MODERNE FREGATTER, MEN IKKE UTEN UTFORDRINGER
Fem fregatter og seks NH90 helikoptre
til en totalkostnad på 21 milliarder
kroner. Det var den største
materiellanskaffelsen noensinne i
Forsvaret. Den viktige anti-ubåt
kapasiteten som NH90 helikoptrene
skulle representere, kom imidlertid
aldri på plass, og ble som et skandaleprosjekt
terminert av Forsvarsdepartementet
i 2022.
Våre fregatter ble bygget på verftet
Navantia Ferrol i Spania, som ellers i
løpet av byggeperioden holdt på å gå
konkurs. Det ble forsinkelser, og kontraktsprisen
økte også betydelig. Ved
endelig mottak, fikk de pennantnummerne
F 310 (Fridtjof Nansen), F 311
(Roald Amundsen), F 312 (Otto Sverdrup),
F 313 (Helge Ingstad) og F 314
(Thor Heyerdahl). Som kjent, mistet
vi F 313 Helge Ingstad i 2018, etter
kollisjonen med tankskip i Øygarden.
De gjenværende fire fregattene har
utført sine oppdrag på en god måte,
også internasjonalt. Men har seilt, og
seiler fortsatt uten den viktige antiubåt
kapasiteten som eksempelvis
NH 90 ville representert. Hangarene
på fregattene måtte etter mottak bygges
om for å kunne operere med
NH 90. I dag håper man på en hurtiganskaffelse
av et kapabelt anti-ubåt
helikopter. Aktuelle kandidater kan
være Sikorsky sitt Sea Hawk, eller
eksempelvis Super Lynx fra Agusta
Westland. Det gjenstår å se.
OFFISERSBLADETS BESØK OM BORD PÅ KNM OTTO SVERDRUP
I midten av desember tok Offisersbladet
turen til Haakonsvern base,
der jeg etter avtale skulle ut og seile
med KNM Otto Sverdrup. Planen var
å gi leserne et inntrykk av livet om
bord på en fregatt, og hva både offiserene,
vervede og lærlinger/vernepliktige
jobber med om bord under
seiling, ofte kalt en maurtue av aktivitet.
Nå ble det ikke slik. For når besetningen
fra KNM Thor Heyerdahl
overtok KNM Otto Sverdrup etter
lengre tids vedlikehold, var det
svært mye som måtte gjøres før de
kunne bli seilingsklare.
KNM Otto Sverdrup lå sammen
med to andre fregatter og en lang
rekke andre fartøyer, klare for nye
oppdrag. KNM Roald Amundsen var
ute på oppdrag. Det var mye som
måtte gjøres før KNM Otto Sverdrup
kunne bli seilingsklar, så det ble
dessverre ingen tur til havs, men
derimot en god mulighet for samtaler
med forskjellige kategorier
tjenestegjørende om bord, riktig
nok til kai på Haakonsvern.
Det var hektisk aktivitet om bord
og på kaia. Vel om bord, var det godt
å se at juletreet var på plass i hangaren,
og litt diskré julepynt i byssa,
hadde de også fått lov til. Litt overraskende
var det imidlertid å oppdage
at besetning/mannskap ikke
har internettdekning om bord. Det
er jo ren velferd i ledige stunder. På
runden rundt på fregatten disse to
dagene, fikk vi dessverre ikke snakket
med maskinmesteren ombord, for han
var svært opptatt med det motor- og
maskinmessige, før planlagt avgang.
FREGATTSJEFEN OM UTDANNINGSLØP OG TJENESTE
Vi ble med sjefen ombord kommandørkaptein
Lars Ole Høknes til hans
kvarter «kontor», nærme broen. På
spørsmål om veien til å bli fregattsjef,
forteller Høknes at han startet
med befalsskole, og så tre år på Sjøkrigsskolen
operativ Marine. I Bergen,
en av Norges fineste byer, tilføyer
han med et smil. Han er klar på at
Sjøkrigsskolen har en meget god
blanding av teori og praksis med
mye seiling, i tillegg til øving i
navigasjons-simulator. Du kommer
ut fra Sjøkrigsskolen med en
bachelor i militære studier, med
fordypning i nautikk for oss på
operativ Marine. Så går du i lære på
bro, til du blir fortrolig med, og trygg
på oppgavene med det å være
vaktsjef. Et strukturert løp med flere
sertifiseringer, som ender opp med
en klarering som selvstendig vaktsjef.
En jobb du har noen år. Så
følger langkurs maritime operasjoner
(1 år), innenfor et krigføringsområde.
