OMSTILLINGS- OG TARIFFBREV 2/2020
Forsvaret preges i disse dager av Korona situasjonen og det er forståelse for på begge sider
av bordet at vi utsetter de fleste saker. Vi tar de mest nødvendige og leter etter nye måter å
samarbeide på. Faktum i dag er at veldig mange saker er satt på vent, forsvarsstaben og lederne av
organisasjonene, inklusive Forsvarets hovedverneombud har møter hver torsdag. BFO finner grunn
til å fremsnakke DIFene som har tatt ansvar og finner hensiktsmessige løsninger på komplekse og
krevende problemstillinger, som en konsekvens av koronasituasjonen.
Av Forhandlingsutvalget i BFO
KORONAVIRUS
BFO mottar mange saker i forhold til den pågående virussituasjonen
som knytter seg til kompensasjon og vilkår. BFO er i tett dialog med
Forsvarets ledelse og BFO jobber nå for å få etablert en sentral avtale
eller retningslinjer som regulerer flest mulig av de ulike problemstillingene.
Flere av DIFene har etablert midlertidige avtaler og bestemmelser
som regulerer noen av disse problemstillingene. BFO har etablert en
egen sak på www.bfo.no .
Følg med for oppdatert informasjon der. Her vil det komme jevnlig
oppdateringer.
STATUS I SJØFORSVARET, SETT FRA HTV TOR-ERIK EIDE
Offisersbladet tok kontakt med HTV Sjø Tor-Erik Eide og spurte om en
kort situasjonsrapport på status i Sjøforsvaret etter at Koronaviruset
kom til Norge. Tor-Erik tok oppfordringen over telefon og sa:
I disse dager er det naturligvis Korona som får mest oppmerksomhet.
Så å si all møtevirksomhet er kansellert, men vi opprettholder partssamarbeidet
så godt vi kan. Vi ser på alternative løsninger for å kommunisere
nå når mange har hjemmekontor. FO365 ruller ut ny funksjonalitet
som bla SKYPE i disse dager slik at vi kan kommunisere på
andre måter enn å møte fysisk. Utfordringen med det er selvsagt at vi
ikke kan behandle graderte saker. Dette må fremdeles behandles på
FISBasis.
Sjøforsvaret var tidlig ute med informasjon både til ansatte og
tillitsvalgte, og benytter nå sivile medium for å informere de ansatte. I
denne forbindelse er det viktig at alle har oppdatert kontakt informasjon
på FISBasis, da alarmsentralen benytter denne informasjonen til å
sende viktig informasjon til den enkelte. Siden det ser ut som situasjonen
vil vedvare over tid har Sjøforsvaret iverksatt rulleringsløsninger i flere
avdelinger. Dette reduserer risiko for at flere skal bli smittet samtidig,
men gjør også at saksbehandlingskapasiteten blir redusert.
Samtidig som vi er i denne situasjonen skal vi opprettholde et operativt
Sjøforsvar som skal ivareta primærfunksjonene. Restriksjoner i
reiser, og fare for smitte gir en rekke praktiske problemer, men vi
forsøker å løse dem på best mulig måte. Noen vil kanskje oppleve tiltak
som setter begrensninger i den enkeltes rettigheter og muligheter.
Sjøforsvaret er en del av den nasjonale beredskapen som skal fungere
også under Korona pandemien. Det betyr at vi deltar i den nasjonale
dugnaden, vi skal finne fornuftige løsninger men noen restriksjoner vil
det bli. Jeg oppfatter at dette er noe alle bidrar til, og det er svært lite
«støy» fra de ansatte.
CYBERDOMENE FØRER TIL STORE ENDRINGER I FORSVARET
DIF-sjef Cyberforsvaret General Inge Kampenes hadde med seg en
direktør fra FMA, HR-sjefen i Cyfor og en representant fra Forsvarsstaben,
da partene ble informert om utviklingen innenfor digitaliseringen av
Forsvaret, herunder de utfordringer man ser mht at Cyberdomene har
blitt en egen krigføringsarena.
