KONSEKVENSER VED ENDRING AV SÆRALDERSGRENSER FOR PERSONELL I FORSVARET.
Forsvarsdepartementet begynte allerede i 2015 å se på særaldersgrenser i
Forsvaret. Bakgrunnen var signalene om at Forsvaret i fremtiden selv måtte
dekke kostnaden med særaldersgrense rent pensjonsmessig fra 1.januar 2017.
Arbeids- og sosialdepartementet varslet tidligere i år at de ville sende ut en
høring på konsekvenser ved bortfall av plikten til å fratre. Skrivet førte til at
Forsvarsdepartementet (FD) sendte ut et skriv til etatene i forsvarssektoren
og ba om en tilbakemelding.
Som ved et trylleslag var argumentene om et aldrende befalskorps og et
økt behov for yngre medarbeidere borte. Det er krevende når man endrer
oppfatning som følge av økonomi og ikke operative behov.
BFO har besvart de 3 spørsmålene fra Forsvarsdepartementet (FD) i et
eget skriv (3 sider). DIFene har også besvart spørsmålene og er kritiske men
ikke avvisende. Kortsvaret på de 3 spørsmålene fra FD er:
-
1.
Omfanget av særaldersgrenser på departementets ansvarsområde. Det er
ikke nødvendig med en kvantitativ beskrivelse, det sentrale er å kartlegge
hvilke grupper som har særaldersgrense.
Plikten gjelder alt militært personell i Forsvarssektoren. Selv T-35 har en
aldersgrense på 60 år, men har en plikt til å fratre ved fylte 35-38 år.
Konsekvensene for T-35 blir følgelig mindre rent praktisk. Utfordringen er
at desto flere som skal stå lenge i stilling, så må det tilføres flere årsverk,
kutte i bunn eller konvertere sivile årsverk til militære. Det siste anses
nærmest som en umulighet i det omfanget det her er snakk om.
-
2.
Eventuelle særskilte lov- eller avtalefestede begrensninger på muligheten
til å utføre visse arbeidsoppgaver etter en viss alder
I dag gjelder Forsvarsloven, Statsansatteloven, Aldersgrenseloven og internasjonale
bestemmelser ift. å tjenestegjøre i internasjonale operasjoner
etter fylte 55 år. Når det gjelder stillinger i NATO-strukturen kan man
tjenestegjøre frem til aldersgrensen for stillingen. Her bør Forsvarsdepartementet
se til aldersgrensen for militære styrker fra medlemslandene i NATO.
-
3.
Virksomhetens mulighet til å tilpasse arbeidsoppgavene eller tilby alternative
arbeidsoppgaver, dersom det er nødvendig.
Forsvaret har siden 2001 brukt milliarder av kroner for å redusere alderssammensetningen
i Forsvaret gjennom innvilgelse av sluttpakker, hovedsakelig
i perioden 2001-2005. Forsvaret har muligheten til å forlenge tilsettingsforholdet
for personell i dag ved å innvilge ett og ett år inntil 5 år i
samsvar med aldersgrenseloven. Forsvaret har hatt en svært restriktiv policy.
Hæren sier at frem til 2024 er det forventet at det årlig er ca. 80 militært
Hær-ansatte som går av på redusert lønn eller pensjon iht. gjeldende
særaldersgrense. Frem til 2024 vil dette utgjøre inntil 320 ekstra personer
og før målgruppen fyller 70 år vil dette utgjøre mellom 620-700 personell.
Sånn ca. tilsvarende for øvrige forsvarsgrener.
BFO har spurt FD om hvordan man skal implementere en slik ordning og
svaret var – reduksjon av inntaket i bunn. Altså helt motsatt av den
satsningen forsvaret har sett siden 2001.
BFO mener bortfall av plikten til å fratre er et ønske om å øke særaldersgrensen
uten at hensynta personellet. Vi vil anta at hensikten først
blir synlig når partene skal sette seg til forhandlingsbordet å forhandle om
særalderspensjon. Et helt klart brudd på avtalen fra 3/3-2018.
BFO finner det utfordrende at ASD, etter bruddet om særalderspensjon, ønsker
å omgå avtalen inngått mellom partene 3.mars 2018 om særalderspensjon og særaldersgrense. Intensjonen synes å ha til hensikt å avklare virksomhetenes
mulighet til å ivareta personell dersom aldersgrensen økes.
BFO opplever at problemstillingen er et ønske om å fjerne en bestemt setning
i aldersgrenseloven og denne setningen har bidratt til den pensjonsordningen
særalderspensjonistene har i dag.