Deretter noen års tjeneste
om bord på fregatt som krigføringsoffiser,
man har ansvar for sensorer
og våpen, på den kamp-plattformen
en fregatt er.
Høknes forteller videre at det
tjeneste-messig er fornuftig med
annen tjeneste for å bygge bredde.
Det være seg undervisningstjeneste,
skoletjeneste, eller ved stab. Etter
det kommer offiseren tilbake som
operasjonsoffiser (avd. leder operasjon).
Neste trinn på karrierestigen
er tjeneste som nestkommanderende.
Med glimt i øyet sier fregattsjefen
at hvis du er heldig, har flaks,
eller er dyktig, så får du gå et sjefskurs.
Etter det, må du konkurrere deg
til en sjefsjobb. Hele dette utdanningsog
tjenesteløpet tar mellom 15-20 år.
På spørsmål om integrering med
F-35 og P-8, samt bakkebaserte
systemer, sier Høknes at fregattene
historisk sett har hatt meget god
integrering med F-16, over blant
annet Link-16. Vi har en liten vei å
gå med full integrering mot våre
F-35 og P-8’er, men vi er på god vei.
Det er et prioritert område. Samøving
og kommando & kontroll med
våre allierte, har alltid gått meget
godt, sier han. Når det gjelder samhandling
med Hæren, så kommer
de sterkt på banen med innføring
av luftvern. Det er komplementære
kapasiteter, så her vil vi sørge for et
fremtidig godt samarbeide, sier
fregattsjefen.
Fregattsjef på KNM Otto Sverdrup kommandørkaptein Høknes.
fakta:
FAKTA OM VÅRE FREGATTER
Byggeperioden startet i 2003 og var ferdig i 2010. Her er oversikten over når våre
fregatter ble satt inn i operativ tjeneste.
F 310 KNM Fridtjof Nansen i tjeneste fra april 2006 F 311 KNM Roald Amundsen i
tjeneste fra mai 2007 F 312 KNM Otto Sverdrup i tjeneste fra april 2008 F 313 KNM
Helge Ingstad i tjeneste fra september 2009 (Forlist 2018) F 314 KNM Thor Heyerdahl i
tjeneste fra februar 2011.
Tekniske data:
Deplasement: 5.200 tonn fullt lastet
Lengde: 134 m
Bredde: 16,8 m
Dyptgående: 7,6 m
Framdrift: 2 BAZAN BRAVO 12V 4,5 MW dieselmotorer
1 GE LM 2500 21,5 MW gassturbin
Inntrekkbar elektrisk baugtruster 1 MW Brunvoll AS
Hastighet: 27 knop
Rekkevidde: 4.500 nm ved 16 knop
Bestykning: Mk 41 VLS for missiler, RIM-162 ESSM SAM
NSM sjømålsmissil,
76 mm OTO Melara Super Rapid-kanon
4 x 12,7 mm Browning M2HB mitraljøser
4 x 324 mm torpedorør for Sting Ray torpedoer
4 x Sea Protecctor MG3
Synkeminer
Sensorer: AN/SPY-1F (luft/overflate)
CAPTAS MK II Vi aktiv/passiv
Tauet sonar
MRS 2000 skrogmontert sonar
Kommandokontroll: Link 16 og link 11
Mannskap: 123 (55 befal, 32 vervede og 36 lærlinger/vpl)
Et uunngåelig spørsmål var
seiling uten den viktige anti-ubåt
kapasiteten NH-90 skulle ha vært på
våre fregatter. Her var Høknes rask
med å påpeke at KNM Thor Heyerdahl,
som han opprinnelig er sjef
på, der henger det en crest fra 334
skvadron, som bekrefter at KNM
Thor Heyerdahl er NH-90 fregatt. Det
var vi som hadde ansvaret for implementering
av NH-90. Men de stakk
jo på dagen i juni, når avgjørelsen
om å kansellere hele NH-90 prosjektet
var tatt. Det var dagen før vi
skulle ut på anti-ubåt øvelse ved
Island. Det føltes litt tragisk der og
da, for vi var på vei til å bli gode på
denne kapasiteten.
Men vi skal fortsatt øve helikopterlanding,
nå med sivile helikoptre, for
å beholde nivået på befal og mannskap
som har dette ansvarsområdet,
sier Høknes. Vi er klare når nytt
helikopter skulle komme. Da blir det
selvfølgelig et lengre lerret å bleke
for å bruke et nytt helikopter taktisk.
Når det gjelder den viktigste jobben
en fregattsjef har, svarer han at det
er en floskel, men uansett så er det
å utføre oppdraget og ta vare på
folket mitt, sier han, og tilføyer at
dette er komplementært, for med
topp motiverte befal og mannskap,
så løser man oppdraget.
