hjemmeboendes pensjonsgivende inntekt. Dette vil igjen få betydning
for hjemmeboendes rett til visse ytelser etter folketrygdloven, for
eksempel sykepenger. Det er viktig at Forsvaret opplyser om dette
når det søkes om kompensasjon. FD ber Forsvaret om å igangsette
arbeidet med å implementere ordningen.
ETATSOVERGRIPENDE OMSTILLINGSAVTALE
Etter mye om og men, ble partene enige om en etatsovergripende
omstillingsavtale. Dette er en krevende avtale og den legger opp til å
behandle alle saker som er etatsovergripende, innenfor delprosjekter
i Moderniserings- og effektiviseringsprogrammet (M&E), herunder:
Partene har når dette leses, gjennomgått avtaleteksten og skapt en
felles forståelse av hva avtalen egentlig betyr mht informasjon,
drøfting og forhandling. For oss er lokal medvirkning viktig og
avgjørende for at vi i omstillingsgruppen skal kunne bli med på
beslutninger som berører den enkelte. Hvordan vi skal få til dette, er
avhengig av hva slags detaljeringsnivå man legger seg på i gruppa.
M&E-DELPROSJEKT ØKONOMI
Det har vært hektisk møteaktivitet ifh til Forsvarets økonomisenter
(FØS) i DIFene. Tilbakemeldinger tyder på at det er stor motstand
mot endringene. Avdelingene er nå ferdig med sin behandling i
arbeidsmiljøutvalg, samt drøftet utkast til gjennomføringsplan mv.
BFO vet at det har vært vurdert flere forskjellige løsninger, men
prosjektet har landet på det alternativet, som gir størst gevinst,
gjennom reduksjon i antall ansatte. De har plusset på noen årsverk,
men vi har pt. ingen forutsetning for å vurdere hva som er best, både
sikkerhetsmessig, sårbarhetsmessig og helhetlig drift av Forsvaret,
som del av sektoren.
Prosjektet har vært kreativ ifh til hvordan man skal informere de
ansatte fra sentralt nivå, men vi formoder at informasjon også er gitt
på DIF/BRA-nivå. I stort handler jo dette om at Forsvaret innfører
differensiert og risikobasert styring av avdelinger ned til DIF-nivå,
herunder:
- FST vil styre avdelingene ulikt, og skille mellom styrkeprodusenter og fellesfunksjoner
- Økonomisk handlefrihet legges hos FSJ, fordi han som etatsjef er
ansvarlig for Forsvarets totale måloppnåelse. Dette gir forenklinger i budsjettprosessen, økonomioppfølging og økonomirapportering.
- Med utgangspunkt i ovenstående vil det som hovedregel bli
utarbeidet budsjett på nivå-1 og 2, og for enkelte styrkeprodusenter
på nivå 3 for utvalgte områder.
Informasjon gitt på allmøte 20.mai med et betydelig antall deltakere
på teams, var mer opplysende enn tidligere infomøter. Vi blir litt
utfordret når prosjektet gir en total årsverksramme, uten å kjenne
utfallet av lokal behandling i AMU og lokale drøftinger. Det er først
etter den sentrale behandlingen er ferdig at man kan ta et slikt
standpunkt.
Nå har DIFene frist til 7.juni med å gi tilbakemelding på utkast til
gjennomføringsplan og vi formoderresultat fra lokal AMUbehandling
og lokale drøftinger.
Arbeidsgiver vil innkalle til et møte
i løpet av uke 24 for gjennomgang av dokumenter, for deretter
behandling i FHAMU og sentral drøfting og forhandling av struktur
29/6.
Vi håper Forsvarssjefen vil lykkes, men alt avhenger av om man
har klart å forklare modellen og overbevise sjefene om at dette er en
riktig vei å gå. Selv sliter vi litt med å forstå helheten i en modell
som er noe mangelfullt forklart, det ser litt for enkelt ut ifh til å
ivareta alle aspekter hva budsjett og økonomihåndtering omfatter på
forskjellig nivå i en DIF.