Det er sannsynlig at å fjerne plikten til å fratre vil gi regjeringen større handlingsrom
til å øke aldersgrensen uten samtidig at personellet blir kompensert
pensjonsmessig ved å stå lengre i påslagsmodellen. Forutsetningen for å endre
særaldersgrensen var at vi først skulle bli ferdig med særalderspensjon med
referanse til pensjonsavtalen fra 3.mars 2018. I dag foreligger ingen ny pensjonsavtale
og etter BFOs skjønn er det derfor ikke mulig å forutsi konsekvensene
pensjonsmessig for den enkelte ift. til ulike muligheter.
Etter BFOs skjønn har ikke departementet evnet å forklare hvorfor man ønsker
å fjerne plikten til å fratre. Vi antar derfor at besvarelsene fra driftsenhetene fort
kan bli besvart på feil grunnlag.
BFO er kritisk if til å fjerne plikten til å fratre eller endre særaldersgrensene
uten at dagens pensjonsnivå videreføres og den ansatte får pensjonsmessig
gevinst i påslagsmodellen i samsvar med særaldersgrensene for vår yrkesgruppe,
i pensjonsavtalen fra 3.mars 2018.
INNFØRING AV EN NY PENSJONSKONTO
Egen pensjonskonto skal etter planen innføres fra 1. januar 2021 i privat sektor. Vi tar det med her fordi mange fordelsmedlemmer har jobb i det private og vil
bli omfattet av ordningen. Om lag 1,4 millioner nordmenn har private innskuddspensjonsordninger.
Det er så langt bygget opp nærmere 280 milliarder kroner
i aktive innskuddspensjonsordninger hos nåværende arbeidsgiver og i
pensjonskapitalbevis. Det nye nå er at den enkelte arbeidstakers pensjonskapitalbevis
skal samles ett sted. Denne samlingen av pensjonskapital skal bidra til
at den ansatte får mer pensjon for pengene.
For militært ansatte som har sluttet og jobber i det private, vil opptjening av
pensjon i privat sektor komme i tillegg til pensjonen fra SPK. For de som er født
i 1963 og senere, er det diskusjon om man skal samordne deler av offentlig og
privat tjenestepensjon, noe som ikke var et tema i tidligere diskusjoner. Dette
er en betydelig endring fra den bruttoordningen vi hadde frem til 1.1.2020.
For militært personell som går av med pensjon og fortsetter som pensjonister,
vil ovenstående ikke ha noen innvirkning på egen pensjon.
NY OFFENTLIG TJENESTEPENSJON
Det er innført store endringer i regelverket for offentlig tjenestepensjon de
siste årene. Selv om ikke alt er fullstendig avklart, er det liten tvil om at endringene
har medført store konsekvenser for både den enkeltes rettigheter og
for arbeidsgivers kostnad. Det er flere «etablerte sannheter» og myter knyttet
til offentlig pensjon. Veldig mye av dette ble omtalt i siste utgave av Offisersbladet
i tabellen på side 37
HER ER SVAR PÅ NO EN SPØRSMÅL VI HAR FÅTT
SIDEN SISTE UTGAVE:
HVA BETYR OPPTJENINGEN I FOLKETRYGDEN
KONTRA SPK?
Så lenge de variable tilleggene ikke er pen-sjonsgivende i SPK, vil militært
personell eksempelvis som tjener 1.2 mill kr, få pensjonsmessig uttelling for
kr 708 992, mens han betaler 8.2 % av all inntekt over skatteseddelen, dvs.
han sponser staten med kr 40 123.- pr år uten å få en eneste pensjonsmessig
gevinst selv.
HAR VI GÅTT FRA EN YTELSESORDNING TIL EN
INNSKUDDSORDNING?
Mange har lurt på om vi har tilnærmet oss den private innskuddsløsningen.
Det har vi IKKE gjort. Vi har fortsatt en ytelsesordning, men istedenfor å ta
utgangspunkt i en sluttlønn, er det nå opptjente rettigheter fra 31.12.2019
og opptjent pen- sjon i en påslagsmodell fra 1.1.2020 som bygges opp i en
beholdning som legges til grunn for den livsvarige ytelsen. Innskuddsordninger
i privat sektor varer ofte bare i 10 år.
Beholdningen du har reguleres hvert år i samsvar med reguleringen av folketrygdens
grunnbeløp. Pga av ulike pensjonsordninger (ytelsesbasert og innskuddsordninger,
kan man ikke samle sine pensjonsrettigheter i en ordning.
KAN JEG FORTSATT TA UT
FLEKSIBEL ALDERSPENSJON?
