
– Da vi fikk beskjed at vi ble
industrivernpliktige i 2020
innrømmer vi at vi var skeptiske.
Vi var ikke klar over hva det innebar
å være industrivernpliktig. Nå vet
jeg det, og jeg mener arbeidsplassen
vår er blitt et tryggere sted med
industrivernet på plass, sier Hege
Sølvberg som er også er KS/HMSog
HR-ansvarlig.
Hun sier at virksomheten har
arbeidet med HMS hele veien, men
hatt mer øvelser med eksisterende
utstyr etter industrivernplikten.
– Vi har hatt årlig test av
brannslukkeutstyr så dette har vi hatt
god kjennskap til hele tiden. Fokuset
etter industrivernet ble etablert har
vært mer på å øve spesielle hendelser
som brann i el-bil, uttaler Sølvberg.
Etableringen av industrivernet har
gjort de ansatte i virksomheten
tryggere, mener Sølvberg.
Karen-Mari Riiber, markedsansvarlig
og også med i industrivernet,
har arbeidserfaring fra en større
gjenvinningsvirksomhet i Oslo og vet
at uønskede hendelser kan oppstå
raskt. Hun har vært til stede under
hendelser som branner, påkjørsler,
bombetrusler og evakuering på
forrige arbeidsplass.
– Skjer det noe på en arbeidsplass er
det med kollegaer du jobber tett med.
Innsatsen går jo på å redde livet til
kollegaer. Det er viktig å være klar
over hvordan du reagerer på å skulle
gjøre en innsats med mennesker du
kjenner og står nær, sier Riiber.
Sølvberg sier det er lett å glemme
enkle prosedyrer og telefonnummer
når det blir hektisk.
Riiber viser frem et bånd med
fem laminerte tiltakskort. Alle i
industrivernet har et bånd hver
med tiltakskort. De henger på
Industrivernplassen som er lokalisert
ved inngangen til verkstedet, og lett
tilgjengelig for alle.
– Vi ønsker at alle skal føle seg
trygge med industrivernet på vakt,
understreker Sølvberg.
Det har vært mye å sette seg inn i som fersk industrivernleder. Sølvberg har lest forskrift om industrivern, gått på kurset «Industrivernforskriften – forstå kravene» og brukt Næringslivets sikkerhetsorganisasjons nettsider, nso.no, for å lese seg opp. Sølvberg har nylig tatt fagbrev i helse-, miljø og sikkerhet. Hun valgte å lage beredskapsplanen for Etac Bil AS på Fagskolen, som en av oppgavene på kurset.
ØVELSE FOR INDUSTRIVERNET HOS ETAC BIL AS
BEKJEMPELSE AV BILBRANN
- En brann i bil er en vanskelig brann å bekjempe når den har fått godt tak
- Biler inneholder mye brennbart materiale som utvikler store mengder giftig og brennbar røyk
- Biler har mange hulrom som er vanskelig tilgjengelig
- Vår innsats er begrenset, og må avsluttes når vi blir berørt av brannrøyken
- Vår beste sjanse er å være tidlig ute, med nok slukkemiddel
- I en tidlig fase er alle våre slokkemidler egnet, når brannen blir stor, er vann og pulver det beste vi har
I denne øvelsen hadde vi en teoretisk gjennomgang av brann først, før vi gikk ut på verksted og simulerte en brann i en bil vi hadde der.

ETAC BIL AS
- Tilpasser biler for personer med nedsatt bevegelsesfrihet, spesialløsninger til utrykningskjøretøyer og andre spesialkjøretøyer.
- En av Norges største på bilombygging.
- Leverandør av bilinnredninger.
- Startet i 1986.
- Selskapet er representert i Norge med elleve avdelinger.
- 100 ansatte.
- Hovedkontor på Frogner, nord for Oslo.

