Offisersbladet ORGAN FOR BEFALETS FELLESORGANISASJON
BFO:
Postboks 501 Sentrum, 0105 Oslo
Telefon: 23 10 02 20
E-post: post@bfo.no
Internett: www.bfo.no
OFFISERSBLADETS TILSYNSKOMITÉ:
Ris og ros, og eventuelle tips om utgavene kan sendes til tilsynskomiteen@bfo.no
ANSVARLIG UTGIVER:
Jens Jahren, leder BFO
REDAKTØR:
Einar Holst Clausen
REDAKSJON OG ABONNEMENTSAVDELING:
Se adresse for BFO
E-post: Offisersbladet@bfo.no
Tlf. abonnementsavdeling: 23 10 02 43
E-post: mona.eriksen@bfo.no
Tilsluttet Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund-Stat
ANNONSEANSVARLIG:
2punkt AS ved Karin Smedsrud
Mobil: 982 05 416
Signerte artikler representerer ikke nødvendigvis BFOs mening. Forfattere er selv ansvarlig for innholdet og de meninger som fremholdes. Usignert innhold er redaksjonelt.
GRAFISK PRODUKSJON:
Design: punkt&prikke punktprikke@me.com
Trykk: UnitedPress Poligrafija
BILDER:
Hvis ikke annet er oppgitt, er bildene tatt av Forsvaret.
FORSIDE:
HKH Kronprins Haakon gikk sabotør-ruta til ”Tungtvannsfabrikken” på Rukan. Foto: Torbjørn Kjosvold
REDAKSJONEN AVSLUTTET:
6. april 2018
(Bekreftet opplag 1. halvår 2017 - 10.200)
UTGIVELSESPLAN 2019:
NUMMER | MATR.FRIST | UTGIVELSE |
---|---|---|
Nr 3 juni | 8. juni | 22. juni |
Nr 4 august | 10. august | 24. august |
Nr 5 oktober | 28. september | 12. oktober |
Nr 6 desember | 23. november | 7. desember |
Offisersbladet drives etter redaktørplakaten.
FØLG BFO PÅ:

Nye utfordringer som må takles

Utfordringene står i kø i vår kompliserte og teknologiske hverdag. I
denne utgaven kan dere blant annet lese to større artikler om henholdsvis
Cyberforsvaret og Luftmaktseminaret på Luftkrigsskolen. Alt henger
sammen med alt er det mange som hevder, og det kan se ut til å være
riktig når man ser disse to artiklene i sammenheng.
Cyberforsvaret har hendene fulle med å takle stadig økende trusler i
cyberdomenet. Hver dag blir Forsvaret utsatt for et utall forsøk på
planting av virus og/eller forsøk på å hente ut informasjon fra forsvarets
nettverk og systemer. Hacking/avlytting av mobiltelefoner kan også
forekomme. Faren for at en potensiell fiende prøver, eller har planer for å sette hele systemer ut av
drift, er også til stede. Her er det for øvrig viktig at også hver enkelt av oss er nøye med
datasikkerheten. I artikkelen om Cyberforsvaret, kommer det frem at sjefen sjøl, generalmajor Inge
Kampenes, har mange utfordringer på sitt bord. For i tillegg til daglig drift, er Cyberforsvaret inne
i en stor omstillings-fase. Forberedelser til storøvelsen «Trident Juncture», og senere deltagelse
krever og vil kreve betydelig innsats, samtidig som store materiell-investeringer er på trappene.
Cyberforsvaret skal altså ikke bare takle, men også videreutvikle vår evne til å stå imot disse
truslene.
Det finnes flere eksempler på hvor alvorlig dette er. Det er eksempelvis nå bevist at Kina klarte å
hacke seg inn og stjele komplette tegninger og spesifikasjoner på USAs kampfly F-22 Raptor og
F-35 Lightning. Og nå har Kina selvfølgelig produsert et eget moderne langtrekkende og
supersonisk kampfly, basert på F-22 og F-35. Flyet har betegnelsen J-20 «Black Eagle», og det
hevdes at det skal kunne ta ut eksempelvis AWACS-flyene og tankfly. USA mener dette forrykker
maktbalansen. Historisk sett, er det vel heller ingen tvil om at Sovjetunionen/Russland har lykkes
med sin spionasje på vestlig teknologi opp gjennom tidene. De fleste Russiske jagerfly i dag, ligner
mistenkelig på amerikanske jagerfly.
Artikkelen fra Luftmaktseminaret gir en oppsummering av tre spennende dager på Luftkrigsskolen,
der temaet var luftmakt i fremtidens fellesoperasjoner og krigføring i flere domener. Her ble
fremtidens scenarioer og krigføring debattert i en fellesoperativ ramme, kombinert med tanker om
hvilken teknologi vi har, og bør ha i fremtidens forsvar. Et lite blikk inn i Forsvarets satsning på
Space fikk vi også. Sjef Cyberforsvaret Inge Kampenes var selvfølgelig til stede på dette seminaret,
med et foredrag om cyberdomenets viktighet, da de fleste temaene under seminaret berørte
cyberdomenet, og de utfordringene vi står overfor der. Altså – alt henger sammen med alt.
Til slutt ønsker jeg å kommentere NH-90 artikkelen jeg hadde i forrige utgave. Tilbakemeldingene
har vært meget positive, men noen har reagert negativt (primært de som sitter i NH-90 prosjektet).
Produsenten av NH-90 (NH Industries) har fått all skyld for forsinkelse og tekniskeproblemer.
Men
i rettferdighetens navn, er det noe som bør komme frem her. FLO/FMA/Luftforsvaret har underveis
i anskaffelses- og produksjonsprosessen, fremmet mange hundre særnorske tilleggskrav til NH
Industries. Dette har nødvendigvis ført til kontinuerlige justeringer og omkalkuleringer år etter år.
Dette er nok noe av grunnen til forsinkelsene, men selvfølgelig ingen unnskyldning for katastrofeprosjektets
helhet.
Nå lover for øvrig forsvarsministeren at Regjeringen skal finne en fullgod løsning på NH-90
krisen! Hvem forteller forsvarsministeren at det finnes en fullgod løsning på NH-90 krisen? «Look
to Sweden» Bakke-Jensen, for nå er det offentlig at Sverige vurderer å sette alle sine NH-90 på
bakken, på grunn av de enorme driftskostnadene. De har flere års erfaring med NH-90 enn Norge.
Tror vi at svenskene ikke vet hva de driver med? Vel Bakke-Jensen, da snakkes vi kanskje om 3-4 år,
så får vi se om ikke samtalen begynner med; «Hva var det vi sa!».