I utgangspunktet finnes det et utall muligheter for uttak av pensjonen fleksibelt,
felles for de fleste er at det ofte ikke lønner seg rent økonomisk. Dette
blir et individuelt spørsmål som tar utgangspunkt i din økonomiske situasjon
på tidspunktet du ønsker å ta ut pensjon. Tidligste tidspunkt for uttak av
pensjon er ved fylte 62 år. Her er vårt råd, kontakt BFO før du begynner å ta
ut, vi har hatt til dels svært mange saker der medlemmet føler seg lurt.
HVORFOR KAN JEG IKKE TA UT SÆRALDERSPÅ-
SLAGET VED FYLTE 62 ÅR?
Dette tillegget er en del av forhandlingene og som var en av årsakene til at
det ble brudd. Staten mente at de med særaldersgrense 60 år skulle ha 6 % i
særalderspåslag, utbetalt fra fylte 67 år. Det er uklart hvordan ordningen er
ment å virke.
En av tingene som ordningen skulle sikre var manglende opptjening i NAV.
BFO mener også at prosenten nødvendigvis vil måtte variere med hvor lang
tid du har opptjent pensjon og hvor lang tid du har igjen til pensjonsalder.
HVA KAN JEG GJØRE VED MANGLENDE
OPPTJENING I SPK?
Når det gjelder muligheten til å stå utover fylte 60 år bør dette være en mindre
utfordring, gitt de signalene vi får fra FD og staten mht. å øke særalders-grensene.
Det er aldersgrenseloven som regulerer arbeidsgivers mulighet til å la personell
med særaldersgrense stå utover tiden. Denne gir deg mulighet til å stå 5 år
lengre i stilling utover særaldersgrensen, men Forsvaret praktiserer denne
regelen svært strengt og helt motsatt av hva FD har beskrevet i sine rapporter.
BFO mener at Forsvaret i prinsipp har de virkemidlene som trengs for å la
personellet stå lengre i arbeid for å motvirke levealdersjusteringen, men
regjeringen ønsker tydeligvis å øke aldersgrensen uten at den enkelte skal få
noen pensjonsmessig gevinst selv.
HVA GJØR DU DERSOM PENSJONSGRUNNLAGET ER FEIL?
Mange opplever at det pensjonsgrunnlaget som er oppgitt på SPK.no ikke
samsvarer med det pensjonsgrunnlaget man mene å skulle ha. Tjeneste i
intops og tidligere høyere lønn i 2 år eller mer enn sluttlønnen vil først beregnes
når man sender pensjonsmelding til SPK. BFO har et svært godt samarbeid
med FPVS/PLA og vi bidrar med å avklare det reelle pensjonsgrunnlaget før
du går av med pensjon. Ta gjerne kontakt med oss, dersom du mener at ditt
pensjonsgrunnlag er feil.
HVA OM DU OPPDAGER EN FEIL ETTER AT DU HAR
GÅTT AV?
I utgangspunktet gjelder normale foreldelsesfrister, disse er 3 år. Dersom du
kan påvise at du ikke visste om foreldelsesfrist eller saken du klager på, kan
fristen utvides med 1 år. Det er egne regler for pensjonsforeldelse. Når det
gjelder etablering av pensjonskonto så er det ingen foreldelse. Krav om
etter innbetaling er 3 år. Når det gjelder foreldelsesfristen på pensjon er den
generelle fristen 10 år.
KAN JEG GÅ AV MED PENSJON OG FORTSETTE Å JOBBE I DET PRIVATE?
Enn så lenge er dette mulig, men regjeringen ønsker å endre praksisen slik
at man får en avkortning ift. pensjon. Dvs. de vil innføre et fribeløp før
avkortning mot pensjon. Dette er ikke avklart enda, men i utgangspunktet
vil slike ordninger gjøre det mindre attraktivt å fortsette i arbeidslivet.
EKSEMPEL PÅ TENKT BEREGNING:
Du er født 1.januar 1966 og det betyr at du er 54 år pr 1.januar 2020 og har
6 år igjen til du er 60 år. Du begynte i forsvaret sommeren 1996. Din første
lønn fikk du i august 1997. Alle født i 1963 og senere skal en oppsatt
pensjonsrett pr 31.12.2019.
Pr denne datoen hadde du 22 år og 7 måneders opptjening i SPK. Pr
desember 2019 hadde du en årslønn på kr 652 000.-. Du har ikke tidligere
hatt tjeneste i intops eller høyere lønn i 2 år enn lønnen i desember 2019.
Ny pensjonsordning med folketrygd, tjenestepensjon, og et særalderspåslag
er omtalt i forrige utgave side 37.