Vi har, enn så lenge, ikke avklart hvordan man skal behandle
budsjett mv. iht HA/TA i ny modell. Årsaken til dette er den samme
som ovenfor.
INFORMASJONSPLAN M&E
BFO etterlyser en informasjonsplan for hvordan vi skal informere
personellet som blir truffet av omstillingsprosjektene i M&E. Det er
ikke avtalen som regulerer forholdet mellom partene på nivå 1, men
en avtale som regulerer hvordan de som blir berørt skal informeres.
Vi vet at DIFene har sin egen informasjons- og samarbeidsavtale.
Informasjonsavtalen vi snakker om her, er en konsekvens av en
toppstyrt og arbeidsgiver styrt omstillingsprosess. Nå ser vi at
økonomiprosjektet kjører allmøter, men møte er ikke planlagt i
samarbeid med de tillitsvalgte. Vi trenger en avtale, som skaper
forutsigbarhet for hvem som skal informere, om hva – når. Dette vil,
sammen med lokal informasjons- og samarbeidsavtale gi best mulig
trygghet for de som blir berørt.
ENDRING STATSBUDSJETTET – PROP 78 S (2021-2022)
På grunn av de dramatiske endringene i sikkerhetssituasjonen, som
følge av krigen i Ukraina, foreslår regjeringen å bevilge 3 mrd.
kroner for raskt å styrke Forsvaret og militær beredskap. Dette
inkluderer evnen til avskrekking og forsvar sammen med allierte og
partnere.
Tiltakene bygger på fagmilitære råd
fra forsvarssjefen, og er tiltak som kan
iverksettes raskt og gi umiddelbar
effekt. Regjeringen foreslår tiltak på
følgende fire områder:
- Styrke Forsvarets tilstedeværelse
gjennom daglige operasjoner i nord.
- Styrke evnen til å samvirke med
allierte og nordiske partnere,
herunder mottak og understøttelse av
allierte.
- Økt beredskap, reaksjonsevne og
utholdenhet i krise og krig.
- Styrke situasjonsforståelsen og
motstand mot digitale trusler
Saken er drøftet på sentralt nivå og tildelingen er splittet opp på
konkrete tiltak, etter Forsvarssjefens anbefaling. Dette vil komme
som konkrete oppdrag til den enkelte R&T til Forsvarssjefens plan.
REPRESENTANTFORSLAG 206 L BORTFALL AV PLIKTEN
Fra 1.juli i 2021 fjernet stortinget plikten til å fratre ved
særaldersgrense for alle i offentlig sektor, unntatt militært personell.
Forsvarsdepartementet (FD) sendte ut et høringsbrev om tilsvarende
ordning, supplert med virkemidler for å sikre et aldersbalansert
militært forsvar, for militært personell på høring i slutten av juni
2021, med høringsfrist 29.9 2021.
Etter regjeringsskiftet har det blitt stille om saken. I Hurdalsplattformen
står det at regjeringen ønsker å reversere denne ordningen,
det er derfor ikke ventet at regjeringen vil fremme forslag om
tilsvarende ordning for militært personell.
Det var stortingsrepresentantene fra H, V og KrF som fremmet
representantforslag. BFO sendte inn høringsuttalelse i samsvar med
reglene på Stortinget. I hovedsak fremmet vi de samme
standpunktene som vi fremmet til FDs høring høsten 2021. I
hovedtrekk:
- Bortfall av plikten til å fratre for militært personell er en god
ordning for militært personell, som derved kan fortsette i forsvaret
utover 60 år, uten tap av pensjonsrettigheter. Personellet kan
motvirke de negative konsekvensene av levealdersjustering, særlig
for alle som er født i 1963 og senere.
- Vi tar til orientering at Forsvaret er kritisk til å innføre ordningen,
men FD har foreslått tiltak for å sikre en aldersbalansert struktur i
Forsvaret, da man trenger flere yngre enn eldre arbeidstakere på
militær side.
- Vi er noe uenig mht tilnærmingen for å tilsette Forsvarets øverste
ledelse på åremål. Det står for inntil 6 år, vi mener det må stå
normalt 6 år som ellers i statsforvaltningen.