– Det er krevende å lage en god plan.
Beredskapsplanen er nok den delen
vi brukte mest tid på å få på plass,
men vi ble fornøyde da vi var klare
med den. Jeg har delt den ut til alle i
industrivernet for at de skal lese den.
Én gang i året skal den revideres –
den skal ikke bli liggende i skuffen.
Når vi øver skal vi øve på de uønskede
hendelsene vi har analysert oss frem
til kan skje hos oss, sier Sølvberg.
Hun legger til at hver gang det øves
står de uønskede hendelsene som
er definert i beredskapsplanen på
agendaen. Planen skal gjennomgås
både før øvelsen og evalueres i
etterkant for å se at den fortsatt
er aktuell. Beredskapsplanen har
gjort industrivernet mer bevisst på
oppgavene de kan måtte håndtere:
• Brann i bil og el-bil
• Brannskader
• Klemskader generelt
• Giftige stoffer
Det blir flere og flere elbiler hos Etac
Bil AS. Begynner det å brenne i et
bilbatteri har industrivernlederen
planen klar; bilen trilles ut
av verkstedhallen og i friluft.
Brannvesenet ringes. Brannvesenet er
omtrent ti minutter unna, dersom de
ikke er opptatt med en annen innsats.
– Greier vi ikke trille ut bilen av
hallen, skal vi greie å legge en
brannslange med spredefunksjon
under bilen. Da kjøles bilen ned til
brannvesenet ankommer og kan
slukke, sier Sølvberg.
For å få inn tips til realistiske og
gode øvelser har industrivernet et
ønske om å besøke det kommunale
brannvesenet og øve med dem.
– Vi har hatt intern skrivebordsøvelse
hvor vi gjennomgikk en video av
brann i el-bil hvor brannvesenet viser
hvordan og hvor vanskelig det er å
håndtere brann i el-bil. Selv med
brannteppe. Vi har et ønske om å ta
kontakt med lokale nødetater for å
lære mer og eventuelt få ha de med
på en øvelse hos oss, sier Sølvberg.
– Forrige øvelse for industrivernet
var en diskusjonsøvelse grunnet covid
situasjonen. VI gjennomfører øvelser
ut ifra risikoanalysene vi har gjort.
For å gjøre skrivebordsøvelsene så
realistiske som mulig, tar vi bilde av
«riggede» situasjonen med kollegaer
for å gjøre det mer realistisk og
knyttet opp mot egen bedrift, sier
Sølvberg.
Det er mange elementer som skal
vurderes og huskes på.
– Å etablere et industrivern har gjort
oss mer bevisst på hva vi kan og
hvordan vi håndterer en eventuell
krise. Hver gang vi øver blir vi
stadig dyktigere og spissere i vår
kompetanse, sier Hege Sølvberg.
– Jeg liker papirarbeid. Det er helt
nødvendig å like papirarbeid som
industrivernleder. Det er mye å lese
og sette seg inn i. Dokumenter er
viktig, og det må være orden, mener
Sølvberg.
Selv om hun bruker mye tid ved
pulten sin for å lage systemer er
hun også mye ute i produksjonen.
Helse, miljø og sikkerhetsdelen av
hennes arbeid krever at hun er ute i
produksjonen og ser med egne øyne
hvordan det går, og hva som kan
gjøres bedre. Det er viktig å snakke
med de ansatte som står i situasjoner
i sitt daglige arbeid og vet hvor
«skoen» trykker, mener Sølvberg.
– Vi har fagleder industrivern, tre
stykk ordinært innsatspersonell og
meg som industrivernleder. Vi kan
mye, men vi er også ydmyke på at vi
aldri blir helt utlært. Blir vi stresset
og kommer opp i en nødsituasjon
kan vi fryse til. Vi må øve til ting
sitter, sier Sølvberg.
Hun har lest boken til forsvarsjef
Eirik Kristoffersen og trekker
frem det å være forberedt på det
uforutsette, og være fleksibel til å
håndtere andre ting enn det man har
øvd på.
– Jeg har alltid vært opptatt
av beredskap, også før vi ble
industrivernpliktige. Vi er akkurat
på grensen for å ha industrivern med
40 sysselsatte. Men jeg tenker at selv
om vi bikker under 40 sysselsatte
fortsetter vi med industrivernet,
fordi det gir oss en trygghet om at vi
er forberedt og i stand til å håndtere
det som kan skje, avslutter Sølvberg.
BEREDSKAPSPLAN ETAC BIL AS:
BEREDSKAPSPLAN ETAC BIL AS:
- 1.1 Mål
- 1.2 Begrepsavklaringer og definisjoner
- 1.3 Risikovurdering Etac Bil AS
2. OPERATIV DEL
- 2.1 Organisering av beredskap
- 2.2 Rollebeskrivelser og ansvar
- 2.3 Varslingsinstruks
- 2.4 Interne og eksterne varslingsrutiner
- 2.5 Utstyrsoversikt
3. NORMALISERING
- 3.1 Ansvar under normalsituasjoner
- 3.2 Øvelser og evalueringer

3.2 ØVELSER OG EVALUERINGER
Beredskapsøvelsene skal forankres og ha sitt utgangspunkt i bedriftens risikovurdering. Øvelsen må
forankres hos ledelsen med tanke på ressursbruk, kostnader etc. Det er viktig at man setter opp mål for
øvelsene. Hvis man for eksempel har til hensikt for å se hvor lang tid man bruker for å rulle ut brannslange
ut ifra forventet tid, så blir øvelsen å jobbe med dette til man overholder tidsfrist for oppgaven. Eller om
man under evalueringen finner målene er urealistiske og må justere forventet tidsbruk til det som er mer
reelt.
Beredskapsleder er ansvarlig for at det gjennomføres øvelser. I Etac Bil AS er det pålagt å ha øvelser
minimum hver 6 mnd. Hensikten med øvelsene er at industrivernet skal ha øvd igjennom diverse scenarier
så industrivernet stiller mer forberedt hvis man skulle ende opp i en kritisk situasjon på arbeidsplassen.
Jo mer man øver, jo mer rutine blir det. Øvelsene kan variere mellom:
DISKUSJONSØVELSE/
SKRIVEBORDSØVELSE
– beredskapsstaben samles rundt et bord og diskuterer seg igjennom et senario som man ser for seg kan oppstå.
FUNKSJONSØVELSE – Praktisk gjennomføring og bli for eksempel kjent med bruk av utstyr.
FERDIGHETSØVELSE – spisses mot den enkeltes rolle.
PILLØVELSE/
FULLSKALAØVELSER
– aktiv handling og man «dramatiserer» en hendelse.
Når industrivernet har gjennomført en øvelse så skal industrivernet samle beredskapsstaben å evaluere øvelsen sammen. Man går igjennom:
- Hva gikk bra
- Hva må vi øve mer på neste gang
- Hva hadde vi ikke forutsett
- Trenger vi annet verneutstyr tilleggs utstyr i beredskaps-gruppen
- Er det behov for eksterne ressurser inn for å heve kompetansen i beredskaps-teamet