LOKAL LØNN OG VARIABLE TILLEGG
Vi har gått til brudd i de lokale lønnsforhandlingene
for 2019, herunder krav om at alle
pensjonsgivende tillegg skal være pensjonsgivende
fra 1.januar 2020 med utgangspunkt i
Hovedtariffavtalens vedlegg 5.
Arbeidsgiver ved Brigader Jan Erik Thoresen
proklamerte på samarbeidsseminaret i LOhuset
i 2018 at de ønsket en fastlønn, men var
ikke stemt for at de variable tilleggene skulle
være pensjonsgivende. Han sa vel mer eller
mindre det som i dag er i lederlønnen for
oberster og høyere. Se på tabellen nedenfor og
du ser at Forsvaret her har kr 66 mill i variable
tillegg og hele 2.3 mrd som ikke er pensjonsgivende.
Politiet har 627 mill i variable
pensjonsgivende tillegg og kr 220 mill som ikke
er pensjonsgivende. Man skal i sannhet si at
Forsvarssjefen er opptatt av å utnytte personellet
som blir de desidert største pensjonstaperne
i offentlig sektor.
Taper vi kampen i Statens lønnsutvalg, er neste
skritt mest sannsynlig arbeidsretten. Vinner vi
ikke fram der, bør avtalen sies opp til bortfall.
Personellet taper for mye i pensjon ift. andre
offentlig ansatte. Det har aldri vært meningen
at personellet skulle øke operativ evne på
bekostning av egen pensjon/livsinntekt.
Pensjonsgruppa ønsker alle en riktig god
sommer.
22 år og 7 mnd med oppsatt pensjon. Dvs. din oppsatte pensjon er kr 652 000 x 66 % x 271
mnd/343 mnd = kr 339 990.- Denne pensjonen er allerede opptjent. Den skal samordnes med
folketrygden ved fylte 67 år. Øker du opptjeningstiden i nevner med 2 år, vil du få 323 935.- og
øker du både opptjeningstid i teller og nevner med 2 år, vil du få 352 623.- Som du ser vil teller
og nevner i opptjeningstiden ha svært mye å si for pensjonen din. Ta utgangspunkt i kr 339 990.-
i fortsettelsen.
Fra 1/1-2020 vil du tjene opp 18.1 % på all inntekt opp til kr 708 992.-. Dette går inn i den
pensjonsbeholdningen du allerede har i NAV
Så opptjener du tjenestepensjon fra inntekt som er pensjonsgivende i SPK med 5.7 % på
inntekt opp til kr 708 992.- som settes inn i en tjenestepensjonsbeholdning. Tjener du mer enn
kr 708 992.- vil du tjene opp ytterligere 23.8 % for all inntekt over denne summen opp til 12 G
(kr 1 198 296.-), denne summen settes inn på samme tjenestepensjonskonto.
Så når du blir 67 år, vil oppsatt pensjon og pensjon fra NAV bli samordnet og levealdersjustert
ift. ditt delingstall på uttakstidspunktet.
Tjenestepensjonsbeholdningen opptjent fra 1.1. 2020 til du blir 60 år skal kun levealdersjusteres
med ditt delingstall på uttakstidspunktet. Denne kommer i tillegg til pensjonen omtalt
ovenfor. Dernest vil du få et særalderspåslag som skal sikre at du til sammen sitter med en
pensjon på ca. 66 % av pensjonsgrunnlaget på sluttidspunktet, manglende opptjening i NAV
ivaretatt, men før levealdersjustering.
Din pensjon ved fylte 67 år skal bli ca. kr 430 320.- før levealdersjustering. Du har alle-rede en
oppsatt pensjon på kr 339 990.-. Tjenestepensjonen din i perioden vil bli beregnet måned for
måned frem til du blir 60 år. Denne utgjør 5.7 % av inntekten din på 652 000.- x 6/28 = kr
86 064.- Dvs. at du ved samme reallønnsnivå så vil du da du fyller 67 år ha oppspart kr 426 054
Særalderspåslaget på 6 % vil i ditt tilfelle slik vi tror løsningen kan bli utgjør kr 652 000.- x 6 %
x 6/28) = kr 8 383.- Dvs. at din pensjon blir totalt kr 339 990.- + 86 064.- + 8 383.- = kr
434 437.- hvor noe samordnes med folketrygden og alt levealdersjusteres og så kommer
skatten etter det.
Ovenstående vil være i samråd med pensjonsavtalen fra 3/3-2018, men vi vil presisere at dette
kun er en modell som kan være en løsning. I neste utgave skal vi prøve oss med en helhetlig
utregning basert på forskjellige særalderspåslag og forskjellige årskull.