Foruten BFO har LO Stat v/NOF sendt inn sine merknader til
representantforslaget. Kort sagt så er BFO for endringen, fordi det
vil gi stor fleksibilitet og gi mulighet for å bedre pensjonsgrunnlaget
for våre medlemmer, samtidig som det er foreslått tiltak for å sikre et
aldersbalansert Forsvar. LO Stat v/NOF er imot fordi det vil påvirke
operativ evne.
Saken er nå i arbeids- og sosialkomiteen og det er forventet at
komiteen avgir sin innstilling innen 24.mai. Pt er det trolig et flertall
for Hurdalsplattformen, med den konsekvens at Stortinget kan
komme til å stemme ned forslaget. Da må man jo anta at det samme
flertallet vil reversere bortfall av plikten for de andre som har
særaldersgrense i offentlig sektor, i tråd med Hurdalsplattformen.
ANSKAFFELSESREGELVERKET FOR FORSVARSSEKTOREN OG
«KARANTENE»
BFO får stadig henvendelser om regelverket for hva man kan gjøre
som ansatt, sluttet i Forsvaret eller som pensjonist hva gjelder
tilsetting i privat næringsvirksomhet. Når det gjelder anskaffelse, så
er dette klarlagt gjennom skriv fra Forsvarsdepartementet med
referanse 2016/2426-51/FD VI 1/LHAN datert 6.april 2021. Dersom
det er gitt restriksjoner kan FD kontaktes og de vil evt gi
dispensasjon for forhold som synes urimelig. Skrivet er litt uklart,
når det gjelder kjøp av konsulenttjenester.
Når det gjelder ansettelse i firma som kjøper opp det Forsvaret skal
avhende, kan vi ikke se at de samme begrensingene som ovenfor kan
legges til grunn. Her er det mer hva som skjer med materiell som
blir avhendet som blir vurderingstema. Vi kan ikke finne konkrete
regler, som tilsier at nevnte kategorier personell, ikke kan tilsettes i
virksomheter som kjøper opp det Forsvaret avhender.
RETTIGHETENE FOR KADETTENE
Befalets fellesorganisasjon (BFO) har uttalt at de kadetter som er
medlemmer hos oss, vil få den støtte de opplever å ha behov for,
uavhengig av hvilken holdning Forsvarets høyskole (FHS) velger å
ha til oss som organisasjon. Nå er det flere kadetter som har fått
tilbud om internasjonal utveksling, men med rettigheter som avviker
kraftig fra dagens Fredsregulativ.
Dette er en sentral del av FHS sin internasjonalisering og som
underbygger akkrediteringen til høyskolen. Nå har FHS tilbudt
kadettene en kontrakt der man da ikke gir disse de rettmessige
kompensasjon. Samtidig mangler det en fullgod beskrivelse av
forsikringsordninger for kadettene i samme periode.
BFO anser dette som feilforvaltning og har sendt brev til
Forsvarsstaben da saken er prinsipiell. Vi avventer svar fra
Forsvarsstaben.
KADETTENE FIKK EN LITEN LØNNSVEKST
Kadettene får 1 G så lenge de er under utdanning. Det betyr at de,
som følge av trygdeoppgjøret får sin kompensasjon øket fra kr
106 399.- til kr 111 477.- pr år.
PENSJONISTVILKÅR OG BRUK AV EGENMELDING
BFO har fått spørsmål om hvordan pensjonister på pensjonistvilkår
skal forholde seg til bruk av egenmelding ved sykdom. En etat har
hevdet at disse ikke har rett til å skrive egen-meldinger.
I statens personalhåndbok står det; Pensjonister som lønnes etter
reglene om pensjonistlønn får feriegodtgjøring etter ferielovens
regler. Lønn under sykdom gis i inntil 3 måneder pr. kalenderår,
med et beløp som tilsvarer pensjonistlønnen. I tillegg utbetales lønn i
arbeidsgiverperioden, se HTA § 18 nr. 2. For virksomheter/etater hvor
avlønning etter ovennevnte regler ikke lar seg gjennomføre, kan
forslag om avlønning etter så vidt mulig tilsvarende regler tas opp
særskilt med KDD.