På slutten av samtalen kom vi inn på
levetiden til fregattene og hva
erstatningen blir, når de skal fases
ut i 2040. Høknes er rimelig klar på
at med dagens kraftige værforhold
til havs, og med tanke stridsutholdenhet
i perioder opptil en måned,
så må man ha Nansen-klassen
helikopterbærende størrelse på
våre fregatter i fremtiden. Personellutfordringene
var også umulig å
ikke kommentere, så spørsmålet
ble, hva er utfordringene i dag?
Kommandørkaptein Høknes forteller
at Sjøforsvaret/Marinen i dag ikke
har problemer med rekruttering,
men sliter med å beholde personell
over tid. Vi må kanskje bli bedre på
«beholde-tiltak», og da også rerekruttering,
for den kompetansen vi
har mistet underveis, tar det tid å
opparbeide på nytt. Skulle Fagmilitært
Råd anbefale en personellstyrking,
så er disse faktorene viktig
for å lykkes, sier han.
Høknes har også søkelys på at
besetningen skal oppleve en viss
forutsigbarhet i forhold til tjeneste
og det familiære. På sommeren
kjører eksempelvis fire uker til havs
og fire uker fri. Høknes avslutter
med å si at han skulle ønske at han
kunne hatt en lønnsramme på rundt
fem lønnstrinn, slik at han i et
beholde-perspektiv, kunne belønne
dyktighet og ekstra god innsats.
«Sett i et beholdeperspektiv,
kunne jeg ønske
meg en lønnsramme på fem
lønnstrinn slik at jeg kunne
belønne mitt personell for
dyktighet og ekstra god
innsats»
Systemoffiser løytnant Simen Strandvold i fregattens torpedo-rom.
KAPTEIN SUSANN HABBESTAD ER LOGISTIKKOFFISER (PAY) OMBORD
Susann har stillingen som PAY om
bord på fregatt, begrepet PAY springer
ut fra begrepet «Paymaster».
Susann er fregattsjefens rådgiver
innen personell, økonomi, logistikk,
sanitet og forpleining. Hun er eneste
om bord med Luftforsvars grad
kaptein, for Susann har gått teknisk
befalsskole i Luftforsvaret og jobbet
med bakkeutstyr på Ørlandet (første
kvinnelige bakkeutstyrsspesialist).
Hun kom senere inn på Luftkrigsskolen,
men tok to år med logistikk
på Sjøkrigsskolen. Hun har tjeneste
som logistikkansvarlig på Luftforsvarets
skolesenter på Kjevik, og
senere i Luftforsvarsstaben på
Rygge med kontroll og analyse/
virksomhetsstyring. Hun har også
vært i Kabul som logistikkrådgiver.
Når hun i 2022 fikk tilbud om to års
midlertidig beordring som PAY på
fregatt, takket hun ja. Da hadde
BFOs sekretariat i Oslo hatt gleden
av å ha Susann som rekrutteringsansvarlig
i et drøyt halvår.
På fregatten har hun ansvar for 20
personer, spesialister OR 2-4, vernepliktige,
lærlinger, vernepliktig akademiker,
befal og offiserer. Kravet for å
være PAY er at man må ha økonomi
og ressursstyring fra Sjøkrigsskolen
og minimum fire år forvaltningstjeneste,
og for å nå kapteinsnivå,
minimum seks års tjeneste. Susann
gir i løpet av samtalen klart uttrykk
for at hun trives veldig godt i den
allsidige og til tider hektiske jobben
som PAY. Hun holder imidlertid alle
muligheter åpne for en retur til Luftforsvaret
i 2024, men det vil tiden
vise, sier hun med glimt i øyet. Pendling
er over tid slitsomt, så jeg
kunne tenkt meg en stilling nærmere
Oslo, og etter hvert fått med meg
Stabsskolen, sier Susann. Hun avslutter
med å si at hun nok selv må
ta kontakt med Luftforsvaret, for å
høre om videre karriereplaner. For
slik det er i dag, er alle sin egen
P-off og karriere/tjenesteplanlegger.
LØYTNANT SIMEN STRANDVOLD SYSTEMOFFISER OG BFO ATV
Simen er i dag systemoffiser undervanns-
krigføring på kampsystemer,
sonar og torpedo mv. Karrieren
begynte når Simen gikk direkte fra
videregående og inn på gjennomgående
fire-årig Sjøkrigsskole, med
oppstart på befalsskolen på Madla,
og så tre og et halvt år på Sjøkrigsskole/
Bergen. Etter fullført Sjøkrigsskole,
kom han som fersk løytnant ut
på fregatt. Der er det fire tjenesteområder,
overflatekrigføring, undervannskrigføring,
luftkrigsføring og
teleteknisk. Det ble undervannskrigføring,
og påfølgende systemkurs,
og inn i tjeneste som systembefal.