Digitaliseringen av Forsvaret og situasjonen rundt oss krever at vi
tenker nytt. Vi ser bare toppen av isfjellet, selv om E-tjenesten og PST
har god oversikt. Det er i dag ingen grenser mellom det militære og det
sivile samfunn. Utviklingen går så fort og vi kan fort komme bakpå om vi
ikke reagerer med adekvate tiltak.
Forsvarsjefens plan gir en lavere satsning på Cyberforsvaret både når
det gjelder penger og personell. Svaret på dette faktum er et strategisk
samarbeid med industrien. Utfordringene krever store og raske endringer
om vi skal kunne møte utfordringene. I korthet må vi:
-
Endre innkjøpsprosessene
-
Vi må hente inn personell med IKT-kompetanse, samtidig som vi skal nyttiggjøre oss den kompetansen vi allerede har
-
Vi må styrke Cybersikkerheten, her er det snakk om en tredobling av aktiviteten, som også inkluderer grønn tjeneste
Strategisk samarbeid skjer i samsvar med Stortingets føringer. Vi utnytter
totalforsvarets ressurser og vi må erkjenne den kompetansen som finnes
i privat sektor. Samarbeidet må gi bedre logistikkledelse, sikre tidsriktige,
fremtidsrettede og kostnadseffektive tjenester. Det strategiske
samarbeidet blir en driver for moderniseringen som vil frigjøre ressurser
til prioriterte områder. Generalen påpeker at dette ikke er et prosjekt
som har fokus på nedbemanning, snarere tvert om i det man må hente
inn ny kompetanse og samtidig beholde den man har.
Forsvaret, herunder Cyberforsvaret FMA har iverksatt mange tiltak
som skal møte framtidens behov i et digitalisert samfunn, herunder
sikkerhet, nye måter å jobbe på, kommunikasjon og hvordan hente ut
digital effekt.
Militær anvendelse av skytjenester er utgangspunktet for å lykkes
med transformasjonen av IKT-virksomheten.
Cyber og FMA har involvert de tillitsvalgte på en forbilledlig måte
gjennom tillitsvalgte som deltar på heltid i prosjektet og sjef Cyber og
sjef direktør FMA IKT-kapasiteter har inngått en samarbeidsavtale som
skal sikre effektiv lokal gjennomføring.
De ansatte er forberedt på store og raske omstillinger. I prinsippet er
alle IKT-relaterte stillinger berørt. I grovt regner man med ca 30 %
gevinst gjennom omlegging av IKT-tjenesten ifh til framtidens behov.
Orienteringen var konkret, ærlig og pekte på utfordringer man så.
Organisasjonene var samstemte mht tilbakemeldingen, dette er veien å
gå. Vi er innstilt på å bidra til beste for Forsvaret, samfunnet og den
enkelte og for å sikre en hensiktsmessig og rask gjennomføring,
etterlyste BFO en sentral omstillingsavtale som skulle bidra til hensiktsmessige
og raske beslutninger, da det her er snakk om et prosjekt som
dekker flere etater i Forsvarssektoren.
Forsvarsstaben var kjapt ute og bekreftet at en slik avtale ville bli
inngått i nær framtid. Dette kan etter BFOs mening fort bli et eksempel
på en vellykket omstilling som faktisk evner å dokumentere gevinst og
gi målbar økt operativ effekt.
INFORMASJON OM GEVINSTREALISERINGSPROSJEKTER
Forsvarsstaben plan v/Kommandørkaptein Anders Stenberg ga oss en kort orientering om status K10+ prosjektene i FLO. Kort sagt sa han:
-
De 307 millionene, som FLO skulle hente inn på , er nå økt til 319 mill
kr. FLO er ikke i mål, som følge av intern omorganisering i FLO. (Prosessen
startet i 2017 og skal være fullført innen 2020 – BFOs merknad).
-
FLO skulle spare inn kr 87 millioner på lager og forsyningssiden – mye
skal tas på Hovemoen leir). Her er man fortsatt ikke i mål (skulle vært
ferdig i 2018, men saken ble åpnet på ny i 2019 – BFOs merknad)
-
Prosessen Personlig bekledning og utrustning er foreløpig eid av
Forsvaret, men vi fikk et bestemt inntrykk at her er det endringer på
gang.