Personell på pensjonistvilkår er å betrakte som arbeidstakere etter
arbeidsmiljølovens forstand og folketrygdloven regulerer forhold
rundt egenmelding. BFO har sendt skriv til etaten og bedt om en
tilbakemelding fra etaten om praksis og om hjemmelsgrunnlag for
at disse ikke kan skrive egenmelding.
PRØVEORDNING TO BESETNINGSFARTØY I MARINEN OG
KNM MAUD
Fra 1 juni iverksettes en ny prøveordning i Sjøforsvaret for to
besetnings fregatter og KNM Maud. BFOs fokus har vært å gi de
ansatte et styrket vern og en best mulig tilpasset kompensasjon og
arbeidstidsordning for berørt personell.
Den nye kompensasjonsformen (FA 3) er en videreutvikling av
dagens FA1 og FA 2, og bedre tilpasset tjenesten i Marinen.
Den nye ordningen gir et styrket vern, både i form av økonomi og
arbeidstid, og vil i tillegg bidra til mer forutsigbarhet for våre
berørte medlemmer uttaler BFOs Hovedtillitsvalgte i Sjøforsvaret, Per
Ivar Haugen. Bedre forutsigbarhet for når de er på jobb og når de
skal ha fri. Ordningen gir også et godt vern ved sykdom og
rettighetspermisjoner.
Ordningen vil ha en prøvetid frem til 3. juli 2023, og vil bli
evaluert midtveis i perioden.
LØNNSOPPGJØRET I STATEN
I Skrivende stund er det mekling i lønnsoppgjøret i Staten, der BFO
bidrar på flere områder i det arbeidet som pågår. Meklingsfristen er
23 mai, midnatt. Hvis det ikke blir enighet, vil det kunne bli streik i
Staten fra 24 mai. I år er det Hovedoppgjør, det innebærer at hele
Hovedtariffavtalen, samt økonomi er tema. Som en del av
lønnsoppgjøret er også et eventuelt nytt lønnssystem et tema.
BESTEMMELSER OM BRUK AV VIRKEMIDLER VED OMSTILLING I
FORSVARET
Ovenstående ble drøftet med organisasjonene sentralt 6.april.
Bestemmelsen er prolongert siden den statlige virkemiddelavtalen ble
prolongert ut 2022. Eventuelle endringer tas i iverksettingsskrivet.
Det er enighet mellom partene om en helhetlig gjennomgang av
virkemiddelbestemmelsen, men ikke nå.
Presiseringer til bestemmelsen vil komme frem i iverksettingsskrivet,
som er drøftet med ATO. Sjekk fobid.no – bestemmelsen vil
bli lagt ut der når det formelle er i orden.
BEDRE BETINGELSER MED NY KOMPENSASJONSAVTALE FOR
FORSVARET
BFO sa opp Kompensasjonsavtalen (Særavtale om merutgiftsdekning,
ulempe- og risikokompensasjon) for Forsvaret til reforhandling i
2018. Etter mange arbeidsmøter og enda flere forhandlingsmøter har
vi kommet til enighet med arbeidsgiver om en ny avtale som trer i
kraft 1. august 2022.
BFO er fornøyd med resultatet etter forhandlingene, selv om vi
gjerne skulle sett at det ble tilført mer økonomi inn i avtalen. Når det
er sagt er det flere store endringer i den nye avtalen som vi mener
imøtekommer kravene og ønskene våre medlemmer har etterlyst.
Våre viktigste krav var knyttet til pendling og
risikokompensasjonen, samt at alle satser skulle indeksjusteres (at
de følger prisveksten). Det siste klarte vi ikke å få til, men alle satser
har fått en økning.
Endringer i avtalen på overskriftsbasis, detaljer se bfo.no når nye
hjemmesider blir lagt ut om kort tid:
Vi ønsker dere en alle en riktig fin sommer.