Etter ytterligere kompetansepåfyll
og et års tjeneste, ble Simen systemoffiser
under vann. Det var to til tre
år tidligere enn normalt på grunn av
personellmangel oppover i systemet.
Så jeg er tidlig i løypa, sier
Simen. Neste trinn på karrierestigen
er stillingen som våpenteknisk
offiser (VTO), men da må jeg ha
vært kapteinløytnant i minst ett år,
men det er jo 5-6 år til sier Simen.
Simen Strandvold har fire befal,
tre matroser, samt vernepliktige
som han har ansvar for. I det daglige
er det en halvpart personellforvaltning
og en halvpart systemjobbing.
På spørsmål om manglende
helikopterkapasitet i kampen
mot ubåter, sier den unge systemoffiseren
at det er en kapasitet han
gjerne skulle hatt, da det representerer
en meget god tilleggskapasitet
for en fregatt på ubåtjakt.
Simens tillitsmannsrolle startet når
han startet sin fregatttjeneste. Han
tok vervet som vara-ATV først
(i to år), og ble for et år siden valgt
til ATV. Han forteller at rollen som
tillitsmann er veldig lærerik, for
man får være med i beslutningsprosesser,
samt fungerer som en
medspiller og rådgiver for avdelingsledelsen
i personellsaker.
Men det krever at man leser seg
opp på lover, regler, avtaler og
bestemmelser, samt får kompetansepåfyll
på seminarer og samlinger
i BFO-regi, sier BFOs ATV
på KNM Otto Sverdrup. Simen trives
godt, og er glad for tobesetningssystemet,
da det gir forutsigbarhet
også i forhold til kjæresten hjemme.
Payen ombord kaptein Susann Habbestad.
Ganske sjeldent at to søstre er på samme fregatt. Susann Habbestad er kaptein (Luft) og PAY om bord og Hanne er løytnant og navigasjonsoffiser.
Visekonstabel Belinda Mikkelsen på jobb i motorrommet. Hun er også BFOs arbeidstillitsvalgte om bord.
BELINDA MIKKELSEN LEDENDE
VISEKONSTABEL I MASKINROMMET
OG BFO ATV
Belinda er BFO arbeidstillitsvalgt,
men til daglig jobber hun med
vedlikeholdsrutiner og reparasjoner
i maskinrommet, i tillegg til å være
røykdykkerleder. Hun har grunnleggende
konstabel utdanning, og er
maskinkonstabel, ledende visekonstabel
(OR3).
På spørsmål om hva hennes
oppgaver er, svarer Belinda at det er
å utføre vedlikeholdsrutiner på
fremdriftssystemene om bord, samt
reparasjoner i forbindelse med feil
som måtte dukke opp. I tillegg til
dette, er hun også er røykdykkerleder
på aktre havaristasjon, der
de også driver med trening og
øving på ulike krig - og
havariscenarioer sammen med
resten av fartøyet. Det er også mulig
å inneha andre tilleggsverv om
bord, der hun nå for tiden er en
del av fartøyets sikkerhetsorganisasjon.
Belinda forteller at det ikke nødvendigvis
er spesifikke krav til stillingen
hun har, men at det er en
fordel å ha ett praktisk fagbrev i
bunn. Dette gir ett godt utgangspunkt
for den praktiske forståelse av
systemene om bord. Det er forskjellige
kurs du trenger for stillingen,
men disse får du som en del av
opplæringen, sier hun.
Belinda trives i stillingen sin som
ledende visekonstabel. Om bord
er ingen dager like, og vi får
utfordret oss på en god måte. Det
er godt samhold både på jobb og
i fritid. Hun er motivert, og forteller
at hun ser for seg å fortsette i noen
år til i fregatt-tjeneste, men kanskje
få seg en jobb på land etter hvert.
Hun er BFO-tillitsvalgt om bord, og
sier at hun i utgangspunktet bare
forhørte seg om det var mulighet for
å bli tillitsvalgt som konstabel da hun
syntes det virket som en spennende
rolle, og en rolle som hadde passet
henne. Så mannskapet fant ut at det
var en god ide og ha en egen tillitsvalgt
for konstablene om bord på
KNM Otto Sverdrup, og vips, så ble
hun tillitsvalgt. Belinda trives meget
godt som tillitsvalgt, for å jobbe for
andres og egen trivsel om bord er
noe hun setter høyt. Det er viktig å
vite hvilke rettigheter vi har, i vår
gradsrekke starter vi som oftest som
ganske unge og uvitende om hvilke
forskjellige rettigheter og krav vi har
på arbeidsplassen vår, fortsetter
hun.