Det er bare å erkjenne at FLO ikke leverer på effektmålene. BFO har
etterlyst status i godt over ett år. Når det gjelder vedlikehold, skulle
partene allerede ha inngått en ny avtale mht hvordan behandle denne
prosessen, men noen stikker hodet i sanden og håper både støy og
innsparingskrav forsvinner – utfordringer er at Forsvarssjefen allerede
har brukt disse pengene et annet sted, men ok – de har 9 mnd igjen.
INFORMASJON OM FFI-RAPPORT GEVINSTPOTENSIALE
Stenberg gikk også gjennom en rapport fra Forsvarets Forskningsinstitutt
fra desember 2019. Rapporten er et innspill til langtidsplanen som skal
legges frem før påske. FFI har skissert et gevinstpotensiale fra 1.6 mrd
(minimum) til 3 mrd kroner (maksimum). FFI har definert 8 konkrete
områder, hvorav personell og kompetanse er ett av disse. Her fremgår det
at ny militær ordning vil gi en betydelig innsparing. Ja, hva var de vi sa?
BFO ser ingen grunn til å omtale deler av rapporten, da denne er
hensyntatt i LTPen som vi får om en 2-3 uker. Blir mye fra LTPen i neste
utgave.
FSJS RÅD
Til tross for unntakstilstand knyttet til Koronaviruset, med blant annet
begrensninger i reise- og møteaktivitet, gjennomføres Forsvarssjefens
tilsettings- og disponeringsråd (FSJs råd) tilnærmet som normalt.
I forbindelse med søknadsrunde 3/20 gjennomføres FSJs råd i uke 13
som planlagt, men med ett råd og ikke to som planlagt. Dette rådet
etableres med de lokale representantene, slik at reiseutfordringer
begrenses. Dette skaper ingen utfordringer for BFO, da vi har lokal
rådsrepresentant. Å gå fra to råd til ett råd påvirker selvfølgelig
kapasiteten, men FPVS håper at man gjennom fleksibel tilnærming kan
få behandlet de fleste stillingene på runden.
Også i forhold til tilsetting til T-35 gjennomføres FSJs råd som planlagt,
men også denne prosessen er påvirket av de tiltakene som er innført
som følge av Korona. Her blir det en blanding av tradisjonell rådsbehandling
og behandling pr mail. I den unntakstilstanden samfunnet er
i nå, er BFO villig til å finne fleksible løsninger for rådsbehandling, men
vil fortsatt jobbe for at kvaliteten i dette viktige arbeidet er så god som
mulig.
Statlig omstillingsavtale
Det er besluttet at Statens havarikommisjon for Forsvaret (SHF) skal
overføres til Statens havarikommisjon for transport (SHT) med
ikrafttredelse 1. juli 2020. SHF har i dag fire stillingshjemler hvorav tre er
besatt av militært ansatte. Statens havarikommisjon for transport er
lokalisert på Lillestrøm. På ikrafttredelsestidspunktet skifter Statens
havarikommisjon for transport navn til Statens havarikommisjon.
Det er etablert en omstillingsavtale mellom KMD og Hovedsammenslutningene
i staten. Som medlem og vara fra YS Stat er oppnevnt
Ragnar Dahl (BFO) og Tor Erik Eide (BFO). Omstillingen skal gjøres
gjeldende fra 1.juli 2020. BFO er i dialog med dagens medlemmer i
Forsvarets Havarikommisjon.
NARKOTIKAGRUPPE NORD OG SØR «STRIPPES»
Sjef FPVS gjør vesentlige endringer i Narko Sør- og Narko Nord. Bakgrunnen
er at Forsvaret er redd det skal bli en ny type «NAV-skandale»,
da Forsvaret i en årrekke har brukt Narkotikagruppe Nord- og Sør ifm
innrykk og kontroller ved innrykk og ved våre militære avdelinger. Saken
gjelder urinprøvetesting av personell mistenkt for misbruk av doping og
eller narkotika. Det er Forsvarets reaksjonsform ved positiv testing, som
sannsynligvis i strid med Forsvarslovens § 10.