CHRISTIAN SJØLI, VISEKONSTABEL OG KOKK OM BORD
Christian har to år i kokke-lære, et
halvt år i sivil jobb, og så 18 måneders
førstegangs-tjeneste på fregatt
som kokk. Etter førstegangstjenesten
tok han en pause fra livet i uniform,
men kom tilbake mars 2021.
Som kokk er han på lik linje som de
andre kokkene, sammen med
stuerten med å sette menyer. Men
primært gjør han «kokke-ting» som
baking av brød og tilbereding av
mat, som på et fartøy er ren velferd.
Det lille ekstra er blant annet baking
av boller på onsdager, og god dessert
tirsdag, torsdag og søndag. Avhengig
av om de ligger til kai, eller
seiler, starter dagene med frokostforberedelser
ved fem-seks-tiden,
etterfulgt av lunsj og middagsproduksjon,
men også nattvakt. Men
vi har skiftordning, der vi bytter på
hvem som lager frokost, lunsj, og
middag, samt hvem som har nattvakt.
Med andre ord døgnkontinuerlig
drift, forteller Sjøli. Vi har en variert
lunsjmeny, alltid med en varmrett,
og til middag, skal det være fisk
to dager i uken. Grønnsaker er også
viktig sier han.
På slutten av samtalen kommer
det frem at kokkene om bord er litt
frustrerte over lønnsnivået i forhold
til andre tilsvarende gradsnivå, med
tanke på at kokkene tross alt har et
fagbrev. Men han trives uansett godt,
og med tiden håper han på «opprykk
» til stuert. Han kunne derfor
tenkt seg å ta grunnleggende befalsutdanning,
for en videre karriere
innen sitt fagfelt. Om det å bo på
firemanns-lugar, sier han at det er
trangt og med lite privatliv. Men det
blir en vanesak, vi har jo en gardin
vi kan dra for bikka, sier Sjøli som
ser for seg en fremtid som kokk i
Marinen.
Visekonstabel Christian Sjøli er en av kokkene om bord. Mat er også velferd.
Assisterende i maskinrommet, men også røykdykkerleder, visekonstabel Martin Sunde.
MARTIN SUNDE VISEKONSTABEL, MASKINASSISTENT OG RØYKDYKKER
Martin har mekanisk bakgrunn/
fagbrev, noe som er et krav for å
kunne utføre jobben sin i maskinrommet.
Han jobbet sivilt som industrimontør,
og var godt vant med å
lese tekniske beskrivelser og tegninger,
før han søkte seg inn i
Marinen. Det kommer godt med når
jeg nå driver vedlikehold og reparasjoner
i maskinrommet nå. Jeg støtter
maskinisten i den daglige driften,
sier han. Til å utføre jobben, har
maskinassistentene et rikholdig utvalg
av verktøy. Han forteller at under
oppdraget i USA, med hangarskipsgruppen
USS Harry Truman, måtte
de utføre relativt store reparasjoner
underveis, uten videre problemer.
Noen deler måtte kjøpes fra land,
men vi fikk helikopterstøtte til å få
delene om bord. Hvis vi ikke klarer
å reparere selv, og heller ikke får tak
i deler, så kjøper vi oss fag-ekspertise
til å gjøre jobben. For det viktigste er
tross alt å løse oppdraget, sier Martin.
Martin Sunde er også utsjekket
som røykdykker og røykdykkerleder
om bord. Det stilles relativt strenge
krav til fysisk skikkethet for å være
røykdykker, og man må ikke ha vært
røykdykker for å være røykdykkerleder,
for hans oppgave er å kontrollere
røykdykkerne og være bindeleddet
opp imot havarisentralen om
bord. Men de fleste røykdykkerledere
har vært røykdykkere selv.
For å bli røykdykkerleder, må man
for øvrig ha spesialiseringskurs. En
røykdykkerleder har ansvar for all
brannsikkerhet om bord, at alt
materiell er til stede og fungerer, og
at alle rømningsveier fungerer.
Martin forteller videre at det øves
jevnlig på brann og røykutviklingsscenarioer
om bord, i tillegg til at
de har øvingsområde og fasiliteter
for dette på Haakonsvern.
Martin Sunde har nå tre år bak
seg som visekonstabel og trives
godt. Han er T-35 kontrakt, og ser for
seg å jobbe i Marinen frem til han
fyller 35 år, og kanskje lenger. Jeg
trives som spesialist, avslutter
Martin.