En konsekvens av dette er at FPVS gikk i dialog med politidirektoratet
og på bakgrunn av dette har Politidirektoratet tilbakekalt den begrensede
politimyndigheten som var gitt til Narkotikagruppe Nord og Sør.
Som en ytterligere konsekvens har Politidirektoratet tilbakekalt 2
polititjenestemenn som har hatt fast stasjonering i Forsvarets
narkotikagruppe i en veiledningsrolle pga suspensjon av den begrensede
politimyndigheten. Flere leger ved FSAN har fremmet en bekymringsmelding,
da Forsvarets evne til kontroll og oppfølging er blitt svært
begrenset.
BFO er sterkt kritisk til at slike endringer skjer uten involvering og så
vidt vi vet er ikke saken behandlet i Forsvarets rusmiddelutvalg, ei heller
i FHAMU og en konsekvens er at BFO fremmer saken inn for behandling
i FHAMU.
BUDSJETTPROSESSEN I FORSVARET
De sentrale organisasjonene fikk en kort info om status i budsjettarbeidet.
Nå har DIFene i hovedsak gjort seg ferdig. Våre HTVer skal ha vært
inkludert og skal sitte med et godt inntrykk av DIF-sjefens vyer og tanker
om virksomheten for 2021. Gjør de ikke det, har prosessen iht HA/TA og
FSJens plan allerede feilet. BFO vil etterlyse referatene fra møtene
avholdt på nivå 2 fra våre HTVer, som grunnlag for BFOs sentrale innspill.
Partene får FSJens budsjettgrunnlag 22/4 og vi har frist til søndag
24/4 med å fremme våre innspill. Våre innspill skal følge FSJens
budsjettforslag til Forsvarsdepartementet.
OMSTILLINGSAVTALE FORSVARET OG FMA
Forsvarsdepartementet og de sentrale organisasjonene i Forsvaret har
inngått, eller mer korrekt forlenget omstillingsavtalen som gikk ut ved
nyttår. Det vil fortsatt være behov for et samarbeid på tvers av etatene i
Forsvarssektoren, hovedsakelig pga kampflyprosjektet (F-35). Avtalen
gjøres gjeldende fra slutten av mars og for 3 år.
REFORHANDLING AV TILPASNINGSAVTALEN
BFO sa opp tilpasningsavtalen for Forsvaret sist høst, hovedsakelig fordi
vi forventet en ny hovedavtale i staten, men også fordi det uavhengig av
avtalen hadde skjedd så mye i Forsvaret at det var behov for å evaluere
dagens avtale – hvorfor får ikke organisasjonene informasjon, hva har
skjedd siden FST har utfordring mht å informere oss.
Forsvarsstaben ønsket å prolongere avtalen ut 2020 og heller ta dette
når ny avtale kommer. BFO sa at det viktigste ikke er forhandlingene,
men å finne ut hvilket ansvar Forsvarsstaben og FPVS m.fl. har mht
informasjon, inkludering og formelle prosesser iht HA/TA og AML. Tatt
utgangspunkt i den informasjonen vi får og den medvirkningen som
faktisk skjer, skjer det lite i Forsvaret og vi vet at dette ikke er status pt.
Partene er enige om å starte arbeidet med et heldagsmøte og ta det
litt derfra. Nå blir nok dette møte utsatt i tid pga Koronasituasjonen og
det er ok. Arbeidsmøte(ne) kan føre til at vi lager egne retningslinjer,
lager ny sentral I/S-avtale eller gjør faktiske endringer i TA.
De andre organisasjonene med NOF i spissen støttet vår fremstilling
og partene ble enige om å starte med et dagsmøte, hvor vi tar for oss
alle utfordringene vi ser og finner løsninger.
REFORHANDLING AV ATF
Partene har gjennomført om lag 10 arbeidsmøter i perioden frem til
mars 2020.
Forhandlingene skulle etter planen starte i midten av mars, men er
som veldige mange andre saker satt på vent, som følge av den pågående situasjonen. Partene er i jevnlig dialog i forhold til å avklare når
forhandlingene kan fortsette.
LOKAL LØNN 2019
Det lokale lønnsoppgjøret i Forsvaret for 2019 er fortsatt ikke sluttført.
Partene har jobbet med oppgjøret siden august 2019, og det er fortsatt
en veldig krevende prosess. Hovedtema i forhandlingene er fortsatt
variable pensjonsgivende tillegg. BFO med øvrige parter har hatt en
god forhandlingsprosess med Forsvaret som forhandlingsmotpart, og
partene har også vært nær å finne en forhandlingsløsning.
I den senere tid har BFO fått bekreftet at det er Forsvarsdepartementet
(FD) som på en meget utidig og uheldig måte, har blandet seg
inn i de pågående forhandlingene mellom partene i Forsvaret.
Innblandingen bekreftes gjennom flere skriv som er sendt fra FD til
Forsvaret. Prosessen blir ytterligere forsinket som følge av denne
innblandingen.
Selv om det tilsynelatende ikke ser ut som det er fremdrift i
forhandlingene jobbes det aktivt på mange ulike arenaer for å finne en
løsning som kan bidra til at oppgjøret for 2019 kan ferdigstilles.
FAKTA LOKAL LØNN 2019. HVA HAR SKJEDD OG HVA HAR BFO GJORT?
Mai 2019
Partene i Staten fastslår gjennom forhandlingene i mellomoppgjøret
2019 at det tilligger den enkelte etat fullmakt til å
fremforhandle avtaler om pensjonsgivende tillegg.
Aug – des 2019
Arbeidstakerorganisasjonene og Forsvarsstaben i Forsvaret startet
forhandlingene i august 2019.
Partene gjennomfører forhandlingsmøter frem til desember
2019.
Hovedtema i forhandlingene er pensjonsgivende variable
tillegg. For at våre medlemmer, på lik linje med øvrige statsansatte,
skal ha en pensjon å leve av i fremtiden må våre faste og
forutsigbare tillegg for unntaksaktivitet inkluderes i pensjonsgrunnlaget.
BFO involverer YS Stat og partene i Staten for øvrig og ber om
tilrådinger og utfyllende fakta i forhold til den aktuelle saken.
Partene i Staten bekrefter BFOs syn.
Jan – mars 2020
Stillstand i de formelle forhandlingene mellom partene.
Uformelle møter og samtaler med Forsvaret for å forsøke å
finne en løsning som kan bidra til å fortsette forhandlingene.
BFO ber om innsyn i det vi erfarer er skriv fra Forsvarsdepartementet
som påvirker lønnsoppgjøret i Forsvaret. Forsvarsdepartementet
avslår å gi BFO innsyn i de aktuelle dokumentene.
BFO påklager avgjørelsen til Sivilombudsmannen som raskt tar
tak i saken og ber Forsvarsdepartementet om oversendelse av
aktuelle dokumenter.
BFO tilskriver Forsvarssjefen om hans syn på Forsvarsdepartementets
innblanding i lønnsoppgjøret i Forsvaret. Skrivet er per
20. mars 2020 fortsatt ubesvart.
I skriv av 19. mars 2020 har Forsvarsdepartementet gjennomført
en fornyet vurdering av begjæringen om innsyn og velger allikevel
å gi BFO innsyn i det aktuelle dokumentet.
Skrivet fra Forsvarsdepartementet til Forsvaret bekrefter BFOs
mistanker om en meget utidig og uheldig innblanding i lønnsoppgjøret
i Forsvaret.
I skriv av 20. mars 2020, fra BFO til FD, ber vi om innsyn i
ytterligere relevante dokumenter sendt fra Forsvarsdepartementet
til Forsvaret. Foreløpig ubesvart.
HOVEDOPPGJØRET I STATEN 2020
Som følge av den pågående situasjonen med virusspredning har
partene i Staten utsatt hovedoppgjøret til høsten. Partene er med
bakgrunn i dette enige om en videreføring av dagens Hovedtariffavtale
til, i første omgang, 15 sept. 2020. Som følge av utsettelsen er det per
i dag mange uavklarte spørsmål knyttet til den praktiske gjennomføringen
av oppgjøret for 2020.
Forhandlingsutvalget ønsker alle en riktig fin påske. Følg rådene fra helsedirektoratet og hold deg oppdatert med info fra bfo.no.